ACT: Mégane I

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
nd-photo.nl
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 23 mar 2011 11:32
Locatie: Cromvoirt

Jip, in combinatie met je MAP sensor, die zit vlak bij de stappenmotor en is verbonden via een rubberen vacuumslang. Je kan proberen om deze opnieuw te laten inleren, uit mn hoofd gezegd moest je volgens mij de accu loskoppelen, zekering eruit halen (iets met ABIC volgens mij) en daarna weer de boel aansluiten.

Je kan ook een hele reset uitvoeren van je auto uitvoeren, in beide gevallen: zoek op hoe dat precies moet.

Ik had zelf last van een bokkende auto die soms uitviel, bleek uiteindelijk de krukaskeering kapot te zijn. Daarnaast was de vacuumslang ook kapot, al was dat nog een gelukje waar ik achter kwam. Ik had de slang verlegd en tijdens het stationair lopen legde ik de kabel weer terug en toen sloeg hij opeens af. Eureka! Ander stuk slang ertussen en rijd sindsdien weer als een zonnetje!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dan lag het dus niet aan de keerring. Overigens ook geen onderdeel waar je auto slecht door gaat lopen lijkt me als die keerring wat lekt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
nd-photo.nl
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 23 mar 2011 11:32
Locatie: Cromvoirt

Dat kan best, er zat bij mij daardoor flink wat olie op mn distributieset, lijkt me iig niet goed ;)

Bokken + afslaan zal wel gelegen hebben aan stappenmotor (is ook vernieuwd) + vacuumslang
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

sieger everts schreef:Goed, weer een probleem met de scenic..

schijnbaar zijn de rubbers van de achteras uitgelubberd. Het kappert als een malle. zover ik het kan zien zijn het de rubbers waar de torsieas doorheen loopt. bekend probleem?

zoja wat zijn globaal de kosten als ik het laat doen door de dealer?

anyone?
zo die drama bak is ingeruild, morgen de opvolger ophalen. eindelijk weer een normale daily (Volvo V40)
B18FT... what else ?
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

bij me pa (megane scenic ph2 meen ik) doet de ventilator van de verwarming het niet meer. Dit had ik laatst ook en toen was het de kachelweerstand. Hoe zit dit bij een scenic? Hij heeft wel climate control etc. Alleen blaast de aanjager niet meer.


edit:
http://www.renaultforum.nl/forum/viewtopic.php?t=5043

heb al wat gevonden :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Collegaatje van me heeft af en toe een probleem met zijn rempedaal van zijn Scenic I ph II. Vooral bij warm weer is het net of het rempedaal hoger zit dan normaal en is dan ook vrij hard (net of de motor niet loopt en je dus geen vacuum hebt). Als dit zich voordoet heb je dus een hard pedaal bovenin en remt de auto wel gewoon, druk je harder door, schiet pedaal ineens een centimeter of 2 dieper in en voelt het weer als normaal. De remkracht van de auto veranderd niet als dit zich voordoet.
Nu dacht ik zelf dat de rembekrachtiger kapot was, de garage waar hij zelf altijd komt, dacht aan hetzelfde. Nu is die bekrachtiger helaas wel ruim 230.-, dus nogal een duur gokje als het niet zo blijkt te zijn.
Wie schept duidelijkheid?

(vacuumslang van inlaat naar bekrachtiger heb ik bekeken, die is dicht. Hier zit ook een terugslagklep in??)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Die rembekrachtigers willen wel eens scheuren op de felsnaad. Krijg je ook rare dingen van :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

maar kan ik dat controleren of blijft dat een gok?
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

is het een benzine of een diesel uitvoering? voorheen weleens mededeling geweest dat vacuumpompjes prevenief vervangen moesten worden bij diesel.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

1.6 16v in dit geval.
Mijn zwager had dit ook wel eens bij zijn diesel. Bij een diesel moet de vacuumpomp dan vervangen worden?
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

ik weet nog aantal jaren geleden was er een mededeling van renault het ging toen over een pierburg of ik geloof magneti marelli vacuumpomp als de ene erop zat moest die vervangen worden.. maar het is voor mij al een jaar of euhm? tien of twaalf geleden dus weet het niet zo precies meer ,. misschien dat een andere renaultman het nog weet?


succes in ieder geval .. (je kunt veel onderdelen trouwens vaak wel vinden op ebay dat scheelt best wat meestal .)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

:up:

Nog ideeen?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Niemand een idee hoe we e.e.a. uit kunnen sluiten of zoeken waar het echt probleem ligt?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zoals je zelf al zegt, er zit een terugslag klep in die slang, sluit die eerst uit evenals de slang zelf. Dat komt vaker voor, ook bij de espace.
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Martijn,
Wij hebben laatst precies hetzelfde gehad op het werk bij een Scenic 1 fase 2.
De klacht was niet constand aanwezig. Maar na het vervangen van de rembekrachtiger was het probleem opgelost.
Dus ik gok ook op een rembekrachtiger
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Hessel schreef:maatje van me belde net op, maakte zich zorgen vanwege het volgende. Hij heeft een paar maanden geleden bij een officiele renault dealer een Megane break 1.6 16v bj 2005 gekocht met net een ton op de teller.
Nu zijn in korte tijd de nokkenas sensor en de bdp sensor gesneuveld en, onder garantie, vervangen.
Hij vroeg zich het volgende af

* is het sneuvelen van de bdp sensor het gevolg van het sneuvelen van de nokkenas sensor?
* hoe lang gaan die sensoren gemiddeld mee?
* welke sensoren kan ik nog meer "verwachten"binnenkort??
* zijn het de sensoren die sneuvelen of is er misschien meer aan de hand?

Wat zijn jullie ervaringen??
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

gelijk een vraag voor de renault kenners onder ons .. waar staat de blauwe i voor in dci? je ziet meestal de gewone chrome letters maar ik heb zon blauwe dus vroeg het me af of iemand het zeker weet wat het inhoud.? thanks alvast
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Bij de clio's is dit het verschil tussen een 65 en 80.
Hij heeft dus wellicht meer vermogen...
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

op kenteken heeft hij 75 kw dus 102pk ,. zover ik weet hebben alle 1.9dci motoren in megane toch 102pk? ik heb me daar nooit zo in verdiept omdat het niet echt een vermogensauto is maar vroeg het me nu toch wel af haha
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

niemand van alle renault mensen hier die dit weet? ;-)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Heb je al gekeken of ze de intercooler blauw gespoten hebben? :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

blueprint van achterberg :P
Duupke (Ronald)
Berichten: 4602
Lid geworden op: zo 5 mar 2006 20:50
Locatie: Oudheusden, Noordbrabant
Contacteer:

Je had een 1.9 dTi met 80 pk en een 1.9 dCi met 102 pk.

Meer info kan ik er niet over terugvinden...
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

ik vind het zo vreemd dat niemand het weet hahaha. misschien dat de blauwe i betekend dat na 1 dag het airbag lampje gaat branden? dat doet ie namelijk whahaha
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

misschien dat iemand mij advies kan geven,.
mijn remschijven voor zijn nogal versleten nu kan ik gewoon standaard schijven monteren maar mijn vraag is of iemand ervaring heeft met sportschijven,. dus of je ook echt merkt dat ze harder remmen? bijv de brembo max remschijven met het sterprofiel ,. of van die gatenkaas schijven.
en weet iemand of je voor zon dieselhok ook ferodo sportblokken kunt krijgen? ,. standaard remt hij al best hard maar nog harder is altijd beter vind ik.
op mijn twingo zaten ook ferodo blokken en met alleen die blokken erop merkte ik al echt remkracht verbetering.

dusss graag jullie advies . grtz hein
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

harder remmen is leuk, maar in de meeste gevallen zijn je (kwaliteit) banden de grootste bottleneck. Die Brembo Max zijn geen verkeerde schijven en geperforeerde rommel is ook wel leuk om te zien, maar in mijn ogen nutteloos als je alleen openbare weg rijdt.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

setje DS2500 blokken van Feredo nemen en standaard schijven + goeie banden
Trust me. I know what I'm doing.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Op de openingsmeet stond een Megane RS op Meteor banden :lol:
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

dat was eigenlijk mijn conclusie ook al ,. standaard schijven met ferodo blokken, alleen die nog zien te vinden.. ja banden doen idd ook veel ik heb dr pirelli pzero neros opliggen. ben daar erg over te spreken. ik heb idd ook het idee dat het meer om de looks gaat met die "sportschijven" tenminste voor gewoon straatgebruik dan..

oke dan ga ik op zoek naar ferodo remblokken, iemand een adresje toevallig?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

in nederland
http://www.dutchpowertrading.nl
of via duitsland
http://www.sandtler.de

ander idee is texstar? sportblokken van
http://www.autopartsonline.nl
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Standaard schijven nemen, geen onnodig geld uitgeven. Als je wat meer remkracht wil, investeer dan in betere blokken.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

had op de rode clio ook geperforeerde schijven van sandtler, zag er wel vet uit icm de open velgen. of het nu gruwelijk harder remde niet echt gemerkt. met ferode ds2500 remde hij wel als de neten als ze goed warm waren (bv op snelweg ff flink in de ankers). bij normaal laf remgedrag vond ik ze juist stuk wat minder remmen. ps, komt wel veel rempoeder vanaf!
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

bedankt voor de adviezen van jullie allen,. brakemax remblokken iemand ervaringen mee? voor dat geld kan het eigenlijk niet veel zijn denk ik... tsja ferodo performance lijkt me goed genoeg vooral voor dat geld. ik heb laatst voor mijn ex twingo nieuwe schijven en remblokken voor ik geloof 35 euro gekocht via ebay want dat was een koopje.. ja en dat merkte je wel (aan de remblokken in ieder geval) want die piepen konstant als ze warmer worden bij lichtelijk aanremmen,. man wat irritant.. vooral omdat er voorheen ferodo remblokken opzaten (geen idee welk type?) en die remden echt zoveel beter en zonder geluid.. alleen tja als de rem iets aanloopt gaat de blok steeds harder remmen totdat je blokken in je klauw beginnen te branden (N) .. ik zal eens bedenken wat ik ga doen aangezien ik ook al aangaf dat de originele remmen ook best goed zijn, kan het zomaar zijn dat ik prijstechnisch "gewone" ferodo blokken koop.. nogmaals dank in ieder geval :smile:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

....aangezien de kriebel toch maar niet weg wil gaan.... In mijn Coupé een paar jaar terug lag een 1.9 dti, hetzelfde blok wat destijds in de Clio werd geleverd in mijn ogen.
Maar... hoe betrouwbaar/probleemloos is de 1.9 DCI die in een Mégane Coupé I ph II is geleverd? Is dat hetzelfde blok als uit een Laguna II?
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

de basis is van de f9q allemaal hetzelfde . de f9q is een hartstikke goed blok wel valt mij op (als renaultmonteur) dat de megane2 en de laguna2 meer "last"hebben van turbo's die stuklopen . misschien doordat er 120 pk uit het blok komt. hoe dan ook de 107pk blokken f9q (heb ik ook in mijn megane 1 fase2 liggen met chipkastje ertussen) zijn hartstikke goed en betrouwbaar..
dus zeker geen afrader als je een megane 1.9dci zou willen gaan kopen !!
Plaats reactie