De problemen met mijn Modus blijven zich opstapelen :'(

Post hier al je vragen over de Modus
Plaats reactie
denhans
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 13:02

ik ben nu aan mijn 2de renault bezig. De 1ste was een Clio 1900d. Wat een hel was dat. De laatste 2 jaar heb ik bijna elke maand in de garage gestaan!!!
problemen met de stuurinrichting, problemen met elektronica airbags etc), koelvloeistofleiding los gekomen, een remschoen verloren en een andere krom???, uitlaat afgebroken 2 dagen voor ik heb wegdeed met 140 000 km (3.5 jaar oud)

en nu heb ik een Modus DCI. Heerlijke wagen om te rijden en veel leuke opties, maar ook hier problemen! Heb hem nu 15 maanden met 50 000 km op de teller. Hieronder het lijstje:

1. Al teruggeroepen door renault voor probleem met de stuurinrichting.
2. achteraan rammelt iets verschrikkelijk (waarschijnlijk uitlaat)
3. deuren die open-dicht-open-dicht-open-dicht-open gaan soms zonder reden (5 nieuwe sloten worden nu geplaatst)
4. koplamp stuk. Kan altijd gebeuren, alleen moet bij een Modus heel de neus eraf en moet je enkele uren ( !!!!! ) wachten
5. piepende remmen
6. bij starten valt hij soms stil tot je gas geeft. De software is opnieuw geprogrammeerd, maar geen oplossing.
7. En nu krijg ik een foutmelding op het scherm "inspuiting defect - STOP". Waarschijnlijk een verband met punt 6. Als je dan aan stilstaat valt de auto stil. Als de auto staat te draaien tot hij koel is (airco) valt hij ook uit na enkele minuten.
Na een paar minuten gaat de melding gelukkig weg en rijdt hij weer als voorheen.

Auto is nu binnen in de garage om om punt 2 en 3 en 7 op te lossen.

Dat kost me steeds tijd om naar de garage te gaan, te wachten of vervangwagen te regelen !!

tot hiertoe mijn Renault miserie :( :(
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

T is dat je zo op de dealer aangewezen bent. Lijkt me een vervelende softwarestoring. Bestaan er geen universele bedrijven die de boel eens kunnen doorlichten?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
denhans
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 13:02

geen idee. gewoon een nieuwe auto geven 8)
Fleetwood
Berichten: 621
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 20:55

koplampje vervangen heb ik al eens binnen de 40 minuten gedaan,
dus 2xdimlicht :D , 2x knipperlicht, 2x stadslicht, 2x grootlicht... :lol:

een nieuwe auto geven is ook geen oplossing,
dan komen vanzelf weer gebreken...

als het jou alleen maar daar om te doen is,
dan houdt het al snel op idd...
ik word er zoo moei van.
denhans
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 13:02

die nieuwe auto was maar om te lachen he. Zoiets doen ze toch niet

enfin, ze hebben het probleem kunnen uitlezen uit de computer, maar ze hebben geen oplossing. Alles is nagekeken, Renault zelf weet ook niet wat het is.
Van de sloten is er ook maar 1 kunnen vervangen worden omdat het 2 linkse waren.

resultaat: ik moet volgende vrijdag weer een dag de auto binnen doen |:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Riël schreef:T is dat je zo op de dealer aangewezen bent. Lijkt me een vervelende softwarestoring. Bestaan er geen universele bedrijven die de boel eens kunnen doorlichten?
toch is universeel uitleesapparatuur (en zeker het 'goedkopere' op de markt) niet in staat om zoveel uit te kunnen lezen als dealerapparatuur.
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat je met een ossciloscoop en een beetje verstand en een datablad al niet kan ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

dit is je laatste renault, volgende keer ander merk nemen.

renaults zijn leuk om als hobby te restaureren, niet leuk als ze nieuw zijn.

sommige problemen heb ik pas na 18 jaar opgelost.
denhans
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 13:02

Helaaas is het lease beleid hier Renault :@ :@
denhans
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 13:02

ik zal nog eens updaten.

de andere klink was nu ook vervangen. ik blij uiteraard. Tot de dag dat ik 3 weken op reis ging. De klink in mijn hand :gun:
Nogmaals binnengegaan, en tot hiertoe gaat het goed (Y)

het inspuiting probleem was hele ander koek. De brandstofpomp is vervangen. Weekje rondgereden, nog niet opgelost.
Dan maar (een deel, of volledige weet het niet meer) van de turbo vervangen. Weekje rondgereden, nog niet opgelost.
Uiteindelijk enkele kabels vervangen, en dat bleek het te zijn. De auto lijkt trager te zijn nu, maar hij valt niet meer uit.
Hoewel deze toch minstens 1 keer per maand terug durft uit te slaan.

Helemaal gek word ik van deze auto. Altijd dat tijdverlies met naar de garage te gaan, leenauto terugbrengen, pfff :(
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

De meeste problemen kunnen vaak herleid worden tot een los draadje bij Renault, zo kom je nog eens bij de dealer en dit is weer goed voor het sociaal contact, een praatje, een kopje koffie, een goede therapie om te onthaasten.
denhans
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 13:02

pierre schreef:De meeste problemen kunnen vaak herleid worden tot een los draadje bij Renault, zo kom je nog eens bij de dealer en dit is weer goed voor het sociaal contact, een praatje, een kopje koffie, een goede therapie om te onthaasten.
dit volg ik niet helemaal. Werk jij toevallig bij Renault?
Voor dit probleem ben ik meer dan 5 keer naar de garage moeten gaan. Dat kost uren tijd en brengt alleen maar ergernis tot zich mee
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik werk niet bij Renault maar ben er wel een erg regelmatige klant, veel renault-tuning club rijders hebben een emotionele band met de auto, als je de auto puur alleen zakelijk gebruikt dan kan dit inderdaad leiden tot ergernis, tijd is namelijk geld.
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

hier slaat pierre de spijker op zijn kop... meestal zorgt de band er ook voor dat je er meer en meer geld in gaat stoppen... |: (L)
Kier
Berichten: 1059
Lid geworden op: do 20 jan 2005 8:15
Locatie: In my head

Het lijkt wel of denhans zich hier alleen heeft aangemeld om zijn auto en merk af te zeiken.

Tuurlijk is het altijd klote als je continue problemen hebt met je auto, maar ik heb tot op heden nog geen enkele positieve inbreng gezien?
Renault 5 GT Turbo '87
denhans
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 23 jun 2006 13:02

Kier schreef:Het lijkt wel of denhans zich hier alleen heeft aangemeld om zijn auto en merk af te zeiken.
denhans schreef:en nu heb ik een Modus DCI. Heerlijke wagen om te rijden en veel leuke opties
Het is een goede wagen, alleen niet betrouwbaar
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Hmm, sorry, maar ik krijg ook het idee dat je hier aangemeld bent om je ongenoegen te uiten over je Modus. Tuurlijk kan dat, lucht je hart :wink:
Maar het is wel een forum voor liefhebbers. We kunnen elkaar helpen met problemen, maar dit is toch niet iets waar veel je mee kunnen helpen.
Open een leuk topic over de dingetjes die je met je Modus van plan bent, wat voor Renaultjes je gehad hebt enzo. Van alleen negatieve berichten wordt de wereld nooit beter :) (F)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Chris@R5 schreef: Maar het is wel een forum voor liefhebbers. We kunnen elkaar helpen met problemen, maar dit is toch niet iets waar veel je mee kunnen helpen.
mwa, ben ik het niet mee eens. Ik heb al vaak problemen gezien op dit forum (ook met nieuwe renaults), die uiteindelijk mede via dit forum opgelost werden. Dus om problemen nu niet meer te gaan posten zou ik niet doen.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Maar veel Modus rijders zijn hier niet.

En, belangrijker, in het geval van dit soort electronica problemen kom je qua advies niet heel veel verder dan 'ga es bij de dealer langs en hang 'm aan de kast'...

En daar weten ze het ook al niet.. 8)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

denhans schreef:geen idee. gewoon een nieuwe auto geven 8)


onder bepaalde omstandigheden is het inderdaad mogelijk een 'blauwe maandag' auto met teveel mankementen in te ruilen tegen een andere.

dit gebeurt meestal binnen 2-6 maanden en na een juridische procedure, het produkt voldoet dan namelijk niet aan de verwachting van de consument.

zie hieronder :

De bescherming van de consument bij de koop van goederen
(bron: justitie.nl)

November 2005, de Europese richtlijn "betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen" (1999/44/EG) beoogt een gemeenschappelijk minimumniveau van consumentenbescherming te scheppen, ongeacht de plaats van aankoop van de goederen binnen de Europese Unie.

Met de wet "verkoop en garanties voor consumptiegoederen" (wetsvoorstel 27 809) is deze richtlijn uitgevoerd in Nederlandse wetgeving. De wet betreft een aanpassing van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. De wet is op 1 mei 2003 in werking getreden.

In dit informatieblad vindt u informatie over:

* De Europese richtlijn en de Nederlandse wet voor consumentenkoop en garantie
* Consumentenkoop
* De belangrijkste bepalingen
* De verplichtingen van de verkoper
* De verplichtingen van de koper
* Een defect aan het product
* Wat kan de koper eisen?
* Verhaal door de verkoper
* Garanties
* De ontevreden koper
* Bezorgkosten
* Ongevraagd toezenden

De Europese richtlijn en de Nederlandse wet voor consumentenkoop en garantie
Met de invoering van de richtlijn wil de Europese Unie een gezamenlijke minimumregeling voor consumentenbescherming tot stand brengen. De wetgeving van de lidstaten betreffende de verkoop van consumptiegoederen laat momenteel onderling nog grote verschillen zien. Om ervoor te zorgen dat de consument in alle landen van de Europese Unie min of meer dezelfde bescherming geniet, is besloten tot een harmonisatie van de consumentenkoop en garantie. De richtlijn is tevens bedoeld om concurrentievervalsing tegen te gaan.

De richtlijn bevat onder meer een opsomming van de verplichtingen van de verkoper en de rechten van de consument als een product niet aan de verwachtingen voldoet die de consument mocht hebben. De verkoper kan de rechten van de consument op geen enkele wijze inperken. Garanties van verkopers of producenten zijn bindend en mogen de consument niet misleiden.
De Nederlandse wet voor consumentenkoop en garantie is de implementatie van de Europese richtlijn.

Consumentenkoop
De wet biedt de consument meer zekerheden. Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Het gaat daarbij om de koop van een roerende zaak. Het kan daarbij gaan om de koop van levensmiddelen, maar ook om de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen, zoals een wasmachine of een auto. Kortom, alle goederen die voor particulier gebruik door beroepsmatige verkopers worden aangeboden.

De consumentenkoop geldt nadrukkelijk voor producten. De regeling geldt niet voor diensten, zoals het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering of het aangaan van een lening.

De richtlijn en de wet gelden bovendien niet:

* Als een consument een product koopt van een particulier;
* Voor iemand die een product koopt in het kader van zijn beroep of bedrijf;
* Bij de koop van een onroerende zaak, zoals een huis.

Naast de algemene bepalingen voor consumentenkoop gelden bijzondere regels indien de consument via internet, per telefoon, post of fax een product of dienst koopt. Informatie hierover vindt u in het informatieblad "Winkelen op internet, per telefoon, post of fax. Bescherming van de consument bij kopen op afstand" (http://www.justitie.nl).

De belangrijkste bepalingen
Van de belangrijkste bepalingen uit de Europese richtlijn en de Nederlandse wet wordt hieronder een samenvatting gegeven. De samenvatting geeft alleen de grote lijnen weer. De samenvatting geeft dus niet alle bepalingen en alle uitzonderingen daarop weer. Aan deze tekst kunnen dan ook geen rechten worden ontleend. Voor de complete teksten wordt verwezen naar de Europese richtlijn 99/44/EG (http://europa.eu.int/eur-lex) en het Nederlandse wetsvoorstel 27 809 (http://www.overheid.nl).

De verplichtingen van de verkoper
De verkoper is verplicht het product aan de koper af te geven. Hierdoor wordt de koper eigenaar. Betaalt de consument later of in termijnen, dan kan de verkoper echter bedingen dat hij eigenaar blijft totdat hij de totale koopsom van de koper heeft ontvangen.

De verkoper is verplicht een product te leveren dat met de koopovereenkomst in overeenstemming is:

1. Het product moet voldoen aan de eigenschappen die je mag verwachten bij normaal gebruik. Met een auto moet je kunnen rijden en remmen. Op een pc moet je zonder problemen een tekstverwerkingsprogramma kunnen draaien.
2. De koper mag verwachten dat een product de eigenschappen bezit die door de verkoper zijn toegezegd. Heeft de koper bijvoorbeeld verteld dat hij een auto nodig heeft om met zijn caravan naar de Ardennen te gaan, dan moet de auto daartoe in staat zijn. Het kan dus van belang zijn om de verkoper te vertellen waarvoor het product gebruikt zal worden.
3. Een verkoper is niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen. Als de fabrikant reclame voor het product maakt, kan de koper daar rechten aan ontlenen (zie ook "Garanties"). Voldoet het product niet aan de in de reclame toegezegde eigenschappen, dan kan de koper de verkoper hierop in principe aanspreken.
4. Draagt de verkoper zorg voor de installatie van het product, maar voert hij de installatie ondeugdelijk uit, dan geldt dit als een gebrek aan overeenstemming van het product aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt als de koper zelf het product installeert, maar de bijgevoegde montagevoorschriften gebreken vertonen, waardoor het eindresultaat tegenvalt.

De verplichtingen van de koper
Tenzij anders is afgesproken, vindt de betaling van de koopsom plaats bij ontvangst. Wordt het product later geleverd of kan het product niet meteen worden meegenomen, dan hoeft de koper nooit meer dan de helft van de koopprijs vooruit te betalen.

Betaalt de koper de koopprijs niet of niet tijdig, dan kan de verkoper eisen:

1. dat de koper alsnog de koopprijs betaalt;
2. dat de koper de kosten vergoedt die de verkoper hiervoor heeft moeten maken (de zogenaamde incassokosten); en,
3. dat de wettelijke rente over de koopprijs wordt vergoed. De wettelijke rente is verschuldigd vanaf de dag waarop de betalingstermijn is verstreken.

In plaats hiervan kan de verkoper ook eisen dat de overeenkomst wordt ontbonden. In dat geval kan hij vergoeding eisen van de door hem geleden schade.

Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.

1. Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
2. De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
3. Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.

Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:

1. dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
2. dat het product wordt hersteld of vervangen;
3. dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
4. dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

1) Het ontbrekende wordt alsnog geleverd
Indien het geleverde product niet compleet is, kan de koper levering van het ontbrekende onderdeel eisen.

2) Herstel of vervanging
In principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. Een keuze is echter niet altijd mogelijk. Een gebroken spiegel is niet te repareren, maar wel te vervangen. Soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. Of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. Het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. Van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen.

Eist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen. De verkoper kan hiervoor geen kosten in rekening brengen. Wel kan de verkoper aan de koper een vergoeding vragen bij de vervanging of bij ingrijpend herstel van een product dat, in verhouding tot de gebruikelijke levensduur, reeds geruime tijd in gebruik is geweest.

3) Terugbetaling van een gedeelte van de koopprijs en ontbinding van de koopovereenkomst
Is herstel en vervanging van het product onmogelijk of kan dit niet verlangd worden van de verkoper, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden, of eisen dat een gedeelte van de koopprijs wordt terugbetaald.

Het gaat om een situatie waarin de verkoper niet in staat is om het product te herstellen en te vervangen. Bijvoorbeeld omdat het product uit een eenmalige aanbieding afkomstig was, en reparatie in geen verhouding staat tot de waarde van het product.

De koper kan de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. Hij moet het product aan de verkoper teruggeven en de koper krijgt zijn geld terug. In de plaats daarvan kan de koper ook, eveneens schriftelijk, van de verkoper verlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. Welk deel van de koopprijs hij kan terugvragen is afhankelijk van de mate waarin het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper van het product.

Wacht de verkoper te lang met het herstellen of vervangen van het product, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden of een gedeelte van de koopprijs terugvorderen. Herstelt of vervangt de verkoper het product uiteindelijk wel, maar niet binnen een redelijke termijn, dan kan de koper een deel van de koopprijs terugvorderen.

Verhaal door de verkoper
Indien de koper met succes een van de rechten heeft uitgeoefend die genoemd worden onder "wat kan de koper eisen", dan kan de verkoper schadevergoeding vorderen van degene van wie hij het product heeft gekocht (zijn "voorschakel"). Voorwaarde hiervoor is wel dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor de reden waarom het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper. Is hij daar niet verantwoordelijk voor, dan kan hij zijn schade verhalen bij zijn voorschakel. Dit verhaalsrecht van de verkoper kan door zijn voorschakel niet contractueel worden uitgesloten.

Garanties
De verkoper kan de koper extra garanties geven, bovenop de wettelijke rechten. Een garantiebewijs kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. Als de garantie bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om de vervanging van het product te eisen.

De verkoper of de producent garandeert bijvoorbeeld dat een horloge zeker 40 jaar zal werken. Gaat het horloge eerder stuk, dan krijgt de koper een nieuwe. De koper kan, indien reparatie mogelijk is, ook verlangen dat het horloge wordt gerepareerd.

Vaak biedt een verkoper tegen een extra bedrag bovenop de koopsom een aanvullende garantie in de vorm van een service-verzekering. Een koper doet er verstandig aan goed te overwegen wat hij hierdoor extra krijgt bovenop de wettelijke rechten die de consument al heeft. De service-verzekering biedt mogelijk niet veel meer dan de koper al aan wettelijke rechten heeft.

De garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze de rechten of vorderingen van de koper bevatten. Voorts moet de garantie de naam en het adres van de verkoper of de producent vermelden en de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.

Reclame-uitingen vallen eveneens onder de garantie. Bij de aanschaf van het product kan de koper verlangen dat deze garantie op papier wordt verstrekt. De verkoper of fabrikant mag deze gegevens echter ook per e-mail of per diskette verstrekken.

De ontevreden koper
De koper die een klacht heeft over een product moet niet te lang wachten met het ondernemen van stappen. In de meeste gevallen heeft hij vanaf het ontdekken van een defect twee maanden de tijd om de verkoper van zijn klacht op de hoogte te brengen. Wacht de koper langer, dan verspeelt hij zijn rechten. De koper verspeelt bovendien zijn rechten, als hij niet binnen twee jaar na de klacht actie onderneemt.

De koper en verkoper moeten proberen om in onderling overleg tot een oplossing te komen. In principe heeft de koper de keuze (zie tevens "Wat kan de koper eisen?"). Meestal wordt het product gerepareerd of geruild. Wordt de koop in onderling overleg ontbonden, dan hoeft de koper geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

Biedt de verkoper geen oplossing aan, dan moet de koper hem op zijn plichten wijzen en meedelen wat hij van de verkoper eist. Een dergelijke aanmaning kan het beste per aangetekende brief worden verstuurd.

Bezorgkosten
De koper kan met de verkoper afspreken dat deze het product thuis bezorgt. Tenzij bij de aankoop anders is afgesproken, zijn de bezorgkosten voor de verkoper. De verkoper moet in het laatste geval de kosten apart vermelden, of duidelijk maken hoe hij deze berekent.

Ongevraagd toezenden
Het ongevraagd toezenden van een product is verboden. Wordt een product toch ongevraagd toegezonden in de hoop dat het product wordt gekocht, dan mag de ontvanger het product behouden zonder dat hij er voor hoeft te betalen. Ook kan hij het product aan de verkoper terugsturen. De verzendkosten zijn in dat geval voor de rekening van verkoper.
Plaats reactie