Mégane III 1.5 Dci verschillen

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Wij overwegen een Mégane III Estate 1.5 Dci aan te schaffen, ze komen bij bosjes terug uit de lease en dat drukt de prijs lekker:) Nu zie ik alleen dat er best wel wat verschil zit in de prestaties welke de auto levert, afhankelijk van het bouwjaar. Een 2011 model doet 10,4 naar de 100, een 2012 model 12,4 en er zitten ook nog wat varianten tussenin. Aangezien de motor overal hetzelfde is lijkt mij dit een verschil in de bakverhoudingen? Kan iemand mij hier meer over vertellen, zit er een merkbaar verschil in de acceleratie ivm de CO2 afstelling van de latere modellen? De 1.5 Dci is met 110 pk/240 Nm al niet echt spannend te noemen namelijk... :)

Vraag 2: Iemand ervaring met een gechipte 1.5 Dci? Wat is er mogelijk via Fastchip bij voorkeur? Wat extra koppel zou wel fijn zijn voor de caravan :beer:
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

In principe hebben ze allemaal hetzelfde vermogen (a 110 pony's), verschil zit er vooral in koppel. Hoe later de variant hoe beter het koppel verloop, en de 14% varianten (ECO2) hadden zelfs 260 Nm i.p.v. 240 Nm.
Gezien de leasemarkt idd overspoeld wordt zul je die het meeste tegenkomen. Deze hebben ook iets langere bakverhoudingen (de zes is achterlijk lang). Arno rijdt een bij fastchip gechipte auto, toename zat vooral in het koppel, niet zo zeer het vermogen. (bij 120 pk is de rek er echt wel uit). De ECO2 modellen rijden wel beter door het betere koppel verloop en meer koppel ondanks de aangepaste verhoudingen. 0-100 tijden zou ik me niet blind op staren, dat is een opgave die vaak niet haalbaar is in de praktijk (op basis van pk / gewicht lijkt mij 12,4 realistisch, de 10,4 heel optimistisch). Caravan trekt die prima overigens, zat koppel om acceptabel te versnellen, vergeet alleen wel de zes met caravan die kun je niet gebruiken.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ik heb vorige week een stukje gereden in een 2012 model, die viel toch wel wat tegen (was een niet al te frisse inruiler, wellicht speelde dat ook mee). Het mooiste zou natuurlijk de nieuwe 1.6 Dci zijn, maar die zie je vrijwel niet, of zijn een stuk duurder. Hoe zit het met de 1.9 Dci, zijn dat geen verouderde motoren met een hoger verbruik?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

De laatste generatie in de laguna II phase II was een heerlijke motor, die sleurde er echt goed aan en was ook nog eens erg zuinig.
1 op 20 mee gereden, door DL met 180 op de CC liep die nog 1 op 17,5 dat was pas lekker cruisen op hoge snelheid. Liep 225 op de teller, 218 op de gps.
Dus die zal in een megane vast ook erg lekker lopen en zuinig zijn, in DL staan er veel meganes met deze motor trouwens, met aardig wat leuke opties standaard.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

is de 2.0 DCI er niet in modellen voor 2012? bij de Scenic is die wel ooit geleverd. 160PK met 360NM (Y) dat is pas een caravan trekker. En ook echt wel redelijk zuinig, niets meer dan de 1.9, en net als de 1.6 een Ketting.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

In Nederland is er weinig meer te vinden als de 1.5 Dci door de gunstige bijtelling hierop destijds. In het buitenland is o.a. de GT inderdaad geleverd met de 2.0 DCI 160/165.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

staat 1 1.6 en 1 2.0 op marktplaats in een snelle scan, de rest 1.5 (S)
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Kuurtje bij Henk voor de 1.5 dCi en je hebt een hele fijne reisauto.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Hoeveel koppelwinst is er ongeveer te behalen?
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ik denk ca 30/40 nm?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Het eindresultaat zal bij een normale of Energy uitvoering wel hetzelfde zijn denk ik?
Plaats reactie