Klopt mijn redenering over de Clio RS?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
RedClioRS
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 8 apr 2019 17:55
Car: Clio RS 197

Ik heb sinds kort een Clio RS 197, bj 2007 met 140.000 km.
De auto heeft nog 6 weken garantie op de motor en de bak.

Bij koude start bokt de auto de eerste paar minuten, de garage heeft hierop de bougies en de bobines vervangen maar zonder resultaat. Bij de testrit was dit niet merkbaar omdat de auto in de showroom een paar minuten heeft staan draaien. Ik ben wat gaan zoeken op internet en zag dat dit een bekend probleem is bij de RS-jes en dat dit door tunen/remappen weer goed komt.

Ik heb niet veel verstand van auto's, maar dit zou betekenen dat de auto in 2007 is afgeleverd met software die bij een nieuwe motor past, maar door de jaren heen en 140.000 km later past de software niet meer bij de staat van de motor.

Heeft de Renault zelf hier geen software voor geschreven?
Vinden jullie dat deze software afstelling onder de motorgarantie valt?
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Nee!

Ik heb een Clio 2 RS fase 2 en fase 3 gehad, en een Clio 3 RS fase 2 cup. Allen nieuw. Deze hadden alle 3 de bekende atmosferische 2l motor. Alle 3 liepen ze de eerste paar minuten na de koude start wat belazerd. Na 2 straatjes was alles oké. De ecu doet die eerste paar minuten wat extra moeite om de katalysator op temperatuur te krijgen. Een remap kan hier enig soelaas bieden, maar ja, een paar minuten...

De Clio 4 RS fase 1 en nu een 4 RS trophy fase 2 hebben hier minder last van, maar ook daar moet 't even warm worden.

Volgens mij zijn dit wat bekende "charmes" en niets om je zorgen over te maken. Ik weet niet of er hier nog een deskundige is die daar een andere mening over heeft?
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Bekend probleem, met een simpele oplossing inderdaad. Zou gewoon contact leggen met de club sponsor Dekker Motorsport, die hebben dit kwaaltje al bij diverse Clios verholpen (Y)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Leuk he die milieu instellingen..

Ik neem aan dat je de auto niet gekocht hebt bij een Renault garage want die weten van dit voorval.

De instellingen zijn aan te passen door software aanpassingen welke niet gedaan kunnen worden door Renault, je zal hiervoor naar een tuner moeten.


Tutuur kan dit bv http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 78&t=34641
RedClioRS
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 8 apr 2019 17:55
Car: Clio RS 197

antoine schreef:Leuk he die milieu instellingen..

Ik neem aan dat je de auto niet gekocht hebt bij een Renault garage want die weten van dit voorval.

De instellingen zijn aan te passen door software aanpassingen welke niet gedaan kunnen worden door Renault, je zal hiervoor naar een tuner moeten.


Tutuur kan dit bv http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 78&t=34641

Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb de auto bij een universele garage gekocht, hij kende het probleem niet maar ook de Renault dealer in Breda kende het niet.
Voor mij was het niet voor te stellen dat de auto zo nieuw uit de showroom is komen rijden.
JPO
Berichten: 112
Lid geworden op: di 6 jan 2015 16:51
Car: Renault Clio 197

Yep ze hebben het allemaal, zo ook die van mij. Ben naar een tuning dag geweest in Goes vanuit de renault tuning club en toen heeft de auto op de rollenbank gestaan en hebben ze het probleem verholpen.
Er zijn meerdere tuners die dit probleem zouden kunnen verhelpen, idd ook de club sponsor Dekker Motorsport.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

er schijnt toch ook een soort klem te zijn die de MAP sensor op zn plek houd?
begreep dat dit ook helpt bij het bokken.
Born Grippy
RedClioRS
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 8 apr 2019 17:55
Car: Clio RS 197

bozothenutter schreef:er schijnt toch ook een soort klem te zijn die de MAP sensor op zn plek houd?
begreep dat dit ook helpt bij het bokken.
Deze sensor zat inderdaad niet erg vast, bij het bewegen merkte ik niet echt iets aan de motor.
Ik heb hem met nu wel goed vastgezet.
Shur
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 aug 2021 16:47
Car: Clio 3 ph2 RS Cup
Locatie: Zoetermeer

Oud topic, maar mijn RS bokt ook wel wat als ie kouder is, vooral in zn 2e versnelling als ik moet inhouden en dan weer gas geef.
Demense zullen wel denken 'leer rijden' haha

Dekker Motorsport zit op 1 uur 15 min rijden, iemand een idee hoe lang het ongeveer duurt om dit te laten fixen? 'Klaar terwijl u wacht'?
Of dat er andere goede tuners met ervaring in Renault Sport, in omgeving Zoetermeer/Zuid Holland?

Er zijn wat dingen die ik wil fixen en wil dat graag wel bij de juiste bedrijven laten doen :)

Als ik een nieuw topic had moeten openen, sorry in advance!
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Er zijn meerdere bedrijven die dit kunnen aanpassen. Wat wil nog meer laten aanpassen aan de Clio. Welke heb je gekocht?
Plaats reactie