Oplossing Speling stuurhuis Clio I

Post hier al je vragen over de Clio
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Tom schreef:dan hadden ze wel wat meer dingen kunnen veranderen bij de fabricage.....
:lol: :lol:


Ik heb ook een ontzettend speling op me stuur, mij is echter vertelt dat een nieuwe veel beter is dan een gelaste, wat ist oordeel hier..?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tja, ik heb de mijne een jaar of 2 geleden vervangen. Stuurt weer prima. Als ik weer speling zou krijgen zou ik hem toch gaan lassen denk ik. Ga niet nogmaals een nieuwe stuurkolom kopen :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

moet het stuur bij de ph2 ook losgemaakt worden? heb namelijk met airbag en weet niet of dat ding dan openknalt ofzo bij losmaken :)
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Dat hebben we bij mijn Clio wel gedaan. Zit geloof ik met 2 Torxboutjes vast. Stekkertje los en klaar is kees.
Remon
Berichten: 1840
Lid geworden op: wo 8 dec 2004 18:57
Locatie: Soest

+Clio16v+ schreef:moet het stuur bij de ph2 ook losgemaakt worden? heb namelijk met airbag en weet niet of dat ding dan openknalt ofzo bij losmaken :)
Ik heb mijnes een aantal maanden geleden laten doen, maar heb het stuur niet losghaald. Is naar mijn idee ook niet echt nodig.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Totdat de plofzak stiekem toch plof zegt en ze je harses van de achterruit moeten schrapen. renault geeft zelf aan dat de plofzak bij werkzaamheden aan de stuurkolom verwijderd moet worden. Alleen de accu loshalen is niet voldoende omdat er nog een kleine accu in je stuur zit.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

dus accu los en als eerst de airbag verwijderen voordat we verder werkzaamheden gaan doen aan het stuurkolom :)
Jeroen Wigger
Berichten: 763
Lid geworden op: wo 12 apr 2006 20:55
Car: Laguna II 2.0 T 205
Locatie: Nijverdal

Ik heb 'm zonder accu (min)pool gelast, en dat is voldoende... gaat zo gauw niet mis hoor....
Mobsterscorp
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 11 jul 2008 9:01
Contacteer:

Ik heb eenzelfde probleem met m'n stuur. Het stuur moet eerst een stuk worden gedraaid voordat de wielen aangrijpen om naar links/rechts te gaan. Heb inmiddels begrepen dat het eventueel aan de stuurkolom kan liggen en er gelast of een boutje oid moet gebeuren, ALLEEN ik ben geen autotechneut laat staan een lasser. Mocht er iemand in de omgeving Gouda zijn met Renault verstand die mij van mijn probleem kan helpen (
tegen een redelijk tarief) houd ik mij aanbevolen. Geen idee wat een nieuwe stuurkolom gaat kosten (maar de dealer draait mij een poot uit met zijn tarieven).
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

+Clio16v+ schreef:dus accu los en als eerst de airbag verwijderen voordat we verder werkzaamheden gaan doen aan het stuurkolom :)
Accu nooit loshalen met lassen ;)

Accu is juist een buffer voor piekspanningen. Al je electronica zit geaard op de carroserie en daar ga je juist aan lassen. Dus accu los heeft geen enkel nut.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

LotuzClioWilliams schreef:De stuurkolom is die stang waar je stuur en het contactslot op gemonteerd zit.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v670/ ... CT0197.jpg[/img]
die zwarte ronde ring om het stuurkolom rechts op de foto, is dat een vaste ring eromheen geschoven, of zijn dat 2 stukken die om de stuurkolom geklemd zitten?

Bij mij is namelijk het stuurkol gelast, en het rubber niet correct terug geplaatst. De 2 plastic halve maandjes die tussen het gat van het rubber zitten en die zwarte ring van de foto zit niet op zijn plaats.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Riël Notermans schreef:
+Clio16v+ schreef:dus accu los en als eerst de airbag verwijderen voordat we verder werkzaamheden gaan doen aan het stuurkolom :)
Accu nooit loshalen met lassen ;)

Accu is juist een buffer voor piekspanningen. Al je electronica zit geaard op de carroserie en daar ga je juist aan lassen. Dus accu los heeft geen enkel nut.
is dat zo? :)

ik heb juist altijd geleerd dat je m juist los moeten halen. Jouw verhaal klinkt ook aannemelijk, maar goed... zo'n electroheld ben ik niet :)
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Had wel begrepen dat die zwakke verbinding daar bewust zit ivm met een aanrijding dat hij daar los knikt en dat je niet het stuur dwars door je donder krijgt.....
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

check die spieverbinding rechts ;)
PimRoelofs
Berichten: 10
Lid geworden op: di 16 nov 2010 18:51
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

haha gister met suc6 mijn stuurstang vastgelast!! let op hou wel een natte handoek in de buurt :wink:
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

verschil merk je wel ofniet :D
Plaats reactie