Verschil rijeigenschappen megane 2 rs en megane 3 gt180

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
andewegdamion
Berichten: 32
Lid geworden op: di 14 mei 2013 18:36
Car: Megane gt 180
Contacteer:

Ik was benieuwd hoe verschillend dit zal zijn. En of iemand ook al eerder van een rs naar de gt gegaan is.
Aangezien de gt weer een stuk nieuwer is en ook een renault sport onderstel heeft.
En het motorblok ook 300nm koppel heeft net als de megane rs.
Ga zowieso zaterdag proefrijden met 2 gt's maar dan weet ik wat ik kan verwachten.

Groeten Damion
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Ik rij zelf dagelijks een 2 rs met 400nm, een vriend heeft een 180tce. Leuke gezinsauto die net wat vlotter is dan de gemiddelde auto. Kwa "renault sport" onderstel niet teveel van voorstellen. Het is gewoon een normale wielophanging, zeker geen echte RS opnanging, wat dan ook direct het grote nadeel is. De TCE180 krijgt zijn koppel onderin dan ook niet echt op weg als je ervan gebruik gaat maken, al met al is de GT line renault series leuke marketing maar het stelt niks voor als je uit een echte rs komt.

24juni gaat de TCE180 naar fastchip om hem wat extra vermogen te geven benieuwd of hij daardoor een leukere auto word om mee te rijden (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Wat Daan zegt, een GT houdt het midden tussen sportief en comfortabel, dus zeker niet zo hardcore als een RS.
Je kan er wel erg leuk mee door rijden maar heb niet dezelfde verwachting als bij een RS.
Onderstel technisch mis je de revo ophanging dus je hebt meer last van torque steer, uiteraard ook geen sper maar die vind je ook niet in elke RS, het onderstel verschilt wel van de normale variant kwa demping, hardheid en rijhoogte (stel je van dat laatste niet teveel voor, -12 mm dat idee). GT Line is uiteraard nog weer een ander verhaal wat zo als Daan aan geeft ook een stukje marketing is (wel het onderstel+stoelen maar niet de motor v/d GT). Het onderstel van een GT is wel aanzienlijk beter als dat van de gemiddelde straat auto en je kan er ook echt leuk mee rijden. Maar gezien je nu een RS rijdt denk ik dat het niet helemaal aan je verwachtingen gaat voldoen ;-)
andewegdamion
Berichten: 32
Lid geworden op: di 14 mei 2013 18:36
Car: Megane gt 180
Contacteer:

Bedankt voor de info heren,
Afgelopen zaterdag wezen proefrijden met een grijze GT.
Zal inderdaad wat minder gooi en smijtwerk worden als met de RS maar met een kleintje opkomst is het een mooi alternatief.
De RS word aankomende zaterdag opgehaald door de volgende eigenaar en met een beetje geluk kan ik de GT ophalen.
Uiteraard ga ik hiervan een nieuw topic openen aangezien er niet veel op het forum van zijn.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Nee, het is anders... Ik ging van een II RS F1-R26 (incl. tuning) naar een GTline TCe130 |:

Tjonge, wat is dat wennen geweest. Het onderstel valt me mee overigens hoor. Ik meen dat de GT achter dezelfde schokbrekers/veren heeft als de RS? De GTline mist de motor, maar heeft wel het onderstel van de GT (Bij de Mégane IV overigens niet meer, wat erg zonde is en voor mij daardoor ook een no-go meer).
Kortom een GT is zeker geen RS, maar zeker na wat (motorische) aanpassingen heb je gewoon een lekker sturende gezinsauto. Zorg wel voor goede banden. Op mijn GTline heb ik de 18" GT wielen met PilotSport4. Dat scheelt ook wel een stuk.

Wat Maarten-Jan ook zegt, Renault heeft best goed werk geleverd bij het onderstel van de III GT en GTline. Daar komt bijna geen andere station van een ander merk bij in de buurt.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Gefeliciteerd met de ver- en aankoop! Volgt elkaar mooi snel op zo :)
Plaats reactie