Aantal vragen Megane RS III Coupe

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Hi allemaal,

Sinds kort ben ik de eigenaar van een megane RS en ben er super blij mee. Ik heb 2 vragen en ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.

- Ik heb de auto fase 1 laten chippen en ik zou nu 302pk moeten hebben. Als ik de auto fase 2 laat chippen(322pk), ga ik dat dan zeker merken? En worden er in deze fase ook onderdelen vervangen/aangepast?

- Ik kwam hier op het forum een filmpje tegen van een RS met een milltek uitlaat. Dit geluid klonk erg mooi en misschien wil ik dit ook. Veranderd er naast het geluid ook nog iets aan de prestaties van de auto?
En zijn er meer mensen die zo een aanpassing hebben gedaan? Ik ben opzoek naar een iets vetter geluid!

Alvast bedankt :grin:

Gr

Hier een foto

[img]https://s32.postimg.org/m1vmco6rp/20160527_185814_1.png[/img]
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Welkom hier!!

Gave RS zeg, echter kan ik je vragen helaas niet beantwoorden.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Heel dikke bak! (Y)

Volgens mij heeft een andere uitlaat zeker effect op het te behalen vermogen, maar weet er te weinig van. Er zijn zeker mensen op dit forum die je daar meer over kunnen vertellen.

Helaas heb je de Dynodag van afgelopen zaterdag gemist. Daar had je al je vragen kunnen stellen en ook kunnen checken of het chippen het geoogde resultaat heeft behaald. Heb je de auto laten chippen op de rollenbank, zogenaamde 'chip op maat', of een programma in laten lezen wat voor deze motoren is geprogrammeerd?
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Bedankt heren!

Ik kwam deze site gister pas tegen anders had ik daar zeker bij willen zijn.

Ik heb de auto laten tunen bij ziptuning.nl. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij is dit een "chip op maat".

Ik heb ondertussen gevonden wat er wordt vervangen bij een fase 2 ( zie hieronder ). Ben benieuwd of er andere RS rijders zijn met deze aanpassing.

Stage 2: Chiptuning + Performance Parts

Ben je op zoek naar nog meer vermogen op een betrouwbare wijze? Dan hebben wij voor jou een stage 2 tuning. Na deze tuning hebben wij een aantal elementen geoptimaliseerd die het rendement van de motor verhogen. In de meeste gevallen gaat dit om de montage van een performance in- en uitlaatsysteem.

Onze stage 2 projecten zijn op maat en daarom kunnen de performance parts per project verschillen. Voorbeeld van onze stage 2 tuning: aangepaste motorsoftware (chiptuning) + luchtfilter + Milltek sportuitlaat + sportcatalysator + grotere Forge intercooler.

Het idee achter onze stage 2 tuning is dat er meer lucht naar de motor stroomt wat uiteindelijk leidt tot extra vermogenswinst. Dit realiseren wij onder andere door het monteren van een sportluchtfilter of een andere lucht-inlaat. Bijkomende voordelen zijn een sportievere sound en een betere gaspedaalrespons.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Welkom hier!

Voor een stage 2 zullen er inderdaad meerdere upgrade onderdelen gemonteerd moeten worden. De stage 1 van Ziptuning zal alles behalve 'op maat' zijn, sterker nog. De reputatie van ZIPtuning is naar ons ervaring niet erg best te noemen.....
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Oh echt? Daar adverteren ze anders wel mee :-( Heb je een voorbeeld van een slechte ervaring van iemand hier?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Tuurlijk adverteren ze daarmee! :) :lol: "Wij van WC Eend adviseren WC Eend!"

Tijdens de Dynodagen die hier op het forum te vinden zijn is regelmatig gebleken dat ofwel het vermogen en koppel niet gehaald wordt, maar, erger nog, dat het ingelezen programma de marges van wat de onderdelen aankunnen zodanig op scherp zet dat de boel kapot gaat.

Er zijn wel wat ervaringen te lezen op dit forum, maar daarvoor zal ik even moeten graven in wat topics. Misschien dat iemand anders het zo gevonden heeft. :)

Edit: even snel gezocht:

Voorbeeldje: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... +#p2384702
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Hoi Merijn,

Bedankt dat je de moeite hebt genomen om even te zoeken, tof van je (Y)

Baal er wel enorm van dat ik toch niet wat langer heb door gegoogled dan had ik het vast gevonden. Maar ik moet wel zeggen dat mijn auto na het chippen een stuk feller is. Of die haalt wat ze zeggen kan ik helaas niet zeggen.

Misschien een idee om dan fase 2 bij Henk te laten doen? Kan hij misschien gelijk de mogelijke fouten van fase 1 eruit halen 8)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat lijkt me zeker een goed idee! (Y) Het is altijd goed om het te checken, want als er iets defect raakt kunnen de kosten aardig oplopen.

Geen idee wanneer de volgende dag gepland staat, maar als je het forum in de gaten houdt dan komt het we goed. :)
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Welkom, ik heb nog we wat plaatjes van je auto van vorige eigenaren. Mocht je ze willen stuur even een pm met je mailadres.

En zip .... ik zou zeker kijken of je naar fastchip kan. Verder wil ik niet echt een mening geven maar er zijn inderdaad voorbeelden waarbij de zip afstellingen niet best waren...
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Ik heb je een PM gestuurd Patrick. thnx!

Ik heb contact gehad met Henk en hij kan de auto stage 2 chippen maar hij doet niet de onderdelen. onderstaande onderdelen moet ik dan vervangen. Moet stiekem bekennen dat ik nauwelijks verstand heb van auto's heb( vind het sinds ik deze auto heb pas allemaal super intressant vinden )dus ik ga nogmaals jullie hulp vragen. Heeft iemand een vertrouwd adresje waar ik dit kan laten doen. Dat het wat duurder is vind ik natuurlijk niet erg. Thanks maar weer alvast!

Sportcat down pipe (100 - 200cell) + cat-back uitlaatsysteem
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Waarom stg2? Als je de auto goed stg1 laten mappen heb je echt wel meer dan genoeg aan ongeveer 300pk aan de motor en 400 tot 430 Nm koppel. Ik denk dat je met meer vermogen het moeilijk weg krijgt.
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

heb je zeker gelijk in. dat merk ik na de chip bij zip al.
Ben ook meer opzoek naar een sportiever geluid dan het huidige.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ik zou gewoon een catback uitlaatsysteem onder de megane zetten en een nieuwe mapping regelen bij fastchip . Dan heb je een sportievere sound en een genoeg vermogen (Y)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Veban motorsport Rijswijk.
Die kan jou helpen aan de onderdelen en montage.
kris clio 16v
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 17 nov 2008 18:04
Locatie: (Pijpelheide) Booischot

even ter info
vermits de lage pond,kan ik nu een milltek downpipe hebben voor 210 euro
kris clio 16v
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 17 nov 2008 18:04
Locatie: (Pijpelheide) Booischot

en betreft motorvermogen,zou ik zeker niet tweifelen,en een afstelling door fastchip laten doen!!!
heb al ergens horen vliegen,dat er in september misschien nog een dynodag komt
Laatst gewijzigd door kris clio 16v op za 2 jul 2016 11:56, 3 keer totaal gewijzigd.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Indien je daar niet op kan wachten is BR performance ook een optie. Stage 1 is al een grote stap voorwaarts. (Y)
Alexanderrr
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 2 nov 2015 20:26
Car: Megane 3 RS Cup

De vorige eigenaar had ook ZipTuning stage 1 op mijn auto gezet. Was afgelopen maand naar de Dynodag geweest en mijn auto had de volgende resultaten: 249PK en 410NM. Bleek dat de motor alleen maar in veilige modus schoot. Enkel het koppel was dus hoger :-(
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Alexanderrr schreef:De vorige eigenaar had ook ZipTuning stage 1 op mijn auto gezet. Was afgelopen maand naar de Dynodag geweest en mijn auto had de volgende resultaten: 249PK en 410NM. Bleek dat de motor alleen maar in veilige modus schoot. Enkel het koppel was dus hoger :-(
Dag Alexanderrr,

Het lijkt mij toch dat als je daar achter komt gewoon je geld terug kan krijgen bij ziptuning?
Alexanderrr
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 2 nov 2015 20:26
Car: Megane 3 RS Cup

martyyn schreef:
Alexanderrr schreef:De vorige eigenaar had ook ZipTuning stage 1 op mijn auto gezet. Was afgelopen maand naar de Dynodag geweest en mijn auto had de volgende resultaten: 249PK en 410NM. Bleek dat de motor alleen maar in veilige modus schoot. Enkel het koppel was dus hoger :-(
Dag Alexanderrr,

Het lijkt mij toch dat als je daar achter komt gewoon je geld terug kan krijgen bij ziptuning?
Dat zou je verwachten, echter moet ik nu gaan betalen om de foute tuning eraf te laten halen. Als jij de persoon bent die ook werkelijk de tuning heeft betaald vervalt dit mogelijk, maar geld terug...?
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Wat onbeschoft zeg. Ik ga er altijd maar vanuit dat overal tegenwoordig vakwerk wordt geleverd maar daar ben ik dus mooi de mist in gegaan.
Ik ga sowieso naar fast chip voor een nieuwe tuning. En als ze daar misschien kunnen aan tonen dat de tuning van ZIP niet goed is kan ik mijn geld terug vragen.
Ik ben tenslotte degene die de chip heeft betaald.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Neem je verlies joh, en ga voor een goede mapping nu en ernaa genieten van de auto (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Daan2D schreef:Neem je verlies joh, en ga voor een goede mapping nu en ernaa genieten van de auto (Y)
Heb je helemaal gelijk in (Y) eind juli met Henk van Veban een afspraak voor een down-pipe en een ander uitlaatsysteem en daarna gaat Henk stage 2 erin rammen :D
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

weet je al waarom de motor in de beveiliging schoot?....als dat een andere reden dan de map is helpt ee map van Henk ook niet......
Born Grippy
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

martyyn schreef: Heb je helemaal gelijk in (Y) eind juli met Henk van Veban een afspraak voor een down-pipe en een ander uitlaatsysteem en daarna gaat Henk stage 2 erin rammen :D
Zijn de bestelde down-pipes nog steeds niet binnen bij Veban, of komt eind juli beter uit voor je?
Zou persoonlijk gelijk een mooie Pro-Alloy of Forge intercooler laten plaatsen door Henk, dan weet je tenminste zeker dat je het maximale uit je Stage2 tuning hebt gehaald :smoke:
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Arno S. schreef:
martyyn schreef: Heb je helemaal gelijk in (Y) eind juli met Henk van Veban een afspraak voor een down-pipe en een ander uitlaatsysteem en daarna gaat Henk stage 2 erin rammen :D
Zijn de bestelde down-pipes nog steeds niet binnen bij Veban, of komt eind juli beter uit voor je?
Zou persoonlijk gelijk een mooie Pro-Alloy of Forge intercooler laten plaatsen door Henk, dan weet je tenminste zeker dat je het maximale uit je Stage2 tuning hebt gehaald :smoke:
Word eind juli omdat Henk nu op vakantie gaat. Verder is er nog niets besteld maar dat ga ik allemaal met hem bespreken.
Bedankt voor je tip ik neem hem mee!
Marco2184
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 21 jan 2015 18:43
Car: Megane RS 3 250

Goede aankoop! Geloof me, of je hem tuned of niet. Dit is een hele goede aankoop qua rijplezier.

Eerder in dit topic is er naar mijn post van vorig jaar gerefereerd. Ik heb die van mij ook stg2 laten tunen bij ZIP (destijds dus 332pk). Qua rijden kon ik er niets op aanmerken en voelde hij perfect... Inmiddels ruim een jaar later ben ik echter wel wat ervaringen rijker. Ik kreeg hem met de stg2 van ZIP niet door de APK heen... uitstootwaarden niet binnen de wettelijke grenzen. Op basis daarvan de keuze gemaakt ook mijn verlies te nemen en ook de afstelling bij Fastchip te halen. Dit heeft VKV verder netjes voor mij geregeld. De auto rijdt nu qua vermogen minimaal even goed, alleen heb ik op de bank van Fastchip op mijn voorwielen 'maar' 275pk. Wat mij betreft dus maar cijfertjes...

Qua uitlaat kan ik je mijn ervaring geven. Ik heb de Milltek turbo-back non resonated. Dit is met de afstelling van fastchip in sportmodus een groot feest met een heerlijk geroffel en geknal in je nek. Moet je echter langere ritten maken en kom je boven de 3.000 toeren, dan wordt het wel een behoorlijk dominante brom in je nek.

Mocht je nog meer ervaringen willen? Let me know. Als je het geluid wil horen... waar kom je vandaag of wanneer is er weer een meeting ? :)
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

275 pk aan de wielen is omgerekend aan de motor ook iets van 310 pk. Je zal vooral een mooi koppel verloop hebben. Hoeveel nm heb je?
Marco2184
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 21 jan 2015 18:43
Car: Megane RS 3 250

Dat geloof ik ook. Mijn max koppel staat ligt nu op 414Nm...
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Marco heb je even een PM gestuurd.

Ik ga dit topic even gebruiken voor een andere vraag. Dan hoef ik geen nieuwe aan te maken.
Ik heb als mijn RS stil staat en ik rij langzaam weg en ik stuur, dat er een beetje gekraak en getik klinkt. Dit is zowel als je naar links als naar rechts stuurt vanuit stilstand of lage snelheid. Als ik doorrij merk je hier helemaal niks van.
Kan het geluid moeilijk omschrijven maar het klinkt vreemd. Ben bij de renault dealer geweest en die zeiden dat dit normaal is en dat het geluid van de rubbers komt.

Ik ben niet helemaal overtuigd, ik vind het raar klinken. Hebben andere RS rijders hier ook last van?
Willard
Berichten: 3
Lid geworden op: za 4 jun 2016 9:38
Car: Megane RS

martyyn schreef:Marco heb je even een PM gestuurd.

Ik ga dit topic even gebruiken voor een andere vraag. Dan hoef ik geen nieuwe aan te maken.
Ik heb als mijn RS stil staat en ik rij langzaam weg en ik stuur, dat er een beetje gekraak en getik klinkt. Dit is zowel als je naar links als naar rechts stuurt vanuit stilstand of lage snelheid. Als ik doorrij merk je hier helemaal niks van.
Kan het geluid moeilijk omschrijven maar het klinkt vreemd. Ben bij de renault dealer geweest en die zeiden dat dit normaal is en dat het geluid van de rubbers komt.

Ik ben niet helemaal overtuigd, ik vind het raar klinken. Hebben andere RS rijders hier ook last van?

Heb gereageerd op je pm maar misschien hebben anderen hier ook iets aan.

Heeft mijn RS ook, ben er ook mee naar de dealer geweest en volgens de monteur die ermee gereden heeft, heeft het met een ander type wielophanging te maken, omdat het een sportieve auto is. En het was dus idd normaal.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Of ze proberen er gemakkelijk van af te komen ;-)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Meestal zijn het de stabi rubbers die kraken, kan inderdaad geen kwaad maar het doet wel wat af aan de beleving.
Uiteraard is er wat aan te doen in de vorm van nieuwe rubbers.
Willard
Berichten: 3
Lid geworden op: za 4 jun 2016 9:38
Car: Megane RS

Maarten-Jan schreef:Meestal zijn het de stabi rubbers die kraken, kan inderdaad geen kwaad maar het doet wel wat af aan de beleving.
Uiteraard is er wat aan te doen in de vorm van nieuwe rubbers.

Lijkt me sterk bij een auto waar net zo'n 5000 km mee gereden was!
Kan natuurlijk altijd, het is alleen niet erger of minder geworden, met nu 3 jaar verder en 50.000 km verder, dus het lijkt alsof hij toch gelijk had.
Plaats reactie