Peter's Clio Cup replica ( DNRT-Racer 2016 )

Vertel hier alles over je project.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik weet niet of je goed bent in het Frans, anders heb ik nog een complete beschrijving hoe je een megane F7R motor met kop, ECU, en bak zo in een Clio williams kan bouwen. De beschrijving is mechanisch en electrisch.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Jacques je hebt PM.
Frans zou wel moeten lukken , als je me van wat info zou willen voorzien zou top zijn ! :worship:

Ik merkte ook al dat de JC5 bak van de Megane een stuk langer is als die van de Clio.
Echter zie ik meerdere circuit Clio's MK1 met een JC5 bak , terwijl in mijn optiek een kortere overbrenging gunstiger is.
Wat is hier dan de reden van om een JC5 te monteren ?
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Overigens even een productieve zondag gehad , wat het vervolg motortje wordt moet nog blijken maar hoe dan ook , deze moest er uit.

[img]http://imageshack.com/a/img633/3322/vfczK5.jpg[/img]

[img]http://imageshack.com/a/img909/1496/C7fsUl.jpg[/img]

Ong. 2 en half uur werk , leek erger als verwacht.
Scheelt wel als het zaakje recent al eens los is geweest.
Nu ie los is gaan we van de winter wel zorgen dat ie netjes wordt afgewerkt :

- Motorruimte reinigen ( evt. kleurtje geven )
- Subframe kleurtje geven
- Cup breedte
- Stuurhuis zonder stuurbekrachtiging ( neemt me teveel ruimte in beslag , en lijkt me niet nodig op circuit )

Kan iemand me trouwens vertellen wat dit ( ik denk ) pompje doet ?

[img]http://imageshack.com/a/img631/2114/Gw5FcW.jpg[/img]
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Das een elektrisch waterpompje om na het rijden nog wat na te koelen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat is het KVS pompje wat de vloeistof nog eens rondpompt als de auto al stilstaat, soort van nakoeling, op zich wel een mooi bedacht systeempje :)
Edit: Damn it Martijn!

Als ik je nog wat tips mag geven:
-Neem een grotere poelie voor de dynamo (ik had bij de dynamoboer 1 gevonden die 30% meer omtrek had), dit om je dynamo te sparen bij hete dagen, gezien deze niet zo blij is met de vele toeren die je op het circuit maakt.
-Als je besluit de stuurbekrachtiging wel te behouden, neem dan wel een koelement erbij, gezien deze nogal mist voor een clio, waardoor het zaakje nogal een oververhit raakt en het bij het potje eruit begint te kwakken. Als je stuurhuis als een slurpend geluid maakt, dan is dit de reden (zijn op ebay wel revisie kits voor te vinden btw!)
-Paar harde motorsteunen van Vibra Technics zijn wel aan te raden, Jean Paul van Treico importeert dat spul. Groupe N hondenbot aan de onderzijde met vol rubber is ook fijn.
-De 19-16v baksteun is nog een leuke Add-on motorsteun. Je hebt dan alleen de bevestigingsbeugel en het rubber nodig (even searchen op het forum anders).
-Zoek een paar Decarbon Cup schokbrekers, als ze nog te vinden zijn...

Wil je nog gekker doen naast de Williamsbreedte:
-Clio RS astappen voor de achterzijde ombouwen, kun je ook camber- en caster stellen dmv speciale shimplaatjes
-Dikkere torsieassen voor de achterzijde zoeken, de Coupe versies gaan soms nog wel eens rond
-Megane Coupe stabilisator voor de voorkant (25mm) is ook een leuke upgrade, maar dan moet je wel achter ook stijver maken anders wordt ie erg onderstuurd.
-Clio RS remmen 280mm, zijn diverse manieren om dit om te bouwen, handigste is met RS fusee.
-Paar brakeducts zijn zeker aan te raden als je met de 260mm schijfjes wil blijven fietsen.

Sommige vinden de Groep A luchtfilterbak in de parafan met een 21 Turbo luchtfilter nog wel een mooie upgrade, ik vind het echt nodeloze takkeherrie voor minimale winst, maargoed ik reed dan ook gewoon 350km naar de Ring en weer terug. Ik zou gewoon een K&N inlegfilter met een dikke slang naar het mistlampgat trekken, goedkoper en werkt net zo goed. :p
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

De JC5 bak heeft conische lagers op de primaire en secundaire as en is daarmee iets sterker. Maar ook die kunnen stuk hoor. :)

Het koelwaterpompje zorgt er voor dat het koelwater nog even 10 minuten na afschakelen van het contact blijft circuleren om kokend koelwater in de cilinderkop te voorkomen, werkt vaak niet meer maar als het werkt is het best nuttig. Het relais voor dat pompje zit als het goed is achter je linker koplamp :)

Voordat je een stuurhuis zonder bekrachtiging gaat monteren moet je er even aan denken dat deze een andere verhouding heeft en je dus meer slagen "Lock-to-lock" krijgt wat dus betekend dat je meer moet sturen voor dezelfde stuuruitslag. Daarbij moet je de stuurkolom vervangen, deze is langer van een Clio16V zonder stuurbekrachtiging. Ik zou gewoon de stuurbekrachtiging behouden en er een koeler tussen zetten van een 19 16V.

19 16V baksteun is inderdaad ook wel een goede upgrade. Mocht je wat zoeken, ik heb veel R19 16V delen wel liggen.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Ook een goeie upgrade: williams breedte. Hier te koop voor weinig http://link.marktplaats.nl/m966055434
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Thnx mannen voor de info !

Weer een hoop ideeën rijker.
Steven je hebt het over dikkere torsiestaven , van welk model moet ik deze
dan zoeken ? Kangoo oid?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Voor de 5 kon je die van een Express nemen, voor de clio weet ik niet of er wat binnen het standaard renault gamma te krijgen is.
Zelf had ik via Jean-Paul een setje echte cupstaven bemachtigd, die heb ik aan Merijn en M-de-Haas verkocht.

Kan zijn dat Reichard motorsport in Duitsland nog wel nieuwe cupstaven heeft? Is alleen prijzig grapje daar.

Die Link van Geert zou ik niet te lang over twijfelen, als de assen spelingsvrij zijn is dat echt een koopje!
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Steven schreef:Voor de 5 kon je die van een Express nemen, voor de clio weet ik niet of er wat binnen het standaard renault gamma te krijgen is.
Zelf had ik via Jean-Paul een setje echte cupstaven bemachtigd, die heb ik aan Merijn en M-de-Haas verkocht.

Kan zijn dat Reichard motorsport in Duitsland nog wel nieuwe cupstaven heeft? Is alleen prijzig grapje daar.

Die Link van Geert zou ik niet te lang over twijfelen, als de assen spelingsvrij zijn is dat echt een koopje!
Gaan we nog ff achter die torsiestaven aan.
Heb meteen contact opgenomen met de adverteerder van de Williams set ( Patrick van de Biggelaar ). Die komen regelmatig bij ons de de Speedway in Venray dus lekker makkelijk.

Geert bedankt voor de tip ! (Y)
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Vraag Patrick dan direct voor een F7R, grote kans dat hij nog wel wat heeft staan (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Of vraag Patrick wat het kost om je carter aan te passen voor een 2L krukas, opboren naar 82.7mm +zuigers en krukas.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Heb wellicht een F7R Megane blok gevonden met 117.000 km
Lijkt me een prima optie , even kijken wat er nog op me pad komt.
Zal vd Biggelaar eens contacten over de motor (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dan ben je meer kwijt dan gewoon een knap Megane blok te kopen!

Let er wel even op welke code deze heeft, je hebt ze namelijk ook waarbij de oliepomp met een ketting aangedreven wordt, weet niet of de 16v kop daar ook zomaar op kan...
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

De F7R 714 heeft een ketting aangedreven pomp en ook daar past een F7P kop op. Kijk maar bij Dirk Kuipers http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=4926.180
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Megane motorblok dat ik gezien heb is F7R710 , zijn deze dan via de distributie aangedreven?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ja, is verder gelijk aan het F7P blok (behalve boring/slag)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

De 714 is juist wel goed om te hebben!
Deze is speciaal voor de homologatie van de Megane Maxi gemaakt en weegt dan ook 7kg minder, voor een racer juist wel interessant! Ask Geert.

En ik zou toch overwegen om die cylinderkop van de Megane toch te gebruiken, de grotere Megane inlaatkleppen en de betere flowende 'smallport' inlaatkanalen zijn toch wel een leukere basis om op verder te borduren.
De Megane werkt normaal zonder rotor en dus met losse bobines, maar als tussenoplossing kan Patrick voor jou de meganekop zo aanpassen dat er een gat gefreesd wordt voor de oude F7 rotor, dan kun je dus de oude ECU+kabelboom gemakkelijk gebruiken.
Kun je altijd later nog eens beslissen om met een standalone aan de gang te gaan, dat rotorgat weer afdichten en de penbobines erin te zetten en hier zijn ook beter passende throttlebodies voor te vinden gezien die smallport kanalen.

En wat Tutuur ook zegt, Patrick heeft veel nieuw/gereviseerde motoren liggen, is op zich natuurlijk dikke prima, maar als je een beperkt budget hebt is de keuze voor een gebruikte motor veel logischer (Y)
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Steven schreef:De 714 is juist wel goed om te hebben!
Deze is speciaal voor de homologatie van de Megane Maxi gemaakt en weegt dan ook 7kg minder, voor een racer juist wel interessant! Ask Geert.

En ik zou toch overwegen om die cylinderkop van de Megane toch te gebruiken, de grotere Megane inlaatkleppen en de betere flowende 'smallport' inlaatkanalen zijn toch wel een leukere basis om op verder te borduren.
De Megane werkt normaal zonder rotor en dus met losse bobines, maar als tussenoplossing kan Patrick voor jou de meganekop zo aanpassen dat er een gat gefreesd wordt voor de oude F7 rotor, dan kun je dus de oude ECU+kabelboom gemakkelijk gebruiken.
Kun je altijd later nog eens beslissen om met een standalone aan de gang te gaan, dat rotorgat weer afdichten en de penbobines erin te zetten en hier zijn ook beter passende throttlebodies voor te vinden gezien die smallport kanalen.

En wat Tutuur ook zegt, Patrick heeft veel nieuw/gereviseerde motoren liggen, is op zich natuurlijk dikke prima, maar als je een beperkt budget hebt is de keuze voor een gebruikte motor veel logischer (Y)
Steven zo'n gat laten frezen om de Megane kop te gebruiken klinkt zeker aantrekkelijk. Zal hier eens voor informeren bij Patrick.
Dient er dan nog meer omgezet te worden ? Zoals een vliegwiel oid?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb het gedaan en gedocumenteerd. Patrick heeft de kamer in de megane kop gefreesd. De ECU is van een F7P met een andere chip erin. Je moet nog een gaatje in de kop tappen voor de klopsensor. Verder kun je het hele inlaatspruitstuk incl TPS gebruiken. Ook de inlaatluchttemperatuursensor heeft de juiste waardes. Wel moet je voor de F7P ECU een lambda sonde met 3 draden gebruiken en het F7P vliegwiel met 44 tanden. Lees maar even http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=40 (De gedeeltes over de megane ECU kun je overslaan. De Megane ECU bleek defect te zijn)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

jacques schreef:Ik heb het gedaan en gedocumenteerd. Patrick heeft de kamer in de megane kop gefreesd. De ECU is van een F7P met een andere chip erin. Je moet nog een gaatje in de kop tappen voor de klopsensor. Verder kun je het hele inlaatspruitstuk incl TPS gebruiken. Ook de inlaatluchttemperatuursensor heeft de juiste waardes. Wel moet je voor de F7P ECU een lambda sonde met 3 draden gebruiken en het F7P vliegwiel met 44 tanden. Lees maar even http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=40 (De gedeeltes over de megane ECU kun je overslaan. De Megane ECU bleek defect te zijn)
Thnx. Jacques ! (Y)
Heb je link onder de favorieten staan , incl. die van het franse forum
helaas bleek mijn frans hier nog niet tegen bestand , maar gaat goed komen !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

alles wat steefie hierboven er uit blaat had ook ook zon beetje aan mijn clio gedaan. (ook nog wat met nokkenassen gespeeld top secret ;-) )
result 188 PK.
tesamen met een 3048 bak krijg je dan een blok dat werkelijk trekt als een lier in elke versnelling
en echt hard loopt.
je blijft er menig bmw 6 cilinder mee voor.
veel DNRT mee gereden echt (Y)
heel veel plezier van gehad.

hij draait nu echter zijn rondjes in La France.
kom volgend jaar wel weer op het circuit met mijn "nieuwe" bolide als mijn huis verbouwing klaar is.
kunnen we mooi samen tegen elkaar racen :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

mark 5t schreef:alles wat steefie hierboven er uit blaat had ook ook zon beetje aan mijn clio gedaan. (ook nog wat met nokkenassen gespeeld top secret ;-) )
result 188 PK.
tesamen met een 3048 bak krijg je dan een blok dat werkelijk trekt als een lier in elke versnelling
en echt hard loopt.
je blijft er menig bmw 6 cilinder mee voor.
veel DNRT mee gereden echt (Y)
heel veel plezier van gehad.

hij draait nu echter zijn rondjes in La France.
kom volgend jaar wel weer op het circuit met mijn "nieuwe" bolide als mijn huis verbouwing klaar is.
kunnen we mooi samen tegen elkaar racen :D
Ik heb toendertijd je topic van de Clio met veel plezier gelezen en ben benieuwd naar je nieuwe racer !
Inderdaad een hoop super ideeën hier ! Alleen even kijken wat er financiël mogelijk is.
Ben nog huis zoekende met mijn vriendin ( en lijkt me leuk om deze nog een tijdje te houden ;-) ) dus kan niet heel me lol op ben ik bang.

Maar volgend jaar gaat ie er zeker staan bij de DNRT en lijkt me super om dan tegen elkaar te racen Mark! (Y)
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Waarschijnlijk na het weekend worden er wat knopen doorgehakt wat er komt !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja ik denk dat er zat leuke opties zijn, van Megane onderblok met F7P kop tot compleet gereviseerd.

Hoop in 2016 toch ook weer eens wat vaker bij de DNRT aanwezig te zijn, wie weet bied ik me nog wel eens aan als sleutelhoer ;)
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Steven schreef:Nouja ik denk dat er zat leuke opties zijn, van Megane onderblok met F7P kop tot compleet gereviseerd.

Hoop in 2016 toch ook weer eens wat vaker bij de DNRT aanwezig te zijn, wie weet bied ik me nog wel eens aan als sleutelhoer ;)
Zou mooi zijn ! Enkel als koffiedrinkhoer is mij ook prima (Y)
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

*Update

Afgelopen zaterdag er eens lekker met een collega op uit geweest , bezoekje aan motoren revisiebedrijfje in Drunen gebracht
en even bij Biggelaar motors op bezoek geweest.
Even een kijkje in de keuken van zijn F7R collectie gekeken , en inderdaad een hoop kwijlmateriaal gezien :worship: :kwijl:

Het blijft bij deze ronde bij Williams draagarmen en Aandrijfassen voor een prikkie ;-)
Verwacht er toch wat vaker op visite te gaan zo , in ieder geval een setje drijfstanglagers ( met lipje ) en ARP drijfstangbouten besteld.

Op dit moment is een Biggelaar motortje teveel van het goede , ( Overigens niet duur voor wat je eigenlijk krijgt ) , vandaar
het bezoekje aan Okesion motoren in Drunen en een nieuw kloppend hartje gekocht :

[img]http://i58.tinypic.com/t9gjkx.jpg[/img]

F7R 710 , 116.000 KM
Ziet er nog netjes uit !

Deze gaat lopen op de F7P kop , en dan zoetjes aan de Megane kop bewerken en gaandeweg aankomend seizoen wellicht omsteken ! (Y)
F7R wordt in ieder geval open geschroefd en nagekeken alvorens we hem erin knallen.
Werk aan de winkel !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Yeah, goed bezig Peter...

Je gaat uiteraard de lagertjes even vervangen preventief neem ik aan?

Als je het nog niet wist; voor F7 oliepompen is een groep N veer te krijgen voor hogere oliedruk, goedkoper alternatief is een paar M8 ringen onder de huidige veer om zo de oliedruk iets omhoog te krijgen. Die hogere oliedruk is erg wenselijk als je een seperate oliekoeler gaat draaien, daardoor verlies je namelijk snel 0,5-1 [bar] aan druk, dus die wil je wel compenseren.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@steefie M6 is dat ringetje :D

weet niet of dat ook werkt in de 710 motor van de megane die hebben geloof ik ketting aandrijving?

en idd wel ff preventief alle lagers vervangen (Y)
kosten ook weinig dus zeker doen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Inderdaad al drijfstanglagers en ARP bouten besteld bij Patrick.
Daar laten we ons niet nog een keer mee neppen ;-)
Zal het zaakje van de week eens loshalen en eens kijken wat we allemaal nodig hebben.
Waar is zo'n veertje te krijgen? En is ook aan te raden zonder externe oliekoeler?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

hier te koop maar 1 m6 ringetje is ook voldoende.

http://www.ebay.nl/itm/Ressort-Gr-N-pom ... 2a21f6625d

Voor een f7r chip kan je je eventueel tot Menno richten.

p.s. de ketting aangedreven oliepomp zit alleen in de f7r-714.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Als je deze veer koopt zou ik hem wel even controleren. Bij mij bleek hij minder stug te zijn als origineel wat resulteerde in een te lage oliedruk met alle gevolgen van dien :-(
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Denk dat het de M6 ring optie wordt , van de week eens ff de motor ruimte opschonen en het onnodige grut eruit gooien.
Absorptievat , bekabeling van verlichting etc.

Tenminste neem aan dat dat Absorptievat er zo uit kan ? Neem aan dat die niet nodig is voor me waggie.
Gewoon eruit halen en slangen afdoppen toch?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gewoon 1 M6 ring en klaar weer €25 minder uitgegeven.

ook zonder oliekoeler kan dit no problemo.
echter zou ik wel een mocal set monteren met thermostaat 13rijen werkt super op een clio had ik ook op mijn cup racer en aanmerkelijk
betere olietemperaturen op circuit.
natuurlijk wel 10W60 er in pleuren!!!


idd weg met dat zogenaamde milieu vat! (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Peterploegmakers
Berichten: 66
Lid geworden op: do 18 sep 2014 15:37

Vandaag wat post binnen gekregen , zodat er morgen weer lekker geklust kan worden :

[img]https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56C88AF5[/img]

Drijfstanglagers ( met lipje ) en ARP bouten.
Morgen even het gros omsteken naar de F7R motor , en de motorruimte eens goed onder handen nemen.
Iemand nog tips voor monteren drijfstanglagers ?
Plaats reactie