Koppelingsproblemen GTT

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Hallo, mn koppelingskabel was gebroken. Nieuwe gemonteerd en hij koppelt nog steeds niet lekker. (lijkt wel of kabel net iets te lang is want je moet het pedaal door de bodem trappen wil hij koppelen...)

Het valt me op dat als ik het pedaal intrap het begint te piepen/kraken in de buurt van de koppelingsvork.

Is hier nog wat tegen te doen of wordt het een nieuwe koppelingsset? :@
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bekijkt eerst maar je stel mechanisme boven aan het pedaal.
die levert de meeste problemen :(
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik denk eerder dat het te maken heeft met een gaar stelmechanisme. aan de bovenkant van het pedaal zit een mecahnisme, wat van plastic is, wat ervoor moet zorgen dat je koppelingskabel op spanning gehouden wordt. Bij het vervangen van de kabel heb je die als het goed is gezien. :)

Vaak zijn die mechanismes defect, omdat de plastic tanden die in elkaar moeten grijpen versleten zijn. Dan wordt de kabel dus niet netjes strak gehouden en kun je de koppeling niet volledig intrappen.

Als dat het is, dan kun je het beste een heel nieuw pedaal, inclusief machanisme bestellen. Vervangen stelt niet gek veel voor.

Maar voordat je naar de dealer gaat wel effe checken of het dat is natuurlijk. :P
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ok, en hoe check ik dat? kwestie van de vork aan te trekken, als hij dan goed schakelt moet het dan in het pedaal zitten?
Stelinrichting is niet apart (alleen kunstof) te krijgen? Zal wat kosten zo'n setje vrees ik.. Thnx!!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

gewoon ff je knar onderin bij je voeten steken zeg maar en met je hand op het pedaal duwen, dan zie je vanzelf of die opstelt of niet.
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ok, ga ik ff proberen vanavond.
Weet iemand hoe "soepel" die koppelingsvork heen en weer moet gaan, want het kreng zit behoorlijk vast!?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

de vork in je bak/koppelingshuis? Die krijg je met de hand niet ingedrukt ;)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

die vork moet je kunnen bewegen zonder dat de kabel er op zit natuurlijk. Sterker nog dan kun je hem er uit trekken.
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Heb nog even lopen kutten/kijken. Kabel losgegooid en weer vastgezet in mechanisme, het leek daarna iets beter maar komt om hem in de achteruit te zetten net iets tekort (hoop tandwielgeratel). Ik verdenk nu toch het stelmechanisme. Is dit nog nieuw te halen?
In die vork krijg ik echt geen beweging met de hand maar met koppelen met het pedaal gaat het wel soepel..
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

R77 01 467 393 - kompleet koppelings pedaal met stel mechanisme - €48,68

De prijs zal ondertussen wel verdubbeld zijn, verwacht ik.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Is het misschien hetzelfde als van een R19 of Clio?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ff langs de sloop? kost dan een appel en een ei. dan krijg je vaak ook wel werkings garantie
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Vind die 48 euries nog meevallen!
Zal maandag eens informeren of ze het spul nog hebben., imitatie zal wel niet verkrijgbaar zijn. Nou moet ik zeggen dat er wel 'wat' slijtage op het stelmechanisme zit maar het is niet zo dat er hele tanden weg zijn.. Thnx allemaal :grin:
Schummi02
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 jun 2016 23:03

En? Was het koppelingspedaal de oplossing?
Ik zit met hetzelfde probleem...
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Sorry, ietwat te laat :grin:
Bij de doorvoer motorruimte/binnenkant auto is het staal uitgesleten op eoa manier. Moet dit nog ff dichtlassen, maar nog niet aan toe gekomen :(
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

er zijn 2 types kabel op de markt.
met een beetje pech heb je een te lange gekregen dan heb je dit probleem ook.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie