[R19 16V] Vreemd geluid bij bocht naar rechts [OPGELOST]

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Zo dan, na heel wat uren sleutelen gooi ik de handdoek in de Ring.. of wat dan ook..

Ik kom er niet meer uit..

Ik heb sinds vorig jaar December een vreemd geluid bij een bocht naar rechts, het klinkt een beetje als een te lange aandrijfas maargoed, ik ben van mening dat die dingen niet ineens beginnen te groeien..

Het klappert/bromt dus bij een heftige bocht naar rechts, niet zo'n laffe bocht maar gewoon zo waar die voor gemaakt is.. een flinke doordraaier als de Tarzanbocht op CPZ o.i.d. of Bergwerk op de Nürburgring.. echt werkelijk alles trilt dan in de auto en ik hoor dus heel duidelijk iets bonken/klapperen..

Ik heb al van alles geprobeerd en in de tussentijd is er sowieso van alles al vervangen, het begon in December heel iets waarna ik de aandrijfas linksvoor vervangen heb.. dit hielp niet en nu is het wel zo erg dat ik het niet echt acceptabel meer vind..

Wat ik dus allemaal al vervangen heb:

- Subframe
- Draagarm linksvoor
- Draagarm rechtsvoor
- Fuseekogel linksvoor
- Fuseekogel rechtsvoor
- Stuurkogel linksvoor
- Stuurkogel rechtsvoor
- Aandrijfas linksvoor
- Aandrijfas rechtsvoor
- Stabilisatorstangrubber linksvoor
- Stabilisatorstangrubber rechtsvoor
- Wiellager linksvoor
- Wiellager rechtsvoor
- Versnellingsbak (er heeft een JC5 onder gezeten.. daar ging het niet mee weg)
- Achterste motorsteun
- Motorsteun linksvoor
- Motorsteun rechtsvoor
- Fuseestuk rechtsvoor
- Fuseestuk linksvoor

Dus al met al zou je denken dat ik alles wel gehad heb, het lijkt ook echt heel duidelijk aan de voorkant weg te komen.. en achter kan ik ook niets bijzonders vinden..

Mocht er nou iemand zoiets hebben van.. ik heb dat ook gehad.. dit was de oplossing dan hoor ik het graag..

Ik heb dus alleen nog het stuurhuis en de 2 Koni schokbrekers er onder zitten die nog niet vervangen zijn :p

HELP... :gun:

Alvast bedankt :)
Laatst gewijzigd door Ronald1916V op za 11 jul 2009 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

is het misschien een mogelijkheid dat je aandrijfas tegen je carosserie aankomt door het diepe inveren bij een snelle bocht naar rechts?

het lijkt er op dat het mechaniek allemaal vervangen is dus daar kan het niet aan liggen.....
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

tutuur schreef:is het misschien een mogelijkheid dat je aandrijfas tegen je carosserie aankomt door het diepe inveren bij een snelle bocht naar rechts?

het lijkt er op dat het mechaniek allemaal vervangen is dus daar kan het niet aan liggen.....


Dat was ik vergeten te melden, ook geen aanloopsporen te vinden, ding staat overigens al een jaar of 5 zo laag :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

hmmmm aangezien je verder niks aan de poten hebt gedaan, miss iets met het toplager?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Klinkt het misschien als de motor die ergens tegenaan staat te beuken?

Ik heb het ook gehad met m'n Williams motor, dat die bovenste motorsteun teveel naar buiten stond, die heb ik toen eens verschoven over die 4 bouten met ringen en weg was het.

Al was dat wel een bocht naar links en klinkt dat niet echt als klapperen.


Zou het toch es moeten horen de 24e denk ik :)
ramon16V
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Contacteer:

misscien gek gezegt maar is je as nog recht
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

ramon16V schreef:misscien gek gezegt maar is je as nog recht
Beide aandrijfassen zijn vervangen....
ramon16V
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Contacteer:

zag ze in het lijstje staan (S)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

tutuur schreef:hmmmm aangezien je verder niks aan de poten hebt gedaan, miss iets met het toplager?
Vergeten te vermelden, die heb ik ook al vervangen..
Steven schreef:Klinkt het misschien als de motor die ergens tegenaan staat te beuken?

Ik heb het ook gehad met m'n Williams motor, dat die bovenste motorsteun teveel naar buiten stond, die heb ik toen eens verschoven over die 4 bouten met ringen en weg was het.

Al was dat wel een bocht naar links en klinkt dat niet echt als klapperen.


Zou het toch es moeten horen de 24e denk ik :)
Ik hoop het de 24ste niet meer te horen, ergens zit ik me toch in te houden vanwege dat geluid.. De motorsteunen kun je verder niet aan schuiven, en heb de steunen allemaal nog los gehad bij het wisselen van de koppeling en bak laatst.. dat geluid bij een bocht naar links bij een Clio met de motorsteun te krap ken ik van de Clio van Tim nadat ik die bovenste steun gewisseld had bij zijn 16V toen :) dat klinkt ook heel anders, het lijkt echt ergens in de aandrijving te zitten, of in ieder geval iets wat ijzer op ijzer licht in de bocht, bij iets gaslos en gas bij hoor je het echt tokken/klapperen, bij volgas of gas los dreunt en trilt alles gewoon.. het lijkt verder ook niet echt iets te zijn wat op afbreken staat ofzo, vorige week donderdag echt 2 uur lang Max-attack op Zandvoort zitten knallen, al was dat geluid dan niet prettig maargoed :)

Ik heb vanavond de hele linker voorkant los gehaald van de wielophanging, aandrijfas er uit, veerpoot er onder weg.. draagarm er onder vandaan.. maar ik zie echt nergens aanloopsporen of schuurplekken, ook niet op plaatsen waar de versnellingsbak dicht bij de frontbalk zit ofzo..

Dus ik snap er echt geen kloten van, voor de verandering prik ik er gewoon WEER een andere as in.. en mischien eens een blokkie om zonder stabilisatorstang ofzo.. ik weet het ook niet meer (S)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

UP |:
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

Heb je dit met de originele fussee's ook? er zitten nu toch RS fusse's op he...

Dus een R19 lager in de rs fusee geperst?
Zou wel eens kunnen dat je net wat te kort komt met die assen, steek er is een 'spacertje' van een mm of 2...
Let wel dat dit hetzelfde draagoppervlak heeft als de as op het lager...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee zijn originele fusees met spacers van Bart V.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Steven schreef:Nee zijn originele fusees met spacers van Bart V.
Zijn inderdaad originele fusee's met de spacers van Bart :)
ramon16V
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Contacteer:

spacers te dun?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

ramon16V schreef:spacers te dun?
Met de spacers worden de adapters bedoeld hier tussen de fusee en de remklauwhouder, daar is niets aan gewijzigd.

Inmiddels heb ik de voortrein weer in elkaar gezet, en voor de verandering gewoon weer eens een andere as gemonteerd linksvoor, ook heb ik de schokbrekers links en rechts omgewisseld..

Proefrit gemaakt maar de eerste doordraaier de snelweg op was het er nog steeds dus dat heeft niets geholpen.

Wel zat ik even naar de achterste motorsteun te kijken, het geluid is begonnen nadat de auto compleet uit elkaar is geweest en toen is ook een nieuw subframe gemonteerd, dat subframe is een imitatieframe van Arta-parts en past verder prima.. ik kijk alleen een beetje vreemd tegen die steun aan zo.. lijkt me dat ie zo scheef er voor staat, de ruimte tussen de steun en de steun van de bak is zo klein dat ik vermoed dat ie daar ijzer op ijzer maakt in een bocht naar links, zouden die gaten voor de steun dan gewoon verkeerd geboord zijn in het nieuwe subframe?

Heb er voor de aardigheid maar weer eens een brakke foto van gemaakt :)

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 863-60.jpg[/img]

Lijkt me dus niet helemaal goed eigenlijk, heb nog wel een 19 16V in de hoek staan maar daar zit geen motor meer in dus daar kon ik niet even kijken.. denk dat het er op neer komt dat ik die gaten "even" opnieuw moet boren ofzo..
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Het klinkt wel aannemelijk, zag er ook wel apart uit zo met dat rubber half eruit. Steun is nagenoeg nieuw dus daar kan het niet door komen.

Alleen gaten "even" bij boren :(
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Tja, niet veel aan te doen.. het gaat verder ook niet stuk dus moet het eerdaags maar even aanpassen..

Beter als de Clio vandaag, ik wou het weekend gaan inluiden, rijd weg bij m'n werk, een enorme knal.. breekt de versnellingsbak steun gewoon compleet af :D, met de versnellingsbak op het subframe naar huis gereden..

Net even vervangen, dus die is weer klaar :p
Siem
Berichten: 341
Lid geworden op: za 9 okt 2004 18:55
Locatie: Hoorn

Je uitlaat hangt wel vrij? rammelt niet ergens tegenaan?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

de steun onder de accu zeker?
heb ik ook al eens gehad kwaaltje van oudere clios volgens mij.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

mark 5t schreef:de steun onder de accu zeker?
heb ik ook al eens gehad kwaaltje van oudere clios volgens mij.
Klopt ja, wel vreemd dat het rubber heel is, en dat de bevestiging aan die ALU steun op de bak af gebroken was, maargoed.. hij doet 't inmiddels weer :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

idd tis net of alu en staal elkaar daar niet verdragen en "opvreten"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

het klinkt misschien raar maar dat is ook zo...

deze 2 metalen hebben een ander potentiaal waardoor galvanische corrosie op kan treden :wink:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dat bedoelde ik idd kon er even niet opkomen
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Zo, na al dat gekloot.. bijna een poging gedaan om het stuurhuis ook nog eens te gaan wisselen heb ik het EINDELIJK gevonden :worship:

Zoals ik gisteren al aangaf had ik het idee dat de achterste motorsteun naar mijn idee te ver naar rechts zat, zo heb ik vanmiddag de achterste motorsteun er onder vandaan gehaald en toen zag ik het eigenlijk al wel..

De rubberen bus is gewoon uit de steun gekomen en de metalen steun aan de versnellingsbak zat bij een bocht naar rechts dus tegen het aluminium van de steun te beuken.. waarschijnlijk gebeurd bij al die versnellingsbakwissels afgelopen jaar waarbij de steun wat op z'n kloten gehad heeft bij het hangen aan de versnellingsbak met gezakt subframe..

Steun vervangen nu en nu is 't weg..

Even wat foto's..

Afbeelding

Afbeelding

Geluid is nu gewoon weg, echt de hele middag bochtjes naar rechts gemaakt ook :p echt TOP!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ben je er eindelijk vanaf :worship:
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Inderdaad !
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Hij is niet gewoon door verkeerde/scheve gaten in het subframe uit de steun getrokken?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

(Y)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Tim schreef:Hij is niet gewoon door verkeerde/scheve gaten in het subframe uit de steun getrokken?
Geen idee, gaten nagemeten, lijkt te kloppen.. Nieuwe steun gemonteerd en het geluid is weg.. even afwachten, denk dat het wel goed blijft zo.

Ben er weer blij mee, op naar de Ring de 24ste ! :)
Johan Hogervorst
Berichten: 1743
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Kijk aan, eindelijk gevonden, kun je weer genieten zonder al die herrie!

Moest je nog gaten bijboren of niet?
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Williams reed wel lekker zeker zo zonder vastzittende stoel? :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Joopieboy schreef: Moest je nog gaten bijboren of niet?

:~ lijkt me niet aangezien je die gaten bij de auto krijgt :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Joopieboy schreef:Kijk aan, eindelijk gevonden, kun je weer genieten zonder al die herrie!

Moest je nog gaten bijboren of niet?
Nee, daar heb ik niets aan gedaan, vind 'm nog wel wat ver naar links zitten maargoed, wel iets meer ruimte gekregen zo.
Tim schreef:Williams reed wel lekker zeker zo zonder vastzittende
stoel? :D
Dat was een hele uitdaging ja om die van de brug af te rijden, laat staan er op, 't is omdat ik tegenwoordig m'n eigen brug wel ken.. en dat ik iedere willekeurige auto op de spiegels er wel achteruit op kan jagen, die stoel ging alle kanten op :D Ik kom zo nog wel even buurten, moet de 19 even terugbrengen nog, de bougieschachten zijn weer bloemenvaasjes geworden met die regen :p
Laatst gewijzigd door Ronald1916V op zo 12 jul 2009 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

:lol: :lol:
Plaats reactie