eBoonstra - Mégane RS Trophy & Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Plaats reactie
eBoonstra
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 apr 2016 10:08
Car: Mégane Estate GTline
Locatie: Ooststellingwerf

Goedendag!

Mijn naam is Eeuwe Boonstra, 23 jaar jong en woonachtig in Ooststellingwerf (het oosten van Friesland). Ik volg op dit moment een avondopleiding op de IVA in Driebergen, en ben door de weeks accountmanager van beroep bij een Renault Trucks-dealer.

Dat laatstgenoemde is de reden dat ik aan het begin van mijn carrière een auto van de zaak van het mooie merk Renault kreeg. Het was een auto die samengesteld is door mijn voorganger en behoort bij mijn functie. Maar dat maakte mij niet uit, het is een bomvolle Mégane Estate GT-Line met 14% bijtelling. Daarnaast is mijn voorganger er zuinig op geweest en heeft hij er niet in gerookt. Heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding
Nadat ik de auto eens grondig gepolijst had..

Afbeelding
Met de zomersloffen er onder

Bovengenoemde Mégane is een fijne auto, maar ik mistte vermogen. Mijn laatste privé auto had 330 pk en 785 nm koppel, dus mij soms even lekker misdragen kon niet meer. Het was duidelijk; er moest iets snels bij komen. Een diesel was een no-go (thank god for 14% bijtelling, no-way dat ik weer een privéauto wou hebben), en had altijd al eens een snelle hothatch willen hebben. Golf vind ik niks, uitgezonderd een VII GTI maar die vond ik nog iets te duur en ook niet echt speciaal. Ford Focus RS te duur, ST wel aantrekkelijk maar meh, Ford.. Boerenauto's. Mazda 3 MPS, ja leuk maar blijft een Japanner (lelijke afwerking etc). Eigenlijk was ik er wel over uit, het moest een Mégane RS worden. Maar dan wél de 3, want die had ik privé ook. Leuk.
En zo geschiedde de zoektocht. Ik was er al over uit dat de auto niet meer dan 120/130 dkm mocht hebben, een cup chassis moest hebben (sperdifferentieel (L) ) en Recaro stoelen. Maar, vind die maar eens.. Na ruim twee maand kwamen een paar voorbij die mij wel interesseerden, maar die waren binnen no-time weer verkocht. Er stond nog één in Soest uit 2010 met nog maar 59.000 km, afspraak gemaakt maar naar vijf minuten was ik er al klaar mee. Verwaarloosd/afgetrapt hok, slecht onderhouden (zo'n jonge auto..) en bijzondere slijtages/schades. Zucht. Zo'n Mégane RS wordt niets, dacht ik nog.

Per toeval kwam op dat moment een Mégane 2 RS Trophy voorbij op Facebook. Meh, niets voor mij zo'n 2, dacht ik nog. Maar toch had deze auto mijn aandacht. Een Trophy (schaarssss), weinig kilometers en wel netjes. En natuurlijk een stuk goedkoper dan een 3, dus blijft er nog wat over op de spaarrekening. Toch maar eens heen te kijken.
De volgende dag meteen in de auto gestapt naar Bunschoten-Spakenburg. Mooie auto, reed fantastisch, alle boekjes en vele facturen er bij, koppeling was nieuw. Alleen de distributieriem moest vervangen worden (was oud), dus even onderhandeld en diezelfde avond terug naar huis gereden. Mét RS. :gitar:

De vorige eigenaar heeft een aantal modificaties uitgevoerd zoals geblindeerde ramen, Cupra onderlip, MTX composet, dubbeldin radio met navigatie, subwoofer, Frans vlaggetje in de grille, alle verlichting LED gemaakt, rode remklauwen en ph2 achterlichten. Staat mij allemaal niet aan dus breng hem in de loop der tijd weer terug naar origineel (de achterlichten laat ik alleen eerst even, vind ik nog niet eens heel lelijk). Momenteel is de folie, de vlag en de lip er al af. De LED verlichting is deels vervangen (niet genoeg lampjes hier liggen, komt deze week nog wel) en de remklauwen doe ik van het winter wel. De distributieriem is vernieuwd en de MTX composet is vervangen voor een set van Kove speakers met Hertz speakers. Stuk beter! Binnenkort staat de headunit op de nominatie om vernieuwd te worden, gevolgd voor de subwoofer (op audiogebied wil ik toch iets upgraden, de rest van de auto moet terug naar origineel) Ook moet de auto nodig gepolijst worden. Later in het jaar wil ik eigenlijk de velgen opnieuw laten spuiten en de voorbumper met LV spatbord opnieuw monteren, deze zitten wat raar gemonteerd (niet mooi afgewerkt, oorzaak onbekend).

Foto's! (Heb er nog niet veel)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kleine impressie met wat ik hiervoor in bezit gehad heb:
- BMW 535d High Executive M-Pakket 2006 (Gekocht op mijn 22e (vond de verzekeringsmaatschappij leuk :naughty:), beest van een auto. Was her en der getuned, had ruim 330 pk en 700 nm. Was hier Porsche's en sommige Ferrari's de baas mee)

- Audi A4 Avant 1.9 TDI Business Line 2006 (K** auto, ingeruild gekregen op de Volvo. Verschrikkelijk hok, na 1 maand ingeruild opbovenstaande BMW)

- Alfa Romeo GT 1.9 16v JTD Distinctive 2004 (heerlijke auto, heb deze auto tot het laatst in bezit gehad naast de Audi en BMW)

- Volvo V70 2.4 D5 Momentum 2005 (Gekocht op mijn 21e als tussenoplossing, ben er als klein kind in opgegroeid. Fijne auto, maar mistte sportiviteit)

- Fiat Grande Punto 1.9 JTD Sport 2006 (gekocht op mijn 19e, op mijn 21e een zwaar ongeluk mee gehad. Vriend van mij vol achterin gereden met een snelheidsverschil van ruim 50km/u)

- Mazda 323F 1.5 GLX 1996 (eerste auto, door een (andere) vriend van mij total-loss gereden)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[img]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57F8C54E[/img]

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Mazda%20323%20F/200_IMG_0188.jpg~original[/img]

Groeten!
eBoonstra
Rob v/d Wetering
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 24 aug 2015 9:57
Car: Clio 2 rs fase 2

Welkom erg leuk verhaal :grin: 2 super mooie megane's :worship:
Veel plezier er mee (Y) :grin:
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Welkom Eeuwe! Bijna collega ;-). Hebben contact gehad over levering van Kangoos, ik werk bij Munsterhuis :p
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Welkom hier!
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Welkom!! Mooie wagens zeg!
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Welkom, mooie trophy!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

oude van Zip?

welkom. beste auto geschiedenis al :D
zipzip
Berichten: 388
Lid geworden op: ma 17 jan 2011 23:32
Locatie: Hagestein

Abel schreef:oude van Zip?

welkom. beste auto geschiedenis al :D
Nope. ;)
Ik had 88-RP-VV

Maar mooie auto hoor. :D
Ga je ook de headunit weer terug naar Origineel brengen?
Renault Clio III RS
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Welkom! Leuk verhaal, leuke auto's, leuke foto's! (Y)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Welkom bij de RTC! Leuk verhaal en leuke auto's (Y)
Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 15 mar 2013 20:09
Car: Twingo RS Gordini,R8
Locatie: Voorburg

Welkom hier.
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Welkom, leuke geschiedenis zo !
eBoonstra
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 apr 2016 10:08
Car: Mégane Estate GTline
Locatie: Ooststellingwerf

Bedankt allen!
larsdijkstra schreef:Welkom Eeuwe! Bijna collega ;-). Hebben contact gehad over levering van Kangoos, ik werk bij Munsterhuis :p
Ha da's leuk! Klein wereldje. Dan gaan we in de toekomst wel meer contact hebben :smile:
zipzip schreef:Ga je ook de headunit weer terug naar Origineel brengen?
Nee, die wil ik nog vernieuwen voor een andere 2DIN. Wil de auto optisch origineel houden, maar op motorisch gebied en wat betreft geluid wel iets verbeteren. Wel zodanig dat het weer makkelijk terug kan naar originele staat.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik denk dat Zip nog wat Trophy specifiek interieur spul heeft liggen (Y)
eBoonstra
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 apr 2016 10:08
Car: Mégane Estate GTline
Locatie: Ooststellingwerf

Abel schreef:ik denk dat Zip nog wat Trophy specifiek interieur spul heeft liggen (Y)
Ik heb Zip even een PB'tje gedaan. Bedankt! :D

Paar kleine updatjes:

Paar week geleden de MegRS als laten voorzien van een nieuwe composet. Het zijn tweeters van Hertz en speakers van Kove geworden. De tweeters zijn geplaatst in de oude positie van de vorige MTX composet. Nog niet echt mooi, ben eigenlijk nog opzoek naar nieuwe deurpanelen zodat ik ze mooier weg werken kan (achter het rooster, voor de originele look). Ook ontbreekt die folielaag tussen het panneel en de deur zelf, waardoor ik na het wassen van de auto de deukvakken vol water heb staan. Gepruts van de vorige eigenaar..

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/IMG_08281.jpg~original[/img]

Ook was ik mijn vorige Pioneer dubbeldin spuugzat. Traag ding, zat niet mooi in het interieur, weg met die troep. Keuze is gevallen op een Parrot Asteroid Smart, met android. Moet er nog even aan wennen maar we gaan wel vrienden worden (denk ik). Kan nu in ieder geval weer TV kijken in de auto (L)

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/IMG_08271.jpg~original[/img]

Wel erg spijtig dat de stuurwielbediening niet werkend te krijgen is. Al twee modules geprobeerd, en inmiddels de moed maar opgegeven.
Was de oude actieve subwoofer ook zat dus die meuk er ook uit getrokken en een nieuwe Excursion 4-kanaals versterker met Kove subwoofer laten plaatsen. Het is niet overdreven dik gepomp, maar de hoge tonen zijn mooi versterkt (en helder) en als ik de volume omhoog gooi doet de subwoofer ook goed mee om een ondersteunende dreun uit te delen :gitar:

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/IMG_08291.jpg~original[/img]

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/IMG_08301.jpg~original[/img]

Netjes afgewerkt in de ruimte van het reservewiel. De set is geplaatst voor Luuk van Car audio shop Mag 't Wat Harder in Assen. Kom er altijd al met m'n auto's, bevalt erg goed.

Wou nog wel iets doen met de uitlaat. Zat al mooi te turen bij Britse leveranciers (lage koers FTW (L) ) totdat ik afgelopen vrijdag een mooie Milltec RVS downpipe icm. 3" RVS K-Tec Racing pijp voorbij zag komen op FB. De downie 6000km oud, en de pijp 1500km. Akkoord gesloten over de prijs, tickets geboekt en zaterdag vroeg in de auto gehopt en die kant op gereden.

[img]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=57EEF55D[/img]

Voor het eerst in m'n leven aan de 'verkeerde' kan gereden. Leuk, went ook wel snel (behalve rotondes). Het was vlak voor London, dus nog geen uurtje rijden vanaf Folkestone (de plaats waar de trein vanaf Calais aan kwam). Eenmaal thuis meteen de set even op de plaat gezet:

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/IMG_08191.jpg~original[/img]

Deze week de downie nog even in de heatwrap zetten, lambdafaker is ook al binnen. Ook laat ik de auto eerst even APK keuren alvorens ik de set laat monteren, want ik denk niet weet wel zeker dat ik de nodige emissies niet haal zonder katalysator.

To be continued!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

leuk spul :D

had Zippie nog wat?
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Dikke pijp! Geniet er dagelijks van (~)
Racing is the best way to convert money into noise
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Daan2D schreef:Dikke pijp! Geniet er dagelijks van (~)
Dat geloof ik best Daan......
Jij houd wel van die euh....dikke pijpen.. :smile: .


PS...mooi spul dat gaat een iets ander geluid geven.
eBoonstra
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 apr 2016 10:08
Car: Mégane Estate GTline
Locatie: Ooststellingwerf

Zippie had niets wat ik nodig kon zijn helaas.

Auto is zo goed als glansrijk door de APK gekomen (alleen een fuseehoesje die gekit moest worden)! Wel blij mee. Daarna meteen de pijp gemonteerd. Uiteraard de downpipe nog even in de heatwrap gezet en een lambdafaker gemonteerd (heb geen foutmeldingen).

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/image_1_1.jpeg~original[/img]

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/image_1.jpeg~original[/img]

Heb nog niet meer foto's of video's, maar het klinkt super.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ziet er goed uit (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wat ook een diameter (0) je kunt er wel in verdwalen. Dat vraag om een setje grotere injectoren en turbo+ intercooler +map :bang:

wat is met deze 3" nu de max met originele turbo en injectoren., Hoger dan 300 kan toch beter niet om het blok heel te houden (drijfstangen)
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

300pk en 400nm mits standaart koppeling. Maar grotere injectoren zijn niet nodig om daar dicht bij in de buurt te komen :)
Racing is the best way to convert money into noise
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Welkom! Leuke intro, en erg gave Megané RS zeg!!
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Vandaag gespot in Duitsland rond 21:15

Geeft een prima geluid....je ging ff op t gas en zeker 25 autolengtes verder hoorde ik je nog..
Raam dicht en radio aan.
eBoonstra
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 apr 2016 10:08
Car: Mégane Estate GTline
Locatie: Ooststellingwerf

Bedankt!
Jochem de Haas schreef:Vandaag gespot in Duitsland rond 21:15

Geeft een prima geluid....je ging ff op t gas en zeker 25 autolengtes verder hoorde ik je nog..
Raam dicht en radio aan.
Ghehe, dit maakt m'n dag goed. Kan kloppen inderdaad, we waren even bij de ring geweest. Waar reed u in? Heb wel wat bijzondere Renaults gezien onderweg, maar voornamelijk Clio's en Megane's.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Even een kleine update na lange tijd!

Inmiddels is mijn software opnieuw herschreven door Arthur (Tutuur). Wat een kanon nu! Het was al een erg snelle auto natuurlijk, dus in eerste instantie kon ik niet echt een snellere sprint maken. Maar vooral de driveability , souplesse en tussensprints op hogere snelheden zijn explosief geworden. Waanzinnig! Door de voorwielaandrijving (lees: tractieproblemen) denk ik niet dan van 0 naar 100 veel sneller is geworden, maar alles daarboven (zeg maar van af de 3e versnelling) is duidelijk soepeler en sneller. Fantastisch! Naast dit heeft Arthur nog wat features naar wens aangepast. Erg tevreden!

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/IMG_09081.jpg~original[/img]

[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/IMG_10091.jpg~original[/img]

Inmiddels heeft de de ring ook al eens mogen bewonderen.

31-7-2016: (nog met std software)
[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/racetracker_1799235_25736.jpg~original[/img]

14-7-2016:
[img]http://i123.photobucket.com/albums/o293/Eeuwe/Renault%20Megane%20RS%20Trophy/IMG_7342.jpg~original[/img]

Inmiddels heb ik een auto staan welke ik aan het demonteren ben, helaas vraagt deze auto de nodige tijd van mij. Toch hoop ik eind deze week weer even tijd voor de Meg te hebben, ze moet grondig even gepolijst worden.

Wordt vervolgd!
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ik reed zwaar under cover...
Toyota auris...hybride. ..van een maatje.
Dan_The_Desmo
Berichten: 112
Lid geworden op: di 10 jun 2014 12:26
Car: Megane II RS

Ook gespot bij de Nurburgring bij de rotonde ik kwam net van de baan af. [oranje megane 2 rs]
Je stak je hand nog op.
If rally is a crime,then this car is made for criminals
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Goed om te zien dat het nog steeds bevalt!

Inmiddels de winterbanden al gedumpt? Dat zal wel een groot verschil maken!
eBoonstra
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 apr 2016 10:08
Car: Mégane Estate GTline
Locatie: Ooststellingwerf

Jochem de Haas schreef:Ik reed zwaar under cover...
Toyota auris...hybride. ..van een maatje.
Oja nee daar ben ik blind voor, haha. :smoke:
Dan_The_Desmo schreef:Ook gespot bij de Nurburgring bij de rotonde ik kwam net van de baan af. [oranje megane 2 rs]
Je stak je hand nog op.
Ja klopt! Voor je reed een Golf ofzo toch? Iig een NL'er. :biertjuh:
tutuur schreef:Goed om te zien dat het nog steeds bevalt!

Inmiddels de winterbanden al gedumpt? Dat zal wel een groot verschil maken!
Nog niet! Het is inderdaad de grootste bottleneck van de auto op dit moment, maar ik ben te laks (noem het druk) om even iets nieuws aan te schaffen. Denk namelijk dat ik eerst de velgen van een nieuw laklaagje wil laten voorzien. Nog even een paar kilometers op doorrijden dus, rond november zet ik d'r in de winterstalling en wil ik een aantal zaken gaan vernieuwen.
Dan_The_Desmo
Berichten: 112
Lid geworden op: di 10 jun 2014 12:26
Car: Megane II RS

Dan_The_Desmo schreef:Ook gespot bij de Nurburgring bij de rotonde ik kwam net van de baan af. [oranje megane 2 rs]
Je stak je hand nog op.
Ja klopt! Voor je reed een Golf ofzo toch? Iig een NL'er. :biertjuh:


:smile: Laat mijn kameraad dat maar niet horen dat je zijn Mazda 3 MPS vergelijkt met een Golf :lol:
If rally is a crime,then this car is made for criminals
eBoonstra
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 apr 2016 10:08
Car: Mégane Estate GTline
Locatie: Ooststellingwerf

Dan_The_Desmo schreef:
Dan_The_Desmo schreef:Ook gespot bij de Nurburgring bij de rotonde ik kwam net van de baan af. [oranje megane 2 rs]
Je stak je hand nog op.
Ja klopt! Voor je reed een Golf ofzo toch? Iig een NL'er. :biertjuh:


:smile: Laat mijn kameraad dat maar niet horen dat je zijn Mazda 3 MPS vergelijkt met een Golf :lol:
Oja nee dat was het inderdaad! Mooie auto. Lichtblauwe toch? Heb 'm wel eens vaker bij de ring gezien.
Dan_The_Desmo
Berichten: 112
Lid geworden op: di 10 jun 2014 12:26
Car: Megane II RS

Inderdaad lichtblauw, laatste x voor hem was vorig jaar op de ring.
If rally is a crime,then this car is made for criminals
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Erg mooie auto's Eeuwe, met name natuurlijk de RS (Y)
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Plaats reactie