ACT: Safrane

Post hier al je vragen over de Renault Safrane
Martijn
Über-Spammer
Posts: 8103
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen
Contact:

Post by Martijn »

En een Laguna? :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Robke
Posts: 6061
Joined: Sat 12 Jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Location: d'n Berg

Post by Robke »

Arjen wrote:Binnenkort komt mijn vriendin weer terug uit de USA om dan te gaan wonen en werken in België. Aangezien ik dan veel meer zal gaan rijden, en dit met de Clio een dure hobby is, ben ik op zoek naar een auto op LPG (g3).

1 van de auto's op mijn lijstje is de Safrane.

Heeft iemand hier op het forum toevallig ervaring met een Safrane op gas?
Welk type loopt het best op gas? De 2 liter, 2.0 16v, 2.2 of 2.5?
Is het rond een bepaalde kilometerstand nodig om de cilinderkop te reviseren?

Graag jullie mening.
Riël heeft een Safrane 2.5 op LPG.
Ik zou zeker voor de 2.5 gaan, beresterke en soepele Volvo motor die probleemloos 3 ton op de klok zet op LPG, Nog wel heel wat meer ook waarschijnlijk. 8)
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Heb er 4 ton op staan. (Geen koprevisie gehad of nodig, lijkt er in de verste verte niet op, koppeling begint net wat wazig te voelen en de bak is niet nieuw meer) maar hij gaat nog als de brandweer.

Even voor de beeldvorming: ben net een weekendje in Wenen geweest met de saf, 2500 probleemloze kilometers :p EN van Frankfurt tot Keulen toch vrijwel genadeloos volgas gereden, waar dat ging dan. En t rijdt zo relaxed dat ik m eigenlijk van de oostenrijkse grens tot thuis in 1 ruk gereden heb (700km in een stuk..) zonder gaar of moe te worden.

Motor geeft geen krimp.


Trouwens, de 2.0 en de 2.5 gaan nooit stuk, zijn vrijwel dezelfde motoren. De 2.5 geeft echter net wat meer power en een heerlijke roffel :p 2.0 is wat zuiniger en je vind m nog wat meer. De 2.5 op gas is slecht te vinden heb ik het idee...

Ik kan je de safrane alleen maar aanraden. Bouwkwaliteit is super (alle opties werken nog ... :p) Je hebt voor weinig geld alle luxe wat je wil (elec stoelen met geheugen, 2-zone climatecontrol, stoelverwarming, voorruitverwarming, cruisecontrol, abs, automatischneerklappende buitenspiegel bij inparkeren voor eht stoeprandje te zien :lol: etc etc).

Ik doe m niet meer weg in ieder geval. Nadeel: hoge belasting (op g3 zo'n 85 euro per maand) en hij is wel dorstig (1:7,5 voor de 2.5 wel op rekenen). MAar, je rijdt wel wat...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arjen
Posts: 4102
Joined: Tue 30 Jan 2001 0:00
Location: Tremelo, Plopsaland

Post by Arjen »

Heb je een RXE of een RTE?
Marcel B.
Posts: 6751
Joined: Thu 4 Apr 2002 0:00
Location: Nieuw Vennep

Post by Marcel B. »

moet je 's kjiken in z'n signature... ;)
Arjen
Posts: 4102
Joined: Tue 30 Jan 2001 0:00
Location: Tremelo, Plopsaland

Post by Arjen »

Marcel B. wrote:moet je 's kjiken in z'n signature... ;)
:-) ben ff koffie halen................................
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

http://www.renaultsafrane.nl is een behoorlijk aktief safraneforum, met veel informatie en de standaard problemen (safrane heeft weinig tot geen nukken, zeker met een handbak niet, al zijn de automaten van de Phase2 duidelijk beter en ook bijna probleemloos).

Het verschil tussen phase 1 en 2 is klein, alleen optisch en de motorisering eigenlijk. Een phase 1 oogt al gauw oubollig, maar veel mensen vinden dit de charmes van de saf.
Ik vind de phase 2 ook erg de moeite :smoke:


[img]http://lh4.google.com/Riel.Notermans/Rp ... 2_6508.JPG[/img]

[img]http://lh3.google.com/Riel.Notermans/Rp ... 2_6569.JPG[/img]
Last edited by Riël on Tue 5 Feb 2008 12:08, edited 1 time in total.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Is die size in cm's Riël? :lol:
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Heh.

Effe fixen.


Dit is ook wel gaaf.....

http://streetridepro.com/product_info.p ... ts_id=3814
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ollie
Posts: 7037
Joined: Tue 9 Jul 2002 12:28
Location: Urmond

Post by Ollie »

Pimp your ride Riël :p
Hessel
Über-Spammer
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Location: Zevenbergen
Contact:

Post by Hessel »

Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Hmm toch hier ook es ff vragen, collega van me heeft een Safrane 2.0-16v (140pk geloof ik) en die heeft het probleem dat de auto 'waggelt' op lage snelheid (20-40).
Het idee alsof je met ovale wielen zou rijden zegt ie zelf, bijna zeeziekmakend :D

Aandrijfassen zijn al vervangen, zou het soms die versnellingsbak zijn waar Riël ook last van had? Speling op diffhuis ofzo? Gebroken motorsteun lijkt me niet echt.

Iemand een suggestie? Voorlopig nog geen zin in vieze fikke :p
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Ook met koppeling in?
Heeft ie niet gewoon kromme wielen? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Koppeling in of uit maakt niet uit, al lijkt het bij uitrijden/afremmen op de motor wel erger te zijn.
Het lijkt van rechtsvoor te komen reservewiel is er al opgeweest en het probleem bleef.
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Steunlager aandrijfas al nagekeken?
Het lager zit geklemd in het alu huis met 2 bouten, een plaatje met 2 boutjes houdt de as verder op zijn plek.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Daarbij trilt mijn auto ook maar ik heb een zwaar vermoeden dat mijn vliegwiel wat onbalans heeft. Ook niet lekker met aangrijpen, en de bak maakt nog altijd herrie in de neutraal. Optoeren naar 2800 toeren daar zit echt een goede rammel.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Ik haal uit die 2e link niet direct een antwoord dat het dat tussenlager zou zijn? Lijkt me dat die ook meevervangen wordt met de as?

Edit: ah in die 2e link hebben ze het over gereviseerde assen vs. nieuw, wat eigenlijk alleen op te maken is uit de eerste en laatste post.
Arjen
Posts: 4102
Joined: Tue 30 Jan 2001 0:00
Location: Tremelo, Plopsaland

Post by Arjen »

Weet iemand waar de schakelaar voor de achteruitrijlichten zit?
Mijn lampen werken niet meer. Daarnaast gaat de rechterbuitenspiegel ook niet meer naar beneden staan als ik de auto in zijn achteruit zet.

Ik zie op de bak alleen de sensor van de km-teller zitten.

btw gaat om een 2.5 motor met handbak.
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Boh heb m er een paar keer uit gehad :p
Maar kom er even niet op, ik meen onder de motorsteun. Heb mijn oude net weggegooid...


Staat spiegelverstelling wel op rechterspiegel? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arjen
Posts: 4102
Joined: Tue 30 Jan 2001 0:00
Location: Tremelo, Plopsaland

Post by Arjen »

Riël Notermans wrote:Boh heb m er een paar keer uit gehad :p
Maar kom er even niet op, ik meen onder de motorsteun. Heb mijn oude net weggegooid...


Staat spiegelverstelling wel op rechterspiegel? :)
Heb hem idd gevonden onder de motorsteun. Heb jij enig idee of je hem kunt vervangen zonder die steun los te halen? Vanuit de wielkast?

ps: spiegelverstelling staat op de rechter spiegel.
Ollie
Posts: 7037
Joined: Tue 9 Jul 2002 12:28
Location: Urmond

Post by Ollie »

Riël Notermans wrote:Boh heb m er een paar keer uit gehad :p
Maar kom er even niet op, ik meen onder de motorsteun. Heb mijn oude net weggegooid...


Staat spiegelverstelling wel op rechterspiegel? :)
Bijrijderskant is rechts ja Riël :wink:
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Heh, ja maar dan werkt dat spiegeltje alleen maar.

Voglens mij moet het wel lukken maar dat zal een heel gepriegel zijn hoor! Ik had de bak er toen naast liggen, dus geen ervaring mee.

Die stekker zelf zit wel verderop ergens waar je er bij zou moeten komen. Is die niet wat suf?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arjen
Posts: 4102
Joined: Tue 30 Jan 2001 0:00
Location: Tremelo, Plopsaland

Post by Arjen »

Stekker is zo te zien OK.
Arjen
Posts: 4102
Joined: Tue 30 Jan 2001 0:00
Location: Tremelo, Plopsaland

Post by Arjen »

FF eentje voor de techneuten onder ons.

Zojuist op de terugweg vanuit Bremen begon na Groningen af en toe het stop-lampje en het remvloeistofniveau lampje van mijn Saf 2.5 te branden. De remmen bleven wel gewoon werken.

Dit terwijl het niveau OK is. Of moet je dit controleren met de motor op contact zodat de ABS pomp onder druk staat?

Als het niveau te laag zou zijn dan zou het lampje toch juist in bochten moeten gaan branden? Dit is nu net niet het geval. Wel ging voor mijn gevoel het lampje soms branden na een hobbel in het wegdek.

Iemand een idee/tip?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Car: diverse
Location: thuis
Contact:

Post by Luco/Alpine-racer »

Los of gecorrodeerd stekkertje als het bij een hobbel is.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Denk het ook, kan ook van een van de sensoren zijn.
Je zou de abs computer via obd eens op sporadische storingen kunnen uitlezen. Als het een wielsensor is dan geeft ie wel iets van onderbreking linksvoor o.i.d.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arjen
Posts: 4102
Joined: Tue 30 Jan 2001 0:00
Location: Tremelo, Plopsaland

Post by Arjen »

Met 1 van de sensoren bedoel je neem ik aan een ABS-sensor?
Maar dan gaat volgens mij toch het ABS lampje branden? Dat was bij mijn 19 16v wel altijd het geval.

Als ik het knopje op de deksel indruk dan zou het lampje toch ook moeten gaan branden?
Riël
Über-Spammer
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Post by Riël »

Klopt wat je zegt (I)

Dan kan het wél ook nog de remblokjesslijtage-indicator zijn ? Die kabeltjes maken massa.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arjen
Posts: 4102
Joined: Tue 30 Jan 2001 0:00
Location: Tremelo, Plopsaland

Post by Arjen »

Riël Notermans wrote:Klopt wat je zegt (I)

Dan kan het wél ook nog de remblokjesslijtage-indicator zijn ? Die kabeltjes maken massa.
Nope, ook die hebben een apart lampje :-)

Ik verdenk toch gewoon de schakelaar in de deksel. Die ga ik vanmiddag eerst maar vervangen. Bekabeling en stekkers zijn namelijk ook OK.
Martijn
Über-Spammer
Posts: 8103
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen
Contact:

Post by Martijn »

Het is dat ik al een gasboot heb...: Safrana Baccara V6

-edit- Safrane Biturbo Dat wordt de 4e. :p
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Car: diverse
Location: thuis
Contact:

Post by Luco/Alpine-racer »

aon biturbo is wel erg gaaf
25 turbo lijkt me ook wel wat
patrol eruit en dan een van die twee op de zaak :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

helaas zuipen die dingen je arm, een beetje voet en je doet makkelijk 20L per 100 km.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Martijn
Über-Spammer
Posts: 8103
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen
Contact:

Post by Martijn »

*kuch* LPG
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

geen idee, ben nog geen biturbo tegengekomen op lpg.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Post Reply