alpine A310 1600

Post hier al je vragen over de Renault Alpine
Abel
Über-Spammer
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Post by Abel »

Steven wrote:Kom jij wel es buiten je dorp, of ist altijd apekutteveen en terug voor jou Abel? :wink:
neen in hoog zomer en hartje winter wel eens met mijn gt naar wiesbaden op en neer geweest

1 keer uitgevallen, maar dat was een relais probleem (S)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Posts: 6133
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo
Contact:

Post by Sven 5 A T (VLIEGTEUG) »

die velgen zijn ws 4 x 98
en er zijn er meerdere die hier die interesse in de auto hadden ;)
je hebt er in iedergeval niet teveel voor betaald
goed gedaan !
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

die velgen zijn ws 4 x 98
helaas niet , het is echt 4x140. ik kan het hier opmeten...
dit is een maat die voor zover ik heb kunnen vinden alleen gebruikt is bij de alpine, de peugeot 504, de peugeot 505, een paar vroege 604 en een paar stokoude subaru's.
Dat wordt nog een uitdaging om daar acceptabele ( winter) velgjes voor te vinden, zonder meteen de hoofdprijs te betalen...
en er zijn er meerdere die hier die interesse in de auto hadden
je hebt er in iedergeval niet teveel voor betaald
goed gedaan !
dank u , dank u , veel te veel eer voor mij ,
Mijn vriendinnetje heeft hem ongezien over de telefoon gekocht. (L)
soms kan het ook goed uitpakken als je niet technisch bent.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Posts: 6133
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo
Contact:

Post by Sven 5 A T (VLIEGTEUG) »

ja ik was de beste man aan het overtuigen dat ik hem wel kwam halen als hij de huidige koper niet serieus nam ;)
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

tijd voor een alpine update,
de A310 heeft sinds de koop 8000 km extra op de teller, en is zo confortabel , dat hij voor alle afstanden boven de 120 km wordt gebruikt.
Het rijden in de sneeuw en gladdigheid van de laatste paar weken was wel een tikje spannend, met zo'n ding wordt je door iedere willekeurige burgerbak ingehaald als het echt glad wordt.
als je wat last krijgt van dadendrang , en je geeft een beetje gas staat hij meteen dwars :@
voor het betere gooi en smijtwerk nog maar even dooroefenen vrees ik.

Die kilometers waren natuurlijk niet helemaal probleemloos , dat zou ook wat vreemd zijn voor een 32 jaar oude auto.
de wegenwacht heeft er maar één keer bij hoeven komen , ( dynamo stuk) en we hebben onderweg wat moeten klussen aan lekkende slangen en zo.
de grootste klus was het vervangen van de achterveren , de combinatie van een extra zwaar motorblok, een bodykit en 32 jaar oude veren betekende dat de vering ook bij het kleinste richeltje in de weg doorsloeg.
met mijn dochtertje achterin reden we gewoon op de bump stops...
ondertussen heb ik een set andere veren op de kop getikt ( van een oxxl omega :smoke: ) en kunnen we weer gewoon een verkeersdrempel nemen .
dat lucht op, nu nog een set wat minder harde dempers en het gestuiter is helemaal verleden tijd.

Het vinden van een set passende wielen heb ik opgegeven , 4x140 is gewoon niet aan te komen
plan b is een setje adapters ( laten? ) maken om moderne wielen ( 4x100) te kunnen gebruiken.
die adapters, dat wordt nog een hele uitdaging om die te maken, tegen de tijd dat ik ze af heb , dan heb ik ze voor de winterbanden niet meer nodig.
nou ja , dan kan ik volgend jaar misschien het verkeer bijhouden.

op korte termijn staat er nog een aandrijfas wissel aan te komen ( die begint wat geluidsignalen af te geven , )
(als er tenminste nog aandrijfassen te vinden zijn onderdelen van een A310 zijn zo'n beetje niet aan te komen, anders moet het lasapparaat er aan te pas komen. )
Verder moet de hele bedrading nagekeken , en grotendeels vervangen worden.
gisteren deden de knipperlichten het alleen nog maar in de vierde versnelling , ga daar maar eens naar zoeken :(

op de langer termijn staat er een restauratie op het programma,
maar zolanf het ding zo lekker rijdt is dat helemaal geen aantrekkelijk vooruitzicht :lol:
Abel
Über-Spammer
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Post by Abel »

die adapters moeten juist makkelijk zijn.. je zit niet in de weg met je 4 bouten.

je kunt nu denk ik redelijk makkelijk een schijf laten draaien met 4X 140 en 4X100 met een naafgat voor courante modelen. schijf van 1.5 cm moet genoeg zijn. ik zou wel staal nemen.

suc6 met je supercar.
User avatar
GJ
Posts: 3720
Joined: Thu 30 Sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Location: Nijmegen

Post by GJ »

Kan het zijn dat ik je vanochtend zag rijden op de A73 bij Nijmegen?
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

je kunt nu denk ik redelijk makkelijk een schijf laten draaien met 4X 140 en 4X100 met een naafgat voor courante modelen. schijf van 1.5 cm moet genoeg zijn. ik zou wel staal nemen.
klopt , alleen moet de adapter 70 mm dik worden, de alpine wielen hebben een ET van -35 of zoiets .
ik heb op mijn freesbank geen goed verdeelapparaat om de gaatjes netjes te boren , dus daar moet ik eerst iets op verzinnen.
uit de hand boren lijkt me niets worden.
dan moet ik nog materiaal zoeken en de plakken metaal op maat draaien,
alles bij elkaar gaat daar wel wat tijd in zitten .
( zegt wellicht ook iets over mijn klustempo? (S) )
Ik vraag me wel af of het gewicht van een stuk staal van 160 mm diameter, en 70 mm dik niet ten koste gaat van de wegligging?
om de wielen aan 4 heli-coils in aluminium te hangen klinkt ook niet echt aantrekkelijk.
Kan het zijn dat ik je vanochtend zag rijden op de A73 bij Nijmegen?
Dat kan best kloppen, ik woon vlak bij Nijmegen, ik had vandaag een afspraak in Bremen. |:
ik denk dat ik ergens tussen 10 en half elf over de A73 reed.
User avatar
GJ
Posts: 3720
Joined: Thu 30 Sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Location: Nijmegen

Post by GJ »

Dan was jij het niet. Ik reed er om 10:35 ;)

Heb je al meerdere keren zien rijden dan.
Leuk dat je hem zoveel gebruikt. Zo zien we die auto's tenminste nog eens rijden (Y)
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

deze auto staat 16 mei op de testbank in Goes voor een afstelling.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

deze auto staat 16 mei op de testbank in Goes voor een afstelling.
ja leuk , eens kijken of we het ding wat manieren kunnen leren...

Voor die tijd moet ik wel nog iets verzinnen op een kapotte aandrijfas, na een tijdje steeds nadrukkelijker ratelen bij lage snelheden heb ik eergisteren de aandrijfas er maar weer eens onderuit gehaald ,
resultaat: een van de naaldlagers van de tripoid homokineet is helemaal vermalen. :@

Dus ik heb er weer een klus bij!
Een nieuwe aandrijfas kan ik op mijn buik schrijven. die is niet leverbaar.
dus ik heb een paar opties,
- een andere aandrijfas zoeken met dezelfde homokineet en het binnenwerk overbouwen op mijn huidige aandrijfas.
- het betere bak en braadwerk, de binnenste helft van een aandrijfas van een auto met UN1 bak combineren met de buitenste helft van een aandrijfas van een peugeot 504...
even de twee assen doormidden slijpen , de twee helften aan elkaar lassen , en ik heb weer een passende aandrijfas.. :D

Ik hoop nog een passende homokineet te vinden voor de eerste optie , maar als het niet anders wil ben ik ook asjes aan het verzamelen voor het tweede scenario, uiteindelijk heb je niet veel aan een auto die met drie wielen voor de deur staat.

voor de statistiek, we hebben ondertussen 16.000 km op de klok van de alpine gezet, de afgelopen maanden hebben de reparaties zich beperkt tot nieuwe raammotortjes en een bosje koelwaterslangen.
helemaal niet slecht voor een 33 jaar oud beestje. (D)
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31501
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Post by Merijn »

Kun je aandrijfassen niet laten maken op maat? Er zijn wel bedrijven die dit doen, geloof ik.
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

Merijn wrote:Kun je aandrijfassen niet laten maken op maat? Er zijn wel bedrijven die dit doen, geloof ik.

op maat gemaakte aandrijfassen? daar zou ik heb meteen voor doen , maar ik heb me de afgelopen dagen een slag in de rondte gebeld , maar nog niets kunnen ontdekken .
Vroeger waren er ook bedrijven die komokineten konden reviseren , maar ook die lijken uitgestorven.

De gemiddelde automaterialenleverancier komt geloof ik niet verder als de vraag, wat is uw kenteken?
met kort daarna het antwoord: sorry mijnheer , voor uw auto leveren we geen onderdelen |:
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31501
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Post by Merijn »

Ik kan me herinneren dat Luco een tijd geleden hier eens mee bezig is geweest. Misschien dat hij je iets verder kan helpen...?
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Luco heeft wel een adresje voor je, is die tripode trouwens niet stiekum hetzelfde als van een JB/JC bak? Dan kun je em van elke willekeurige 5/Clio/19/Laguna/etc. aftrekken.

Of misschien dat -Jo- nog een rotte as heeft liggen? Die UN1 bak is wel vaker gebruikt dus er moet hier en daar wel wat rondzwerven.
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

huub wrote:ja leuk , eens kijken of we het ding wat manieren kunnen leren...

Voor die tijd moet ik wel nog iets verzinnen op een kapotte aandrijfas, na een tijdje steeds nadrukkelijker ratelen bij lage snelheden heb ik eergisteren de aandrijfas er maar weer eens onderuit gehaald ,
resultaat: een van de naaldlagers van de tripoid homokineet is helemaal vermalen. :@

Dus ik heb er weer een klus bij!
Een nieuwe aandrijfas kan ik op mijn buik schrijven. die is niet leverbaar.
dus ik heb een paar opties,
- een andere aandrijfas zoeken met dezelfde homokineet en het binnenwerk overbouwen op mijn huidige aandrijfas.
- het betere bak en braadwerk, de binnenste helft van een aandrijfas van een auto met UN1 bak combineren met de buitenste helft van een aandrijfas van een peugeot 504...
even de twee assen doormidden slijpen , de twee helften aan elkaar lassen , en ik heb weer een passende aandrijfas.. :D

Ik hoop nog een passende homokineet te vinden voor de eerste optie , maar als het niet anders wil ben ik ook asjes aan het verzamelen voor het tweede scenario, uiteindelijk heb je niet veel aan een auto die met drie wielen voor de deur staat.

voor de statistiek, we hebben ondertussen 16.000 km op de klok van de alpine gezet, de afgelopen maanden hebben de reparaties zich beperkt tot nieuwe raammotortjes en een bosje koelwaterslangen.
helemaal niet slecht voor een 33 jaar oud beestje. (D)
ik wist niet dat je een aandrijfas zocht... Langs de andere kant vind ik het nogal vaag van de dealer. Als jij tegen hem zegt dat je een aandrijfas nodig hebt voor een 21 turbo of GTA moeten zij dadelijk zeggen: meneer, breng uw oude binnen en wij regelen dat voor je.

Een andere mogelijkheid; hier op het forum zitten voldoende jongens met een 21. Vraag even een kenteken en daar moet de dealer ook zen gang mee kunnen gaan. Wij doen het op die manier via Gilbert of Dennis zen kenteken.

En als dat ook niks wordt:

hoeveel aandrijfassen moet je hebben ? Kheb nog wel een deftige stapel liggen, zowel voor onderdelen als goeie.
Steven wrote:Luco heeft wel een adresje voor je, is die tripode trouwens niet stiekum hetzelfde als van een JB/JC bak? Dan kun je em van elke willekeurige 5/Clio/19/Laguna/etc. aftrekken.

Of misschien dat -Jo- nog een rotte as heeft liggen? Die UN1 bak is wel vaker gebruikt dus er moet hier en daar wel wat rondzwerven.
Dies helaas niet hetzelfde Stevo, en zoals eerder hier gezegd beginnen die dingen schaars en schijtduur te worden. Zelfs ruilassen begint moeilijk te worden. Meestal krijg je der van een atmospherische 21, waar je dus niks mee bent.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

tja , het probleem is ook dat een gewone renault 21 as ook niet echt past. die is zo'n 10 cm te lang , en de homokineet aan de wielzijde is volstrekt anders. dus van de renault 21 as kan ik alleen de bak homokineet gebruiken. mits deze op mijn alpine as past...

ik ben met de oude as naar een klassieke peugeot specialist gegaan, ( de peugeot 504 heeft dezelfde wielsteekcirkel als de alpine) de homokineten leken van buiten aardig hetzelfde , dus daar maar een as aangeschaft.

de binnenkant van de tripoidkoppeling overzetten was het eerste plan , maar helaas is de as met vertanding waar de tripoid op zit van de peugeot dikker.
gelukkig is de peugeot as vrijwel even lang als de alpine as , dus ik kon de peugeot as overzetten , alleen de homokineet aan de bakkant bestaat nu uit een samenraapsel van onderdelen. snappen jullie het nog?

nu kan ik in ieder geval op mijn gemak verder zoeken naar een passende tripoid koppeling.
ik had op de sloop al het een en ander gemeten , die van de clio zijn te klein , van de safrane en espace te groot.
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

bel autosloperij de mars eens in zwolle.
michiel heeft ook veel oude renault meuk.
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

iemand gaat voor me kijken of de driepootjes nog nieuw leverbaar zijn ,
ik hoop maar dat dat het geval is , anders wordt het een retourtje zwolle,
of het wordt nieuwe aandrijfassen laten maken op maat.
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

ha michiel had dus nog wel wat liggen?
mooi!
Hessel
Über-Spammer
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Location: Zevenbergen
Contact:

Post by Hessel »

is het nog wat geworden in Zwolle of heb je jo nog gecontact :)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Car: diverse
Location: thuis
Contact:

Post by Luco/Alpine-racer »

de firma eurocat kan assen op maat laten maken.
Daar laat ik ze voor de 5 maken.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Posts: 5601
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Location: Opeinde

Post by Willem-Jan »

Ik zie dit topic nu pas, maar zou Holtrop in Oudehaske niet wat kunnen hebben? Die bood wel altijd motoren van een 21T aan, dus ik verwacht dat hij complete 21 T's gesloopt heeft.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Posts: 6133
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo
Contact:

Post by Sven 5 A T (VLIEGTEUG) »

moet je niet een 5 turbo as hebben? (dikke )
kijk anders eens op mecaparts.com
die hebben genoeg zooi
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

even een update tussendoor
ik rijd nog steeds met een aandrijfas van een peugeot 504,
al mijn pogingen om een aangepaste as te vinden zijn nog op niets uitgelopen.
ik denk dat ik ondetussen een stuk of 20 specialisten aan de lijn heb gehad, met bijzonder weinig succes.
het lijkt er op dat alleen de alpine en de renault 5 turbo die homokineten gebruikt hebben , maar die assen zijn niet alleen veel te lang , maar passen ook niet in de naven van de 1600...
gaat lekker dus .
in de naven passen peugeot 504 en de tagora homokineten , alleen die hebben in vergelijking met de alpine een dikkere en te lange as.

nu heb ik de keus tussen assen doorslijpen en een peugeot en een renault as aan elkaar bakken , of ik probeer de peugeot as in te korten.
Eens kijken of ik iets kan verzinnen om de spiebanen in een peugeot as 2 cm langer te maken , een freesbankje heb ik , maar dan nog lijkt het me een vrij uitdagende klus.

buiten die rammelende aandrijfas loopt het karretje prima , zeker sinds de injectoren vervangen zijn.
Op de vermogensbank bleek het ding akelig rijk te lopen , bij nader onderzoek veroorzaakt door bijna 2 keer zo grote injectoren als origineel. :(
resultaat van de nieuwe injectoren is bemoedigend , hij loopt wat soepeler en het verbruik is wat gedaald.

De volgende stap wordt de bedrading opschonen , die is nu zo vaak gemodificeerd , dat je helemaal bang word als je in de tunnelbak kijkt .
hele bossen zwarte draad , knijpstekkertjes , kroonsteentjes , isolatieband, en loshangende draden die kennelijk ooit overbodig zijn verklaard , maar niet verwijderd zijn.
Maarten-Jan
Posts: 4618
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Car: R19.R
Location: Assen

Post by Maarten-Jan »

Zou wel een beetje prioriteit geven aan die bedrading, zou zonde als die uitfikt door kortsluiting. En het zou niet de eerste zijn...
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

LOL, zou het ? Der zaten 500cc injectoren in die gebruikt worden op de RS500 cossie's. Is het je niet opgevallen dat het bovenste deel, wat in de benzinerail zit, anders is dan diegene die je er nu ingeplaatst hebt ?

Je had, als ik me niet vergis, 0 280 150 400 ? Deze leveren 503cc bij 3 bar en hebben een andere aansluiting. Bij ford zijn er speciale kits te verkrijgen die je erop moet plaatsen.

Betreffende de kabelboom, gewoon een andere eraan hangen zonder deze helemaal te verknippen ! Het enige wat heel misschien moet gebeuren is de ecu stekker verlengen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

btw Huub, nu je die andere injectoren geplaatst hebt, heb je toch de benzine druk verhoogt hoop ik ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

hi jo,
die injectoren waren wel anders aan de bovenkant, maar pasten tot mijn verbazing meteen, dat was een meevaller.
de enige aanpassing die ik op de oude injectoren heb gezien waren twee kunststof plaatjes op de injector, die afsloten op de rail.
zal me benieuwen wat ford vraagt voor een kunststof ringetje >-)
( trouwens ,heeft iemand indrukwekkend grote injectoren nodig? :lol: )
De benzinedruk is een heel eind omhoog , maak je geen zorgen.
ik ben begonnen op 3 bar ( was dus te rijk) , en voorzichtig terug gaan draaien. ik geloof dat ik bij 2,6 bar ben opgehouden.
hij loopt nog steeds wat rijk, maar daar laat ik het even bij totdat ik nauwkeuriger kan afstellen.

ik heb ondertussen de spullen binnen voor een lambda uitlezing, alleen moet ik nog een moer op de uitlaat lassen voor de sonde.
daarna ga ik rustig verder met afstellen.

wat betreft de kabelboom , de motor kabelboom kan ik vervangen, maar dat is nog het kleinste probleem , de rest van de bedrading is veel ernstiger versleuteld.
Daar gaat een nieuwe draadboom niet veel helpen vrees ik.
de enige oplossing wordt het hele interieur er uit trekken , en draad voor draad te gaan checken!
ik schat een weekje werk, maar dan heb je ook wat.
-jo-
Posts: 5493
Joined: Thu 20 Mar 2008 0:39

Post by -jo- »

die dingen hoef je niet bij ford te kopen, check ebay cosworth fittingkit of dergelijke.

http://cgi.ebay.co.uk/COSWORTH-INJECTOR ... 7C294%3A50

Nu nog een leuke intercooler erop en gaan met dat ding :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

Ik heb al weer een hele tijd niets gepost , en dat met een goede reden , de alpine is afgelopen jaar bizar betrouwbaar gebleken.
Na de aanloopproblemen met te lange aandrijfassen ( nieuwe gemaakt) en gammele electronica ( ook al nieuw gemaakt)
opgelost te hebben blijkt de R21 turbo/alpine combinatie een erg prettige auto.
het blijft natuurlijk een bijna 35 oud ding, dus hij heeft regelmatig aandacht nodig, maar dat mag.

Gisteren nog een dag besteed aan het uit elkaar halen van de lekkende gotti wielen , om die opnieuw af te dichten.
een dagje werk , en met een beetje mazzel hoef ik niet meer eens in de week banden op te pompen.

Al met al tikken de kilometers goed door ( hebben er nu 40.000 km mee gereden), mijn vriendinnetje mag binnenkort nog wat meer gaan rijden voor de baas.
Ik overweeg nu toch serieus een LPG tankje in het vooronder.
een piepklein tankje zou helemaal bolt on moeten passen op de plek van het reservewiel, zonder te zagen in de alpine carrosserie.
iemand enig idee of zo''n R21 turbo blokje een beetje tegen LPG kan?
Patrick
Posts: 3146
Joined: Wed 14 Nov 2001 0:00
Location: ulestraten

Post by Patrick »

Volgens mij heeft Menno heel wat ervaring met lpg in de 21 T, maar wel een hoop aangepast. Ik weet niet zeker maar volgens mij bestond er niets voor de 21 T om deze op gas te laten rijden en heeft Menno dat zelf ontwikkeld.

Dus het is mogelijk :)
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Car: diverse
Location: thuis
Contact:

Post by Luco/Alpine-racer »

Patrick wrote:Volgens mij heeft Menno heel wat ervaring met lpg in de 21 T, maar wel een hoop aangepast. Ik weet niet zeker maar volgens mij bestond er niets voor de 21 T om deze op gas te laten rijden en heeft Menno dat zelf ontwikkeld.

Dus het is mogelijk :)
Denk niet dat je hem gekeurd krijgt op gas, tegenwoordig moet je toch gekeurde installatie hebben en mag zelfbouw niet meer??
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
huub
Posts: 54
Joined: Sun 16 Nov 2008 18:23
Contact:

Post by huub »

je kunt een installatie gewoon bij de RDW laten keuren, ooit heb ik bij een paar eenden lpg er in gelepeld, en als je een beetje de humor van RDW zeurpieten kunt inzien is dat wel te doen.
dat een voordeel van met een klassieker rijden.

technisch maak ik me er niet zo'n zorgen over , er zijn tegenwoordig mooie vrij programmeerbare ecu's, die je aan een LPG injectie kunt hangen.
( die van bigas heb ik al ervaring mee)
Ik vraag me alleen af of de cylinderkop van de R21 turbo een beetje tegen de hogere verbrandingstemperatuur van lpg kan.
mark 5t
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden
Contact:

Post by mark 5t »

ja dat kan ie.
pm Menno maar eens.

gaat als een speer op lpg. :D

hoger octaan als benzine dus je kan nog hogere boost draaien zonder pingelen :worship:
Post Reply