Peter's Clio Cup replica ( DNRT-Racer 2016 )
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
Bij deze vond ik het eens tijd worden om mijn huidige project met jullie te delen.
Sinds begin 2014 ben ik in het bezit gekomen van een Clio 16V met het idee om hiermee deel te nemen aan de DNRT klasse.
Uiteraard hoort bij een goed verhaal een korte inleiden cq introductie :
Ik ben sinds 2008 werkzaam bij een Renault Dealer in Venray als Service Adviseur en zodoende is Renault
toch een groot deel van mijn leven aan het worden.
Hiervoor heb als stage/vakantiewerk gewerkt bij Eurotech Racing en zodoende toch de ( toen nog voor mij ) onmogelijke
droom gekregen om eens zelf achter het stuur van een raceauto te zitten.
Na een jaartje of 2 bij de Renault gewerkt te hebben blijkt dan zo'n droom toch dichterbij te liggen als voorheen mogelijk leek.
Mijn werkgever is een enorme liefhebber van de autosport en door zijn steun is het voor mij mogelijk geworden om
een autootje aan te schaffen en vervolgens te gaan racen. ( i.v.m. gebrek aan ruimte/gereedschap bij mijn ouderlijk huis ).
Zo ben ik in 2010 op zoek gegaan naar een circuit auto en dit moest uiteraard een Renault zijn :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... l3YpMF.jpg[/img]
Zo kwam ik uit bij de Renault 5 GT Turbo CUP auto , gekocht van Johan Rook in St Jansklooster.
Na enkele trackdays gedaan te hebben , moest er een racelicentie komen.
Deze heb ik in 2011 gehaald bij Dutch Race Driver , ( Bij Danny van Dongen en Dillon Koster ).
Veel ervaring opgedaan tijdens deze 2 daagse cursus in Zandvoort en uiteraard moest er toen echt geraced worden.
Echter was het voor nogal prijzig ( en mentaal nog steeds onmogelijk ) om me direct een seizoen in te schrijven
bij de DNRT en zo kwam er iets anders op mij pad.
Een collega van mij rijdt al vanaf dat ik geboren ben ( 1987 ) autospeedway en zei me al meerdere malen om eens te komen
kijken.
Autospeedway was in mijn ogen toch niet echt wat je "racen" noemt , iemand een zetje geven voor het ingaan van de bocht
en vervolgens 2 x linksaf en je rondje zit erop.
Nu bleek deze klasse over oude formule auto's te gaan en staat bekend als de snelste autospeedwayklasse in Nederland.
Namelijk Formule Toyota en nu bleek deze collega er nog een te hebben staan en deze wou ik maar al te graag besturen
Dit betrof een Opel Lotus MK1 met een 4AGE motor ( 150 PK ) , en bleek met de juiste ondersteuning van Stephan ( collega ) een absolute top auto te zijn.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... WAbtQP.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... EEl87S.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... hKdJei.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... oBOsTF.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... ihL8IL.jpg[/img]
Zo eindigde ik in het debuutjaar als 5e algemeen
Nu stond er een als laatste race van het seizoen toch de DNRT toerklasse genoteerd op de kalender en mocht ik eindelijk gummen in competitie verband
op Zandvoort.
Met een startveld van om en nabij 40 auto's deed de 5 goed dienst door zich net boven de top10 te plaatsen na 2 manches met 2:10 als snelste tijd.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... ejKAyn.jpg[/img]
Startklaar voor lekker knallen op Zandvoort ( Helaas geen actie foto's )
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... TtHEg9.jpg[/img]
Ik vond het duidelijk spannender als m'n vader
https://www.youtube.com/watch?v=KcTkCBMEY1I
Wel actie video vanaf BMW ( vanaf 0:59 in beeld ) met lekker muziekje er achter
in 2013 eigenaar van een eigen huis geworden , en een van de eerste besparingen was afscheid nemen van de 5 GT Turbo...
Nog steeds ongelooflijk veel spijt van , echter zou mijn focus liggen op de Formule Toyota.
Hiermee in 2013 vice-kampioen geworden echter bleef het racen op Zandvoort een gemis , schijnbaar had ik daar toch
iets speciaals ontdekt en kon het niet loslaten.
En het gemis van de Renault 5 GT Turbo werd bijna ondragelijk en er moest iets komen
Mijn daily-auto werd verkocht en de opbrengst zou in een nieuwe race auto gestoken worden :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... UDjbN1.jpg[/img]
De Renault Clio 16V.
Echter mocht hier nog het een en ander aan gebeuren :
- Devil Rolkooi ( via JP )
- OMP stoel en gordels
- Gele Koni's
- Yellow stuff remblokken
- Toyo R888 semi-slicks
- Achteras verlagen
- Katvervanger
- F7P reviseren ( spare-blokje gekocht )
Na de nodige tijd en euro's geïnvesteerd te hebben werd het begin 2015 toch tijd voor de vuurdoop in Zolder.
Leuk om de achteras te verlagen , echter de remdrukverdeler niet losgekoppeld en dus een fikse remdruk achter
waardoor laat remmen geen optie was.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... MerFoD.jpg[/img]
Toch weer wat ervaring opgedaan met de Clio en een rondetijd kunnen klokken van 2:09 , hier kan dus nog genoeg vanaf.
Gezien de oude parkeerplaats van de Clio ( achteraf op een occasionpark en enkele jaren stilstaand ) , zag de buitenkant
er alles behalve netjes uit , echter leek me de auto overspuiten net wat teveel van het goede
Naast mijn werk , zit een sociale werkplaats gevestigd met daarin toch wat handige jongens die voor een leuk bedrag de
mijn Clio wel een kleurtje wilden geven.
Na deze jongens te hebben voorzien van kwasten rollers en verf konden ze aan de slag.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... JOLvx1.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... Vfxj65.jpg[/img]
Geen half werk , netjes schuren en in de primer zetten.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... WXSCwQ.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 9RhuEL.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... Yr9LTR.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... YGB09b.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... zIZPkI.jpg[/img]
Nu in zijdeglans banaan geel , en de binnenkant wit is , begint ie al aardig vorm te krijgen.
Hier en daar laakt het wat in de afwerking ,maar dat is enkel te zien van zeer dichtbij ,
nu is het zaak om kneiterhard te gaan zodat het niet opvalt
Nu ie netjes in de kleur zit , oogt het al een stuk beter.
Echter om er een echte Cup Clio replica te maken , kan de juiste bestickering niet ontbreken.
en wat blijkt...ook dat doen de buurtjes
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... vlUxiA.jpg[/img]
Ik heb gekozen voor een replica van de Engelse Clio mk1 cup.
Vond deze qua bestickering toch wat meer hebben dan die waar begin jaren negentig in NL mee werd gereden
Na 2 weekjes geduldig wachten en voor een vriendelijke prijs kwam mijn Clio als volgt weer tevoorschijn :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... M9EKoO.jpg[/img]
Het resultaat mag er zeker zijn , al zeg ik het zelf.
17 Oktober staat de eerste DNRT wedstrijd voor de Clio op het programma in Zandvoort.
Na enkele aanpassingen om het de auto reglementair klaar te maken gaan we eens kijken
of we mee kunnen komen met de Toer klasse.
Op dit moment is het doel om op 2:10 , of hier onder te eindigen.
Zodat we in ieder geval niet achteruit zijn gegaan in vergelijking met de Renault 5 GT Turbo.
Echter wil ik op dit moment nog niet teveel aanpassen om eerst een te kijken hoe het zo gaat.
Er zitten nu wel nieuwe Brembo schijfjes voorop en het volgende staat nog op het programma :
- Remverdeler los koppelen
- Accupolen isoleren
- Klem voor hoofdstroomschakelaar monteren
Dan moet ie raceklaar zijn , en dan wordt het afwachten of we mee kunnen komen met de groep.
Na Zandvoort wordt er gekeken wat er gedaan moet worden om de auto te verbeteren.
- Cup breedte i.c.m. Powerflex rubbers
- Cup schokdempers achterzijde
- Motorische tuning
Ik hou jullie graag op de hoogte van de vorderingen , sorry voor het ontbreken van meerdere , uitgebreide foto's ( Telefoon-crash )
maar deze volgen vanaf heden !
Sinds begin 2014 ben ik in het bezit gekomen van een Clio 16V met het idee om hiermee deel te nemen aan de DNRT klasse.
Uiteraard hoort bij een goed verhaal een korte inleiden cq introductie :
Ik ben sinds 2008 werkzaam bij een Renault Dealer in Venray als Service Adviseur en zodoende is Renault
toch een groot deel van mijn leven aan het worden.
Hiervoor heb als stage/vakantiewerk gewerkt bij Eurotech Racing en zodoende toch de ( toen nog voor mij ) onmogelijke
droom gekregen om eens zelf achter het stuur van een raceauto te zitten.
Na een jaartje of 2 bij de Renault gewerkt te hebben blijkt dan zo'n droom toch dichterbij te liggen als voorheen mogelijk leek.
Mijn werkgever is een enorme liefhebber van de autosport en door zijn steun is het voor mij mogelijk geworden om
een autootje aan te schaffen en vervolgens te gaan racen. ( i.v.m. gebrek aan ruimte/gereedschap bij mijn ouderlijk huis ).
Zo ben ik in 2010 op zoek gegaan naar een circuit auto en dit moest uiteraard een Renault zijn :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... l3YpMF.jpg[/img]
Zo kwam ik uit bij de Renault 5 GT Turbo CUP auto , gekocht van Johan Rook in St Jansklooster.
Na enkele trackdays gedaan te hebben , moest er een racelicentie komen.
Deze heb ik in 2011 gehaald bij Dutch Race Driver , ( Bij Danny van Dongen en Dillon Koster ).
Veel ervaring opgedaan tijdens deze 2 daagse cursus in Zandvoort en uiteraard moest er toen echt geraced worden.
Echter was het voor nogal prijzig ( en mentaal nog steeds onmogelijk ) om me direct een seizoen in te schrijven
bij de DNRT en zo kwam er iets anders op mij pad.
Een collega van mij rijdt al vanaf dat ik geboren ben ( 1987 ) autospeedway en zei me al meerdere malen om eens te komen
kijken.
Autospeedway was in mijn ogen toch niet echt wat je "racen" noemt , iemand een zetje geven voor het ingaan van de bocht
en vervolgens 2 x linksaf en je rondje zit erop.
Nu bleek deze klasse over oude formule auto's te gaan en staat bekend als de snelste autospeedwayklasse in Nederland.
Namelijk Formule Toyota en nu bleek deze collega er nog een te hebben staan en deze wou ik maar al te graag besturen
Dit betrof een Opel Lotus MK1 met een 4AGE motor ( 150 PK ) , en bleek met de juiste ondersteuning van Stephan ( collega ) een absolute top auto te zijn.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... WAbtQP.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... EEl87S.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... hKdJei.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... oBOsTF.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... ihL8IL.jpg[/img]
Zo eindigde ik in het debuutjaar als 5e algemeen
Nu stond er een als laatste race van het seizoen toch de DNRT toerklasse genoteerd op de kalender en mocht ik eindelijk gummen in competitie verband
op Zandvoort.
Met een startveld van om en nabij 40 auto's deed de 5 goed dienst door zich net boven de top10 te plaatsen na 2 manches met 2:10 als snelste tijd.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... ejKAyn.jpg[/img]
Startklaar voor lekker knallen op Zandvoort ( Helaas geen actie foto's )
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... TtHEg9.jpg[/img]
Ik vond het duidelijk spannender als m'n vader
https://www.youtube.com/watch?v=KcTkCBMEY1I
Wel actie video vanaf BMW ( vanaf 0:59 in beeld ) met lekker muziekje er achter
in 2013 eigenaar van een eigen huis geworden , en een van de eerste besparingen was afscheid nemen van de 5 GT Turbo...
Nog steeds ongelooflijk veel spijt van , echter zou mijn focus liggen op de Formule Toyota.
Hiermee in 2013 vice-kampioen geworden echter bleef het racen op Zandvoort een gemis , schijnbaar had ik daar toch
iets speciaals ontdekt en kon het niet loslaten.
En het gemis van de Renault 5 GT Turbo werd bijna ondragelijk en er moest iets komen
Mijn daily-auto werd verkocht en de opbrengst zou in een nieuwe race auto gestoken worden :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... UDjbN1.jpg[/img]
De Renault Clio 16V.
Echter mocht hier nog het een en ander aan gebeuren :
- Devil Rolkooi ( via JP )
- OMP stoel en gordels
- Gele Koni's
- Yellow stuff remblokken
- Toyo R888 semi-slicks
- Achteras verlagen
- Katvervanger
- F7P reviseren ( spare-blokje gekocht )
Na de nodige tijd en euro's geïnvesteerd te hebben werd het begin 2015 toch tijd voor de vuurdoop in Zolder.
Leuk om de achteras te verlagen , echter de remdrukverdeler niet losgekoppeld en dus een fikse remdruk achter
waardoor laat remmen geen optie was.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... MerFoD.jpg[/img]
Toch weer wat ervaring opgedaan met de Clio en een rondetijd kunnen klokken van 2:09 , hier kan dus nog genoeg vanaf.
Gezien de oude parkeerplaats van de Clio ( achteraf op een occasionpark en enkele jaren stilstaand ) , zag de buitenkant
er alles behalve netjes uit , echter leek me de auto overspuiten net wat teveel van het goede
Naast mijn werk , zit een sociale werkplaats gevestigd met daarin toch wat handige jongens die voor een leuk bedrag de
mijn Clio wel een kleurtje wilden geven.
Na deze jongens te hebben voorzien van kwasten rollers en verf konden ze aan de slag.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... JOLvx1.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... Vfxj65.jpg[/img]
Geen half werk , netjes schuren en in de primer zetten.
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... WXSCwQ.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 9RhuEL.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... Yr9LTR.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... YGB09b.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... zIZPkI.jpg[/img]
Nu in zijdeglans banaan geel , en de binnenkant wit is , begint ie al aardig vorm te krijgen.
Hier en daar laakt het wat in de afwerking ,maar dat is enkel te zien van zeer dichtbij ,
nu is het zaak om kneiterhard te gaan zodat het niet opvalt
Nu ie netjes in de kleur zit , oogt het al een stuk beter.
Echter om er een echte Cup Clio replica te maken , kan de juiste bestickering niet ontbreken.
en wat blijkt...ook dat doen de buurtjes
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... vlUxiA.jpg[/img]
Ik heb gekozen voor een replica van de Engelse Clio mk1 cup.
Vond deze qua bestickering toch wat meer hebben dan die waar begin jaren negentig in NL mee werd gereden
Na 2 weekjes geduldig wachten en voor een vriendelijke prijs kwam mijn Clio als volgt weer tevoorschijn :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... M9EKoO.jpg[/img]
Het resultaat mag er zeker zijn , al zeg ik het zelf.
17 Oktober staat de eerste DNRT wedstrijd voor de Clio op het programma in Zandvoort.
Na enkele aanpassingen om het de auto reglementair klaar te maken gaan we eens kijken
of we mee kunnen komen met de Toer klasse.
Op dit moment is het doel om op 2:10 , of hier onder te eindigen.
Zodat we in ieder geval niet achteruit zijn gegaan in vergelijking met de Renault 5 GT Turbo.
Echter wil ik op dit moment nog niet teveel aanpassen om eerst een te kijken hoe het zo gaat.
Er zitten nu wel nieuwe Brembo schijfjes voorop en het volgende staat nog op het programma :
- Remverdeler los koppelen
- Accupolen isoleren
- Klem voor hoofdstroomschakelaar monteren
Dan moet ie raceklaar zijn , en dan wordt het afwachten of we mee kunnen komen met de groep.
Na Zandvoort wordt er gekeken wat er gedaan moet worden om de auto te verbeteren.
- Cup breedte i.c.m. Powerflex rubbers
- Cup schokdempers achterzijde
- Motorische tuning
Ik hou jullie graag op de hoogte van de vorderingen , sorry voor het ontbreken van meerdere , uitgebreide foto's ( Telefoon-crash )
maar deze volgen vanaf heden !
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34
Welkom hier, super introductie zo.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Welkom Peter.....
Lekker bezig
Lekker bezig
Leuke introductie met een mooi verhaal!
De rembekrachtiger kun je ook wel verstellen ipv loskoppelen, alhoewel voor op corcuit een aftermarket verdeler wel makkelijker is.
Na aankomende winter komt er misschien nog wel een recent gereviseerde 2.0 williams motor vrij, vele male beter dan zo'n luie 1.8!
De rembekrachtiger kun je ook wel verstellen ipv loskoppelen, alhoewel voor op corcuit een aftermarket verdeler wel makkelijker is.
Na aankomende winter komt er misschien nog wel een recent gereviseerde 2.0 williams motor vrij, vele male beter dan zo'n luie 1.8!
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
Top nog een racer! Tot 17 oktober (Clio 3 cup dnrt sportklasse)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Leuk dat je je voorstelt Peter, goed werk geleverd en tot gauw weer eens!
Leuk nog een racegek erbij, nog even en alle Clio1's zijn straks alleen nog maar in circuittrim te vinden
En net wat Tutuur zegt, 1.8 reviseren is echt zonde van de moeite, gewoon een F7R erin klappen, dat is de investering echt 10x waard tov een 1.8.
Die Formule Toyota is ook wel erg gaaf zeg, die 4AGE zijn ook erg mooie motoren, zelf ook nog aardig wat lol mee gehad in m'n AE86 destijds. (Maat van me heeft er nog steeds 1 incl nog een aantal 4AGE-20v blokken...)
Welkom en enjoy the DNRT
En net wat Tutuur zegt, 1.8 reviseren is echt zonde van de moeite, gewoon een F7R erin klappen, dat is de investering echt 10x waard tov een 1.8.
Die Formule Toyota is ook wel erg gaaf zeg, die 4AGE zijn ook erg mooie motoren, zelf ook nog aardig wat lol mee gehad in m'n AE86 destijds. (Maat van me heeft er nog steeds 1 incl nog een aantal 4AGE-20v blokken...)
Welkom en enjoy the DNRT
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Leuk verhaal Peter!
Al aardig wat ervaring dus.
Waar is die 5 naartoe gegaan? Nog wel in NL?
Al aardig wat ervaring dus.
Waar is die 5 naartoe gegaan? Nog wel in NL?
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
Heren bedankt voor de leuke reacties !
@ Willeon , de 5 GT Turbo is verkocht aan Charles Frickel in Mill , heeft een autoservice bedrijfje en rijdt met meerdere 5jes trackdays.
Uiteraard even contact mee opgenomen toen het gemis van de GT Turbo te groot werd , alleen verkocht ie em niet...
Daar rijdt nu een vriend hem mee meen ik en ik verwacht dat die er net zo gek op is als ik toen was... nooit weg doen dus..
@ Steven/Tutuur , inderdaad zijn die 4AGE prima motoren , die van de Formule Toyota zijn 16V , en sporadisch dat er een de geest geeft.
Zo'n AE86 is ook een erg gaaf karretje en komt zo'n motortje zeker goed uit de verf !
Ik ben me nog aan het beraden wat te doen met de motor , destijds toen ik de Clio kocht leek de koppakking de geest te hebben gegeven
en kon ik via een collega van me voor een appel en een ei een F7P blokje overnemen.
Gezien mijn financiële status op dat moment , was een F7R geen optie. ( Had er overigens wel paar te koop aangeboden gezien welke ik graag had gehad ).
Deze F7P lekker uit elkaar geschroefd en netjes in orde gemaakt , leek me wel handig om een reserve-blok te hebben en deze maar meteen gemonteerd.
Ik werk zelf in de Renault organisatie , dus kon ook redelijk goedkoop aan de onderdelen komen.
+ Meteen een race-koppeling bij JP op de kop kunnen tikken en gemonteerd , lekkah handig als het motortje toch nog niet gemonteerd is.
Na Zandvoort weet ik snel genoeg in hoe verre er stappen genomen moeten worden m.b.t. de motor.
F7R klinkt altijd aantrekkelijk , maar dan zoek ik er het liefst een die al redelijk getuned is. ( de Clio die Ruudjuh aanbied is evt. een optie ).
Ik zal het forum nauwlettend in de gaten houden.
@ Martijn , Gaaf ! hoop je daar te treffen !
@ Willeon , de 5 GT Turbo is verkocht aan Charles Frickel in Mill , heeft een autoservice bedrijfje en rijdt met meerdere 5jes trackdays.
Uiteraard even contact mee opgenomen toen het gemis van de GT Turbo te groot werd , alleen verkocht ie em niet...
Daar rijdt nu een vriend hem mee meen ik en ik verwacht dat die er net zo gek op is als ik toen was... nooit weg doen dus..
@ Steven/Tutuur , inderdaad zijn die 4AGE prima motoren , die van de Formule Toyota zijn 16V , en sporadisch dat er een de geest geeft.
Zo'n AE86 is ook een erg gaaf karretje en komt zo'n motortje zeker goed uit de verf !
Ik ben me nog aan het beraden wat te doen met de motor , destijds toen ik de Clio kocht leek de koppakking de geest te hebben gegeven
en kon ik via een collega van me voor een appel en een ei een F7P blokje overnemen.
Gezien mijn financiële status op dat moment , was een F7R geen optie. ( Had er overigens wel paar te koop aangeboden gezien welke ik graag had gehad ).
Deze F7P lekker uit elkaar geschroefd en netjes in orde gemaakt , leek me wel handig om een reserve-blok te hebben en deze maar meteen gemonteerd.
Ik werk zelf in de Renault organisatie , dus kon ook redelijk goedkoop aan de onderdelen komen.
+ Meteen een race-koppeling bij JP op de kop kunnen tikken en gemonteerd , lekkah handig als het motortje toch nog niet gemonteerd is.
Na Zandvoort weet ik snel genoeg in hoe verre er stappen genomen moeten worden m.b.t. de motor.
F7R klinkt altijd aantrekkelijk , maar dan zoek ik er het liefst een die al redelijk getuned is. ( de Clio die Ruudjuh aanbied is evt. een optie ).
Ik zal het forum nauwlettend in de gaten houden.
@ Martijn , Gaaf ! hoop je daar te treffen !
Mooi Peter dat je een topic hebt aangemaakt.
De chips gaan morgen op de bus.
Zie je wel weer op het circuit bij dnrt
De chips gaan morgen op de bus.
Zie je wel weer op het circuit bij dnrt
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
Dank je wel Mark ! we houden contact !mark 5t schreef:Mooi Peter dat je een topic hebt aangemaakt.
De chips gaan morgen op de bus.
Zie je wel weer op het circuit bij dnrt
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
*Update
een redelijke productieve zaterdag gehad , recent nieuwe radiateur en expansievat besteld.
Zaten wat dichte lamellen in de radiateur en vond het aangekoekte expansievat een doorn in het oog
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... EaIrhc.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... nvluCw.jpg[/img]
Oogt meteen een stuk frisser , en merk aanzienlijk meer luchtdoorstroom wanneer de koelvin inslaat
Tevens even fatsoenlijke foto's gemaakt van de Clio :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... l6eiwH.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... r7rT8d.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... tuw4eU.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... KwMo75.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... d6sxcY.jpg[/img]
Altijd leuk om lekker eens een weekendje te knutselen , en dat alles mooi los gaat en geen gekke dingen tegen te komen.
Prima weekend achter de rug dus
een redelijke productieve zaterdag gehad , recent nieuwe radiateur en expansievat besteld.
Zaten wat dichte lamellen in de radiateur en vond het aangekoekte expansievat een doorn in het oog
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... EaIrhc.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... nvluCw.jpg[/img]
Oogt meteen een stuk frisser , en merk aanzienlijk meer luchtdoorstroom wanneer de koelvin inslaat
Tevens even fatsoenlijke foto's gemaakt van de Clio :
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... l6eiwH.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... r7rT8d.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... tuw4eU.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... KwMo75.jpg[/img]
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... d6sxcY.jpg[/img]
Altijd leuk om lekker eens een weekendje te knutselen , en dat alles mooi los gaat en geen gekke dingen tegen te komen.
Prima weekend achter de rug dus
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Je gordelbalk zit een beetje vreemd gemonteerd, normaliter zitten de bevestigingsplaten verticaal.
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
Oké , er zaten 2 gaten in de auto die precies overeen komen met die in de balk zitten.Jean-Paul-S schreef:Je gordelbalk zit een beetje vreemd gemonteerd, normaliter zitten de bevestigingsplaten verticaal.
Plus een verhoogd stukje welke ook in de balk verwerkt is.
Zal vast geen verschil maken.
Normaal horen die bevestigingsgaten verticaal te staan, waarbij de onderste vastzit op je rand van je wielkuip:
[img]http://elffers.home.xs4all.nl/5GTT/Will ... ale_08.jpg[/img]
Maakt in principe niet mega veel uit zoals ie nu zit, maar dat punt op je wielkuip is wel 'harder' of sterker. In theorie zou je nu je namelijk je binnenste deurplaat gewoon kunnen omtrekken bij een stevig frontaal ongeluk.
Qua stijfheid maakt het überhaupt niets uit, gezien het toch niet aan je achteras vastzit.
[img]http://elffers.home.xs4all.nl/5GTT/Will ... ale_08.jpg[/img]
Maakt in principe niet mega veel uit zoals ie nu zit, maar dat punt op je wielkuip is wel 'harder' of sterker. In theorie zou je nu je namelijk je binnenste deurplaat gewoon kunnen omtrekken bij een stevig frontaal ongeluk.
Qua stijfheid maakt het überhaupt niets uit, gezien het toch niet aan je achteras vastzit.
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
As. woensdag staat Zandvoort op het programma , en nog even een setje reserve banden samengesteld.
Setje Megane fase 1 voor een prikkie en de buurman een spuitbus in de hand gedrukt en het resultaat mag er best zijn.
[img]https://imagizer.imageshack.us/v2/226x4 ... 7MdbyA.jpg[/img]
[img]https://imagizer.imageshack.us/v2/773x4 ... 0whB6O.jpg[/img]
Staat best leuk onder de auto !
Ben nog wel ff zuinig op dit setje , houden we even als reserve.
Tapeindjes bij de wielen achter beginnen wel erg uit te steken nu , binnenkort ff wat inkorten.
Nog even wat kleine aanpassingen en dan hop naar Zandvoort !
Setje Megane fase 1 voor een prikkie en de buurman een spuitbus in de hand gedrukt en het resultaat mag er best zijn.
[img]https://imagizer.imageshack.us/v2/226x4 ... 7MdbyA.jpg[/img]
[img]https://imagizer.imageshack.us/v2/773x4 ... 0whB6O.jpg[/img]
Staat best leuk onder de auto !
Ben nog wel ff zuinig op dit setje , houden we even als reserve.
Tapeindjes bij de wielen achter beginnen wel erg uit te steken nu , binnenkort ff wat inkorten.
Nog even wat kleine aanpassingen en dan hop naar Zandvoort !
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
*Update
Net terug van een deceptie in Zandvoort.
Na 5 rondes begaf de motor het , drijfstanglager kapot.
Merkte dat de olietemperatuur snel opliep en bij binnenkomst
was het snel duidelijk.
Nu even beraden wat nu , merkte in die rondes wel dat ik toch wat
vermogen te kort kom in vergelijking met de 5 Gt Turbo.
Kan dat ie aan t eind van ze Latijn was , maar ff goed nadenken wat nu
Ff balen en dan zien wel wel weer.
Net terug van een deceptie in Zandvoort.
Na 5 rondes begaf de motor het , drijfstanglager kapot.
Merkte dat de olietemperatuur snel opliep en bij binnenkomst
was het snel duidelijk.
Nu even beraden wat nu , merkte in die rondes wel dat ik toch wat
vermogen te kort kom in vergelijking met de 5 Gt Turbo.
Kan dat ie aan t eind van ze Latijn was , maar ff goed nadenken wat nu
Ff balen en dan zien wel wel weer.
vette pech peter.
volgende motor ff voor de zekerheid nieuwe lagers in doen dan ben je er vanaf.
gebeurt vaker met deze motoren zeker met hogere km standen.
gewoon nieuwe bouwen kost ook niet de hoofdprijs.
volgende motor ff voor de zekerheid nieuwe lagers in doen dan ben je er vanaf.
gebeurt vaker met deze motoren zeker met hogere km standen.
gewoon nieuwe bouwen kost ook niet de hoofdprijs.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Inderdaad, Ze kunnen prima lopen maar na 200.000km wordt het gewoon Russische roulette met die dingen. Met nieuwe lagers zijn ze overigens onverwoestbaar zolang er olie in zit.
Vreemd overigens dat je vermogen dacht te missen, die van mij liepen altijd het hardste net voordat ze stuk liepen.
Vreemd overigens dat je vermogen dacht te missen, die van mij liepen altijd het hardste net voordat ze stuk liepen.
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
Ja zal mezelf nog een aantal keer achter de oren krabben waarom niet gelijk deze mee vervangen tijdens het openliggen van het blok...
Nu Ff rustig aan de film terug gespeeld en ff alles op een rijtje gezet.
Vond het motortje er tam in vergelijking met de 5 Turbo, echter kan dit ook gekomen zijn door het oplopen van de olietemperatuur, wellicht is deze te dun geworden en dus bijna geen olie druk meer. Wat kapotte drijfstanglager tot gevolg heeft.?
Ik reed ook met 5w40 , wellicht niet de meest verstandige keuze voor het circuit, maar meer een 10w60 oid.
Nu rustig aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn :
- omsteken naar F7R met JC5 bak
- rijdt op dit moment daily een Megane F7R, wellicht deze promoveren?
- andere auto en clio rustig aan opknappen met F7P motor
Heb mezelf 2 weken bedenktijd gegeven, ik schijn namelijk nogal impulsief te zijn , wat meestal wel leuke maar niet altijd de beste resultaten met zich mee brengt.
Nu Ff rustig aan de film terug gespeeld en ff alles op een rijtje gezet.
Vond het motortje er tam in vergelijking met de 5 Turbo, echter kan dit ook gekomen zijn door het oplopen van de olietemperatuur, wellicht is deze te dun geworden en dus bijna geen olie druk meer. Wat kapotte drijfstanglager tot gevolg heeft.?
Ik reed ook met 5w40 , wellicht niet de meest verstandige keuze voor het circuit, maar meer een 10w60 oid.
Nu rustig aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn :
- omsteken naar F7R met JC5 bak
- rijdt op dit moment daily een Megane F7R, wellicht deze promoveren?
- andere auto en clio rustig aan opknappen met F7P motor
Heb mezelf 2 weken bedenktijd gegeven, ik schijn namelijk nogal impulsief te zijn , wat meestal wel leuke maar niet altijd de beste resultaten met zich mee brengt.
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
waaraan kun je merken/horen dat de lagers eraan gaan? heb 2 van die hokken dus welke olie is nou het beste? 5w40 of 10w40? 10 is iets dikker toch? met 5 meer kans op wat lekkage ivm oudere rubbers/pakkingen?Ronald1916V schreef:Inderdaad, Ze kunnen prima lopen maar na 200.000km wordt het gewoon Russische roulette met die dingen. Met nieuwe lagers zijn ze overigens onverwoestbaar zolang er olie in zit.
Vreemd overigens dat je vermogen dacht te missen, die van mij liepen altijd het hardste net voordat ze stuk liepen.
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Er hoort 10W40 semi synthetisch in. Als de motor warm is moet de oliedruk nog ca 2 a 3 bar zijn bij stationair draaien. Meter in het midden of iets ervoor. Dan is de speling tussen de lagers nog ok. Als je bij warme motor bijna geen oliedruk hebt, zijn de lagers (waarschijnlijk) gaar of (ook) je oliepomp. Zolas wel vaker gezegd, als je blok open gaat drijfstanglagers + lagerkapboutjes vervangen. Kosten ca 50 euro (lagers) en 20 euro (boutjes). Lagers met lipje kopen van FM.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Niet, die dingen komen er gewoon in 1x uitzetten. Aan de oliedruk heb ik ook nooit echt wat gemerkt voordat ik lagerschade reed. Gewoon preventief vervangen, dan heb je er geen omkijken meer naar.larsdijkstra schreef:waaraan kun je merken/horen dat de lagers eraan gaan? heb 2 van die hokken dus welke olie is nou het beste? 5w40 of 10w40? 10 is iets dikker toch? met 5 meer kans op wat lekkage ivm oudere rubbers/pakkingen?Ronald1916V schreef:Inderdaad, Ze kunnen prima lopen maar na 200.000km wordt het gewoon Russische roulette met die dingen. Met nieuwe lagers zijn ze overigens onverwoestbaar zolang er olie in zit.
Vreemd overigens dat je vermogen dacht te missen, die van mij liepen altijd het hardste net voordat ze stuk liepen.
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
ok dank je Jacques. Mijn oliedrukmeter varieert nog als eens, maar dat is een kwaal volgens mij met veel van deze motoren. bij de cabrio zwiepert ie al heel lang op en neer. is de meter dan niet goed? ze lopen allebei mooi en bijna geen olie verbruikjacques schreef:Er hoort 10W40 semi synthetisch in. Als de motor warm is moet de oliedruk nog ca 2 a 3 bar zijn bij stationair draaien. Meter in het midden of iets ervoor. Dan is de speling tussen de lagers nog ok. Als je bij warme motor bijna geen oliedruk hebt, zijn de lagers (waarschijnlijk) gaar of (ook) je oliepomp. Zolas wel vaker gezegd, als je blok open gaat drijfstanglagers + lagerkapboutjes vervangen. Kosten ca 50 euro (lagers) en 20 euro (boutjes). Lagers met lipje kopen van FM.
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
tnx Ronald. had ik dat moeten doen dit voorjaar toen de motor uit de cabrio lag.. weer wat geleerd
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Peter, vervelend dat ie stuk is, maar goed dat je even 2 weken neemt om na te denken
De megane, wil je die dan als geheel inzetten of alleen als motordonor laten dienen? De Megane F7R is een mooie motor, maar:
-Past niet geheel lekker onder de Clio kap door inlaatspruitstuk, al is met binnenwerk verwijderen dit wel op te lossen.
-De Megane F7R heeft penbobines en geen rotorbehuizing, mooi, maar de ECU is lastig te gebruiken door de startblokkering (Vraag Jacques maar). Een oplossing is een gat in de Megane kop te laten frezen om zo je rotor van je F7P te kunnen gebruiken en dan uiteraard even te laten chippen door Fastchip of evt. Menno.
-Een williams F7R is het simpelste, die kun je gewoon zo erin leggen met bijbehorende kabelboom en ECU.
Met de Megane gaan racen is ook gaaf, wel listig kontje. Je zou dan Martijn Kool eens vragen of hij misschien nog wat cupdelen weet te staan, een cup onderstel + rolkooi is dan wel gewenst.
F4R is ook nog wel een optie, vooral Jean-Paul Strijthagen (Treico.nl) heeft nog wel regelmatig van die Clio RS motoren liggen, nadeel is wel weer dat er behoorlijk wat aanpaswerk op zit, vooral met uitlaat (loopt over het subframe ipv eronder zoals bij de F7).
Ik kan niet in je portomonee of planning kijken, maar een complete auto zoeken is misschien handiger, er zijn nog wel wat (ex) cupautootjes her en der.
De megane, wil je die dan als geheel inzetten of alleen als motordonor laten dienen? De Megane F7R is een mooie motor, maar:
-Past niet geheel lekker onder de Clio kap door inlaatspruitstuk, al is met binnenwerk verwijderen dit wel op te lossen.
-De Megane F7R heeft penbobines en geen rotorbehuizing, mooi, maar de ECU is lastig te gebruiken door de startblokkering (Vraag Jacques maar). Een oplossing is een gat in de Megane kop te laten frezen om zo je rotor van je F7P te kunnen gebruiken en dan uiteraard even te laten chippen door Fastchip of evt. Menno.
-Een williams F7R is het simpelste, die kun je gewoon zo erin leggen met bijbehorende kabelboom en ECU.
Met de Megane gaan racen is ook gaaf, wel listig kontje. Je zou dan Martijn Kool eens vragen of hij misschien nog wat cupdelen weet te staan, een cup onderstel + rolkooi is dan wel gewenst.
F4R is ook nog wel een optie, vooral Jean-Paul Strijthagen (Treico.nl) heeft nog wel regelmatig van die Clio RS motoren liggen, nadeel is wel weer dat er behoorlijk wat aanpaswerk op zit, vooral met uitlaat (loopt over het subframe ipv eronder zoals bij de F7).
Ik kan niet in je portomonee of planning kijken, maar een complete auto zoeken is misschien handiger, er zijn nog wel wat (ex) cupautootjes her en der.
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
Steven bedankt voor je reactie ! Is wel wat info waar ik op dit moment wel wat mee kan.Steven schreef:Peter, vervelend dat ie stuk is, maar goed dat je even 2 weken neemt om na te denken
De megane, wil je die dan als geheel inzetten of alleen als motordonor laten dienen? De Megane F7R is een mooie motor, maar:
-Past niet geheel lekker onder de Clio kap door inlaatspruitstuk, al is met binnenwerk verwijderen dit wel op te lossen.
-De Megane F7R heeft penbobines en geen rotorbehuizing, mooi, maar de ECU is lastig te gebruiken door de startblokkering (Vraag Jacques maar). Een oplossing is een gat in de Megane kop te laten frezen om zo je rotor van je F7P te kunnen gebruiken en dan uiteraard even te laten chippen door Fastchip of evt. Menno.
-Een williams F7R is het simpelste, die kun je gewoon zo erin leggen met bijbehorende kabelboom en ECU.
Met de Megane gaan racen is ook gaaf, wel listig kontje. Je zou dan Martijn Kool eens vragen of hij misschien nog wat cupdelen weet te staan, een cup onderstel + rolkooi is dan wel gewenst.
F4R is ook nog wel een optie, vooral Jean-Paul Strijthagen (Treico.nl) heeft nog wel regelmatig van die Clio RS motoren liggen, nadeel is wel weer dat er behoorlijk wat aanpaswerk op zit, vooral met uitlaat (loopt over het subframe ipv eronder zoals bij de F7).
Ik kan niet in je portomonee of planning kijken, maar een complete auto zoeken is misschien handiger, er zijn nog wel wat (ex) cupautootjes her en der.
Een van de opties is inderdaad de Megane in te zetten als complete Circuit auto.
Vindt aan de ene kant wel zonde , want heb toch wat werk in de Clio gestoken en lijkt me qua gewicht wel de meest gunstige optie.
Daarin tegen heb ik het idee dat mijn Megane zo vele malen harder loopt als de Clio. Al heb ik wel t vermoeden dat de Clio al niet 100% liep.
Het verhaal met de drijfstanglager klinkt logisch dat het invloed heeft op de oliedruk , als deze zo dusdanig laag is geweest dat ie flink tekort aan smering heeft gehad , verklaard dat de motor wellicht erg zwaar ging lopen.
Zal inderdaad eens wat mensen te raden gaan , wel top zo'n forum !
Ik heb al meerdere aanbiedingen gekregen van mede leden en laat me zo toch wat licht aan het eind van de tunnel zien.
Bedankt jongens !
Je kan ook een megane f7r motor kopen en alleen het onderblok wisselen. Ik heb het een aantal keer gedaan en het levert een blokje op met bakken aan koppel en is volledig plug en play.
Recept:
megane f7r onderblok
f7p kop
f7p vliegwiel
f7r startmotor
williams chip
Recept:
megane f7r onderblok
f7p kop
f7p vliegwiel
f7r startmotor
williams chip
Peter altijd 10w60 gebruiken voor circuit gebruik.
Ik wissel de motor en bakolie om de 2 races
Bakolie 75w140 gebruiken.
Ik wissel de motor en bakolie om de 2 races
Bakolie 75w140 gebruiken.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
O ja ff vergeten
Cup delen voor een clio of megane gaat moeilijk worden.
Het meeste in Nederland is al verhandeld richting la France.
Cup delen voor een clio of megane gaat moeilijk worden.
Het meeste in Nederland is al verhandeld richting la France.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Nah, is prima te doen met de motor er in hoor. Je moet alleen de carterpan er even tussen uit weten te vissen.larsdijkstra schreef:tnx Ronald. had ik dat moeten doen dit voorjaar toen de motor uit de cabrio lag.. weer wat geleerd
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37
Weer wat dagen verder en in ieder geval besloten met de Clio door te gaan.
Nu op zoek naar een F7R blok , ben de overweging aan het maken om de nu de Megane de stalling in te doen , om vervolgens deze motor te gaan gebruiken.
Dan wel de F7P kop erop , lijkt me inderdaad nogal een klus om de Megane F7R compleet over te zetten.
Wat me wel interessant lijkt is de versnellingsbak van de Megane JC5 , ik las hier en daar dat de JC5 bak ook onder de Clio gemonteerd kan worden.
Past dit zomaar , en welk indice nummer zou ik dan nodig hebben ?
Als die van de Megane zo past , dan is het leuk om deze eens om te steken.
Sowieso ff op zoek naar een F7R , mochten er nog mensen zijn met tips hoor ik het graag !
Nu op zoek naar een F7R blok , ben de overweging aan het maken om de nu de Megane de stalling in te doen , om vervolgens deze motor te gaan gebruiken.
Dan wel de F7P kop erop , lijkt me inderdaad nogal een klus om de Megane F7R compleet over te zetten.
Wat me wel interessant lijkt is de versnellingsbak van de Megane JC5 , ik las hier en daar dat de JC5 bak ook onder de Clio gemonteerd kan worden.
Past dit zomaar , en welk indice nummer zou ik dan nodig hebben ?
Als die van de Megane zo past , dan is het leuk om deze eens om te steken.
Sowieso ff op zoek naar een F7R , mochten er nog mensen zijn met tips hoor ik het graag !
de megane jc5 (053) past met een clio 2 accu/bak steun maar heeft een langere overbenging als een fase 1 jb3 (048). Een f7r met jb3-048 is juist een enorm feest. Auto is er merkbaar vlotter mee dan een jc5 van zowel een megane of een williams.