Koppeling issues

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Jaja, daar is weer een brandende koppeling vraag.

Maandje geleden voor het eerst een licht slippende koppeling. Komt nu wat vaker voor en wordt er niet beter op. Dus voordat ik eind augustus 4000 vakantie kilometers ga maken de boel toch maar laten vervangen want dat zal hij niet meer trekken vrees ik.

Betreft een Megane RS r25 met 135k op de klok, nu nog op de eerste koppeling. Laatste 30k gemapt naar 230.5pk/356nm awd.

Dus wat zijn mijn opties en wat ben ik kwijt?! En is het vliegwiel vervangen een must? Het standaard dualmass vliegwiel kost een vermogen.

Standaard koppeling, maar is dat verstandig, of ben ik daar over 40k weer doorheen? Ik rij vlot maar trap zeker niet elke rit m`n auto in de hoog toeren.

R26R koppeling, past zover ik weet ook icm r26r vliegwiel. Is deze veel sterker en/of duurder?

En wat zijn er nog meer aan opties qua uprated spul? Ik rijd er dagelijks mee en voornamelijk naar m'n werk heen en weer. Dus hoef geen race spul oid, maar een iets sterkere koppeling zou niet gek zijn.

Wil ergens volgende week de knoop wel doorhakken dus ben benieuwd (Y)
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

De R26R koppeling is iets sterker en naar mijn weten ook goedkoper dan de standaard 225/R26 koppeling (D)
Het meeste Helix spul is flink sterker, maar tijdens het koppelen heb je het idee alsof je op een traptrainer staat in de gym ;-)

Als je een single-mass vliegwiel plaatst krijg je een motormanagement lampje op je dashboard. Dat kan Henk er echter evt uitmappen meen ik.
pascalrstrophy
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 13 feb 2011 18:03
Contacteer:

Madeno racing heeft volgens mij ook versterkte koppelingen voor megane rs225 misschien met hen is contact opnemen?
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

R26R koppeling is zo'n 50euro duurder. Maar dat valt relatief mee op het kostenplaatje van een kleine 2.000euro (N) |:

Sport koppeling zal nog wat extra kosten, dus laat ik daar maar niet aan beginnen.

Het single-mass vliegwiel van k-tec is dat wat? Ik neem aan dat er toch een goede reden is dat Renault voor een dual-mass gekozen heeft. Ik heb natuurlijk ook geen zin in brandende lampjes of problemen op de lange termijn.
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Typisch, in de UK is de R26R koppeling goedkoper..
Hoe kom jij op 2000E, http://www.k-tecracing.com/show_product ... 7&appid=12 ?
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

R26R koppeling is bij k-tec ook zo'n 100 pond duurder. Jouw link is de uprated clutch die nog een stuk duurder is.

2000 euro is koppeling, lager en dual-mass vlieg wiel incl montage. Bij de dealer of onafhankelijke garage scheelt mss 100 euro gezien het meeste geld in de onderdelen zit.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Hoe zit dat dan met het vliegwiel?
Verplicht om die mee te vervangen als je de koppeling moet vervangen, of alleen een upgrade?
Racing is the best way to convert money into noise
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Is wel aan te raden om te vervangen samen met de koppeling. Die dingen schijnen niet heel denderend te zijn en zou zonde zijn om later als nog te moeten vervangen.

Standaard zit er een dual-mass in. K-TEC heeft een single-mass ontwikkeld maar dat geeft weer extra stress op de bak en verlaagd mijns inziens de dagelijkse driveability. Heb vkv hierover gesproken en zij hebben het vliegwiel ook eens getest maar toch maar weer teruggebracht naar origineel.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zo'n single mass vliegwiel geeft vooral veel trillingen/resonanties bij stationair toerental.
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Nog even een schopje...

Afspraak staat voor 5 aug :) Dan ga ik waarschijnlijk voor de r26r koppeling + vliegwiel. Alleen niemand van Renault durft te garanderen dat dit zonder problemen past. Alles lijkt er op dat het zonder problemen past maar toch... bestelde onderdelen kunnen niet retour :~

Iemand ervaring met een r26r koppeling in een normale rs, of beredenering waarom het wel of niet zou passen?
Plaats reactie