Wij overwegen een Mégane III Estate 1.5 Dci aan te schaffen, ze komen bij bosjes terug uit de lease en dat drukt de prijs lekker:) Nu zie ik alleen dat er best wel wat verschil zit in de prestaties welke de auto levert, afhankelijk van het bouwjaar. Een 2011 model doet 10,4 naar de 100, een 2012 model 12,4 en er zitten ook nog wat varianten tussenin. Aangezien de motor overal hetzelfde is lijkt mij dit een verschil in de bakverhoudingen? Kan iemand mij hier meer over vertellen, zit er een merkbaar verschil in de acceleratie ivm de CO2 afstelling van de latere modellen? De 1.5 Dci is met 110 pk/240 Nm al niet echt spannend te noemen namelijk...
Vraag 2: Iemand ervaring met een gechipte 1.5 Dci? Wat is er mogelijk via Fastchip bij voorkeur? Wat extra koppel zou wel fijn zijn voor de caravan
Mégane III 1.5 Dci verschillen
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
In principe hebben ze allemaal hetzelfde vermogen (a 110 pony's), verschil zit er vooral in koppel. Hoe later de variant hoe beter het koppel verloop, en de 14% varianten (ECO2) hadden zelfs 260 Nm i.p.v. 240 Nm.
Gezien de leasemarkt idd overspoeld wordt zul je die het meeste tegenkomen. Deze hebben ook iets langere bakverhoudingen (de zes is achterlijk lang). Arno rijdt een bij fastchip gechipte auto, toename zat vooral in het koppel, niet zo zeer het vermogen. (bij 120 pk is de rek er echt wel uit). De ECO2 modellen rijden wel beter door het betere koppel verloop en meer koppel ondanks de aangepaste verhoudingen. 0-100 tijden zou ik me niet blind op staren, dat is een opgave die vaak niet haalbaar is in de praktijk (op basis van pk / gewicht lijkt mij 12,4 realistisch, de 10,4 heel optimistisch). Caravan trekt die prima overigens, zat koppel om acceptabel te versnellen, vergeet alleen wel de zes met caravan die kun je niet gebruiken.
Gezien de leasemarkt idd overspoeld wordt zul je die het meeste tegenkomen. Deze hebben ook iets langere bakverhoudingen (de zes is achterlijk lang). Arno rijdt een bij fastchip gechipte auto, toename zat vooral in het koppel, niet zo zeer het vermogen. (bij 120 pk is de rek er echt wel uit). De ECO2 modellen rijden wel beter door het betere koppel verloop en meer koppel ondanks de aangepaste verhoudingen. 0-100 tijden zou ik me niet blind op staren, dat is een opgave die vaak niet haalbaar is in de praktijk (op basis van pk / gewicht lijkt mij 12,4 realistisch, de 10,4 heel optimistisch). Caravan trekt die prima overigens, zat koppel om acceptabel te versnellen, vergeet alleen wel de zes met caravan die kun je niet gebruiken.
Ik heb vorige week een stukje gereden in een 2012 model, die viel toch wel wat tegen (was een niet al te frisse inruiler, wellicht speelde dat ook mee). Het mooiste zou natuurlijk de nieuwe 1.6 Dci zijn, maar die zie je vrijwel niet, of zijn een stuk duurder. Hoe zit het met de 1.9 Dci, zijn dat geen verouderde motoren met een hoger verbruik?
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
De laatste generatie in de laguna II phase II was een heerlijke motor, die sleurde er echt goed aan en was ook nog eens erg zuinig.
1 op 20 mee gereden, door DL met 180 op de CC liep die nog 1 op 17,5 dat was pas lekker cruisen op hoge snelheid. Liep 225 op de teller, 218 op de gps.
Dus die zal in een megane vast ook erg lekker lopen en zuinig zijn, in DL staan er veel meganes met deze motor trouwens, met aardig wat leuke opties standaard.
1 op 20 mee gereden, door DL met 180 op de CC liep die nog 1 op 17,5 dat was pas lekker cruisen op hoge snelheid. Liep 225 op de teller, 218 op de gps.
Dus die zal in een megane vast ook erg lekker lopen en zuinig zijn, in DL staan er veel meganes met deze motor trouwens, met aardig wat leuke opties standaard.
is de 2.0 DCI er niet in modellen voor 2012? bij de Scenic is die wel ooit geleverd. 160PK met 360NM dat is pas een caravan trekker. En ook echt wel redelijk zuinig, niets meer dan de 1.9, en net als de 1.6 een Ketting.
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Ik denk ca 30/40 nm?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008