afstellen differentieel 11 turbo

Post hier al je vragen over de Renault 9 en 11
Post Reply
jonas
Posts: 30
Joined: Sun 11 Sep 2011 8:53
Contact:

afstellen differentieel 11 turbo

Post by jonas »

hallo,

Zou iemand mij willen/kunnen helpen met uit te leggen hoe ik de diff van een 11 turbo (jb3002) kan afstellen?
werkplaatshandboek zou ook handig zijn...

mvg jonas
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

Wat wil je er aan stellen dan?
Is niet veel aan te doen....
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

ben je een grote sleutel voor nodig uit mijn hoofd groter als dop 32

dan gewoon aandraaien net zolang dat het diff nog goed sopel ronddraait
loopt ie vast dan iets lossen totdat ie weer soepel loopt.

o ja je moetwel het kroonwiel borgen met een plaatje met dezelfde vertanding.

ik borg de moer effe met een drevel in de schroefdraad tikken.

tis niet erg moeilijk maar je moet het gewoon doen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

Wat stel je daarmee Mark?
Is deze anders dan de jb3's met een circlip?
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

die ring die jij bedoelt zit aan de andere kant van het diff (tripode kant)

de moer zit aan de kant waar een astap uitsteekt.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jonas
Posts: 30
Joined: Sun 11 Sep 2011 8:53
Contact:

Post by jonas »

niet juist... de bak van een 11 is niet zoals jij zegt, de bak van 5turbo is wel met een moer, ik had mijn dif weer in de bak gestoken en bij afschakelen zoemt ze, ook de snelheid viel volgens de sensor weg dus de dif verplaatst zich, tussen het grote lager en de dif zitten stel ringen tussen maar nu weet ik niet hoe ik dit moet afstellen
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

tja dan weet ik het ook niet dacht ook dat het een J 3 was.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Post by Abel »

Je hebt een 11 Turbo, dus een jb3 bak met een c1j motor.

Die Jb3 bak is een standaard 5 versnellingen bak met een grote eind overbrening.

Die jb3 bak heeft aan de externe aandrijfas kant achter de olie keerring een hele grote moer. die moet je lost draaien om de differencieel er uit te halen. Daar zit ook een lager. De andere kant achter de grote veer ring zit een tandwiel waar de andere aandrijfas in gaat.

zie http://www.retro-renault.com/forums/mec ... pdate.html
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

ja je moet natuurlijk wel je keerring slopen idd.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jonas
Posts: 30
Joined: Sun 11 Sep 2011 8:53
Contact:

Post by jonas »

neen neen , ben wel zeker van wat ik zei hoor!
heb bijde bakken uiteen gedaan en onderdelen van beide gebruikt...
de dif van 11 heeft niet alleen andere verhouding, ook is deze geperst, niet gevezen!
Abel
Über-Spammer
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Post by Abel »

dan willen we echt een foto zien.. ik zeg dat je iets gemist hebt.. Kan niet anders dan een moer
Abel
Über-Spammer
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Post by Abel »

:(

Iets nieuws voor mij. Zo zie je maar weer altijd verrassingen met die oude meuk.

Heeft cannonballman deze topic nog niet gezien? Reinier waar zit je?

deze bak heeft ook een electriche km teller dus. dus iedere r5 gt bak kan je ook pakken (Y)
jonas
Posts: 30
Joined: Sun 11 Sep 2011 8:53
Contact:

Post by jonas »

neeen neeen neeen... anders zou ik het mij niet zo moeilijk maken he!!!!!
Dit is een 11 turbo bak met ANDERE diff. daarom is deze verschillend :grin:
Abel
Über-Spammer
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Post by Abel »

wat is er anders aan?

stuur een pm naar cannonbalman die reviseert versnellingsbakken voor zijn werk
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

als ik de wphb er op na sla zie ik sowieso nergens iets over een moer...

http://home.wanadoo.nl/uijen/MRBVJBJC.pdf
the reaper
Posts: 808
Joined: Wed 1 Jun 2011 19:10
Location: stapelmoor

Post by the reaper »

het gaat toch om de moer van differentieel, die je in je werkplaatshandboek op de 1 na laatste tekening kunt zien (van dif exploded view)? verschil zit m in conische lagers of kogellagers?
jonas
Posts: 30
Joined: Sun 11 Sep 2011 8:53
Contact:

Post by jonas »

de bak van een 11 is de dif gemonteerd zonder moer... inderdaad met kogellagers.
En er is niets zelf hermaakt, dit komt origineel uit een 11 turbo.
als er geen schroefdraad is kan ik er ook geen moer opdraaien he.
dus blijf ik zoeken naar iemand die me wel kan helpen

mvg
Abel
Über-Spammer
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Post by Abel »

ze zijn er bijde dus, maar met de link van tutuur moet je de benodigde info kunnen vinden aangezien dit de werkplaats handboek van de dealer is!
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

klik op differentieel in het wphb en je hebr gelijk al een plaatje van een diff op kogellagers
de rest heb ik niet nagezocht maar moet volgens mij allemaal niet zo moeilijk zijn zo te zien.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jonas
Posts: 30
Joined: Sun 11 Sep 2011 8:53
Contact:

Post by jonas »

had die link ook al eens gebruikt voor andere dingen maar wist niet dat dit allemaal letterlijk in dit bestand stond, dankuwel!
wacht al 3 weken op het lager...
heb het lager ook in oekraine gevonden maar wacht nog liever even af!

mvg jonas
jonas
Posts: 30
Joined: Sun 11 Sep 2011 8:53
Contact:

Post by jonas »

bak is gemaakt :)
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

vertel!!!!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jonas
Posts: 30
Joined: Sun 11 Sep 2011 8:53
Contact:

Post by jonas »

wat moet je weten? :)
Martijn Kool
Posts: 6440
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Post by Martijn Kool »

wat nu de oplossing was wellicht? :):)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
jonas
Posts: 30
Joined: Sun 11 Sep 2011 8:53
Contact:

Post by jonas »

ik heb dezelfde lagers gebruikt en ze hebben mij gezegt dat je het dan zoals je het uitelkaar hebt gehaald terug in elkaar steekt. En heb dit ook gedaan... anders zou je de cirklips nimeer op zijn plaats krijgen... juist snelheidssensor werkt nog niet
Post Reply