HET GROTE CLIO III RS INFORMATIE FORUM

Post hier al je vragen over de Clio
Post Reply
F. Derksen
Posts: 3
Joined: Wed 25 Aug 2021 0:59

HET GROTE CLIO III RS INFORMATIE FORUM

Post by F. Derksen »

Beste,

Zie in het rood vragen waar we nog antwoorden voor zoeken!
Zie in het Blauw highlights voor de snellezers!

Ik ben nu al een tijdje aan het kijken naar een Clio III RS en ik kon niet echt een goede plek vinden om mijn bevindingen na te kijken of te delen.
Hier bij deze nieuwe topic genaamd "HET GROTE CLIO III RS INFORMATIE FORUM". Het idee is om een grote informatie pagina te maken met alle relevante informatie en FAQ (Frequently Asked Questions) over de Clio 3 RS. Ik zal aftrappen met wat basis info, en wat vragen, mocht iemand de antwoorden weten of het bericht bij willen werken, laat dan een reactie achter dan zal ik het bericht bijwerken. Mocht ik na jaren het bericht niet meer bijwerken, kopieer dan het origineel en zo blijft het voortbestaan en updaten.


2005-2009 Clio III Sport 2.0 16V (RS197)

197pk/215nm/215km/u

2006-2009, Clio Sport 2.0 16V (1240kg)
2007-2009, Clio Sport 2.0 16V F1 Team (1240kg)
2008-2009, Clio Sport 2.0 16V Cup (1240kg)


2009-2013 Clio III FL/Phase 2 (RS200)

201pk/215nm/225km/u (FL=Facelift)

2009-2011 Clio 2.0 16V RS (1215kg)
2009-2013, Clio 2.0 16V RS Cup (1180kg)
2011-2013, Clio 2.0 16V RS Gordini (1215kg)

Bron modellen informatie: https://www.autoweek.nl/carbase/renault ... deuren=2-3


VERSCHILLEN TUSSEN DE RS197 & RS200?

RS197
- Bied grote vooruitgang op Clio II RS182 generatie in bocht snelheid en chassis verbeteringen.
- Luxe R27 uitvoering geleverd met veel opties
- Xenon koplamp units geleverd met meedraaiende bochtenverlichting
- RS197 leverbaar met Recaro Sportster CS kuipstoelen af fabriek

RS200:
- Facelift van de RS197, nieuwe bumpers rondom, nieuwe koplampen & achterlichten
- Evaluatie van de RS197, veel kleine dingen verbeterd. Alle kleine issues van de RS197 verholpen.
- RS200 is af fabriek 25kg lichter geworden.
- RS200 heeft kortere versnellingsbak waardoor die beter accelereert.
- RS200 leverbaar met Recaro Sportster CS kuipstoelen af fabriek.
- RS200 leverbaar met Akrapovic uitlaat systeem af fabriek?


ALGEMENE INFORMATIE

Velgen & Banden
Clio III RS (2005-2012)
Velg: 7.5Jx17" ET63
Naaf: 60,1 mm
Steek: 5x108
Torque: 110nm?
Wielbout formaat: M14 x 1.5
Banden voor: 215/45ZR17 (87W)
Banden achter: 215/45ZR17 (87W)

Gewicht Clio III RS Velgen
(Gewicht = per velg)
7,0kg - OZ Ultraleggera velgen (17x8J, ET55)
9,4kg - Clio Cup Velgen (17x7,5J, ET63)
Gelieve meer toevoegen!

Opfriscursus ET Waardes & J waarde:
https://www.bedrijfswagenvelgen.nl/velg-en-bandmaat/


TIPS & TRICKS
- De Clio III RS rijd het beste op 1/3 tank. Dit komt door het bespaarde gewicht.
- Krijg gaver uitlaat geluid door de achterbank te verwijderen.
- Zit er een gele sticker op de schokbrekers dan het je een CUP auto af fabriek


GEWICHTSBESPARINGEN!
De Clio III RS is van zich zelf al een lichte auto. Maar wat is er mogelijk om de auto nog lichter te maken?
-7kg Akrapovic uitlaat systeem
-6kg Recaro Sportster CS kuipstoelen
-23,6kg Isofix bar + achterbank + achtergordels
-40kg Volledige Airco delete (weet iemand dit precies?)
-50kg Voorportieren van glasvezel (4,3kg x2) £280 per deur https://www.apmotorsport.co.uk/product- ... lass-doors
-10kg Motorkap van glasvezel (3,2kg) £250 https://www.apmotorsport.co.uk/product- ... ass-bonnet
-20kg Achterklep van glasvezel (3,7kg) £350 https://www.apmotorsport.co.uk/product- ... ss-bootlid


Service & Onderhoud
Waar moet ik op letten?

- Distributieriem is redelijk moeilijk te vervangen, laat dit door een specialist doen ivm spanning op de riem.
Bij circuit gebruik om de 80.000km vervangen, sportief gebruik om de 100.000km, bij snelweg kilometers 120.000km. (waterpomp vervangen eens in de 2x riem)
- Uitlaat flexrubbers zijn heel moeilijk om bij te komen. Als deze niet meer goed zijn dan moet het subframe onder de auto uit. Verminder de kans op deze reparatie door de bovenste motorsteun te vervangen door een powerflex rubber. https://www.powerflex.nl/product/upper- ... -pff60-822
- Ball joints and swivel hoops wear out. Dit kan je merken door vage stuur imput (indirect stuurgevoel), langzaam reageren op stuur input, voelbare schokken en bonken door het stuurwiel.


Q&A

Q: Zijn er ook Clio III RS modellen geleverd met AUTOMAAT?
A: Nee, alle Clio III RS modellen zijn enkel geleverd als handbak met 6 versnellingen (RS200 heeft kortere ratio's)

Q: Zijn er ook Clio III RS modellen geleverd met TURBO MOTOREN?
A: De Clio III RS maakt gebruik van een 2.0l in-lijn 4 Atmosferische blok (motorcode F4R), dit betekend dus nooit een turbo af fabriek op geen enkele Clio III RS. De Clio IV RS maakt wel gebruik van een 1.6 Turbo motor welke 200pk produceert. Deze auto is enkel leverbaar in combinatie met een automaat met dubbele koppeling.

Q: Is de Clio RS197 geleverd met XENON LAMPEN?
A: Ja? meer informatie graag

Q: Is de Clio RS200 geleverd met XENON LAMPEN?
A: Nee? meer informatie graag

Q: Wat is het VERSCHIL TUSSEN EEN CUP EN EEN NON-CUP AUTO?
A: De Cup was standaard geleverd zonder airco, cruise control & elektrisch verstelbare spiegels. Dit scheelde een extra 80kg, deze opties waren echter wel aanvinkbaar op de cup. De CUP kwam met een verbeterd onderstel en stuurhuis welke directer stuurde en meer sensatie en gevoel gaf aan de auto. Let wel op, de CUP wordt door de meeste gezien als een stuiter auto vanwege de harde demping. Ook kwam de cup standaard met het dashboard van de laagste uitvoering, goedkope materialen dus. Deze was echter met het aanvinken van de standaard niet aanwezige climate control weer geupgrade naar 1 versie mooier. Samengevat, de RS CUP rijd leuker maar de RS is comfortabeler. Als je dus naar een CUP zoekt let goed op of deze wel/niet airco, cruise etc. heeft. Dit was dus NIET standaard.

Q: Heeft u nog vragen die u hier wilt hebben staan? Stel ze in de reacties, dan zal ik deze toevoegen!
A:
Patrick RS
Moderator
Posts: 14779
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Clio RS

Re: HET GROTE CLIO III RS INFORMATIE FORUM

Post by Patrick RS »

Leuk/goed initiatief. Ik weet niet of er snel reacties komen. Tegenwoordig gaat veel via de sociale media kanalen en worden fora's minder bezocht.
F. Derksen
Posts: 3
Joined: Wed 25 Aug 2021 0:59

Re: HET GROTE CLIO III RS INFORMATIE FORUM

Post by F. Derksen »

Patrick RS wrote:
Wed 25 Aug 2021 15:35
Leuk/goed initiatief. Ik weet niet of er snel reacties komen. Tegenwoordig gaat veel via de sociale media kanalen en worden fora's minder bezocht.
Ja, toch jammer dat dan de vaak informatieve fora minder bezocht worden!
Weet jij toevallig wat de meest actieve online plek voor de Clio III RS is? Bij voorbaat dank!
Maarten-Jan
Posts: 4619
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Re: HET GROTE CLIO III RS INFORMATIE FORUM

Post by Maarten-Jan »

De phase 1 (197) had de kortere versnellingsbak, de phase 2 had juist een langere versnellingsbak voor wat meer comfort op de snelweg. Zie ook de hogere topsnelheid waar je dat al uit kan afleiden. Als ik het goed voor heb was Xenon niet leverbaar op de phase 2.
Dutchie
Posts: 29
Joined: Tue 7 Jul 2009 16:46
Contact:

Re: HET GROTE CLIO III RS INFORMATIE FORUM

Post by Dutchie »

Leuke thread. Ook ik was even op zoek (paar weekjes) en heb er vrijdagavond eentje opgehaald via Marktplaats. Succes met je zoektocht!
JPO
Posts: 111
Joined: Tue 6 Jan 2015 16:51
Car: Renault Clio 197

Re: HET GROTE CLIO III RS INFORMATIE FORUM

Post by JPO »

Leuk forum, leuk informatie.
Ik heb zelf een Clio 3 RS uit 2006 gehad met Xenon dus op die vraag kan je ja antwoorden. Meer informatie kan ik je daarover alleen verder niet geven :).
Post Reply