het zelfde versnelingbak probleem

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
1auke
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 17:46

kan iemand mij helpen met het dit probleem ik had alles klaar maar ik kan hem niet in de versneling krijgen als hij uit is kan ik wel schakelen en heb de koppeling is zwaar maar als ik hem start dan is de koppeling ook zwaar maar wil hij niet in de versneling het is net of zit hij vast
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

je koppeling komt niet goed vrij. waarschijnlijk je koppelingspedaal (deze heeft een stelmechnisme die nogal eens kapot gaan.

wat heb je vervangen dan? misschien wel zo makkelijk om te melden. gebruik dan direct ook leestekens, dan begrijpen we er ook nog wat van.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
1auke
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 17:46

ik hed mijn subframe draagarmen stuurkogels veerpoten steekassen vervangen {ongeluk}.
maar een steekaskreek ik niet los de pen was vast geroest dus ik heb
mijn bak er af gehaalt en naar een tijdje met een drevelpen +moker
kreeg ik de pen wel los en de as eraf gehaalt .
de bak en de andere spellen er weer op gezet en vast gedraaid .
ik kon schakelen en de koppeling voelde goed aan
ik dacht dat ik weer kon rijden .
ik starte de auto maar toe kon ik hem niet in de versneling krijgen
iedereen zegt dat het de druklagen was alles weer los gehaalt bak er weer af druklager vervangen alles er weer op gezet{klaar} dus niet het zelfde verhaal. hat is het wel
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

nederlands is niet je sterkste vak denk ik :lol:

koppelingsplaat eraf gehad? het schijt te kunnen dat deze verkeerd om kan zitten, dan koppelt ie ook niet.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Je hebt best kans dat de bak naar de klote is door de aanrijding....
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Ronald heeft zn koppelingsplaat toch ook es verkeerd om gehad?
1auke
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 17:46

[ik ben rijdent thuis gekomen en ik heb de koppelingsplaten er niet af gehaalt
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Afstelling schakelpook/schakelstang krom?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
1auke
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 17:46

MartijnG schreef:Afstelling schakelpook/schakelstang krom?
ik ben raar huis gereden en de auto op bokken gezet ne alles vervangen er was niks mis met de versnelingsbak hij schakelde goed .
ik heb de bak er af gehaalt op de werkbank gezet as er afgehaald en de bak er weer op gezet .
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dan heb je toch ook de schakelstang losgehad? Die moet je dan toch opnieuw afstellen? (ligt er even aan waar je hem los hebt gehaald natuurlijk). Ook niet bij het uitbouwen van de bak de schakelstang verbogen? Gebeurd ook nog al eens...heb je de bak er onderlangs uitgehaald om met blok en al bovenlangs?

Er is duidelijk iets mis gegaan tijdens de- of montage...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
1auke
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 17:46

MartijnG schreef:Dan heb je toch ook de schakelstang losgehad? Die moet je dan toch opnieuw afstellen? (ligt er even aan waar je hem los hebt gehaald natuurlijk). Ook niet bij het uitbouwen van de bak de schakelstang verbogen? Gebeurd ook nog al eens...heb je de bak er onderlangs uitgehaald om met blok en al bovenlangs?

Er is duidelijk iets mis gegaan tijdens de- of montage...
ik had de subframe er onder weg dus onderlangs en de schakelstang bij de bak los gehaalt
Whatever
Berichten: 229
Lid geworden op: ma 6 jul 2009 16:56
Contacteer:

Misschien heb je de bak vernield door (te lomp :|- ) met een drevel en moker de borgpen van de aandrijfas eruit te slaan? Deed de bak het uberhaupt nog wel goed na het ongeluk eigenlijk?
1auke
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 17:46

Whatever schreef:Misschien heb je de bak vernield door (te lomp :|- ) met een drevel en moker de borgpen van de aandrijfas eruit te slaan? Deed de bak het uberhaupt nog wel goed na het ongeluk eigenlijk?
ja
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die bak slopen door die borgpen lijkt me wat overdreven. Dan moet je wel erg lomp zijn.

En de stang loshalen kan op twee manieren. Op de ene manier zet je hem altijd goed terug maar als je de stang echt los haalt door de klem eromheen zeg maar dan kun je hem opnieuw afstellen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Schakeld dus wel als de motor uit is, alleen niet als de motor draait.
Met andere woorden, koppeling komt niet goed vrij.

Check even de meest logische dingen;
- Koppelingskabel aan de bak, zit ie er goed op of kan er iets aan versteld worden?
- Toch iets met het druklager?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Martijn Kool schreef:nederlands is niet je sterkste vak denk ik :lol:

koppelingsplaat eraf gehad? het schijt te kunnen dat deze verkeerd om kan zitten, dan koppelt ie ook niet.
paulvanrooij
PostPosted: Sun Jul 04, 2010 6:18 pm Post subject:
Ronald heeft zn koppelingsplaat toch ook es verkeerd om gehad?
Volgens mij kan dat niet, de veren en de rest van het hart drukken dan tegen het vliegwiel :) Tenminste bij een f7p/r.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Koppeling is er ook niet afgeweest! Alleen de bak! :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Dat wist ik niet, heb alleen mijn gequote reacties gelezen.

Lijkt me logisch dat de koppeling gewoon niet vrijkomt. Stelmechanisme bij de pedalen nakijken. Het kogelgewricht (deel waar de vork over beweegt) in de bak nog aanwezig?

Probeer eens met 2 man het volgende te doen:

1e man: koppeling intrappen.
2e man: kijken of de vork die in de bak gaat wel ver genoeg beweegt.
Plaats reactie