versnellingsbak

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
mark 16V-chamade
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 mar 2009 10:32
Locatie: hilversum

hallo,

ik heb een andere versnellingsbak op de kop getikt want mn oude is de circlip van stuk heb er een nieuwe in laten zetten maar klapte er weer uit.

wie heeft een tip voor me?
wat is handig, moet ik op mn nieuwe bak een nieuwe circlip zetten of heb ik dan weer het zelfde probleem, of moet ik hem vast lassen en zo ja waar kan ik hem het beste lassen zonder dat ik weer gezeur ermee krijg.
ik kan er nu nog prima bij en ik weet niet of het hoort dat de achterste ring los zit dat zit hij namelijk.

hoor het graag ...

groeten mark
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je kunt ook de clip vervangen door een plaatje met 4 schroeven om je diff te borgen.
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... iot008.jpg[/img]

Ik denk dat Canenball (Reinier) je wel kan helpen. Dan ben je voorgoed van dat probleem af.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dit is de reinier modificatie zoals op mijn bak zit. Werk prima. Ik heb ook lang met een gelaste ring gereden (zo gekocht) maar uiteindelijk zal het ooit los klappen.


Afbeelding
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Heb het er toen ook al met Reinier over gehad en denk dat ik mijn versnellingsbak er ook nog eens laat aanpassen..

Heb toen zelf ook een andere bak gekocht en daar meteen een nieuwe ring ingezet, weliswaar het nieuwe type met het lipje. Gaat tot op heden nog steeds prima en heel wat circuitkilometers er alweer mee afgelegd maar heb er nog niet echt vertrouwen in..

Als een idioot met een boel wielspin in een gekke bui ver van huis wegtrappen doe ik tegenwoordig niet meer in ieder geval :p

Ik heb altijd wel een nieuwe diff-ring in het deurvak liggen voor het geval dat.. je zult 'm toch net nodig hebben bij de Ring ofzo, heb er laatst nog 1tje vervangen.. met het juiste tangetje is dat met een half uurtje ook wel klaar :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Probleem is idd dat je nooit weet wanneer hij klapt. Ik heb het "geluk" gehad dat het redelijk in de buurt gebeurde, maar je wilt het niet op de ring meemaken idd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 16V-chamade
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 mar 2009 10:32
Locatie: hilversum

oke toppie ik ga cannonball wel even mailen

bedankt allemaal
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Tom schreef:Probleem is idd dat je nooit weet wanneer hij klapt. Ik heb het "geluk" gehad dat het redelijk in de buurt gebeurde, maar je wilt het niet op de ring meemaken idd.
Bij mij inderdaad ook 400 meter van huis, op de terugweg van een circuitdag op Zandvoort :p
mark 16V-chamade
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 mar 2009 10:32
Locatie: hilversum

zo ga nu eindelijk na 6 maanden mn versnellings verwisselen, ik wacht nog even met die circlip te gaan borgen.
zet wel op mn andere die eronder komt een nieuwe en ga maar even sparen em de oude te laten reviseren en de circlip te borgen want gaat mn +- 1000 euro kosten.

ik ga hem er zelf onder zetten heb het alleen nog nooit gedaan heb wel hulp van een monteur gelukkig,heeft er iemand nog wat tips misschien waar ik op moet letten met het verwisselen?
hoor het graag!!
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Opzich niet zo lastig als je even weet hoe het moet.

De achterste motorsteun is een beetje lastig allemaal, verder de 2 subframebouten links losdraaien zodat je die kant kan laten zakken, blok even ophangen aan de bovenkant en dan kan de bak er precies tussendoor.

Met een beetje oefening gaat dat best goed, afgelopen jaar 4x gedaan in 1 maand en uiteindelijk lukte 't in 4 uurtjes. :p [/i]
mark 16V-chamade
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 mar 2009 10:32
Locatie: hilversum

nou gisteren begonnen met het loshalen van de bak, alles zat mee totdat we de bout links van het subframe wouden loshalen,helemaal vast geroest.
bijna anderhalf uur bezig geweest om hem er uit te slijpen en nog niet eruit we gaan zo verder met uitboren en hopen dat het dan meezit.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

draait hij niet dan? ook niet met lucht erop?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 16V-chamade
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 mar 2009 10:32
Locatie: hilversum

als ik er lucht op zet draaid hij wel maar komt voor geen meter los denk dat het schroefdraad gewoon aan gort is maar heb de hele ochtend lopen boren en hij is er uit dus kan maandag weer verder, ik moest om 3 uur helaas stoppen.
ik zirt alleen dat die moer en die kooi eruit moet want subframe zit nu wel los alleen de rest van de bout en de moer zit er nog in
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

De achterste bedoel je ? bij de pedalen ?

Die kun je wel tegenhouden met een sleutel 18 of 19 van bovenaf, is even prutsen maar het wil wel, die kooimoer gaat altijd naar de kloten.
mark 16V-chamade
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 mar 2009 10:32
Locatie: hilversum

dat was idd even gepruts was idd sleutel 18 om die moer tegen te houden maar ja als het schroefdraad aan stront is ken je draaien tot tot je graf .
maar goed hij is eindelijk door alleen nou zit de moer met nog een stuk bout in mn frame dus ga dat er ook uit slopen en zet er dan een hele nieuwe bout met moer in.
alleen vraagje? is het handig om ook de rechterkant van mn subframe los te halen? of kantelt hij genoeg met aleen links los
mark 16V-chamade
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 mar 2009 10:32
Locatie: hilversum

zo na veel vloeken en klooien is het verhaal versnellingbak afgerond.
heb ook meteen koppeling drukgroep en lager vernieuwd,ook een nieuwe accu want na een half jaar stilstaan werd die ook niet beter van en ach doe er maar ook een beurtje bij, heb er een k&n inlegfilter in gedaan heb goeie originele renault bougies 3 punts in gedraaid en uiteraard olie en filter verversd.
uit eindelijk hij rijd echt weer als een ZONNETJE!!
heeft wat geld en tijd en kapotte handen gekost maar ja heb er wat voor terug
Plaats reactie