op 3 cilinders, afslaan bij starten zonder gas bijgeven

Post hier al je vragen over de Renault 19
Gesloten
Topless
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 6 feb 2011 11:53
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Hallo allemaal,

sinds een jaartje trotse eigenaar van een renault 19 cabriolet. Het is een 1.8 8v phase II.

Ik wist niet beter, maar bleek dat de motor al die tijd op 3 cilinders heeft gelopen. Dus een jaar lang! Dat heeft geresulteerd in veel brandstofkosten. Bij een warme zomerdag echter liep de auto soms wel op 4 cilinders, en dat was heerlijk autorijden! Ik heb hier al weleens naar laten kijken, maar de garage gaf aan dat dit een normaal verbruik zou zijn voor een 1.8. Wat een kolder! 60 km kwart tank weg ging er bij mij niet in. Ik ben naar een andere garage gegaan, en deze gaf aan na een compressietest van 4x 13 bar dat de klepspeling niet meer in orde was. Door warm weer en uitzetten van het metaal kan het zijn dat de klep van cilinder 4 soms net WEL opengaat, wat verklaard dat hij met zomers weer beter rijdt. Er is toen een plaatje tussen gezet en de motor liep heerlijk, netjes, zuinig en krachtig! probleem opgelost. mooi... dacht ik!

Maar: Na 2 weken plezier hiervan te hebben komt het probleem zomaar weer terug! Rauw lopen, benzinedampen zijn goed te ruiken, en afslaan bij het koud starten. Ik kan hem alleen aan de praat krijgen door gas bij te geven. Na een stukje rijden bij het stoplicht kan de auto op eigen kracht stationair draaien, maar dat doet deze alles behalve netjes. na een keer flink gas geven loopt hij ineens wel netjes op 4 cilinders.

Ik heb nagedacht: een jaar lang rijden op 3 cilinders resulteerd in een hoop slecht verbrande brandstof. Dit moet ergens heen, zou mijn katalysator het begeven hebben nu, en verstopt zitten, waardoor de auto nu koud weer op 3 cilinders gaat lopen?
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Vonken alle bougie's,is er geen injector stuk?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Lambdasonde stuk, waardoor hij te veel benzine krijgt? Zijn de kleppen wel goed gesteld?
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Heeft ook nog Rotor Ontsteking, verderkap,rotor,bougies en bougie kabels al nagekeken ?
Anything worth doing is worth doing right!.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het kan van alles wezen. Je kunt de boel laten uitlezen bij een Renault dealer. De lambda sonde kan zeker stuk gaan van een tijd veel te rijk rijden. Maar ook een temperatuursenor kan de geest geven. Die kun je zelf makkelijk door meten met de universeelmeter. Ikzelf had laatst lst van een slecht verstuivende injector. Dat vindt je niet terug via een diagnose computer. Je kunt ze wel laten testen bij een Bosch service punt. Heb jij overigens een 110pk multi point injectiemotor of een 95pk single point injectiemotor.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Topless
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 6 feb 2011 11:53
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Ik zal toch maar wat uitgebreider zijn in mijn info, sorry!

Vanmiddag even het kleppendeksel eraf gehaald, ook geen sprake van een verbrande klep. vanmorgen bij de koude start op 3 cilinders, 4 km verderop gewoon op 4. Na openmaken en na terugmonteren loopt de auto gewoon weer op 4 cilinders. Ik vind het nog steeds onverklaarbaar waarom dat vanmorgen dus niet gebeurde!

Rotor, bougiekabels, bougies zijn recent vervangen en andere zaken omtrent ontsteking zijn recent vervangen.

Compressie is OK
Vonk ook OK
Motor: 110 pk Multi Point

Kleppen stellen is niet gebeurd, maar de wagen liep na montage van een plaatje tussen de kleppen 2 weken zeer netjes, en was in mijn ogen dus niet nodig. Ik zit zelf ook te denken aan een sensortje, lambdasonde of kat volgelopen met onverbrande brandstof.

Kunnen jullie uitsluitsel geven of het hier om de kat gaat? of is dat geen optie?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik zie de kat niet als verdachte, zou eerder naar de lambdasonde kijken eerlijk gezegd. Wat gebeurd er als je de stekker van de lamdasonde afkoppelt en dan koud gaat starten/rijden?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Topless
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 6 feb 2011 11:53
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Ok, dan zal ik die van het verdachten lijstje schrappen ;) Beter een voor een uitsluiten ipv onnodig onderdelen vervangen.
Ik zal morgen de sonde er eens afhalen en kijken wat voor signaal er doorkomt als ik deze eraf heb. Bedankt voor de tip!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Trouwens raar verhaal van die kleppen stellen hoor. Ze zijn niet gesteld zei je, maar ze hebben er wel bij cilinder 4 een plaatje tussen gezet. Dus alleen cilinder 4 is gesteld? Ik neem aan dat deze motoren dus met stelplaatjes zijn. De uitspraak dat bij warmer weer de klep net wel open gaat is natuurlijk onzin. De kleppen gaan altijd open :p Daarbij vindt ik een compressie van 4x 13bar ook niet echt slecht klinken.

Haal dus even de stekker van de lambdasonde af en kijk of het verbeterd of hetzelfde blijft.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Topless
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 6 feb 2011 11:53
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Als je het zo formuleerd, ja dit blok heeft stelplaatjes. De klepspeling is gemeten, en is op alle kleppen goed volgens waardes opgegeven van renault. alleen klep 7 gaf een fractie teveel speling, en is daar een iets dikker plaatje tussen gekomen. Direct na montage liep het blok zoals deze nog nooit heeft gereden, echt perfect! Ik ben gewoon bang dat door slecht verbrande brandstof er iets stuk is waardoor er vanmorgen 3 ipv 4 cilinders aan het werk gingen, en na een keer goed gas geven de boel weer netjes op 4 draaide.

Ik zal idd de lambda gaan checken, ik neem aan bij verbetering dat de sonde dus stuk is!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik denk eerder dat de auto juist slechter gaat lopen zodra hij warm is.

De lamdasonde werkt in principe pas wanneer deze een bepaalde bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Bij een koude start zal hij dus nog niet werken. Na verloop van tijd is de sonde warm genoeg waardoor hij het mengsel bij gaat regelen (en dus waarschijnlijk beter gaat lopen).

Nu met afgekoppelde stekker van de lambdasonde zal hij dus ook niet meer bij gaan regelen als hij warm is (want hij is afgekoppeld). De motor gaat dan inspuiten aan de hand van gegevens in zijn computer die nooit helemaal kloppen met wat er op dat moment écht ingespoten dient te worden. Als hij met warme motor nu dus ook beroerd blijft lopen, zal er toch iets in de brandstof/lucht systeem gezocht moeten worden.

Er is namelijk een kans dat er dus teveel of te weinig brandstof wordt ingespoten waardoor de motor op 3 cilinders gaat lopen. Ik denk dus teveel, aangezien hij erg stinkt en veel verbruikt. Maar exact iets aanwijzen kan vanuit hier ook niet zo makkelijk...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Topless
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 6 feb 2011 11:53
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Is het zo dat een lambdasonde kan haperen bij een defect? of is het zo dat hij net als een lamp: hij doet het, of hij doet het helemaal niet meer.

Ik zou een haperende sensor wel een goede verklaring vinden voor dit onregelmatige effect als dit mogelijk is dat hij kan haperen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

4x 13 bar en dan is één klep slecht? Gekke diagnose :p Zelfs met teveel speling zou de motor er echt niet op 3 poten van lopen. Ook de lambdasone laat je motor niet op 3 pitten lopen.


Heb je uitgesloten wélke cilinder niet mee doet? Trek bijvoorbeeld als hij op 3 potten loopt afwisselend eerst bougiekabel of injectorstekker 1 uit, dan 2 etc. Als er niks veranderd weet je welke cilinder niks doet.

Heb je de bougiekabels, rotor en bougies al vervangen?

De motor stinkt omdat er benzine ingespoten wordt maar het verbrand niet.

Controleer ook op lekkages aan inlaat door met remmenreiniger bijvoorbeeld bij je spruitstuk te spuiten. Als de motor daarop reageert krijg je valse lucht, wil ook wel eens op 3 poten laten lopen.

Maar Volgens mij is het elektrisch malheurtje.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik zou het in de inspuiting of ontsteking zoeken. En wat riel zegt, zoek uit welke cilinder het omgaat. Daarna kun je eventueel dingen wisselen om te kijken of het probleem mee verplaatst. Zo ja, dan weet je dus waar het aan ligt :)
Topless
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 6 feb 2011 11:53
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

@ riel: Als er een van de stelplaatjes niet correct is door het verkeerd meten van een klepspeling bij de vorige eigenaar van de auto dan is het heel goed mogelijk dat er dus ook 1 klep slecht zal functioneren. De andere kleppen hadden de juiste speling, op 1 klep na. december vorig jaar is het inlaatspruitstuk gecheckt en de pakking ook vervangen. Trucje van remmenreiniger is bekend, maar resulteerd niet in ander gedrag.

De cilinder waarvan het stelplaatje vervangen is, waar dus ook de onjuiste klepspeling eerst op zat is ook de cilinder die niet meedraaide. dit was klep 7 bij cilinder 4, de meest rechtse als je voor de auto staat, Dit is geconstateerd voor het vervangen van het plaatje door het verwisselen van bougiekabels bij de garage. Sinds het vervangen van het plaatje werkt alles top, maar ik denk zelf dat er door het lange rijden op 3 cilinders andere zaken aan de orde zijn, waardoor de auto terug is gevallen in zijn oude gedrag vanmorgen. (vervuilde onderdelen door onvolledig verbrande benzine, en dus defecten op langdurige termijn)

En Ja, al het materieel omtrent ontsteking is vervangen, dat was al eerder gepost. Het niet verbranden van benzine met stank als gevolg dat is ook al eerder gepost. Je hebt denk ik wel gelijk in dat de lambda het toch niet is. Anders zal hij op 4 cilcinders slecht moeten lopen bij een defect hieraan, en niet ineens op 3. Toch bedankt dat je meedenkt!
Laatst gewijzigd door Topless op vr 16 sep 2011 23:23, 3 keer totaal gewijzigd.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Injectoren. Volgens mij worden alle 4 de injectoren parralel aangestuurd. Het kan zijn dat er een van de connectors op naar de injectoren stuk is. Ik had ook een geknaktte isolatie en heb dat stuk draadboom vervangen. Dat komt door de hitte en de leeftijd. Het plastic van de draden wordt dan heel hard. Wat is ook al eerder aangaf en daarom vroeg ik welke motor jij hebt, is dat je de injectoren kunt laten checken. Je hebt er 4. De 110 pk heeft een multipoint injectie. Lees dit even vanaf 17 aug. http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... &start=120
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Topless
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 6 feb 2011 11:53
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

@ Jacques : Dat zou een hele goede verklaring kunnen zijn voor dit probleem. De klepspeling was al niet goed, maar nu wel. maar dat kan icm slechte injector nog steeds problemen geven als ik het zo lees. Misschien zit die wel verstopt door onvolledig verbrande benzine (roet aanslag) doordat deze cilinder lange tijd niet tot nauwelijks heeft meegedraaid. Ik zal eens een fles injectorenreiniger in de tank gooien, mocht het probleem zich nog voordoen dan wordt het tijd voor nieuwe injectoren, en connectors. Lambdasonde is bij deze dus ook uitgesloten. Riel heeft daar wel gelijk in denk ik, een defecte lambda kan je motor beroerd doen lopen, maar dan zal hij dat wel op 4 cilinders beroerd moeten doen, en niet op 3. Ontsteking is ook vernieuwd, dus is de inspuiting misschien wel een terechte oorzaak. Bedankt allemaal tot zover!
Laatst gewijzigd door Topless op vr 16 sep 2011 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Mijn ervaring met injectoren is loshalen en laten testen bij Bosch zelf. 3 injectoren hadden een mooie strakke straal en een waaierde uit. De hoeveelheden gespoten benzine waren wel hetzelfde. De injector die alle kanten op straalde gaf problemen.
Bijgaand een artikel over het testen van injectoren. (Dit kun je niet zelf doen, want je mag geen 12v op de spoel zetten het moet een puls signaal zijn. Anders verbrand de spoel van de injector.) http://www.autokompas.nl/2006/05/vervui ... end-beeld/
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik ga met Jaques mee. Loopt hij echt maar op 3 poten of doet er een half mee? Eigenlijk kom je echt niet van je plek op 3 cilinders, ook niet op de snelweg, dus het lijkt me sterk dat je daar altijd vol mee hebt doorgereden?

Bovendien is, als er gedurende zo'n lange tijd op 3 pitten wordt gereden, je katalysator hoogst waarschijnlijk kapot want als die ergens niet tegen kan is het onverbrande benzine.

Die klepspeling blijft gek: te grote speling is normaal geen oorzaak. De klep sluit dan namelijk nog wel goed. Een te kleine speling daarentegen... dat kan. De afwijkende klepspeling kan ook veroorzaakt zijn door de slechte of geen of te arme verbranding.

INjectoren kun je ook voor een paar tientjes even ultrasoon laten reinigen bij elk revisiebedrijf. Is toch nooit weg.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Watertemp sensor al vervangen?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ook zo'n watertemp sensor heeft gewoon invloed op alle 4 de cilinders niet op 1, net als de lambda sonde.
Topless
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 6 feb 2011 11:53
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Injectoren laten reinigen, en een injector reiniger in de tank gesmeten. Hij loopt weer heerlijk zuinig! Bedankt voor de hulp zover! mag een slotje op!
Gesloten