ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

(Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Op het plaatje staat een oer 5... in de tekst hebben ze het over een super 5.. Even navragen. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Arta parts zelf heb ik ook eens dorpels vandaan gehaald niets mis mee.

maar als je niet kan lassen en spuiten zou ik eens langs een schaderhersteller bij je in de buurt gaan om te informeren. Liefst een kleine en geen keten, krijg je meestal net antwoord en goede prijs. Mogelijk dat je zelf nog kan helpen ook. :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Zijn dit overzetdorpels of vervangers van de bestaande?

Voor dit soort prijzen denk ik er over na om alvast de linker en rechter op voorraad te nemen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Had een mail gestuurd en kreeg te horen dat het de originele maten betreft! 48e incl. verzenden, vind het erg meevallen! Dus ga er snel 1 bestellen en dan nog iemand vinden die hem er op kan smelten :D
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Moet je bij een nieuwe dorpel de pinnetjes van de klemmen van de zijskirt er zelf op frutten?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

jackel schreef:Moet je bij een nieuwe dorpel de pinnetjes van de klemmen van de zijskirt er zelf op frutten?
Ja. Kan op meerdere manieren.
1. Popnagels bestellen bij de dealer.
2. Kop van een spijker oplassen.
3. Zelf heb ik kleine schroefjes er in gedraaid om de boel te kunnen verstellen. Werkte prima voor mij destijds. :D

klemmetjes zou ik ook gelijk vernieuwen. Dannis de boel weer netjes en strak. ;-)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

okido schreef:
-jo- schreef:Hier ben ik wel heel benieuwd naar:
okido schreef:nokkenas omdraaien?
Kan je dat even uitleggen ? Snap em niet....
Wat ik bedoelde te zeggen is: Het lijkt mij dat als de motor de andere kant op draait, dat dan de kleppen op verkeerde volgorde opengaan. En misschien kan je bij een C1J de nokkenas omdraaien als de aandrijving van de oliepomp/distributeur precies in het midden zit.
Ik denk dat het best mogelijk is als je de nokkenastiming veranderd.
Wel is het van belang dat de nokkenassen symmetrisch zijn, anders gaat de vulling hele rare dingen doen!

Oliepomp zou in theorie beide kanten op moeten kunnen werken, hier hangt het alleen ook weer af hoe de kanalen lopen. Waterpomp wordt dan weer een ander verhaal :p

Hoe dan ook, mogelijk; wellicht. praktisch; absoluut niet!

Beter een B-series motor van Honda pakken, die draaien al de andere kant op en zijn ook zeer goed te tunen!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Voor de lage GT rijders onder ons: hoe gaan jullie om met de rechter aandrijfas? Daar zit zo'n klomp balansmateriaal op die natuurlijk precies uitkomt bij de carrosserie. Ik sta nu nog niet eens zo enorm laag en ik heb al een aantal keer de carrosserie geraakt als ik de afdrukken mag geloven.

Is de enige optie: een andere as en zo ja; welke? Of is de enige optie de hamer pakken en de carrosserie 'modificeren'? :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Er zijn ook assen zonder die balans...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat geval is een lomp stuk aluminium omgoten met rubber, haal de slijptol maar tevoorschijn (0)

Heb hem bij de 9 om precies dezelfde reden verwijderd!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Maar dat stuk balans zit er niet voor niks? Of doet het eigenlijk geen bal? (is eigenlijk ook maar 1 manier om daar achter te komen :p )

Zal ook eens kijken voor een andere as dan...heb ze nog nooit gezien zonder als ik eerlijk ben (op een GT dan, standaard 5 wel).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die balans kun je ook in een andere vorm terugzoeken als je dat wilt, bij diverse opels zijn het gewoon 2 stukkies plastic die je erop kan schroeven.

Maar ik zou deze as gewoon even aaien zoals Tuur zegt, hoppakee weg ermee!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Denk dat er zo'n miljoenen auto's rond rijden zonder zo'n ding op de aandrijfas, dan met een 5je het ook wel kunnen hebben!
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Heb er ook geen brok metaal op zitten.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hmm weet iemand hoeveel het linker portier kost van een GT?
En zijn die nog verkrijgbaar?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Portieren van een 5 zijn in basis toch allemaal gelijk, hooguit dat er gaatjes in zitten voor de buitenbeplating. En er zijn 2 scharnier systemen. Al is het "oude" systeem om te bouwen naar de "nieuwe" torx variant.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Gerald schreef:Portieren van een 5 zijn in basis toch allemaal gelijk, hooguit dat er gaatjes in zitten voor de buitenbeplating. En er zijn 2 scharnier systemen. Al is het "oude" systeem om te bouwen naar de "nieuwe" torx variant.
Klopt!

Maar het gaat hier over een verzekeringskwestie.
Mocht er iemand weten wat de dealerprijs is hoor ik het graag.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ff mededelen kostprijs van een portier is 263€
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Heb er nog wel meer dan 5 staan mocht iemand op zoek zijn :p
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Mannen,

heeft een van jullie toevallig nog een Nederlands werkplaatshandboek ergens online staan?
Of anders via mail/wetransfer?

Als ik het deze week nog binnen kan krijgen heb ik dit weekend weer wat te doen. ;-)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wat wil je weten?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Gerald schreef:Mannen,

heeft een van jullie toevallig nog een Nederlands werkplaatshandboek ergens online staan?
Of anders via mail/wetransfer?

Als ik het deze week nog binnen kan krijgen heb ik dit weekend weer wat te doen. ;-)
Server van Niekje van Club Cinq: https://famreitsma.nl:5001/bestanden/index.cgi
Gebruikersnaam en wachtwoord is CC.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

tutuur schreef:Wat wil je weten?
Heb hem ooit gehad, maar kan hem niet vinden.
Van de het weekend nodig om een motorblok te de-/monteren. :D
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Willem-Jan schreef: Server van Niekje van Club Cinq: https://famreitsma.nl:5001/bestanden/index.cgi
Gebruikersnaam en wachtwoord is CC.
Thnx :worship:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gerald schreef:
tutuur schreef:Wat wil je weten?
Heb hem ooit gehad, maar kan hem niet vinden.
Van de het weekend nodig om een motorblok te de-/monteren. :D
Komop, dat heb je toch niet nodig Frits?

Denk dat het alweer 12 jaar terug is dat ik voor het laatst deed, maar uit het hoofd:

-Vloeistoffen eruit
-Radiateur eruit
-Intercooler eruit
-Ontsteking eruit, als die in motorruim hangt
-Luchtfilter eruit
-Percolatiefan met slangen eruit
-Benzineleiding los
-Aandrijfassen los (kan je op zich aan je fusee laten hangen)
-Uitlaat los van downpipe
-Schakelstang los van de bak (mogelijk even netjes afhangen)
-De + kabel onder je accu naar startmotor los
-3 motorsteunen los
-Stekker achter linker koplamp losgooien

En tillen maar..
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ehm, ik moet het ff anders verwoorden zie ik.
Moet mn motorblok reviseren,...
kop wisselen, andere nokkenas, lagers nakijken, oliepompvervangen andere koppeling enz...

In/uitbouwen van het blok (al staat de motor er al een paar jaar naast) lukt wel. maar de rest is nieuw voor me.
Moet nog even rustig kijken hoe het met de timing en de aanhaal momenten zit. ;-)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ohzo, ik dacht al joh...

Ooit had ik al die wph's wel digitaal ergens, maar kan ze niet 1,2,3 vinden..
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Steven schreef:Ohzo, ik dacht al joh...

Ooit had ik al die wph's wel digitaal ergens, maar kan ze niet 1,2,3 vinden..
Heb ze ondertussen al via de link van WJ ;-)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Oke,

even een uitdaging en graag jullie expertise.

Ik heb nieuwe drijfstanglagers voor mijn eigen blok besteld bij een revisiebedrijf bij mn werk om de hoek.
Duidelijk gezegd voor welke auto het was, inclusief kenteken en motorcode.
Vandaag opgehaald en ik kreeg lagers mee voor een Volvo B14 blok. (nu weet ik wel dat dat ook een 1.4 is maar toch)
Vanavond thuis uitgepakt en naast de "oude" lagers gelegd.
Valt mij direct op dat er in 4 stuks een sleufgat zit, waar de oude gewoon massief zijn.

iemand die hier nog meer ervaring mee heeft? Lagers zijn de verpakking niet uit geweest dus ga morgen zowiezo terug. Maar het zou me niets verbazen als ze zeggen dat het toch de juiste zijn.

Als ik beide lagers na meet met een schuifmaat kom ik op (praktisch) dezelfde maat uit (praktisch omdat de een nog in de verpakking zit).
Het verschil wat we wel opvalt is dat op de oude lagers een code: 2950RAA staat, en bij deze nieuwe 2950RAB, maar weet niet wat het betekend.

Dus help!!

Doosje van de lagers:
[img]http://i1090.photobucket.com/albums/i364/Gerald-Bennink/IMG-20151014-WA00071_zpsphccyd6u.jpg[/img]

nieuwe lagers in verpakking, oude lager ligt er net boven.[img]http://i1090.photobucket.com/albums/i364/Gerald-Bennink/IMG-20151014-WA00091_zpswapgdazt.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Hey Gerarld, die gleuf klopt, die moet in de blok. Deze komt vol te staan met olie, de gladde moet in de lager kap. Je moet je voorstellen dat een lager in de kap een stuk meer te verduren krijgt dan de lager in het blok. De detonatie creëert kracht op de lager kappen he.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Abel schreef:Hey Gerald, die gleuf klopt, die moet in de blok. Deze komt vol te staan met olie, de gladde moet in de lager kap. Je moet je voorstellen dat een lager in de kap een stuk meer te verduren krijgt dan de lager in het blok. De detonatie creëert kracht op de lager kappen he.
Waarom zijn er dan voorheen alleen gladde lagers gemonteerd? En bij navraag bij martijn heeft hij onlangs ook alleen gladde lagers gekregen van hetzelfde merk (ferderal mogul). Met gladde lagers bedoel ik zonder sleuf. ;-)
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Ik heb hier een krukas van een B 14 1E liggen en eentje van een C1J 788. Deze zijn geheel gelijk en uitwisselbaar. Ik heb vroeger de drijfstangen wel 's vergeleken en die waren ook gelijk. Alleen de zuigers zijn anders.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Storm in een glas water.. :biertjuh:

Ik ben vanmorgen terug geweest naar het revisiebedrijf.
Die bleven er in eerste instantie bij dat het de juiste lagers waren, echter na uitleg dat de dichte lagers nog wel leverbaar zijn (want martijn heeft ze onlangs ook gehad) en het voorbeeld wat ik bij me had.
Zijn ze iets verder gaan zoeken. Met het nummer van renault wat op het lager stond (7700510834) toch de juiste (dichte/gladde) besteld. Morgen binnen als het goed is.
Ik zal morgen als ik de boel binnen heb hier ook even het bestelnummer van de lagerset neerzetten. dan kan iemand hem nog eens terug vinden. :smoke:
Abel schreef:Hey Gerald, die gleuf klopt, die moet in de blok. Deze komt vol te staan met olie, de gladde moet in de lager kap. Je moet je voorstellen dat een lager in de kap een stuk meer te verduren krijgt dan de lager in het blok. De detonatie creëert kracht op de lager kappen he.
@abel, als ik jouw uitleg goed begrijp wil jij het lager met sleuf in de drijfstang monteren. Dit moet dus andersom begreep ik vanmorgen. lager met sleuf in lagerkap, en dicht lager in de drijfstang. Juist omdat er met detonatie de kracht op de drijfstang komt te staan ipv op de lagerkap. (I)

@okido, goed om te te weten dat de krukassen exact gelijk zijn, echter zijn er dus wel 2 verschillende lagers voorhanden. ;-)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mijn fout. ik dacht hoofd tap lagers. De drijfstang lager met gleuf onder in de kap idd. En alleen 2 zijn 2 gladde beter als je veel toeren maakt. dan komen er ook aardig wat krachten op de kappen. Voor betere smering is die gleuf.
Plaats reactie