Waar op te letten bij aanschaf Meg III?

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik was van plan een Outback aan te schaffen, maar kom binnen mijn budget eigenlijk bij de wat oudere auto's uit. Reden om verder te zoeken, eigenlijk was ik niet van plan voor de 3e keer aan dezelfde steen te stoten, maar na de Meg1, meg2, staat nu de Meg3 op de shortlist.

Mijn doel is om de maandelijkse kosten zo laag mogelijk te houden, doch enigszins luxe te rijden.
Ik ben er al achter gekomen dat de keuze om een Meg3 op LPG te kopen, behoorlijk stuk beperkter is dan toen ik de Meg2 op LPG kocht.
Nu is de keuze vooral beperkt voor de 1.6 16v Authentique en Expression. Als het een beetje meezit, is een Dynamique ook nog beschikbaar.

Ik wil zo'n 8.000 euro besteden en niet meer dan twee ton op de teller kopen.

Nu is mijn vraag; waar moet ik specifiek op letten bij de Meg3 station?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
StephRS
Berichten: 218
Lid geworden op: za 21 nov 2015 9:28
Car: Megane RS

Heel er of topic maar in dat geval zou ik voor een Ford Focus gaan.
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Een Megane 3 heeft maar weinig gekke dingen waar je op zou moeten letten.. Zijn erg goede autos. Ooit eens een Lpg injectorrail vanwege vervuiling.. Advies is elke onderhoudsbeurt bougies+lpg filter te vervangen.
Wel is een 1.6 16v best traag.. Maar daar is de proefrit voor omdat te ervaren ;-)
En let er wel op dat een Megane 3 na 2 ton op lpg ooit wel eens een kop revisie nodig heeft.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

De 1.6 16v is de k4m toch? Die gaan erg goed op lpg, dus ooit zal die een kop revisie nodig hebben maar niet kort na de 2 ton.
De aandachtpuntjes bij een megane 3 zijn vooral de radio (Zit nogal verschil in modeljaren wat ze wel/niet kunnen en hoe "bug" vrij ze zijn. Ook zit er verschil in wat je met de stuurbediening kan, latere jaren kunen soms een stuk minder op dat gebied).
Volgens mij zijn 1 van de weinige dingen die je tegenkomt is dat de kenteken verlichting wel een stuk gaat (corrosie van de stekker verbinding omdat er water in komt geloof ik).
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

Zeker controleren of de airco werkt.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik persoonlijk zou die 1.6 niet nemen tenzij je het ouderwetse karakter van die motor voor lief neemt in zo'n relatief jonge auto.

Deurvangers gaan ook bijna altijd stuk.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bedankt allen voor de antwoorden. Jammer om te horen van de koprevisie, wat kost zoiets gemiddeld? Toch iets om rekening mee te houden.

Voor wat betreft de Megane is de keuze helaas erg beperkt, ik had liever een TCE gehad, maar diegene op LPG zijn de oude bekende 1.6. Op zich ook geen drama, ik moet tenslotte concessies maken.
Nu heb ik de 2.0 in Privilege uitvoering, dus hoe dan ook een stap terug.

Op mijn shortlist staan verder:
Subaru Outback 2005-2007
Skoda Octavia 2010-2012
Ford Focus 2011-2012
Skoda Fabia (beetje underdog, niet helemaal mijn soort auto) 2010-2012

Mijn voorkeur ligt bij de Octavia en de Focus, alleen bijna niet op LPG te vinden. Idem met de Octavia en veel van deze auto's komen uit de lease (geen probleem), maar zijn vaak de goedkope 14% uitvoeringen.

Daarnaast moet de auto ook wat kunnen trekken, de Focus 1.6 TI-VCT kan bijvoorbeeld maar (/mag) 800 trekken. De Octavia doet dat beter met 1200 en de Megane mag 1500. Al is dat wel heel erg veel voor het 1.6je.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Erik, mag ik vragen hoeveel je rijd? als je zo'n 20K rijd per jaar moet je ook eens in een Meg 3 met een 1.6 DCI gaan zitten. Iets meer wegen belasting, brandstof km verhouding is zo goed als het zelfde en misschien voor diesel iets gunstiger. Comfort van deze 1.6 DCI is een stuk hoger als een LPG, veel meer herrie uit de benzine motor, die met lpg nog meer herrie maakt.

ik heb nu net een scenic uit 2012 met deze motor die geen riem heeft maar een ketting, Dat scheelt enorm in de kosten als je een 2ehandsje koopt die over 1 a 2 jaar een nieuwe riem moet hebben.

Proefrit en je bent verkocht ;-)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

De 1.5Dci had ik ook op mijn lijstje staan. Ik ken zo niet een 1.6 DCi?
Net als de Focus 1./6 TDCi

Het probleem is dat ik nogal varieer in het aantal km's per jaar. De ene keer moet ik een uur rijden voor een enkeltje werk, de andere keer 15 minuten.
Gemiddeld over de 8 jaar dat ik de Meg2 heb gehad, zit ik op 15k per jaar. Net te laag voor een diesel.

Grofweg kost de 1.5Dci mij 223.38 per maand bij 15k en de LPG 159.83. Dat verschil is mij te groot. Zelfs de Skoda Octavia 1.2 TSi op benzine bij 25k nog steeds goedkoper dan de Meg3 1.5 dci

Maar ik moet je gelijk geven; een diesel heeft meer comfort en zal ook soepeler rijden dan de LPG wagen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Dit is mijn lijstje, links van de dubbele streep zijn mijn voorkeuren, rechts van de dubbele streep zijn de alternatieven.

Ook even de link toegevoegd, er missen 2 auto's aan de rechterkant. De auto in de oranje balk is mijn huidige auto en dus de benchmark
http://olijnsma.us.cloudlogin.co/autovergelijk.jpg

[img]http://olijnsma.us.cloudlogin.co/autovergelijk.jpg[/img]
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Afgezien van 2 dingen een schot in de roos :D Van deze word ik wel blij.
-Geen LPG ( zou ik eventueel later ook nog in kunnen bouwen)
-Wit.

Ik ga maar even een nachtje nadenken over deze, zo wil ik hem wel graag hebben.

een tweetal andere mogelijkheden die ik vandaag tegenkwam, maar nog niet wild van was geworden:
http://link.marktplaats.nl/m1014809916

http://www.autowereld.nl/renault/megane ... /foto.html
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ik weet niet hoe de brandstof prijzen in Friesland zijn, maar meer het zuiden toe is de diesel iig geen 1,50 meer.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Dat zijn wel hele oude prijzen...Kun je rustig overal 40-50 cent van af halen
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Oeps, dat is mijn 2e lijstje, zal morgen de eerste uploaden.
Ik heb dit lijstje gemaakt met de recordprijzen van de brandstof. Dit om ook inzicht te krijgen als de brandstofprijzen niet zo laag zijn als nu.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

auto rijden is niet kil rekenen he ;-)

betrouwbaarheid is met de 1.6jes van ford ook niet je van het dacht ik. (volvo monteur die er zeer negatief over was)
de 1.6 DCI is een nieuw blok van renault, moet je voor de gein eens op googelen. Ik dacht ook dat is een uit de stal van Nissan, maar nee is een nieuw ontwikkeld blok van renault met echt mega veel inovaties. 25 Miljoen euro in gestoken en echte F1 technieken. 16V met kleppen achter elkaar in plaats van naast elkaar en veeeel meer geks (Y) (I)

mijn Scenic heeft nu 180K op de klok en rijd en voelt en ziet er gewoon bijna nieuw uit. 130Pk en 330Nm (I) 125Kmh bij 2500Rpm en dan 5,6 op 100Km op een auto van 1500Kg (grand Scenic) tja dan ben je misschien iets voordeliger met een Lpg, heb ik gehad een Megane 2.0 16V op lpg ook 50K in 3 jaar in gereden en wat een kosten heb ik daar aan gehad en weg gedaan met een echt niet optimaal werkende LPG systeem. De laatse halfjaar regelmatig alleen op benzine moeten rijden a 1 euro 60 ipv 70 cent :gun:

ik reed netjes en gaf altijd keurig zijn beurtjes maar die variabele nokkenas rotzooi en lekke inlaatspruitstuk haalt de lol er wel af. Met zo als die herrie van 3100Rpm bij 100Kmh al.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Maar waarom met 15.000km persé LPG?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

http://link.marktplaats.nl/m1012450208

echt niet gek :D km stand voel je niet (Y)

en die octavia haal ook gewoon 1 op 12 in de praktijk hoor! mijn zwager had er ook 1 lease op benzine om dat die zo zuinig zou zijn (S) :lol:
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zou voor verbruik idd ff uitgaan van iets van werkelijkverbruik of spritmonitor. Met die 1,5 in de megane rij je echt vrij makkelijk 1 op 20 als je je aan de snelheid houdt.
(zelfs op spritmonitor met veel autobahn gebruik zijn er maar weinig die de 1 op 20 niet halen).

Wat Abel zegt, de 1.6 Dci is idd een erg innovatief blok. Heel veel technieken uit de 2.0 dci over genomen, die was ontwikkeld door Renault op basis van de M4R (nissan 2.0 benzine).
Wat de 1.6 dci bijzonder maakt t.o.v. een conventionele diesel:
- helaas niet de diagonale opstelling van de in/uitlaat kleppen overgenomen van de 2.0 dci (Waarschijnlijk te weinig ruimte in de kop) maar wel een swirl klep in de inlaat die een vergelijkbaar effect heeft (metalen klep overigens, dus niet zo als bij bmw waar ze nog wel eens afbreken met alle gevolgen van dien)
- distributie ketting (niet van vag/peugeot kwaliteit maar 1 die gewoon goed blijft)
- elektronisch geregelde klep die de thermostaat vervangt, klep staat dicht in de opwarm fase, op dat moment is er ook geen flow in de kop (snelle opwarming dus).
- variabele opbrengst olie pomp
- lage druk egr (niet zo bijzonder)


Maar goed, gezien de hoeveelheid km's die je maakt zou ik lekker voor benzine dan wel lpg gaan ook al rijdt de diesel wel lekkerder.
Het nadeel aan lpg is dat de betrouwbaarheid staat of valt met de kwaliteit van de inbouw. Als het er al op zit dan weet je niet hoe goed de kwaliteit van de inbouw is.
Als je het achteraf laat inbouwen dan heb je in nog de keuze om het ergens te laten inbouwen waar je er vertrouwen in hebt. De 1.2 Tce schijnt ook op gas te kunnen.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Maarten-Jan schreef:(metalen klep overigens, dus niet zo als bij bmw waar ze nog wel eens afbreken met alle gevolgen van dien)
Daar mag je inderdaad blij om zijn, wat een slecht systeem van BMW. Het is bij die motoren niet de vraag of ze komen maar wanneer...

Interessant topic trouwens. Zit zelf ook wat rond te kijken voor als ik zou stoppen met leasen als ik een goede deal kan sluiten.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ja dat is toch niet een constructie die je bij bmw verwacht. Vlak trouwens ook de 1.5 dci niet uit, erg fijne motor die echt verbazingwekkend goed rijdt, zelfs in een zwaardere auto als de megane 3. Dat is echt een motor die gigantisch gegroeid is vanaf dat die geintroduceerd is. Het koppel is er vanaf 1200 toeren, daarom rijdt die zo goed ondanks het bescheiden vermogen.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Maarten-Jan schreef:Zou voor verbruik idd ff uitgaan van iets van werkelijkverbruik of spritmonitor. Met die 1,5 in de megane rij je echt vrij makkelijk 1 op 20 als je je aan de snelheid houdt.
(zelfs op spritmonitor met veel autobahn gebruik zijn er maar weinig die de 1 op 20 niet halen).
Ik kom daar niet aan, dus misschien omdat ik me niet aan de snelheid houdt?

Maar torretje is inderdaad lekker en als ik weer eens aan een andere auto moet wordt het de 1.6 dci. :smoke:
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Jup, als je 140 gaat rijden i.p.v. 120 dat tikt snel aan (iets met luchtweerstand die kwadratisch toe neemt met de snelheid).
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Dat maakt inderdaad een fors verschil. Al heb je dat met de meeste modellen natuurlijk wel.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Allemaal weer bedankt voor het meedenken, het wordt allemaal meegenomen in de beslissingen.
@Abel; ik weet dat het niet enkel kil rekenen is. Had ik het niet gedaan, dan stond er nu een Outback :-). Maar juist door het rekenen kun je wel inzicht krijgen in het kostengedrag, wat bij een auto een belangrijk aspect is.

Natuurlijk staat er ook het stukje emotie erbij, daar ligt direct ook wat het probleem. Ik voel niet zo veel voor de 13-in dozijn Megane's. De Gt-line is leuk en die van Anthony vind ik super.
Maar dat heb ik niet alleen met de Megane, ook met bijna alle andere auto's. Eigenlijk heb ik ook geen zin om een andere auto te kopen, de Meg2 bevalt mij eigenlijk heel goed, maar dit is voor ons een goed moment om een andere te kopen.

De verbruikscijfers uit mijn lijstje heb ik van de praktijksmonitor van Autoweek, geen idee of het realistisch is, mij leek van wel. Dus die gegevens houd ik nu wat aan. Mocht er een beter alternatief zijn, dan houd ik mij aanbevolen natuurlijk.

Even het gecorrigeerde lijstje
http://olijnsma.us.cloudlogin.co/autovergelijk2.jpg
[img]http://olijnsma.us.cloudlogin.co/autovergelijk2.jpg[/img]
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Oh, het hoeft niet per se LPG te zijn, het gaat om de combinatie van kosten, gemak en comfort.
Ik heb nu 2 auto's op LPG gehad, waarvan de Meg2 nu 8 jaar en er zelf 140.000 bij gereden, met enkel een verkeerd bevestigde LPG vulslang als probleem. Die schuurde langs de schokdemper en sleet zo open.
Voor de rest heeft het systeem geen krimp gegeven.

Ik sta dan ook open voor alle mogelijkheden.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Tim schreef:Dat maakt inderdaad een fors verschil. Al heb je dat met de meeste modellen natuurlijk wel.
Uiteraard, dat geld natuurlijk voor alle auto's, de mate waarin zal wel verschillen afhankelijk van de motorisering (en aero wat dat betreft). Alleen een motor met 300 pk zal in verhouding veel minder een stapje erbij moeten doen van 120 naar 140 dan één met 110 pk. Het verschil in verbruik is dan kleiner. Uiteraard is dat een extreem voorbeeld :beer:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik denk dat ik er een beetje uit ben, ik neig toch naar de DCi, bij voorkeur dan de 1.6, maar ga ervan uit dat die niet haalbaar is.

Alhoewel de 1.6LPG op papier de financiëel betere keuze is, heb ik niet het idee dat die veel kan trekken en als er na 2 ton een revisie aan zit te komen, is dat ook goed mee te nemen in het besluit.

De diesel zou comfortabeler moeten zijn, maar er is ook een riante keuze vanwege de 14% bijtelling. Daarnaast kun je ook gemakkelijk 3 jaar jonger rijden en in een mooier aangekleed exemplaar. De LPG's zijn bijna allemaal Authentiques.

Mijn voorkeursauto zou nu een 2012-2013 1.5DCi zijn, met GT-line en Panodak. (Die GT-line is mooier, maar vooral ook de analoge snelheidsmeter). Minder dan 175.000dk en onder de 8,500. Al zitten ze er nu meestal nog boven.

Nu ik wat specifieker kan zoeken, zijn er nog dingen waar ik op moet letten voor wat betreft de 1.5?

'Vroeger' (tien jaar geleden) gingen de 1.5's vaak kapot en was het een motor om te vermijden. Volgens mij is dat sterk verbeterd, klopt dat?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Een dci zou echt een betere keuze zijn kwa motor. Denk als je met beide motoren gereden hebt dat je die 1.6 16v op Lpg heel rap aan de kant zet.. De 1.5jes zijn idd veel beter geworden. Van de eerste types in de megane 3 verzakte de brandstofpomp wel eens waardoor de distr riem langzaam naar buiten komt. Dit is makkelijk te controleren door het clipje van de distr kap even los te klikken en opzij te trekken. Ligt ie netjes op het tandwiel is er niks aan de hand(meeste zijn al hersteld)
Verder ooit een temp sensortje of drukslangetje die ooit stuk gaat, maar geen dramatische dingen zoals vroeger ;-)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Panodak wil nog wel eens rammelen door wat stugger onderstel. Bij mijn GTline (benzine overigens) vooral in de zomer o.a. door de 18" GT set.
Verder geen gekke dingen. Let alleen even op de al genoemde radioversie, vroege firmware versies hadden soms vastlopers.. Oh en Bose is wel prettig. Standaard audio is vrij beroerd vond ik.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Adinsx schreef:Panodak wil nog wel eens rammelen door wat stugger onderstel. Bij mijn GTline (benzine overigens) vooral in de zomer o.a. door de 18" GT set.
Verder geen gekke dingen. Let alleen even op de al genoemde radioversie, vroege firmware versies hadden soms vastlopers.. Oh en Bose is wel prettig. Standaard audio is vrij beroerd vond ik.
Klopt Bose is een heel verschil. Een fijne Megane GT Line is niet te versmaden. Ik wist het wel, of een fijne Laguna ;-) :worship:
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar blijf deze kant op neigen. Het gebrek aan vermogen houdt me beetje tegen om superenthousiast te zijn. Kan Fastchip dat nog betrouwbaar aanpassen?

Als zoiets een pano-dakje had, dan had het mij wel kunnen doen:
http://link.marktplaats.nl/m1013472074

Het zou leuk zijn als er een Bose setje in zou zitten, maar ik laat hem er niet om staan. Dan zet ik de audio vanuit de Megane wel over.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Panorama dak :nee: kost je een hele bak hoofd ruimte, je auto wordt er een stuk zwaarder van en je hebt een hoop meer herrie in de auto.

rammeltjes bij koude dagen en altijd wind geruis van boven. Ik had mijn vorige auto nog leuker gevonden als die dak plain was geweest ipv zo'n beweegbare glasplaat waar de zon in de zomer zo lekker naar binnen brandt..

Je snapt het ik was geen fan. Een keer flink met mijn hoofd tegen het frame geklapt na een heuveltje met wat pit... :S

en vermogen van de 1.5 was echt wel voldoende, je hebt namelijk ook al bij 1500RPM al zeker 300Nm koppel en dat trekt toch echt wel hoor. Fastchip heeft ze echt wel omhoog weten te brengen. ik lees op zijn site vooral koppel hoger, koude start en soepeler lopen
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Klopt, klopt, klopt. :grin: Rationeel heb je helemaal gelijk.

Maar..... ik vind het ook wel weer erg gaaf, nog liever die van Peugeot, maar dit is ook prima.
In de Megane Coupe had ik een open dakje (glas) en dat vond ik erg prettig, ook zeker bij de donkere dagen. Dat kostte mij meer hoofdruimte als in een MegIII, ik kon niet eens fatsoenlijk rechtop zitten haha.

Toch wil graag weer 1 hebben, ik heb dat 8 jaar gemist in de huidige Megane en echt gemist. Zomers kun je de gordijnen dichttrekken, dus zelf vind ik het dan wel meevallen.

Ik lees over het vermogen verschillende meningen, ik ben nu dus 2L gewend en zal daarop inboeten, geen probleem. Maar lees ook dat je de motor niet echt schakellui kunt rijden, iets wat ik wel ben gewend met de 2L.
Even snel iemand inhalen is nu minder vanzelfsprekend en dat snap ik ook wel.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Het is natuurlijk maar wat je gewent bent, maar ik vind de 1.5dci110 maar net aan qua vermogen. Zeker als je wel eens in duitsland rijd, tot de 140 gaat het nog wel maar naar de 160 en verder is het echt traag. Vooral in de 6de versnelling is ie traag. Voor de megane had ik een polo 1.6 tdi, volgens de boeken met 90 pk, die liep van af de 140 sneller dan mijn huidige Megane. Qua wegligging is de megane 3 coupe echt top, zeker in het leasehokken segment van +- 30K. Qua verbruik rijd ik in de zomer 5.4l/100km en in de winter 5.8l /100km volgende de boordcomputer. Op dit moment heb ik er iets van 111.000 km mee gereden.
Plaats reactie