Ervaring met chiptuning 2.0 turbo benzinemotor (Laguna II) ?

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
Isometric
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 apr 2008 16:27
Locatie: Arnhem

Zijn er Laguna II rijders die ervaring hebben met het laten chippen van hun Laguna II met 2.0 benzine turbo motor (170 of 205 pk)? Ik heb zelf een GT uitvoering uit midden 2006, dus met 205PK...

Ben benieuwd naar jullie ervaring (en hoe zit het met betrouwbaarheid?).

John
MikeVV
Berichten: 960
Lid geworden op: do 10 aug 2006 10:41
Locatie: Maarssen-broek
Contacteer:

Ik heb hier geen ervaring mee en ik moet zeggen dat ik het ook nog nooit heb gehoord dat men een benzine uitvoering van een laguna laat chippen.
Wat is er trouwens mis met 205 pk, denk dat je met ene chip er hoogstens 10 pk bij krijgt en daar betaal je dan ook nog goed geld voor.

Ik heb mijn diesel laten chippen en dan merk je het verschil echt, 120 pk naar 155 pk!!
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Mwah, een turbomotor win je echt wel meer mee dan 10pk :) betrouwbaarheid hoef je je niet zwaar zorgen om te maken, een motor heeft altijd wat marge om ''meer belast'' te worden. Misschien kan Menno op dit forum je beter advies geven omtrend chippen (Y) :)

Hadden die motoren niet wel eens vaker last van scheurende turbo's trouwens?
MikeVV
Berichten: 960
Lid geworden op: do 10 aug 2006 10:41
Locatie: Maarssen-broek
Contacteer:

Dat waren de oude 2 liter motoren uit de serie 2001 tot 2003, die hadden inderdaad niet zo beste reputatie....
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

het is dezelfde motor als in de megane RS, dus 225 pk zou geen
probleem moeten zijn, mischien FMIC eronder voor nog wat extra :lol: :wink:

Ik ken overigens iemand in duitsland met een megane RS met royaal 300 pk,
die pest altijd bmw 530d spul enzo. Dus 30 pk er bij zou geen probleem moeten zijn (Y)
Isometric
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 apr 2008 16:27
Locatie: Arnhem

Ik heb de knoop doorgehakt, ga volgende week de chiptuning laten uitvoeren (op een rollenbank, dus meting ervoor en erna), ben benieuwd wat het gaat opleveren >-)
MikeVV
Berichten: 960
Lid geworden op: do 10 aug 2006 10:41
Locatie: Maarssen-broek
Contacteer:

ben benieuwd naar het rsultaat.
www.lagunaclub.nl Eens een Laguna, altijd een Laguna
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

op een rollenbank kun je zowieso veel beter chippen dan gewoon zo'n voetje erop prikken. Het resultaat verschilt dan zelfs per motor, dat was ook zo met de Audi van mijn baas, die was beter dan gemiddeld :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Waar gaat het gebeuren eigenlijk?

Niet bij Fastchip neem ik aan.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Voor degenen uit limburg: http://www.tuningfactory.nl

Vriendelijke mensen en veel kennis. :)
PatV6
Berichten: 28
Lid geworden op: do 3 mei 2007 13:03

tering!!! die 205pk kan nu al amper z`n pk op de straat kwijt zonder de hulp van esp..
Maar zou het zelf ook doen :P...
Laat even weten hoe de "wolf in schaapskleren" dan reageert :D.. :bang:
Isometric
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 apr 2008 16:27
Locatie: Arnhem

tuning gaat gebeuren bij Chippoint. Van te voren even gechecked of ze in de ECU konden komen, deze schijnt nogal van type te veranderen bij de diverse Laguna's. Dus ben benieuwd.
Isometric
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 apr 2008 16:27
Locatie: Arnhem

:bang:

Hij is getuned! Is gebeurd bij CTH Chiptuning in Hamont (net over de grens bij Budel). Chippoint is volgens mij niets anders dan een "makelaar" ?!
De tuner had wel ff wat tijd nodig om alles goed te krijgen (er is zelfs een collega tuner ingeschakeld die via e-mail aangepaste kenveldwaarden opstuurde), ben daar toch bijna 5 uur geweest...
De ECU is het zelfde type als bij de Megane RS (een of andere SAGEM 3000 series?). Het probleem was dat de ECU alleen programmeerbaar was als de temperatuur onder de 50 graden Celsius was... Kortom na een testbank ritje waarbij de motor vol wordt belast, moesten we bijna 3 kwartier tot een uur wachten tot de motor voldoende afgekoeld was...

Na de eerste testrun om te meten hoe de motor standaard presteerde is bijna 1 uur later een tweede run gemaakt met een aangepast programma, echter daar zat zeg maar geen winst in (wel iets meer koppel maar niet meer PK's). Uiteindelijk een Renault specialist ingeschakeld die middels de gemeten logging van de 2 testbank runs een aanpassing doorvoerde en deze per e-mail opstuurde :-)

Uiteindelijke een 3de run gemaakt met nieuwe aangepaste software en voor de zekerheid kort daarop (met dezelfde software) een 4de run. Daarna in de omgeving samen met tuner de weg op om daar wat praktijkervaring op te doen (luisteren en voelen hoe de vermogensontwikkeling plaatsvond). Dus af en toe wat illegale snelheden aangetikt door verschillende volvermogen tussensprintjes te trekken in 2 en 3 en 4. Overigens de ESP/ASR heb ik niet voelen ingrijpen, dus dat viel mee (auto rijdt op 17 inch, 225 R45 Michelin Pilot banden).

Nu de getalletjes en feitjes :)
De motor met originele software haalde helaas niet de volledige fabrieksspec. van 205 PK / 300 Nm.

Qua koppel kwam die er wel boven:
- max. koppel 311 Nm bij ca. 3250 toeren, waarbij het koppel tussen 2800 - 4500 tpm boven de 300 Nm bleef.
Qua vermogen haalde de motor de spec niet:
- max. vermogen ruim 199 PK rond 5275 tpm. Ik mis dus 6 PK :-(...

Na de 2de tuning poging en gemiddeld over 2 runs kom ik tot de volgende gemeten waarden:
- max. koppel tussen 345 - 351 Nm bij ca. 3200 toeren, waarbij het koppel tussen 2750 tpm en 4700 tpm boven de 320 Nm bleef, en tussen 2700 en 5000 tpm boven 300 Nm. Dus qua koppel een gezonde en en goed voelbare winst.
- max. vermogen werd nu ca. 216 - 217 PK rond 5150 toeren, waarbij het vermogen tussen 4750 en 5500 tpm boven de 210 PK bleef.

Opvallend: het vermogen en koppel zakt na 5500 tpm als een plumpudding in... doortrekken na 5500 tpm heeft dus geen zin. De toerenbegrenzer springt er overigens rond 6300 tpm in, maar dan is het vermogen ingezakt naar ca 175 pk en het koppel tot 190 Nm...

De tuning winst is ca. 15 PK over het gehele toerenbereik en ruim 25 - 40 Nm over het toerenbereik vanaf 2000 tpm.

Accelleratie cijfers heb ik niet gemeten, wel merk ik dat de auto nu soepeler oppakt en ook in de 6-de versnelling nu veel vlotter oppakt en versneld. Op de weg terug naar huis heb ik het goed kunnen testen en het gemerkt. Voordat je het weet tik je zo 170 km aan bij gas geven vanaf 120 km/u. In de tussensprints merk je nu heel sterk de koppelwinst, vooral vanaf 3000 tpm :-). Ik vermoed nu dat de 80-120 km/u sprint in de 4-de versnelling nu tussen 5 en 5,5 seconden duurt i.p.v. 6 - 6,5 seconden (afhankelijk van (be)lading). Dit is wel zo relexad bij invoegen op de snelweg en inhalen op B-wegen. Uiteraard in de 3-de versnelling gaat dit nog veel vlotter :-) Als ik eraan denk zal ik eens stopwatch metingen uitvoeren.


Overigens ben benieuwd of de auto nu ook zuiniger wordt bij dezelfde rijstijl (alhoewel dat wel lastig zal worden...). Was de tuning het geld a la 600 euro waard? Ik weet het niet, tot nu toe ben ik positief gestemd. Als je het vergelijkt met de fabrieksspec win ik qua vermogen slechts 11-12 PK (in het echt dus tussen 16 en 17 PK) en qua koppel zit ik nu 40-50 Nm boven spec. (in het echt dus ca. 30 - 40 Nm). In ieder geval weet ik nu zeker wat de motor presteert, geen papieren waarden maar echte gemeten waarden. Hopelijk blijft alles heel...

Oh ja, mijn vriendin gaf toe dat de auto soepeler vanaf 2000 tpm oppakte en vlotter reed... (als zij rijdt komt ze zelden boven de 3000 tpm uit...zucht).

Om af te sluiten nog een recapitulatie:

Mijn Laguna II phase 2 GrandTour GT is dus nu officieel ge'spec'ed op:
ruim 215 PK @ 5150 tpm en ca. 350 Nm @ 3200 tpm, echter veel belangrijk is nu dat het koppel tussen 2700 tpm en 5000 tpm boven 300 Nm ligt, waardoor de auto nog soepeler rijdt (en hopelijk zuiniger).

P.S. Voor mijn auto werd voor een Belg een BMW 525D Touring automaat uit 2006 getuned, die ging van ca. 177 PK naar 211 Pk en het koppel ging van 400 Nm naar 475 Nm, een forse winst dus. Hij liet het doen voor zijn vrouw, want hij zelf reed een X5 en vond die voldoende vlot...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Op zich heel reeële waardes en als ie de hele middag is bezig geweest is die €600 op zich ook wel logisch, al blijft het een smak geld.
Dat je vermogen mist is heel normaal, tis ook maar net de afstelling van de bank, de buitentemperatuur etc. etc. die 6pk is nog heel netjes.

Dattie boven de 5500 toeren indonderd zal wel komen door een restrictie als een te kleine downpipe of een turbo die in het hogere regionen niet meer kan bijhouden. Is de turbodruk nog bijgedraaid trouwens?

Meer winst kun je ws. halen in ander uitlaatsysteem, andere intercooler en andere turbo en evt. injectoren, die draaien standaard al aardig op de max geloof ik.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

het is vooral de turbo die een restrictie vormt, het is een relatief kleine die snel oppakt en voor lekker breed koppel zorgt. de druk is niet erg hoog,
de compressie is dan ook niet heel veel lager dan de atmosferische 2.0 (9,8 vs 9,0).
Isometric
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 6 apr 2008 16:27
Locatie: Arnhem

Voorlopig laat ik het hierbij, andere modificaties vergen nogal wat ingrijpende aanpassingen en daar zie ik het nu nog niet van in. Eerst maar eens wennen en genieten van de huidige motor :)

PS wat zou een upgrade met een grotere turbo en bijpassende intercooler kosten? >-)
john2
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 apr 2011 11:06
Locatie: Maasdam
Contacteer:

(F) Laguna II 205GT Chiptuning via RICA Wateringen
In de Laguna II worden 3 types computers gebruikt. Bij een aantal kan de tuning uitgevoerd worden via de diagnosestekker, maar bij de Seegam 3000 moet de computer uitgebouwd worden.
Bij RICA in Wateringen kunnen ze dat goed. Overigens voor alle merken auto´s.
Van tevoren wordt het vermogen gemeten op de rollenbank. Dan wordt alles aangepast en achteraf weer gemeten. Als het nog niet optimaal is dan wordt het verder aangepast. Het zijn waren kunstenaars. De programmeur heeft 4 schermen voor zich staan met allemaal tekst en data en kan daarmee toveren.
De auto voelt nu niet meer zo geknepen.
Vooraf 289 nm bij 3200 en 203pk
Achteraf 340nm bij 2800 en 241pk. Boven de 300 nu van 2600-5400
en de 241 blijft behouden vanaf 5200 tot 6000
Het koppel is nu veel eerder voorhanden wat vooral merkbaar is met een zware aanhanger en alles loopt veel lekkerder.
Maar het blijft een turbo motor met een beetje vertraging.
Wil je echt een lekkere motor hebben dan zul je een Clio RS moeten kopen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

lekker motor? clio rs?? doe mij maar die turbo motor koppel :worship:

en dan het duwtje/schop van de turbo :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ik snap het allemaal niet hoor, al dat gedoe terwijl hier iemand rondloopt die al jaren vertrouwd is met renault software. :beer:

Niet om tegen de wind in te pissen maar de gemeten vermogens bij Rica mag je relativeren. Althans, dat werd me op dit forum toch duidelijk gemaakt.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Inderdaad, gewoon door Fastchip laten doen, en binnenkort is er ook nog een rollerbank/chip dag in Goes, weet je gelijk wat het je opleverd!
(Kijk even in het meeting topic) :wink:
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Plaats reactie