Tuur's Megane 3 GT TCE 375 Estate

Vertel hier alles over je project.
Bart0ving
Berichten: 117
Lid geworden op: do 14 mar 2013 20:27
Car: Clio 3 RS PH2
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Echt heel vet :grin: :grin:
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Lekker bezig kerel. Zat die er nou bij de openingsmeeting ook al in en heb je niks gezegd of heb je het echt 'ff' snel gedaan?
Megane R26 -> Megane 4 RS
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Wauwie!!
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

:worship:

En toch heb ik ook wel twijfels bij die bank :p ;-)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Willeon de Zoete schreef::worship:

En toch heb ik ook wel twijfels bij die bank :p ;-)
Euhhh....sinds enige tijd is geen enkele bank meer betrouwbaar, behalve dan mijn eigen bankie.

Die ligt zo lekker joh..:p

Vwb deze Megane Estate.....ik wil hem wel een dagje lenen voor woon-werk verkeer. :gitar:
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

GJ schreef:Lekker bezig kerel. Zat die er nou bij de openingsmeeting ook al in en heb je niks gezegd of heb je het echt 'ff' snel gedaan?
Die zat er al in, had hem alleen nog niet afgesteld dus kon niet erg opscheppen :p
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Tsja.....is t leuk of is t leuk. :worship:
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

:beer: :beer: Nice!
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik ging (gelukkig) een 5 minuten na je weg en niet gelijktijdig, anders was ik denk ik al snel achter dat extra vermogen in je III gekomen :lol:

Maar inderdaad, verwacht en wat gaaf weer (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ontzettend vet zeg!
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Echt heel dik weer, mafkees :p :worship: :worship:
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Niels V Dijk schreef:Echt heel dik weer, mafkees :p :worship: :worship:
Inderdaad, wordt eens tijd dat hij de remmen er op aan gaat passen ;) Rechtdoor kunnen we allemaal :) Verder vraag ik me af wat de HR veren toevoegen tov andere veren, je hebt nog steeds geen dempers die progressief zijn; lijkt me dus niet echt comfortabel rijden, ook in bochtenwerk als hij gaat hangen en hobbeltjes tegenkomt.

Voor de rest leuk maarja turbo's zijn altijd wel te boosten ;)
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Deze mannnetje ^ |: :X (S)

Topicstarter lekker in zijn waarde laten, hij doet met zijn auto wat hij wil toch (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Daan2D schreef:Deze mannnetje ^ |: :X (S)

Topicstarter lekker in zijn waarde laten, hij doet met zijn auto wat hij wil toch (Y)
Jouw "gebrabbel" voor je eigen bestwil maar buiten beschouwing gelaten:

Het is gewoon belangrijk je wegligging en remmerij op orde te hebben als je motorisch zaken dusdanig aanpast. Het is in iedergeval Prio 1 bij mij. Eventueel inrijden of tijdens het testen maar daarna ben je gewoon niet goed bezig als je er zo makkelijk over denkt. Die mening mag een ieder hebben en is zeker valide.

Als je wel wil showen en geen kritische noot kan verdragen kun je beter niet reageren. Verder mooie setup en ziet er netjes uit.
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

:bye:
Racing is the best way to convert money into noise
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

MOD
Back on topic!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Met de Megane RS veren hing hij toch nog wel meer op de kont dan gehoopt, daar gister maar even verandering in gebracht, staat een stuk beter zo! :D

[img]https://farm1.staticflickr.com/828/27804291328_24e6408d6f_c.jpg[/img]
Renaultjoe
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:36
Locatie: Bolsward

Netjes zo :ja:
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Dat gele ding. Snelle Volvo R nog wat?
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Arno17 schreef:Dat gele ding. Snelle Volvo R nog wat?
T5-R Estate, volledige restauratie. Maar je kunt toch beter een R hebben hoor ;)
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Keurig. Rijd t ook een beetje?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

In welk opzicht bedoel je? De verlaging?

Ja, niet te stug, vangt bultjes en drempels nog prima op maar ligt een stuk strakker op de weg!
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

tutuur schreef:In welk opzicht bedoel je? De verlaging?

Ja, niet te stug, vangt bultjes en drempels nog prima op maar ligt een stuk strakker op de weg!
En wat betreft de uitslag van je dempers ? Neerwaardse demping is voornamelijk vering bij verlaging omdat de veren ook stugger zijn totdat je je dempers tot het einde raakt, en ja dat is heel makkelijk te doen op een deinende weg met een gangtje van 140. De uitslag heeft dan zoveel ruimte dat het "neerkomen" keer op keer harder aan komt en er eigenlijk alleen maar te remmen valt om het te stoppen, het is een soort cadans waar je interecht komt... nadeel van hard remmen spreekt dan voor zich op dat moment en lang uit laten lopen maakt het er niet plezieriger op. Is je auto ook zwaarder geworden op de vooras ?

Denk dat jouw dempers wel iets progressiever zijn maar veel zal het niet zijn. Ben wel benieuwd.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Gatverpiellekes Tuur, wat een gaaf ding zo.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

tutuur schreef:In welk opzicht bedoel je? De verlaging?

Ja, niet te stug, vangt bultjes en drempels nog prima op maar ligt een stuk strakker op de weg!

Dat opzicht inderdaad. Maar gelukkig maar! :grin:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Inmiddels met de sleeper estate naar Zandvoort en de Ring geweest, daar op het rechte eind nog ff een M240i het leven zuur gemaakt :D. Na Zandvoort wel een setje GT220 remmen gescoord, deze zijn 320mm ipv 296mm en hebben meer remoppervlak.

Ook heb ik eindelijk tijd over gehad om hem weer op de dyno te zetten, deze keer met dit resultaat:

[img]https://farm1.staticflickr.com/827/42113096871_f12232d713_c.jpg[/img]

Met het sper zet ie dit prima op de grond en gaat dan ook als een raket! De dunne lijn op de grafiek is met standaard luchtfilterbox met ram air foam inlegfilter. We kunnen wel zien dat deze gewoon een serieuze bottleneck is bij de 350pk, als test het luchtfilter open gehaald en het filter er uit en hij draaide spontaan 375pk :D
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

:bang:
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

De BMW rijder zijn gezicht nog gezien daarna? Al met al een leuke stationwagon. :smoke:
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Jeutje! :worship:
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Geweldig!! :worship: :grin:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Arno17 schreef:De BMW rijder zijn gezicht nog gezien daarna? Al met al een leuke stationwagon. :smoke:
Nee, eenmaal op snelheid vond ik het wel welletjes geweest en liet ik het gas los, typisch Duitse autorijder reactie was vol gas voorbij tot aan de horizon :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Weer een tijdje stil geweest hier maar dat wil niet zeggen dat de auto stil heeft gestaan. Sinds de ombouw heeft deze er inmiddels zo'n 15dkm op staan met meerdere tripjes naar de ring en Zandvoort. Met al het circuit gebruik bleken ook de GT220 remmen met standaard blokken lang niet voldoende en ook de landsails die op de vooras lagen gaven al snel de geest :D

Setup ziet er inmiddels zo uit:
Megane 250 motor
Megane 250 cup versnellingsbak (sper!)
Ramair luchtfilter + 80mm air feed
Wagner intercooler
Siemens Deka 630cc injectoren
DM380 turbo
Ktec 3" decat downpipe
Megane RS uitlaat met aangepast flexibel stuk, 200cell sportcat, verlengd en eindstuk aangepast
DM remap +- 500nm en 375pk

Rondom nieuwe, originele, schokdempers
H&R 35mm M3RS verlagingsveren met vulring achter om de kont iets te verhogen
1,2* camber voor en neutrale toe
18mm H&R spacers voor, 20mm H&R spacers achter
225/40/18 Michelin PS4 voor (2,5bar warm)
225/40/18 Meteor HP sport achter (2,7bar warm)

GT220 remmerij voor (320mm)
DS1.11 blokken
ATE typ200 vloeistof
Brake deflectors tbv remmenkoeling
Ferodo DS performance blokken achter

Gister een mooie dag op Zandvoort gehad, het was niet te druk, weinig stuntpiloten, mooi weer en mooie rondetijden. Zo heb ik een PB neer gezet van 2.11,06.
Niet eens de meest agressieve ronde waarbij op veel punten nog ruimte voor verbetering ligt, maar hoe dan ook heel veel fun gehad!

Zie de video:


Verdere plannen zijn er, op vervangen van de achterremmen na, niet echt, ik heb nog steeds de uitdaging om de Megane RS ecu werkend te krijgen in de station, dit is me tot op heden nog niet gelukt. Daarnaast heb ik wat liters 102 competition gehaald dus binnenkort eens op de testbank kijken wat daarmee nog uit de huidige setup te halen valt!
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Heeft het nog extra voordelen om de ECU van de RS te gebruiken?

Mooi rondje! (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Thanks!

Ja dat heeft het zeker, anders zou ik het niet willen :D
Ik heb alles nu voor 95% voor elkaar, stuk meer werk geweest dan dat het een rs ecu was geweest.
Enige wat ik nog niet voor elkaar heb is een hardcut rev limiter. De tce ecu haalt boost omlaag ongeveer 400tpm voor de begrenzer. Gezien ik veel circuit rijdt is het soms wel lekker om dat laatste stukje toerengebied over te hebben zondar dat hij al het vermogen weg laat ebben
Renaultjoe
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:36
Locatie: Bolsward

Blijft mooi om te volgen. (Y)

Reed je samen met de Megane achter je?
Plaats reactie