ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een fmic is de beste oplossing, ook qua veiligheid, koele lucht is gewoon belangrijk.
Verder raad ik aan je originele luchtfilterhuis te gebruiken. Eventueel met vervangingsfilter maar goed dat is geen bottleneck.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Is dat turbo gat echt te merken?
Dus andere merken luchtfilters hebben weinig zin?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat turbogat merk je niet, tenminste, t.o.v., origineel ;)
Een ander, open, filter is zelden een ideale oplossing. De GTT is sowieso krap, en met die originele pot heb je een fijn afgeschermd, kort aanzuigtraject.
Dat filter is behoorlijk groot, daar gaat heel wat lucht doorheen hoor :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

alleen vergeet je erbij te zeggen dat die pot snotheet wordt en bij het gebruik van een fmic kan je een luchtilter heel mooi naar de plaats van de std ic brengen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Je bent me nét voor... :P
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Cleaned_Clio_16v schreef:Ik heb even een aantal vraagjes met betrekking tot de 5 gtt
Gefeliciteerd ! Het verbaasd met dat nog niemand heeft geroepen om de search/zoek functie te gebruiken :lol:
Cleaned_Clio_16v schreef:Wat is jullie ervaring met verschillende intercoolers voor de 5GTT?
Hangt van jouw opstelling af. Als je geen plannen hebt om bepaalde onderdelen te upgraden, lekker de std laten zitten of vervangen door een alu exemplaar (of eventueel double core)
Cleaned_Clio_16v schreef:Van de een hoor ik dat een FMIC meer lucht krijgt en dus meer pk's,terwijl ik ook weer verhalen hoor over een groter turbo gat met een FMIC.
"van horen zeggen hoor je veel liegen", wederom, alles is afhankelijk van je motoropstelling.
Cleaned_Clio_16v schreef:Wat is het beste toe te passen een FMIC, eentje met een dubbele capisiteit of gewoon de standaard intercooler?
Een fmic heeft nog steeds een grotere koelcapaciteit dan de std ic. Mede vanwege een ongelukkige plaatsing.
Cleaned_Clio_16v schreef:Wat is het beste luchtfilter voor een 5 GTT: K&N,Green,J&R, of een van de inlegfilters?
Mijn voorkeur gaat naar K&N of pipercross
Cleaned_Clio_16v schreef:Heeft de 5 een enkele nokkenas? En als er een nokkeras word besteld bijvoorbeeld bij K-tec heb je dan nog verder iets nodig of past het er dan gewoon zonder extra onderdelen in? Heeft iemand ervaring met de 285 Cat cams?
Een 5 heeft een enkele onderliggende nokkenas. Onderliggend betekend dat hij niet in de cilinderkop geplaatst werd maar in het onderblok. Dmv stoterstangen worden de kleppen bediend. De nokkenas zelf wordt tevens met ketting aangedreven.
Een 285 is al extreem, deze vereist een aanpassing van klepveren en nokkenastandwiel. De meest gekende en goed bevonden nokkenas sets zijn die van pipercams.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

die nokkenassen van Mb zijn toch ook wel ok Jo?

misschien kan jij hier eens wat meer uitleg geven over het hoe en waarom je een bepaalde keuze nokkenas doet?

260 of 270 graden?

lijkt me wel interesante materie
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Cleaned_Clio_16v schreef:Ik heb even een aantal vraagjes met betrekking tot de 5 gtt

Wat is jullie ervaring met verschillende intercoolers voor de 5GTT?

Van de een hoor ik dat een FMIC meer lucht krijgt en dus meer pk's,terwijl ik ook weer verhalen hoor over een groter turbo gat met een FMIC.

Wat is het beste toe te passen een FMIC, eentje met een dubbele capisiteit of gewoon de standaard intercooler?

Wat is het beste luchtfilter voor een 5 GTT: K&N,Green,J&R, of een van de inlegfilters?

Heeft de 5 een enkele nokkenas? En als er een nokkeras word besteld bijvoorbeeld bij K-tec heb je dan nog verder iets nodig of past het er dan gewoon zonder extra onderdelen in? Heeft iemand ervaring met de 285 Cat cams?

Alvast bedankt!
Als je nog een inlegfilter zoekt dan heb ik nog een k&n liggen die weg mag voorniet te veel. Bij interesse moet je maar even een pm sturen
R5GTT. Drive it like you stole it
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

mark 5t schreef:die nokkenassen van Mb zijn toch ook wel ok Jo?

misschien kan jij hier eens wat meer uitleg geven over het hoe en waarom je een bepaalde keuze nokkenas doet?

260 of 270 graden?

lijkt me wel interesante materie
ik dacht, ben niet meer zeker, dat Maurice ook de pipercams gebruikt. Bij een 260/270 hoef je geen andere klepveren of tandwiel te gebruiken, die kan gewoon op std timing en klepveren. Vanaf je hoger gaat krijg je weer een hogere kleplift, vandaar de sterkere klepveren om de boel toch dicht te houden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-jo- schreef:alleen vergeet je erbij te zeggen dat die pot snotheet wordt en bij het gebruik van een fmic kan je een luchtilter heel mooi naar de plaats van de std ic brengen.
Mhja, idd. Hier altijd zoveel mogelijk origineel spul laten zitten maar dat geldt meer voor de clio 16v waar het verplaatsen meestal slechter wordt. Bij een gt boeit dat verplaatsen niet dan is dat wel de betere optie. Bewh, te snel getiept :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

De plek van de originele IC kan inderdaad perfect worden gebruikt voor een open luchtfilter. Ik heb er een Green opzitten welke in een aluminium behuizing zit zover mogelijk richting het fornt (en dus zo ver mogelijk van de hitte).

Jo; vanwaar precies de noodzaak van een ander nokkenastandwiel bij een 285 graden nokkenas? Moet de timing in dat geval nog zo aangepast worden om het blok nog een beetje fatsoenlijk lopend te maken?
Ben trouwens ook nbenieuwd wat de orginele stoters ervan vinden, daar is geen uprated spul voor volgens mij?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

klopt, dat wordt aangeraden ivm dat tandwiel.

Ik heb "ooit" een fransman gekend die stoters had laten maken. Een andere staalsoort dan oorspronkelijk. De std's die 20 jaar gebruikt zijn durven wel al eens krom te staan. CGB verkoopt ze ook nieuw, geen idee wat de materiaalsamenstelling betreft. Ikzelf heb alles buiten gekieperd van de C1J.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Oke super daar heb ik wat aan.
Morgen ga ik bij een 5 gtt kijken dus jullie zullen hem waarschijnlijk terug zien.

Bedankt.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik heb wel eens gelezen dat ze stoterstangen uit de VS halen voor echt extreme vermogens. Die logge V8 dingen gebruiken ook stoterstangen en er is dus zo'n V8 blok wat dezelfe lengte/typte stangen gebruikt. En daar is zat tuning spul voor te krijgen, weet niet meer precies wat het was. Volgens mij wilden ze 8K rpm draaien. Met een C blok ja :p
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ik neem aan dat de gtt waar je bent wezen kijken niets was? waar was je wezen kijken? en wat kan er voor het geld wat je in gedachten heb aan mankeren behalve alles?

is dit ding overigens niet wat voor je?

http://www.clubrenaultsportives.nl/smf/ ... opic=145.0
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Was al eerder eens in het MP topic geplaatst :)
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Wie weet welke 5 GTT er nu op marktplaats te koop aangeboden wordt, volledig in de spuitplamuur...., motor gereviceerd...
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

een roze in de basis ???

Zag ik een tijd geleden namelijk ...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Nee van ene denis uit s'gravehage.....
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Die rode ???
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Die skirts zitten vast aan de auto, niet mijn keuze
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Wouter de Wit schreef:Die skirts zitten vast aan de auto, niet mijn keuze
Waar wil je ze dan aan vast maken? :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Gerry komt ook weer eens langs hoor :lol:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Kwam jij nou maar wat minder langs...



Jammer dat ze die skirts verbreed hebben....
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Als die koets hard is is die prijs toch niet verkeerd denk ik. Dat plastic kun je er wel af steken :wink: .
En kijk eens naar die wielen. Leuke wielen die niet voordelig zijn!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Florus schreef:Kwam jij nou maar wat minder langs
Wen er maar aan (0)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Ben er al aan gewend,....irritante figuren horen nou eenmaal bij de samenleving (0)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

uitroeien mag helaas niet? ;) :p :lol:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Sh!t, nu dwalen we weer af... |: :p

Maar Tom heeft idd wel gelijk,dat plastic steek je er zo weer vanaf en spuiten moet je toch nog (Y) dus als ie een beetje netjes is qua roest,kan 't best een redelijke basis zijn (Y)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

tja mijn ervaring met dat soort creatieve uitspattingen
is alles eraf rossen
en opnieuw beginnen

al die plamuur gaat vroeg of laat een keer scheuren
daar kan je op wachten (U)
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ik vroeg me ook al af of die carros nog wat is..

wielen verpatsen en je hebt al een paar honderd terug...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

en volgens de eigenaar een gereviceerd blok en turbo...
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Aan de foto's is dat niet echt te zien, kan natuurlijk ook stof zijn
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Duh, heel dat ding is geschuurd. Dat dat stof is is wel duidelijk. De vraag is alleen wat er onder het stof zit (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie