Verschil dci180 ph1 en ph2

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

Ik heb sinds kort een Laguna 3 GTdci estate phase 1.
Heerlijke motor met die 178pk en 400nm. :D
Alleen als ik de cijfers van de phase 2 vergelijk dan zit er een heel groot verschil in verbruik.
Pk's en Nm's zijn exact hetzelfde, alleen scheelt het op papier ruim 1ltr/100km.
Wat vooral opvalt, is dat als je een klein beetje gas bijgeeft, het verbruik ineens omhoog vliegt. Constante snelheid is het wel prima.
Ik heb gehoord/gelezen dat de ph2 ook in de praktijk een stuk zuiniger is.

Op zich moet je natuurlijk niet zeuren met een dikke diesel van 1500kg, maar het is wel opvallend.

Zijn er inwendig andere componenten gemonteerd in de ph2, of is het alleen software?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Volgens mij heeft een ph 2 start-stop, veel meer verschil is er volgens mij niet. Latere 2.0 dci's hebben wel andere drijfstanglagers gekregen (iets slijtvaster) waardoor het verbruik iets omhoog zou gaan maar dat is al in de ph 1 gebeurd.
Ik weet niet wat een ph 2 in de praktijk doet, maar met een ph 1 kun je in elk geval bij veel stad kilometers nog steeds 1 op 14 rijden. Snelweg met 130 op cc rij je +/- 1 op 18/19.
Uiteraard wordt de mapping in de loop der tijd wel verbeterd, kijk b.v. maar naar de 1.9 dci, wereld van verschil tussen de 130 pk en de 107 pk van 10 jaar eerder, ondanks grotere turbo etc.
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

1e tank was 1:13. Niet eens echt gek gedaan.
Gemiddeld nu 6.4/100 maar dat is bijna topsport om dat te halen.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Mijn ouders rijden wel op V-Power, misschien dat dat nog wat verschil maakt, al denk ik zelf van niet.
Plaats reactie