[19 16v] na lang rijden gaat ie steeds lastiger in zijn 2...

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

daar ben ik weer, ja ik ben druk bezig met de 19, maar das ook wel weer leuk :)

heb wel in de search gezocht, maar die is groot en kom niet echt hetzelfde probleem tegen

Wat is het probleem: als ik een tijdje gereden heb en veel heb moeten terug schakelen merk ik dat hij steeds moeilijker van zijn 3 naar zijn 2 gaat. opschakelen maakt niks uit, is alleen met terug schakelen. koppeling is volgens wat testjes helemaal goed.

nou wilde ik de bakolie vervangen, maar nu heb ik wel is gehoord als je er automaten bak olie in gooit dat ze weer super schakelen, iemand hier ervaring mee en welke olie is precies gebruikt? of is et toch meer een afstelling??

Auto komt uit 91

hoor graag van jullie!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

automaten olie zou kunne, moet je alleen wel mengen en niet alleen maar automaat olie, 1 liter ofzo en dan de rest gewone olie. maar waarschijnlijk zullen de chinchromesh ringen versleten zijn
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

paz-maniac schreef:automaten olie zou kunne, moet je alleen wel mengen en niet alleen maar automaat olie, 1 liter ofzo en dan de rest gewone olie. maar waarschijnlijk zullen de chinchromesh ringen versleten zijn
is dat te vervangen of houdt dat revisie in?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

die ringen zorgen ervoor dat je soepel en kraak vrij kunt schakelen, je kan ze vervangen maar dat moet wel heel de bak uitelkaar
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

paz-maniac schreef:die ringen zorgen ervoor dat je soepel en kraak vrij kunt schakelen, je kan ze vervangen maar dat moet wel heel de bak uitelkaar
okeeey dat kan ik dus niet vervangen :wink:

maar kan het zijn dat het met die olie een beetje opgelost is? als ie koud is schakelt ie prima, dus dikkere olie lijkt me de oplossing of niet?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

probeer idd eerst eens met nieuwe olie en wat automaat olie, bak eruit kun je altijd nog doen als het echt erg word
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

paz-maniac schreef:probeer idd eerst eens met nieuwe olie en wat automaat olie, bak eruit kun je altijd nog doen als het echt erg word
dat ga ik eerst maar is doen. weet jij toevallig welke olie ik moet hebben? en kan je gewoon een willekeurige automaten olie nemen?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hier precies tzelfde gehad, bakolie vervangen met normale ELF Transex olie. Toen was t opgelost. Ik zou t niet meteen gaan vermengen, maar eerst puur proberen, toevoegen kan altijd nog ;)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Gewoon de olie verversen, en dikke kans dat het probleem is opgelost. Als de synchromesh echt gaar is doe je er uiteraard niet veel aan, maar met verse goede olie zou het, zeker als ie warm is gewoon over moeten zijn.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

(Y)

heerlijk als er oplossingen zijn! :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

mike16v schreef:(Y)

heerlijk als er oplossingen zijn! :)
tips bedoel je... Of t oplossingen zijn, moet nog blijken ;)
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

~Haas~ schreef:
mike16v schreef:(Y)

heerlijk als er oplossingen zijn! :)
tips bedoel je... Of t oplossingen zijn, moet nog blijken ;)
ja dat bedoel ik, maar klink alsof er een kans van slagen is, dus bijna een oplossing :lol:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

(Y)
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Zelfde probleem hier, morgen ga ik er ook nieuwe bakolie ingooien. :)
Trust me. I know what I'm doing.
milann
Berichten: 13
Lid geworden op: di 30 dec 2008 22:41
Contacteer:

En hoe doe je die nieuwe olie erin? Waar moet dit? Moet de oude eruit? Of gewoon bijvullen?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Bijvullen: aan de voorkant bij die plastic schroef met vleugels. Tot de boel overloopt.
Alles vervangen. Plastic kapje onder de bak verwijderen. Schroef met binnenvierkant 10mm loshalen. (Kan eventueel met een deurklink, is ook 10mm vierkant). Olie aftappen. Dop er weer op en vullen met 3.4 liter 75W80. Vullen doe je aan de voorkant, tot de boel overloopt.
Bijvullen of vervangen is je eigen keuze.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

hoeft niet per se een plastic schroef met vleugels te zijn en de moer aan de onderkant is soms ook een zeskant....

Voor de rest sluit ik me bij Jaques aan (Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het is trouwens goed mogelijk om op 100% automatenolie te rijden. Schoonpa van mij heeft er al 4 ton opstaan (naja t is een volvo 440) met hetzelfde type bak, die vult enkel met atf.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Synchro
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 dec 2007 19:07
Locatie: Hulsberg

jacques schreef:Bijvullen: aan de voorkant bij die plastic schroef met vleugels. Tot de boel overloopt.
Alles vervangen. Plastic kapje onder de bak verwijderen. Schroef met binnenvierkant 10mm loshalen. (Kan eventueel met een deurklink, is ook 10mm vierkant). Olie aftappen. Dop er weer op en vullen met 3.4 liter 75W80. Vullen doe je aan de voorkant, tot de boel overloopt.
Bijvullen of vervangen is je eigen keuze.
misschien zeg ik nu iets heel doms, maar vullen tot hij overloopt?

een versnellingsbak staat toch niet compleet in de olie, de onderste as staat in de olie en dmv van spatsmering wordt de bovenliggende as gesmeerd. zo krijg ik het tenminste geleerd :p
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Het gat zit aan de voorkant, ongeveer op de helft, dus wanneer ie overloopt zit hij dus maar voor de helft vol :wink:
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

vulplug zit dan ook niet bovenop, maar aan de zijkant van de bak :)
Synchro
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 dec 2007 19:07
Locatie: Hulsberg

ah dacht al :p

ben nog geen renault gewend.. nog steeds zoekende :fdfd
moet het op dit moment doen met elke vrijdag opels op de brug :lol:
Plaats reactie