Vreemde toerenbegrenzer, tips gevraagd

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Graag zou ik wat hulp willen ivm iets wat me nu al een tijdje ergert en enigszins erger begint te worden.

Mijn toerenbegrenzer was voorheen ongeveer 7200RPM. Heel soms, als de auto nog (te) koud was zat hij rond de 6300RPM..

Nu zijn er de laatste tijd 3 dingen aan de hand:
1. Mijn originele shiftlicht wordt niet meer netjes verlicht maar knippert random (zonder logisch ritme) wanneer ik in de buurt kom van de begrenzer

2. Mijn temperatuurmeter op het dashboard blijft bijna altijd onder de helft (koud). Soms zelfs tot ik op mijn stage ben aangekomen (35km rijden met ongeveer 50% snelweg).

3. Mijn toerenbegrenzer is nu bijna altijd rond de 6300RPM, tenzij ik hem echt eventjes op zijn ballen geef. Dan trekt het bij naar 7200..


Wat kan hier de oorzaak van zijn? De "variabele begrenzer" is overigens in elke versnelling. Ik probeerde laatst na 20min warmrijden op de snelweg eens te kijken of hij in zijn 5 ook nog in de begrenzer liep. Bij ongeveer 210/215km/h liep hij inderdaad in de 5e versnelling in de begrenzer.

Wat kan hier de oorzaak van zijn?
- Olipeil is iets onder het midden maar niet in de buurt van de minimale hoeveelheid.
- Olie is eind Augustus geheel ververst
- Koelvloeistof is recentelijk bijgevuld
- Koppaking zweet aan de achterzijde van het blok wel iets aan olie, maar is minimaal (nu ongeveer 0,5l sinds augustus en 8000km)
- Compressie is met een beurt in september gecheked en was gelijk aan/meer dan de fabrieksopgave en gelijk op alle cilinders
- Heeft in april nieuwe bougie's en bougiekabels gehad
- Heeft in september 2 nieuwe injectoren gehad en is grondig uitgelezen

Enige dingen die ik kan bedenken, maar ik niet zo snel in verband kan trekken met het probleem is:
- Sinds 1,5 maand heb ik een stage 1 Black Diamond koppeling (sinds toen is het shiftlicht volgensmij vreemd gaan doen)
- Sinds 1,5 maand heb ik een vibratechnics motorsteun
- Sinds 2 weken rijd ik zonder einddemper (is al wel een nieuwe in bestelling maar nog niet geleverd)

Heeft iemand misschien een idee?
- Kapotte temperatuursensor?
- Verkeerde waardes ergens?
- Te weinig oliedruk?
- Kapotte nokkenasversteller? (vind ik raar want het vermogen voelt als normaal)
- Iets anders?
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Eerste ingeving, de thermostaat die open blijft staan. Motor warmt met koud weer minder goed op en op snelwegtempo heb je veel koeling via de radiator.
Kan zijn dus dat de toerenbegrenzer daar rekening mee houdt (en terecht) en daardoor de door jou als probleem ervaren verlaging ontstaat.

Edit:
defecte thermostaat is simpel te checken. Start je auto als deze koud is en laat hem een tijdje draaien (of rij een kort stukje). De slangen naar de radiator mogen in het begin niet meteen opwarmen samen met de andere slangen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

thermostaat inderdaad. 99% zeker, vervangen stelt niet zo veel voor.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Thermostaat of tempsensor....hij staat in koudloop
Born Grippy
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Sluit me aan bij het bovenste, de shiftlight is ook afhankelijk van het maximaal toerental dus dat verklaard wel waarom die zo raar doet!

De thermostaat wordt afgesloten door een rubber omhulsel, deze gaan na verloop van tijd kapot, daardoor sluit de thermostaat niet meer volledig
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

Top mannen!

Heb al afgesproken om binnenkort een brug te huren, daar komt nu naast uitlaatje hangen, remblokken vervangen, bodem bij tectileren nu ook het plaatsen van een nieuwe thermostaat bij (Y)

Topic mag wat mij betreft dicht dan?

Super bedankt!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Is wel leuk om een terugkoppeling te zien toch?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

thermostaat meteen vervangen en niet op gokken. Kan je een koppakking kosten. (F) al eerder gezien, vergaan rubber die de thermostaat huis verhinderden open tegaan (U) en heb je geen brug voor nodig. en kan vrij simpel op je inrit (I)
JDclio
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 12 nov 2012 20:19
Locatie: Dongen

oke.... ik snap het niet meer :(

Thermostaat is vervangen.. donderdag een nieuwe gehaald .. zaterdag er op.. nog geen 10min klaar inclusief koelvloeistof bijvullen (Y)

Zondag stukje gereden.. yay! auto deed normaal!

Nu begon maandag echter de toerenbegrenzer er weer gewoon op 6000 in te klappen..

Sinds gisteren zit er een nieuwe uitlaat onder (ipv enkel een pijp tot half onder de auto zonder dempers) .. ik dacht dat dit misschien de oorzaak was (te rijk of verkeerde tegendruk)..

Dit is het alleen niet..

Wel dacht ik eraan dat mijn in april vervangen bougiekabels in oktober weer kapot waren .. waarschijnlijk is bij de compressietest aan een van de kabels getrokken.. deze was iig gebroken (de kooldraad) .. Deze is toen vervangen door een andere kabel die aan de aansluitingen van mijn oude kabel was gemaakt.. (gewoon gebeund dus)..

Zou dit het probleem zijn.. of is dit onlogisch (omdat hij op andere toerentallen wel gewoon goed loopt).. of raden jullie aan om hem gewoon uit te lezen? of kan het iets anders zijn?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Klinkt als te weinig benzine
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik zal ieder geval die kabel vervangen. je kunt gewoon niet een bougiekabel loshalen en weer net zo goed in elkaar zetten. Vraag Willem-Jan maar (F)
Plaats reactie