ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Eigenlijk zou er een soort database of topic van onderdelen moeten komen die niet meer leverbaar zijn en dan een link naar waar het alternatief te kopen is.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

valt best wel mee luco, standaard dingen zijn vaak nog wel te vinden hoor, alleen is het wel jammer dat sommige interieur dingen er niet meer zijn. Maar niets wat een groot drama is he.

die rembekrachtiger is al heel lang bij Renault meer leverbaar.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik ga eerst de oude remdrukregelaar nog maar eens proberen voordat ik een nieuwe bestel, hopelijk functioneert ie nog...

Wat is eigenlijk de beste manier om de remdrukregelaar af te stellen bij een GT?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

oude loshalen en de veer met rust laten, je kunt hem helemaal uitelkaar halen en dan schoonmaken en in elkaar zetten met remvet.

er zitten 2 plunjers in die vrij moeten kunnen bewegen en natuurlijk moet e binnen kant roestvrij zijn. Kijk maar eens stelt niet zo heel veel voor. :beer:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ja, het gaat meer om het afstellen als je alles compleet nieuw hebt (en dus ook de veer).

Ik ga alles opnieuw monteren onder de 5 en moet dus alles vanaf 0 afstellen, maar was even benieuwd hoe dat dan het beste te doen...(heb overigens nog niet in het werkplaatshandboek gekeken hoor, misschien staat het daar ook wel in).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

staat het wel in.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Toen ik de mijn nieuwe remdrukverdeler er op heb gezet, heb ik eerst de schroef op de veer helemaal aangedraaid. Als je nu een stukje gaat rijden (op een weg met geen ander verkeer) en ff flink remt trapt gaan de achterwielen eerst blokkeren. Mooi rookgordijn en 2 strepen op de weg gezet :). Je voelt ook dat ie niet zo best remt. Nu de schroef een stukje los draaien net zolang totdat je op het punt komt dat de voorwielen eerst blokkeren en de achter wielen (net) niet.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik zou dat gewoon doen op een remmen bank niet zo moeilijk, remmen met blokkerende achterwielen is niet echt veilig.

je moet ieder geval de rem druk begrenzer tijdens vullen van het systeem indrukken, anders kan je hem stuk maken. Je krijgt nl 0 druk achter de verdeler, en je perst dan je zuigertjes er uit. Je kunt ook dus dan niet ontluchten!
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Vandaar dat er staat "geen verkeer". Een remmen test bank heeft iedere hobby sleutelaar natuurlijk in zijn garage staan :). Op een rechte verlaten weg is er echt geen gevaar. Maar dat is mijn mening. Ontluchten moet natuurlijk ook, maar dat neem ik aan martijn dat zoiezo doet. Bij een 16v-tjes en GTT-tjes moet dat iid met de verdeler ingedrukt.
Laatst gewijzigd door Johan op vr 19 apr 2013 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Hij zit er weer onder, en remt prima :D
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ik zou die remtestjes doen bij hard remmen in een lange bocht. Als ie dan voor eerder blokkeert dan achter, zit je safe.

(dan neem je de lastoverdracht van achter naar voor, en van binnen naar buiten ook mee, dus eigenlijk beter dan op een remmenbank)
rev it like a rental
whokilled
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 nov 2004 7:04

Zou mijn raammechanisme (manueel) moeten vervangen en vroeg mij af hoe je de raamslinger moet verwijderen. Zie niet meteen hoe die vastzit en wil hem niet beschadigen.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zit gewoon geklemd, dus kwestie van (voorzichtig) heel hard trekken.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Even een doek er achter haken wil ook wel eens helpen :) Je gaat toch geen elektrische rommel monteren?
whokilled
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 nov 2004 7:04

Het is gelukt. Thanks.
Nee nee blijft gewoon manueel. Kabel was gebroken daarom heb ik een nieuw mechanisme gekocht.
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

Heeft er iemand misschien even een duidelijke foto van hoe het handremmechanisme hoort te zitten? Gaat om het deel onder de auto, onder de handremhendel.

En hoe doen jullie dat met een open luchtfilter en de carterventilatie voor de apk? Een filtertje mag officieel niet, maar ik heb weinig zin om hem aan te sluiten op mn inlaat alleen voor de apk.......
R 5 Convertible Rulezz
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Letten ze niet op bij de apk,(bij mij iig niet) hangt bij mijn gt al jaren loos in een blikkie.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Loos in een blikkie mag wel, filtertje mag niet, het mag niet op straat kunnen lekken. Met het eerste kan dat niet, het tweede wel.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dan hang je dat filtetje voor de apk even in een blikje :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Heb ik nog nooit wat over gehoord, zit bij ook een los filtertje op :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

CChris schreef:Heeft er iemand misschien even een duidelijke foto van hoe het handremmechanisme hoort te zitten? Gaat om het deel onder de auto, onder de handremhendel.
Helaas geen foto gemaakt, maar om een idee te geven:

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... ba1349.jpg[/img]
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
CChris
Berichten: 1096
Lid geworden op: zo 25 mei 2003 17:32
Locatie: Utrecht

Hmmmm ok, dan laat ik beide slangen maar ff in n blikkie lopen voor tijdelijk......daarna ff een mooie catchcan monteren

Ik heb heel erg zitten pielen al om die kabels in dat halve rondje te haken, maar kreeg het niet voor elkaar........ze wilden er niet in blijven haken. Zaterdag nog ns proberen aan de hand van je tekening. Dank je Martijn!
R 5 Convertible Rulezz
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

CChris schreef:Hmmmm ok, dan laat ik beide slangen maar ff in n blikkie lopen voor tijdelijk......daarna ff een mooie catchcan monteren

Ik heb heel erg zitten pielen al om die kabels in dat halve rondje te haken, maar kreeg het niet voor elkaar........ze wilden er niet in blijven haken. Zaterdag nog ns proberen aan de hand van je tekening. Dank je Martijn!
ik deed altijd 1 remklauw de kabel los en dan de handrem monteren en dan weer de kabel aan de klauw
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Iemand ervaringen met imitatie koplampen voor een 5je? Wil een nieuw setje bestellen maar vraag me af of de twee keer zo dure Valeo's ook zoveel anders/beter zijn?

Is de pasvorm ook anders ofzo?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

MartijnG schreef:Iemand ervaringen met imitatie koplampen voor een 5je? Wil een nieuw setje bestellen maar vraag me af of de twee keer zo dure Valeo's ook zoveel anders/beter zijn?

Is de pasvorm ook anders ofzo?
in mn GTT (en nu ff in de witte) heb ik imitatie lampen zitten. Met wat licht aanpassingswerk passen ze prima.

Wanneer je die beugels af komt gooien kunnen we wel ff kijken. ;-)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

En wat is licht aanpassingswerk? :p Voorschermen verbuigen voor betere pasvorm?

Moet sowiezo op korte termijn even bij je langs komen...ik moet even wat opmeten voor mn achterste verbreders...ik mis een gat in mn achterscherm :~ Morgen thuis? :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zo duur zijn die dingen toch niet?? Ik zou zelf gewoon Valeo nemen, maar ja. Iedereen moet dat natuurlijk zelf weten.

Ik heb het al meerdere keren meegemaakt, met andere onderdelen, dat de pasvorm van andere merken te wensen overlaat. Bijvoorbeeld de kachelradiator. Alleen die van Valeo paste echt goed.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Het gaat zaak zat ook goed, vandaar de vraag...als het inderdaad een hel is om het fatsoenlijk passend te krijgen ga ik voor Valeo spul. Maar Valeo is ook niet heilig he :p Als ik bijna €100 kan besparen op iets wat net zo goed past, dan doe ik dat graag :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Pasvorm kut....
Kleur verschil...
Jou auto...echt ff valeo zetten fuck die 50€ xtra
ps bestel ook meteen nieuwe achterlampen bij valeo...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als die nog te krijgen zijn, dan hoor ik het graag! Een aantal jaren geleden waren ze via de automaterialenhandel niet meer te krijgen.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

MartijnG schreef:En wat is licht aanpassingswerk? :p Voorschermen verbuigen voor betere pasvorm?

Moet sowiezo op korte termijn even bij je langs komen...ik moet even wat opmeten voor mn achterste verbreders...ik mis een gat in mn achterscherm :~ Morgen thuis? :smile:
Ja ben volgens mij morgen gewoon thuis. maar bel van te voren ff ;-)

aanpassingwerk was in mijn geval het aanpassen van het stelmechanisme van de lamp zelf. ding ging niet door de uitsparing in het voorfront. licht dremelwerk en klaar. :D
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Jochem de Haas schreef:Pasvorm kut....
Kleur verschil...
Jou auto...echt ff valeo zetten fuck die 50€ xtra
ps bestel ook meteen nieuwe achterlampen bij valeo...

Inderdaad man, in jouw auto gewoon originele koplampen toepassen!
Nieuwe achterlampen van Valeo zijn, voor zover de stealer mij heeft geïnformeerd, niet meer nieuw te leveren.

Scintex nog wel.
Ik heb daar nu een goedkoper adres voor gevonden dan via de stealer.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zal eens kijken hoeveel korting ik kan afdingen bij de automaterialenzaak :p Achterlichten heb ik nog genoeg setjes van liggen...beetje polijsten en klaar. Alles nieuw is overdreven (al ben ik aardig op weg :~ )
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als ik voor je moet bellen voor koplampen voor een mooie prijs, dan laat maar weten. :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wie kan mij vertellen wat voor pennen er op een R5 gtt zitten?

gaat om de 2 pennen die in het zwevende gedeelte zitten.

klopt het dat er 1 een soort van plastic busje omheen zit met maatvoering 12mm?

de andere is een 10mm pen zonder plastic bus??

dit omdat mijn zwevende gedeelte 2 gaten heeft van 12mm

vindt het een beetje vreemd dat er dan 1 pen maar 10mm is.

past er ook een set van een andere renault op?

spoed!!!!!!!!!!!!!!

wie o wie!!!!! weet er wat????
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie