Vermogen 16v volledig weg

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
jerre
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 9 jan 2012 10:41
Contacteer:

Hallo,

Ik was gewoon aan het rijden toen opeens het vermogen wegviel.
De auto start nog wel, maar loopt zeer onregelmatig stationair en gas geven is niet meer mogelijk.
Het is een 16v van 1992, verder nooit problemen mee gehad. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zou eens beginnen met de basis te controleren en dan met name eerst de ontsteking , zijn de bougies nog goed, zitten de bougie kabels nog goed vast, de kabel van de verdeler naar de bobine etc etc.

Ooit lang geleden mijn 1.7 8v R19 eens gehad dat de kabel van de verdeler naar de bobine gewoon niet goed vast zat, ff aandrukken en weer prima lopen.
Anything worth doing is worth doing right!.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Zou kunnen dat er olie in de bougieschachten staat door een lekkende kleppendekselpakking of nokkenaskap, maar dan begint 't vaak wel dat hij af en toe op 3 cilinders gaat lopen.

Kan ook de koppakking zijn die er tussenuit ligt tussen 2 cilinders, dat gebeurd wel eens met de F7P motoren. Maar zou eerst de ontsteking eens controleren, bougiedoppen er uit trekken en schoonmaken, verdelerkap er af schroeven en controleren (ook de rotor) en de bougiekabels controleren op scheurtjes. Steenmarters vinden die dingen wel aardig smaken en vreten ze wel eens kapot.

Ik ga er vanuit dat de motor op 3 cilinders loopt en je zou kunnen controleren welke niet mee komt door met lopende motor met een goed geisoleerde tang de doppen stuk voor stuk er af te trekken. Als er eentje tussen zit waarbij de motor net zo blijft lopen als dat hij al deed doet die niet mee en weet je waar je moet zoeken. Als de ontsteking goed lijkt te zijn zou je compressie kunnen gaan meten en als daar gewoon nette waarden (10-11 bar) uit komen zou je kunnen zoeken in de brandstofinspuiting, injectoren die vast gaan zitten en niet meer openen komt namelijk ook wel eens voor.

Succes en bij vragen horen we het wel weer :)
jerre
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 9 jan 2012 10:41
Contacteer:

Auto is gemaakt!

Er hing iderdaad olie en vocht aan de bougietoppen. Er komt zo te zien een beetje olie in de bougieschachten.
Ik heb alles gereinigd en hij loopt terug perfekt.

In elk geval bedankt voor de snelle reacties.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Komt helaas door de brakke papieren pakking. Voor de mensen die hier vaker tegen aan lopen is dit misschien een optie?

http://powergaskets.co.uk/page7.htm

Je kan ze ook opnieuw gebruiken. Ik had met de papieren pakking toch elke keer weer wat olie in de schachten, met deze teflon pakking niet meer.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Met die pakking is weinig mis overigens als je het pasvlak helemaal schoonmaakt en alle boutjes op het juiste moment aandraaid. en vooral nadat je 'm los hebt gehad nog een keer natrekken nadat ie een paar keer warm is geweest. :)
Plaats reactie