hoe de turbodruk te verhogen?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Anonymous

beste renault rijders,

Na een aantal maanden in een mooie standaard 5 gtt te hebben rondgereden ben ik op zoek naar meer vermogen. Heb uiteraard al een k&n filtertje + sportuilaat.
Nu de vraag: hoe verhoog ik mijn turbodruk, ik lees hier namelijk dat deze naar 1.2 bar kan.

B.v.d.
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

gtturborenault5 schreef:beste renault rijders,

Na een aantal maanden in een mooie standaard 5 gtt te hebben rondgereden ben ik op zoek naar meer vermogen. Heb uiteraard al een k&n filtertje + sportuilaat.
Nu de vraag: hoe verhoog ik mijn turbodruk, ik lees hier namelijk dat deze naar 1.2 bar kan.

B.v.d.
Tussen je Turbo en je wastgate zit een stelschroef. Als je deze aan de bovenkant loswipt (zit een borgringetje) kan je het stangtje door te draaien korter of langer maken. Korter is meer druk. Sommige stangtjes zijn ook geborgd. Dan zit je een heel klein deukje of pitje zitten in het dikkere gedeelte. Dat moet je er dan uitboren met een heel dun boortje. Als je dat vergeet kan je het stuk draaien en moet je aan een nieuwe wastegate. succes
Hans R.
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Grubbenvorst

Maar let op wat je doet.

1.2 bar lijkt niet veel, maar het is een flinke stap.

Probeer eerst eens 0.9 ....je blok moet het ook aankunnen en heel blijven
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Die 1,2 bar die jij herkent is zoŽn beetje de gemiddelde grens waarbij je je carburateur MOET gaan aanpassen, wil je pingelen of ontzettende oververhitting voorkomen (oftwel: grotere sproeierbezetting nodig). Eigenlijk wordt daarvoor volgens mij over het algemeen zelfs "slechts" 1,1 bar aangehouden (maar zoals al gezegd: dit is een behoorlijke toename hoor).
Sterker nog: de standaard turbo heeft eigenlijk als bovengrens 1,2 bar, wat inhoudt dat je tegen die waarde eigenlijk je turbo al moet gaan vervangen voor een beter exemplaar.

Dus: dit is een grens, ga je hier op zitten heb je grote kans dat je iets verkloot binnenkort. En dat al na een paar maanden. 0,9 is inderdaad een stuk beter om mee te beginnen.

Maar....je moet het natuurlijk zelf weten. Rick GT Turbo zegt dat ie zijn auto met succes en zonder enige aanpassing naar 1,4 bar heeft geplugged, maar persoonlijk vind ik dit een bijzonder sterk verhaal, zeker als hij geen enkele schade heeft opgelopen daardoor.
Anonymous

Tussen je Turbo en je wastgate zit een stelschroef. Als je deze aan de bovenkant loswipt (zit een borgringetje) kan je het stangtje door te draaien korter of langer maken. Korter is meer druk. Sommige stangtjes zijn ook geborgd. Dan zit je een heel klein deukje of pitje zitten in het dikkere gedeelte. Dat moet je er dan uitboren met een heel dun boortje. Als je dat vergeet kan je het stuk draaien en moet je aan een nieuwe wastegate. succes[/quote]
Teneerste erg bedankt voor de info. Weet je ook of er een reportage met foto's op het net staat waarin dit wordt gedaan?

b.v.d.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Ik zou persoonlijk niet verder gaan als 0,9 a 1 Bar. Dit gemeten onder de gasklep. Dit dan je turbo wel leveren, want hij is uit gelegd voor 1,2 Bar. Dat is bij de turbo en niet onder je gasklep. Want je verliest wel 150 tot 200 mBar onderweg. Maar ik denk zelf dat je carb. dan al aan de schrale kant staat. Als je hem dan veel hoog belast kun je op langer termijn problemen krijgen. Het beste is een grotere (hoofd)sproeier zetten, kost niet veel en is een kleine moeite en kan je een hoop kosten in de toekomst besparen.

Je hebt het dan over een 135 (hoofd)sproeier.
En je turbo aansluit in de cup versie schilt ook een hoop trekkracht onderin!
Suc6

S :D nder
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Sander schreef:Ik zou persoonlijk niet verder gaan als 0,9 a 1 Bar. Dit gemeten onder de gasklep. Dit dan je turbo wel leveren, want hij is uit gelegd voor 1,2 Bar. Dat is bij de turbo en niet onder je gasklep. Want je verliest wel 150 tot 200 mBar onderweg. Maar ik denk zelf dat je carb. dan al aan de schrale kant staat. Als je hem dan veel hoog belast kun je op langer termijn problemen krijgen. Het beste is een grotere (hoofd)sproeier zetten, kost niet veel en is een kleine moeite en kan je een hoop kosten in de toekomst besparen.

Je hebt het dan over een 135 (hoofd)sproeier.
En je turbo aansluit in de cup versie schilt ook een hoop trekkracht onderin!
Suc6

S :D nder
Kan je met de standaard meter ongeveer inschatten hoeveel druk je hebt ?
Djeedub
Berichten: 47
Lid geworden op: za 25 mei 2002 0:55

Daar ben ik ook benieuwd naar..
Standaard slaat hij uit naar de "B" van de turbo..
wat als hij voorbij de "O" gaat of zelfs bijna maximaal uitslaat wat is dan de turbo druk ongeveer?
weet iemand dat ?

Gr Djeedub
Loves flying....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

tegen het rood 1 bar ongeveer, helemaal horizontaal 1,2.

Rechtop in't midden 0,6 standaard gaat ie er geloof ik ietsje overheen.


Nou ben ik me aan het bedenken, als je nou de slang van de voorste aansluiting van de actuator met een klemringetje dichtknijpt, niet helemaal, krijg je dan niet hetzelfde effect? Dat de turbo meer druk moet leveren de actuator aan te sturen, dus wastegate open te zetten?
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Djeedub schreef:Daar ben ik ook benieuwd naar..
Standaard slaat hij uit naar de "B" van de turbo..
wat als hij voorbij de "O" gaat of zelfs bijna maximaal uitslaat wat is dan de turbo druk ongeveer?
weet iemand dat ?

Gr Djeedub
ik heb het idee dat je het nu hebt over standaard druk,dan hebben we het over een 0,7 bar overdruk.
als je tot ongeveer net niet de helft van de meter gaat dan zit je geloof ik(corrigeer me als ik ernaast zit!)op 1bar.
heb hier zelf altijd heel fijn op kunnen rijden,ik had mijn intercooler versterkt met een soort ophangband en verder geen aanpassingen buiten cup aansluiting wat ik absoluut en zeker in kombinatie met bleedvalve kan aanbevelen.ik heb zo heel veel rijplezier beleefd,zekers een hoop trekkracht meer onderin en met regen een heerlijk spinnende wielen tot zekers in de derde versnelling.
geloof me dat je cup versie moet aansluiten wil je weten wat we bedoelen,dumpvalve is leuk maar persoonlijk niet echt super veel merkbaar,het pakt ietsje beter op en vooral het gesis is een zeer cool geluid.
maar zeker bij kombinatie van dit alles zeker niet verkeerd om toe te passen.
btw ietje meer vermogen door ontstekingskabeltjes te verwisselen is ook nog mogelijk.
dat zijn die witte en rooie die naar de onsteking lopen,ff wisselen en je hebt weer een paar procent erbij(letterlijk 2% ongeveer).
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

patrick b schreef: ik heb het idee dat je het nu hebt over standaard druk,dan hebben we het over een 0,7 bar overdruk.
als je tot ongeveer net niet de helft van de meter gaat dan zit je geloof ik(corrigeer me als ik ernaast zit!)op 1bar.
Op de helft van de meter = toch verticaal wijzertje = toch originele druk = ongeveer 0,6-0,7 bar?? En niet 1? 1 bar zit je toch tegen het rode aan te fietsen?

Ik weet dat toen ik mijn wit-gele kocht de wastegate gewoon nooit open is gegaan (ik vroeg me toen al af waarom dat kwam, michel had gevonden dat die antiterugslagklep kapot was, dus voorheen zal de actuator ook nooit gewerkt hebben :) ) en mijn wijzertje een beetje onder het rode kwam, dus net niet horizontaal meer :P dit is toch je max van de turbo, een 1,2 tot 1,3 bar dan?
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

mijn turbo meter ging op het laatst van de schaal af. Bleek 1.4 bar overdruk te zijn. Wel natuurlijk alles gemodificeerd.

Wat betreft slangen klen en dicht knijpen, dat werkt niet. Je verkleint de doorgang, dat is waar, maar et probleem is dat je actuator slang achter de klem uiteindelijk dezelfde druk zal krijgen als die voor de klem, duurt alleen iets langer. Dus wat krijg je dan, hij schiet door tot 1.3 bar en loopt dan rustig terug naar 0.9 ofzo. om maar wat geks te noemen
beste is gewoon een bleedklep.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Inclusief cupcircuit dan
Jelmer
Berichten: 170
Lid geworden op: di 5 feb 2002 0:00
Locatie: Hilversum

Ik rijd zelf op 1 bar en m'n drukmeter komt ongeveer tot het 1e rode streepje was hetzelfde bij ben trouwens..

maar geeft dat cup-systeem echt zoveel verbetering??
NiX©
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Het verwisselen van de draadjes van de ontsteking (4° meer voorontsteking) levert vooral vermogenswinst op bij lagere toerentallen. Niet zozeer bij topvermogen.

Ik weet niet of alle turbometertjes eigenlijk precies hetzelfde geijkt zijn, er zullen wel kleine verschillen per auto tussen zitten denk ik.

Voor zover ik weet, en ik heb dat ooit gecontroleerd met een geijkte drukmeter van de zaak (slangetje langs de motorkap en door het raam naar binnen.....zag er niet uit maar werkte wel :D ) zou je meter bij 1.0 bar tot het tweede rode streepje moeten komen.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Jelmer schreef:Ik rijd zelf op 1 bar en m'n drukmeter komt ongeveer tot het 1e rode streepje was hetzelfde bij ben trouwens..

maar geeft dat cup-systeem echt zoveel verbetering??
Met het cup systeem krijg je geen gram meer vermogen. Maar volgens mij blijft je actuator langer in de null(dicht) positie waardoor er dus meer uitlaat gassen de turbine in vliegen. Dit zorgt voor rappere boost en dus is de auto sneller. Maar meer vermogen heb je niet.

Maar ik kan het je wel aanrijden. Rijdt echt fijner vindt ik. Het soepel opkomen van de turbo is een beetje gedaan en hij slaat lekker in. Heerlijk gewoon.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Riël schreef:
patrick b schreef: ik heb het idee dat je het nu hebt over standaard druk,dan hebben we het over een 0,7 bar overdruk.
als je tot ongeveer net niet de helft van de meter gaat dan zit je geloof ik(corrigeer me als ik ernaast zit!)op 1bar.
Op de helft van de meter = toch verticaal wijzertje = toch originele druk = ongeveer 0,6-0,7 bar?? En niet 1? 1 bar zit je toch tegen het rode aan te fietsen?

Ik weet dat toen ik mijn wit-gele kocht de wastegate gewoon nooit open is gegaan (ik vroeg me toen al af waarom dat kwam, michel had gevonden dat die antiterugslagklep kapot was, dus voorheen zal de actuator ook nooit gewerkt hebben :) ) en mijn wijzertje een beetje onder het rode kwam, dus net niet horizontaal meer :P dit is toch je max van de turbo, een 1,2 tot 1,3 bar dan?

excuse me maar ik bedoelde de helft van het rode metergedeelte!!was niet duidelijk geschreven maar alla :)
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Hans schreef:Het verwisselen van de draadjes van de ontsteking (4° meer voorontsteking) levert vooral vermogenswinst op bij lagere toerentallen. Niet zozeer bij topvermogen.

Ik weet niet of alle turbometertjes eigenlijk precies hetzelfde geijkt zijn, er zullen wel kleine verschillen per auto tussen zitten denk ik.

Voor zover ik weet, en ik heb dat ooit gecontroleerd met een geijkte drukmeter van de zaak (slangetje langs de motorkap en door het raam naar binnen.....zag er niet uit maar werkte wel :D ) zou je meter bij 1.0 bar tot het tweede rode streepje moeten komen.

tweede rode streepje dat bedoelde ik ook :D





quote op michel,je hebt geen vermogenswinst maar hoe zit het met de schaal van het koppel?die wordt wel verplaatst toch,heb je hier wel winst op dan?
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

spreek dan ook duidelijke taal man :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

greetz marco
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

marco schreef:spreek dan ook duidelijke taal man :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

greetz marco

ja mannnn.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

patrick b schreef:
tweede rode streepje dat bedoelde ik ook :D





quote op michel,je hebt geen vermogenswinst maar hoe zit het met de schaal van het koppel?die wordt wel verplaatst toch,heb je hier wel winst op dan?
Ja, je druk is eerder daar en rapper met opbouwen. Dus je koppelkromme en vermogenskromme zullen anders verlopen. Beter in die zin dat je eerder je koppel en vermogen ter beschikking hebt. Dus je haalt wel winst eruit.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

wat heeft het cup=systeem met de drukopbouw te maken? Het veranderd toch alleen de werking van de actuator? Of kan ik hieruit opmaken dat met het originele systeem de wastegate van begin af aan NIET helemaal dicht is??
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik ben toch ook wel heel benieuwd naar de uitleg die jullie geven van het cupsysteem. Niet zo lang geleden was Robert in een ander topic tot een heel andere conclusie gekomen.
Ik zoek dat topic even op.

Edit: hierzo http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ja, maar ik begin er niet weer over.
Ik heb em door, ik weet genoeg zo.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hoeft ook niet, vandaar de link :)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Hans schreef:Het verwisselen van de draadjes van de ontsteking (4° meer voorontsteking) levert vooral vermogenswinst op bij lagere toerentallen. Niet zozeer bij topvermogen.
.
Kan ik dit bij mijn ph2 doen, deze is nog geheel standaard.
Heb alleen een dumpvalve erop.

Wat zijn de voor/nadelen?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Chrisv schreef:
Hans schreef:Het verwisselen van de draadjes van de ontsteking (4° meer voorontsteking) levert vooral vermogenswinst op bij lagere toerentallen. Niet zozeer bij topvermogen.
.
Kan ik dit bij mijn ph2 doen, deze is nog geheel standaard.
Heb alleen een dumpvalve erop.

Wat zijn de voor/nadelen?
Ja, dit kan je doen. Voordelen zijn een beter verbruik en een soepelere/sterkere motor.
Nadeel is dat 't allemaal wat pingelgevoeliger wordt. Met een standaard motor kan je dit wel hebben.

De combi 'vroege ontsteking/hoge turbodruk' zal echter vragen om supersupersuperbenzine en/of uberkewle intercooling.
rev it like a rental
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Menno schreef:
Chrisv schreef:
Hans schreef:Het verwisselen van de draadjes van de ontsteking (4° meer voorontsteking) levert vooral vermogenswinst op bij lagere toerentallen. Niet zozeer bij topvermogen.
.
Kan ik dit bij mijn ph2 doen, deze is nog geheel standaard.
Heb alleen een dumpvalve erop.

Wat zijn de voor/nadelen?
Ja, dit kan je doen. Voordelen zijn een beter verbruik en een soepelere/sterkere motor.
Nadeel is dat 't allemaal wat pingelgevoeliger wordt. Met een standaard motor kan je dit wel hebben.

De combi 'vroege ontsteking/hoge turbodruk' zal echter vragen om supersupersuperbenzine en/of uberkewle intercooling.
Ok, dus ik kan zonder problemen die kabeltjes verwisselen. Ga ik dat strax even uitproberen.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

euh kan.. maar volgens mij heb je dan super veel druk..

en ik weet niet of je koppakking dat houd ...

dus pas op..

en doe het gas met mate indrukken.
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Levensduur ?
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

martijn.p schreef:Levensduur ?
van de turbo zal korter worden...
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Je krijgt toch geen hogere druk door alleen je voorontsteking wat te veranderen.

Als je je turbodruk wel verhoogt zal dit inderdaad de levensduur van de turbo verkorten.
Daarom is het ook slimmer om je turbodruk regelbaar te maken vanuit de auto.
Dan rij je normaal gewoon met standaard druk, en als je een keer wil scheuren/sprinten draai je de druk omhoog.
Met een standaard turbo zowiezo nooit hoger gaan dan maximaal 1.2 bar. (En draai hem in stapjes omhoog en kijk hoe hij zich houdt ivm pingelen.)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

sorry .. verkeerd begrepen..

dacht die 2 slangen op je turbo..
heheh

dan kan je echt lachen man.. hihi :lol:
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Dan wordt het een ander verhaal ja :)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Maik (WOOFER) schreef:sorry .. verkeerd begrepen..

dacht die 2 slangen op je turbo..
heheh

dan kan je echt lachen man.. hihi :lol:
Haha nee daar ga ik niet aan beginnen :)

Maarrre ik hoeft mijn intercooler niet 'gefree-flowd' te hebben hiervoor?

Nogmaals voor de duidelijkheid, mijn auto is standaard dus 0,7 bar(?), en is nog niet opgevoerd (lees hogere druk) geweest.

Pingelen zal dan neem ik aan niet gebeuren...?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Plaats reactie