Ik herinner me dat ik, jaren geleden en met een totaal andere auto (Clio Williams), echt serieus verschil in verbruik merkte tussen Tango Euro95 en BP Ultimate 98. Daar zat soms een kleine 100 km tussen en de auto reed echt een stuk soepeler.
Ik hield vroeger al mijn tankbeurten en km's bij op Spritmonitor.de. Heel makkelijk, ook op mobiel. Je kunt dan ook makkelijk vergelijking maken met anderen met dezelfde auto. Dat geeft toch altijd een zuiverder beeld.
Ik zou, al is het maar voor een test, gewoon eens structureel een paar maanden Ultimate tanken en bijhouden wat dat doet. Bij voorkeur rijdend op dezelfde trajecten.
Verder is het misschien een idee om de auto eens op de vermogenstestbank te laten meten door een specialist. Je meet daarbij niet alleen het vermogen, maar een specialist kan heel veel aflezen uit zo'n meting, omdat heel veel waarden gemeten worden, naast het vermogen. Als er iets mis is met een component aan de motor of randapparatuur dan komt dat tijdens zo'n meting vaak aan het licht. Iets wat diagnose apparatuur vaak niet kan traceren.
Succes! Probeer ook gewoon te genieten van je RS!
Clio 4 rs 30-40% teveel brandstof verbruik
Ik was het forum even vergeten, mijn excuses
Maar tot op heden is er nog steeds geen oplossing gevonden en de garage doet er niets meer aan.
In de brochure van de clio rs staat het volgende:
Gecombineerd verbruik: 6,3 (15,9)
Buiten de stad: 5,1 (19,6)
Binnen de stad (koude start): 8,1 (12,3)
Snelweg 19,6... haha
15,9 gecombineerd...
Ik vind deze verschillen met het werkelijk verbruik toch echt te gek voor woorden.
Aankomende week zal ik dan ook helaas met een advocaat verder moeten..
Uiteraard begrijp ik dat een RS meer verbruikt dan een normale auto, maar mijn blok verbruikt nog meer dan andere clio's.
Gisteren getankt.. 297.1 km en 37.90ltr getankt
1 op 7.84 .. het lijkt erop dat dit 1.6 blok graag 1 op 6 wil rijden
Met RS drive zal ik het wel halen..
Maar tot op heden is er nog steeds geen oplossing gevonden en de garage doet er niets meer aan.
In de brochure van de clio rs staat het volgende:
Gecombineerd verbruik: 6,3 (15,9)
Buiten de stad: 5,1 (19,6)
Binnen de stad (koude start): 8,1 (12,3)
Snelweg 19,6... haha
15,9 gecombineerd...
Ik vind deze verschillen met het werkelijk verbruik toch echt te gek voor woorden.
Aankomende week zal ik dan ook helaas met een advocaat verder moeten..
Uiteraard begrijp ik dat een RS meer verbruikt dan een normale auto, maar mijn blok verbruikt nog meer dan andere clio's.
Gisteren getankt.. 297.1 km en 37.90ltr getankt
1 op 7.84 .. het lijkt erop dat dit 1.6 blok graag 1 op 6 wil rijden
Met RS drive zal ik het wel halen..
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Kun je niet in overeenstemming met de garage een second opinion doen bij een andere dealer?
Dat je het folder verbruik in de praktijk nimmer en nooit zal halen dat weet iedereen, maar 1 op 7 is in vergelijking
met het praktijk gemiddelde wel een veel te groot verschil. Zelfs de slechtste op spritmonitor doet nog 1 op 8,6 en die
zal vast veel autobahn rijden. Het gemiddelde ligt tussen de 1 op 12 en 1 op 12,5 en zelfs nog een aantal die 1 op 13,3 doen, in DL nota bene
Dat je het folder verbruik in de praktijk nimmer en nooit zal halen dat weet iedereen, maar 1 op 7 is in vergelijking
met het praktijk gemiddelde wel een veel te groot verschil. Zelfs de slechtste op spritmonitor doet nog 1 op 8,6 en die
zal vast veel autobahn rijden. Het gemiddelde ligt tussen de 1 op 12 en 1 op 12,5 en zelfs nog een aantal die 1 op 13,3 doen, in DL nota bene
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
- Car: 95-PZ-KJ
- Contacteer:
Ik hou mn verbruik nu een paar jaar bij.....clio2RS.....gemiddeld net onder de 1:10....
Born Grippy
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Zit jij in de politiek?la_fusion schreef:Hoe is jouw manier van berekenen dan wel helemaal nauwkeurig? Gooi je de tank vol en kijk je hoeveel liters er dan doorheen zijn gegaan na x aantal km? Er zit verschil in hoeveel er iedere keer in de tank gaat waardoor je dus ook niet helemaal nauwkeurig bent. Daarnaast als je bijv 10 liter tankt en kijkt tot je tank leeg is, weet je alsnog niet hoeveel er eerst nog precies in zat. Als je steeds dezelfde meetmanier gebruikt, kun je ook een goed vergelijk voor die betreffende meetmanier aannemen.Steven schreef:Komop mensen, als je verbruik echt wilt meten, doe dit dan op afgerekende liters bij een (merk)pomp en deel dit door de kilometers op de dagteller.
Dan kun je pas echt iets zeggen wat ie verbruikt. De boordcomputer zit er ook met gemak 10% naast (bij VW nog wel eens meer )
Dit staat overigens los van het verbruiksprobleem, ik geloof best dat hier iets niet klopt, maar zorg als je iets roept, dat het ook goed onderbouwd is.
Zelf rij ik met mijn Clio 3 RS met gewoon woon-werk verkeer (75% snelweg) +/- 8.7 l / 100 km.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gewoon volgooien tot er geen druppel meer bij kan. Kan hooguit een een paar honderd ml verschil in zitten met de volgende keer weer volgooien.
Ik heb voor de nieuwsgierigheid een tank extreem rustig gereden met 80 % snelweg en zat toen op de 1 op 13. Bij normaal gebruik (af en toe de RS knop en regelmatig kickdown) zo rond de 1 op 11. Is voor mij acceptabel voor het plezier wat ik er voor krijg.
Ik heb voor de nieuwsgierigheid een tank extreem rustig gereden met 80 % snelweg en zat toen op de 1 op 13. Bij normaal gebruik (af en toe de RS knop en regelmatig kickdown) zo rond de 1 op 11. Is voor mij acceptabel voor het plezier wat ik er voor krijg.
Beste dames en heren,
De beste oplossing, ik verkoop de auto of ga deze inruilen.
één deze dagen zal er een advertentie beschikbaar zijn.
Voor een mooie clio rs, met lage km stand en voor een super bedrag !
Gr. Danny
De beste oplossing, ik verkoop de auto of ga deze inruilen.
één deze dagen zal er een advertentie beschikbaar zijn.
Voor een mooie clio rs, met lage km stand en voor een super bedrag !
Gr. Danny
Update:
Vandaag toch nog bij een tuner geweest om het probleem te bespreken.
Hier zien zij toch duidelijk een probleem, maar de auto kan pas 4 april terecht.
Daar gaat de auto gecontroleerd worden en hopelijk direct het probleem opgelost.
Zij hebben eerder de clio 4 rs bij hen gehad en heb dus goede hoop.
Gr. Danny
Vandaag toch nog bij een tuner geweest om het probleem te bespreken.
Hier zien zij toch duidelijk een probleem, maar de auto kan pas 4 april terecht.
Daar gaat de auto gecontroleerd worden en hopelijk direct het probleem opgelost.
Zij hebben eerder de clio 4 rs bij hen gehad en heb dus goede hoop.
Gr. Danny
edit: inderdaad of ie getuned is geweest is niet gezegd
Maar op de rollenbak is wel te zien wat er nou precies aan de hand is. Eventueel meteen milde tuning? Meer vermogen en zuiniger...
Maar op de rollenbak is wel te zien wat er nou precies aan de hand is. Eventueel meteen milde tuning? Meer vermogen en zuiniger...
Laatst gewijzigd door Rehc op wo 9 mar 2016 8:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT TURBO | Renault Clio III RS
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dat lijkt me een voorbarige conclusie, bij de 4 R.S. kan de dealer ook zien of er gechipt is --> zo ja geen garantie.
Bij een tuner op de rollenbank kun je wel goed achterhalen waar het fout gaat.
Bij een tuner op de rollenbank kun je wel goed achterhalen waar het fout gaat.
Beste Dames en Heren,
De auto is inmiddels bij een tuner geweest voor controle.
Zij hebben een fout gevonden waarbij mijn auto zichzelf verzuipt en maar liefst 30-40% teveel brandstof verbruikt.
Renault garages hebben niet deze apparatuur en Renault Nederland trekt zich overal de handen vanaf...
Want zij beweren dat mijn auto geen probleem heeft..
Ook welling occasions in Heerlen doet niets meer. (daar heb ik de auto gekocht)
Helaas zal ik dus verder moeten met een advocaat , want ik heb nog nooit zo'n zielige Renault service gezien.
Hierna zal ik ook nooit meer een Renault kopen, want een slechtere service kan ik mij niet bedenken.
Inmiddels ben ik al 5 jaar clio rs rijder, maar dat maakt ze niets uit.
Heeft hier niemand op het forum een connectie waarbij ze wat klaar kunnen krijgen bij Renault?
Want je snapt dat ik liever geen advocaat in handen neem.. dat wil toch niemand..
De auto is inmiddels bij een tuner geweest voor controle.
Zij hebben een fout gevonden waarbij mijn auto zichzelf verzuipt en maar liefst 30-40% teveel brandstof verbruikt.
Renault garages hebben niet deze apparatuur en Renault Nederland trekt zich overal de handen vanaf...
Want zij beweren dat mijn auto geen probleem heeft..
Ook welling occasions in Heerlen doet niets meer. (daar heb ik de auto gekocht)
Helaas zal ik dus verder moeten met een advocaat , want ik heb nog nooit zo'n zielige Renault service gezien.
Hierna zal ik ook nooit meer een Renault kopen, want een slechtere service kan ik mij niet bedenken.
Inmiddels ben ik al 5 jaar clio rs rijder, maar dat maakt ze niets uit.
Heeft hier niemand op het forum een connectie waarbij ze wat klaar kunnen krijgen bij Renault?
Want je snapt dat ik liever geen advocaat in handen neem.. dat wil toch niemand..
wat was het probleem? is het een fout in een onderdeel? is het een software fout? ben je eerste eigenaar? had renault het niet zelf kunnen vinden?
verzamel alle facturen en correspondentie en ga langs een juridische loket om info in te winnen
verzamel alle facturen en correspondentie en ga langs een juridische loket om info in te winnen
Zoals Abel al zegt: wat was het probleem en wat de oplossing? Had Renault de fout wel moeten kunnen vinden (zoals je zelf al zegt heeft de dealer de apparatuur niet)? Maar los daarvan heeft Welling Occasions je niet de auto verkocht? Die zijn volgens mij geen Renault dealer. Je hebt een koop gesloten met Welling Occasions en niet met een Renault Nederland (dealer). Waar Renault in dit verhaal om de hoek komt kijken, dat zal hoogstens bij garantie zijn en dat is ook welling's pakkie an. Zij moeten het oplossen. Bij hun moet je gaan verhalen. Met welling occasions heb je de koopovereenkomst gesloten en zij hebben een ondeugdelijke auto geleverd. Hoe zij het verder oplossen (op hun beurt verhalen bij renault nederland?) is het probleem van welling occasions. Of is welling occasions renault dealer? Of heb je de auto 'zo meenemen zonder garantie' gekocht dat je alleen 2 jaar fabrieksgarantie had?
zou zeggen dat renault alleen de garantie afhandeling correct moet doen en voor de rest moet welling het oplossen. maar ik ken het hele verhaal van a tot z niet. wie heeft wat gedaan, waarom, hoe is de auto gekocht, etc.
qua teveel brandstofverbruik zul je neem ik aan wel alle tankbonnen bewaard hebben? Gaat anders ook lastiger aantoonbaar zijn dat het ding al 10.000km zuipt als een ketter en neem ook aan dat als je met een advocaat aan de haal wilt (jurist rechtsbijstand?) je dat soort zaken mee wilt nemen. Of de computers van de auto moeten het brandstofverbruik eeuwig loggen. Is bij mijn clio in ieder geval niet dat dat soort gegevens gelogd worden.
lastig verhaal. pechgeval met een vervelend staartje.
zou zeggen dat renault alleen de garantie afhandeling correct moet doen en voor de rest moet welling het oplossen. maar ik ken het hele verhaal van a tot z niet. wie heeft wat gedaan, waarom, hoe is de auto gekocht, etc.
qua teveel brandstofverbruik zul je neem ik aan wel alle tankbonnen bewaard hebben? Gaat anders ook lastiger aantoonbaar zijn dat het ding al 10.000km zuipt als een ketter en neem ook aan dat als je met een advocaat aan de haal wilt (jurist rechtsbijstand?) je dat soort zaken mee wilt nemen. Of de computers van de auto moeten het brandstofverbruik eeuwig loggen. Is bij mijn clio in ieder geval niet dat dat soort gegevens gelogd worden.
lastig verhaal. pechgeval met een vervelend staartje.
Renault 5 GT TURBO | Renault Clio III RS
Belangrijkste vraag: Wat is nu de oplossing? Je zegt dat er gevonden is waar het probleem in zit?
Stel: Het is te weg te chippen/corrigeren of onderdelen laten vervangen voor bedrag X, dan zou ik voor jezelf een (grove) calculatie maken van wat het aan benzinekosten scheelt en die berekening gewoon netjes voorleggen bij de verkopende partij met een nette onderbouwing.
Mijn advies: Probeer in oplossingen te denken en ga voor een nette oplossing met de verkopende partij, dingen als juridische zaken moet je echt zien te mijden, want overwegend veroorzaakt dit alleen maar haat/ergernis en een hoop kosten voor beide partijen. Daar ga je echt niet je voldoening uit halen.
En wat betreft je opmerking over laatste Renault, ik zou zeggen keep it real, als je door 1 vervelende ervaring je conclusie wilt trekken, prima. Maar andere merken kun je net zo goed pech hebben. Het is helaas niet meer de jaren 80 waar je een Toyota Starlet kocht en probleemloos over 1 miljoen kilometer kon rijden terwijl een Renault al stond te knisperen in de folder
Stel: Het is te weg te chippen/corrigeren of onderdelen laten vervangen voor bedrag X, dan zou ik voor jezelf een (grove) calculatie maken van wat het aan benzinekosten scheelt en die berekening gewoon netjes voorleggen bij de verkopende partij met een nette onderbouwing.
Mijn advies: Probeer in oplossingen te denken en ga voor een nette oplossing met de verkopende partij, dingen als juridische zaken moet je echt zien te mijden, want overwegend veroorzaakt dit alleen maar haat/ergernis en een hoop kosten voor beide partijen. Daar ga je echt niet je voldoening uit halen.
En wat betreft je opmerking over laatste Renault, ik zou zeggen keep it real, als je door 1 vervelende ervaring je conclusie wilt trekken, prima. Maar andere merken kun je net zo goed pech hebben. Het is helaas niet meer de jaren 80 waar je een Toyota Starlet kocht en probleemloos over 1 miljoen kilometer kon rijden terwijl een Renault al stond te knisperen in de folder
Helemaal met Steven eens. Je kunt dit beter op een goede manier oplossen, dan je recht helemaal halen en vervolgens nooit meer bij diverse garages te hoeven komen omdat die er klaar mee zijn. Ik zou bijvoorbeeld een ingang bij Renault al niet gebruiken (laat staan geven) als ik weet dat er 'stronterij' van kan komen op een juridische manier.
Renault 5 GT TURBO | Renault Clio III RS
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Oke, dus de auto niet nieuw gekocht en niet bij een Renault dealer blijkt nu.
Gebruikte Clio 4 RS dus en naar het blijkt met een aantoonbaar probleem ( rollenbank ).
Hoe oud was de auto en km stand?
Met de bevindingen van de tuner in de hand proberen je gelijk te halen bij de verkopende partij, zoals hierboven al geschetst.
Op één probleem een merk vaarwel zeggen is wat kort door de bocht.
Gebruikte Clio 4 RS dus en naar het blijkt met een aantoonbaar probleem ( rollenbank ).
Hoe oud was de auto en km stand?
Met de bevindingen van de tuner in de hand proberen je gelijk te halen bij de verkopende partij, zoals hierboven al geschetst.
Op één probleem een merk vaarwel zeggen is wat kort door de bocht.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
Wellig occasjons is de 2e handshall van welling autobedrijven die oa dealer zijn van peug, mazda, suzuki, mitshibitschi, hyanudai.
Zei weten dus wel hoe een garantie via de dealer of importeur werkt
Verder ligt de renault dealer in heerlen tussen hun panden in dus daar zal best een goed contact mee zijn.
Denk indd in oplossingen, als het met een remap oid opgelost is zou ik het fijn doen en er niet meer over nadenken. U win some u lose some.
Mister welling zelf is wel een stugge man die al wat rechtzaken heeft uitgevochten, familie geschillen neemt hij ook mee naar de rechtbank. Ik zou die weg niet willen bewandelen met al het gedoe wat erbij komt kijken.
Zei weten dus wel hoe een garantie via de dealer of importeur werkt
Verder ligt de renault dealer in heerlen tussen hun panden in dus daar zal best een goed contact mee zijn.
Denk indd in oplossingen, als het met een remap oid opgelost is zou ik het fijn doen en er niet meer over nadenken. U win some u lose some.
Mister welling zelf is wel een stugge man die al wat rechtzaken heeft uitgevochten, familie geschillen neemt hij ook mee naar de rechtbank. Ik zou die weg niet willen bewandelen met al het gedoe wat erbij komt kijken.
Racing is the best way to convert money into noise
bizar verhaal, maar ik stel me toch de vraag bij welke dealer en welke tuner je geweest bent.
1)Als je met dat ding naar Arjan gaat (VKV) zal je snel weten hoe het hangt.
2)Ik kan me moeilijk voorstellen dat een tuner het zodanig verkloot dat je 30/40% teveel brandstof krijgt. Met de huidige software en electronica moet dat ding sowieso in emmisie storing gaan.
Ik begrijp dat je een oplossing wil maar zomaar als een kip zonder kop gaan rond lopen naar dealers/verkooppunten/tuners lijkt me niet de juiste oplossing.
Even langs de renault sport dealer van nederland fietsen, nl VKV. Dan verder praten.
1)Als je met dat ding naar Arjan gaat (VKV) zal je snel weten hoe het hangt.
2)Ik kan me moeilijk voorstellen dat een tuner het zodanig verkloot dat je 30/40% teveel brandstof krijgt. Met de huidige software en electronica moet dat ding sowieso in emmisie storing gaan.
Ik begrijp dat je een oplossing wil maar zomaar als een kip zonder kop gaan rond lopen naar dealers/verkooppunten/tuners lijkt me niet de juiste oplossing.
Even langs de renault sport dealer van nederland fietsen, nl VKV. Dan verder praten.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Daar koop je hem toch ook niet voor? De slechtste op spritmonitor doet trouwens 1 op 8,6, de beste 1 op 14. Dus het kan wel...
-
- Moderator
- Berichten: 8899
- Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Ik heb genoeg km's gemaakt met een demo en die deed over 1000en km's 1 op 10. Maar ik had ook klanten die tussen de 7,0 en 8,0 zaten op de 100. 12l op 100 is heel erg veel, dan zijn het vast en zeker hele korte stukjes.
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ja inderdaad, was is de "fout"? Ben alleen bang dat we die nooit zullen horen
-
- Moderator
- Berichten: 14792
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Volgens mij had hij de rs al verkocht
Ik weet wel welke het is
Ik weet wel welke het is