Tuur's JS Clio R450T

Vertel hier alles over je project.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Klinkt bruut!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Klinkt veel belovend!
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Tuur ....dit is t probleem.

https://www.pcmag.com/news/354711/photo ... e-internet

Kort gezegd....ze willen dik geld per maand .
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Duidelijk, overstappen dus!
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Gaaf dat filmpie, hoor je die turbo zo fluiten?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat is correct, maar dat is vooral het turbine wiel wat je hoort, omdat de rest van de uitlaat er nog niet op zit. Dat gaat nog wel minder worden hoor!
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Tuur en de rest, maak een flickr account aan. Veel makkelijker en 1 tb gratis opslag.

Verder moooooi! (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Deze keer even een update zonder foto's, dit omdat ik nog geen alternatief voor photobucket heb.

Gister de auto afgebouwd, warm laten draaien etc. Alles afmonteren was nog even een uitdaging omdat het op een Clio natuurlijk allemaal net niet past....
Aan het eind van de dag kwam ik er achter dat ik een fout had gemaakt met de tankontluchting, de tank kon er vandaag dus weer onder vandaan :( na dat gedaan te hebben, de auto van binnen en buiten ontdaan van 6 maanden stof en voor een testrit gegaan. De auto liep prima en de eerste geluiden van de turbo hebben zich ook al gepresenteerd :smile:

Helaas kwam ik er achter dt de koelfan niet naar behoren werkt, na wat meten tot de conclusie gekomen dat er ergens sluiting in zit, bij gods gratie morgen vrij gekregen dus dat is mijn laatste kans om hem af te maken voor de trip nar Engeland aankomend weekend. Spannend!!!!
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Succes Arthur met afbouwen :beer:
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Succes met afbouwen inderdaad! En meteen eeen mooie testrit :-)!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Vandaag alle problemen opgelost en even een goed testritje gemaakt, voor zover lijkt ie het prima te doen :)

Wel de voorkant iets omhoog geschroeft, de Michelins vallen toch iets breder uit dan de Hankooks die ik had....
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Alternatief voor photobucket....flickr.

Je kunt foto's op prive zetten en toch delen met een link op t forum. Werkt ideaal!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De eerste 300km's zitten er op zonder noemenswaardige problemen. Heb helaas geen tijd meer om hem op de testbank te zetten dus ga mooi cruisen richting Engeland. Toch wel spannend na een half jaar bouwen :p
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

tutuur schreef:De eerste 300km's zitten er op zonder noemenswaardige problemen. Heb helaas geen tijd meer om hem op de testbank te zetten dus ga mooi cruisen richting Engeland. Toch wel spannend na een half jaar bouwen :p
Haha hoppa en gaan met die.....
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Zeker spannend, maar gaat vast goed komen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Het is inderdaad goed gekomen 8)

Wel een erg lange reis gehad, de helft van ring Londen was afgesloten :~
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Beetje een late update omdat ik afgelopen weken nogal druk ben geweest met het klaar maken van de auto, daarnaast ook maar even een flickr account aangemaakt zodat er weer wat foto's gedeeld kunnen worden!

Er zijn last minute wat tegenslagen geweest, waaronder het opnieuw moeten verwijderen van de tank en het niet werken van de koelfin. Uiteindelijk heb ik deze issues nog net op tijd op kunnen lossen waardoor ik een testrit naar het werk kon maken van retour 200km. Tijdens deze testrit totaal geen problemen meer gehad en zodoende besloten mijn reis richting French Car Show toch maar te gaan doen met de turbo. Deze 1600km heeft ie ook weer glansrijk doorstaan!

Hier een paar foto's gemaakt tijdens het evenement:

[img]https://farm5.staticflickr.com/4294/35638717210_c65ace17d2_c.jpg[/img]

[img]https://farm5.staticflickr.com/4294/35986650896_46f628e99d_c.jpg[/img]

Om eerlijk te zijn viel het evenement me wat tegen, ik ben in het verleden al vaker geweest maar deze keer was de organisatie toch echt bagger...... Volgend jaar maar weer een ander evenement in de UK bezoeken.

Positief puntje was wel dat ik uitgenodigd ben om een photoshoot te doen voor Performance French car magazine :smile:

[img]https://farm5.staticflickr.com/4326/359 ... 043b_c.jpg[/img]

Het zal helaas geen cover feature worden omdat ze simpelweg de policy hebben dat alleen met nationale auto's te doen, maar een paar pagina's zullen zeker gevuld gaan worden :)

Wat zijn nu de huidige, technische, specs van de auto:
Megane 250 motor met 80kkm, incl megane 250 gasklephuis (+ zelfgemaakte adapter voor boostslang)
Borg Warner EFR 6758 turbo op een T25 tubular manifold + alle aansluitingen custom made by me
R26 versnellingsbak met R26.R koppeling en enkelmassa vliegwiel
Volledig 3" handgemaakte downpipe/uitlaatsysteem met herrieklep
Megane 250 intank 550kpa brandstofdrukregelaar met megane 225 brandstofpomp (tijdelijk), voor nu nog standaard injectoren.
Airtec 95mm FMIC, aangepast ivm slechte passing op Clio
Forge hardpipekit ook aangepast ivm slechte passing op Clio
Handgemaakte 2,5" RVS inlaatbuis met Ramair filter
Oil catchcan
Vooraan nieuwe Megane 250 cup remmen en achter nieuwe originele remmen, rondom voorzien van DS2500 blokken
Motul RBF600 remvloeistof


Softwarematig is de brandstofinspuiting aangepast zodat deze rekening houdt met een 'rising rate fuel pressure regulator', bij de 197/225 is dit namelijk een vaste druk van 3,5bar, de brandstofmap even met een wilde gok aangepast tov mijn stage 2 software.
De ontstekingsmap voorzien van een Megane 250 ontstekingsmap, welke ik vervolgens aangepast heb om het gemis aan vvt te compenseren.
De boost duty op 0 gezet zodat ik voorlopig nog even op actuator druk rijdt.

Aankomende zaterdag eerst iemand op de testbank assisteren met het tunen van zijn BMW twin turbo project, hopelijk daarna nog wat tijd over om in ieder geval het 'part throttle' gedeelte, wat ik nu gegokt heb, wat beter af te stellen en met een beetje mazzel ook nog wat boost afstellen als de tijd dit toelaat :)
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Booh! Ben zo benieuwd naar hoe die er nu bij staat he!
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

HEEL lekker bezig Arthur! :worship: Ben ook echt benieuwd wat hier uit gaat komen :D
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

nice Tuur! als purist zijnde, heb je nog een ander vaatje liggen? ;)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Thanks voor de complimenten heren, helaas zaterdag eerst een e92 m3 met 335i motor, op scs delta ecu op de testbank dus tijd voor m'n eigen auto zal krap worden....

Ja Paul, i know, hij was nieuw toen ik de eerste conversie deed, helaas is er flink wat vuil uit de koelslangen los gekomen waardoor het er niet meer uit ziet. Volgende keer dat ik de motor ga wisselen zal ik er een nieuw vaatje in hangen ;-)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Na gister eerst druk bezig te zijn geweest met de BMW toch nog een paar uurtje in kunnen proppen voor m'n eigen auto. Door de beperkte tijd heb ik niet veel meer kunnen doen dan de brandstof op 0.5, 0.7, 0.9 en 1.1 bar af te stellen. Ontsteking verder nog van af gebleven tov de basis map die ik geschreven heb, eveneens een simpele open loop boost control gebruikt, de spool-up kan dus nog een stuk verbetert worden :)

Kijk even niet naar het gecorrigeerde vermogen, het was bijna 30* in de dyno ruimte maar eerlijk gezegd is zo'n correctie helemaal niet zo reëel op een turbo auto gezien die z'n eigen middelen heeft om de inlaatlucht af te koelen :D

Hoe dan ook, ik ben voorlopig even tevreden:

[img]https://farm5.staticflickr.com/4307/35710866620_ef70d3c2b5_c.jpg[/img]
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

:worship: (Y) pfff, wat een resultaat!
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

is dat alles? ;-) :D indrukwekkend!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Voorlopig is dat alles ja :D

Hopelijk binnenkort nog optimaliseren, heb goede hoop in ieder geval bij de 4000rpm op 400nm te zitten, daarna nog de closed loop boost control afstellen maar daar heb ik de testbank niet voor nodig :)
RyanRS
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 10 mar 2017 13:20
Car: Clio IV RS

Wat een beest en wat een plaatje! :worship:
Renaultjoe
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:36
Locatie: Bolsward

Leuke filmpjes op youtube.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik vond de filmpjes afbreuk doen aan de realiteit dus vandaar dat ik ze maar weer verwijderd heb :p

Inmiddels wel weer een paar uurtjes kunnen benutten om wat verder te tunen, deze keer met de testbank realistisch ingesteld:

[img]https://farm5.staticflickr.com/4310/36272891875_4141668cf4_c.jpg[/img]

Boost threshold is inmiddels al een stuk verbetert maar behoeft nog steeds aandacht, deze sessie vooral gebruikt om de fueling wat fijner af te stellen, resultaat is nog op 1,1bar piek en 1bar constant. Wel zit ik bovenin aan de max van de originele injectoren en ook de 225 brandstofpomp, volgende stap is 875cc injectoren en DW200 pomp plaatsen, fueling weer her kalibreren en dan eens kijken hoe die gaat reageren op nog meer turbodruk :D
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Wat een dik en snel apparaat zeg!!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Het is hier weer een tijdje stil geweest maar heb toch nog wat kleine dingen kunnen doen. Inmiddels de 225 brandstofpomp vervangen voor een DW200 pomp, voorheen liepen vanaf 6000tpm de AFR's op omdat de pomp het niet meer bij kon benen, dat is nu verleden tijd.

Gister nog even een paar uurtjes kunnen spelen op de testbank, druk is voor nu nog even gelijk gebleven, heb nu op alle drukken van 0,55 tot 1,1 de brandstof en ontsteking fijn afgesteld. Het volgende resultaat op 0,55 bar (actuator druk):

[img]https://farm5.staticflickr.com/4410/36670156942_a6da734702_c.jpg[/img]

En op 1,1 bar piek, 1 bar constant het volgende resultaat:

[img]https://farm5.staticflickr.com/4343/36444290110_031582c14a_c.jpg[/img]

Alles nog steeds op open loop boost control, vandaar de piek en daarna de dip. Hier is tijdens het rijden overigens weinig van te merken, het gaat gewoon als de brandweer!
Eerst volgende stap wordt de injectoren vervangen en de ecu hier op kalibreren, hopelijk dan aankomende zaterdag de actuator op z'n max laten draaien en zien wat ik er uit ga krijgen. 8)
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

WAT een beest!! :evil:
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Lekker bezig :worship:
Ben benieuwd wat je eruit weet te krijgen
Megane R26 -> Megane 4 RS
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Vanavond de injectoren gewisseld voor de 875cc exemplaren, daarna wat uurtjes besteedt aan het opnieuw kalibreren van de ecu. Toen ik daar tevreden mee was maar eens wat met de boost control gaan spelen. Ik heb nog niet veel, en zeker geen hoge toerentallen kunnen proberen, maar 1,5bar bij 4000tpm is al gezien >)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Standaard borg warner actuator wist de 1,5bar niet vast te houden en zakte bovenin naar 1,3bar. Zeer zeker niet langzaam maar wilde die 1,5 gewoon vast houden. Zodoende gister een turbosmart actuator gemonteerd waarvan de veren gewisseld kunnen worden.

Ik heb nog geen tijd/mogelijkheid gehad hem op de testbank te zetten maar als ik kijk naar het vermogen wat ik had op 1,1bar dan schat ik nu over de 400pk te zitten 8)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Nu 1,6 bar van 4000tpm tot redline. De run op de dyno in de 4e versnelling gedaan ivm hitte, bovenin begon hij wat ontsteking te trekken wat hij op de straat niet doet. Zodoende heeft hij in de realiteit nog net ff eerder zijn koppel en meer vermogen, maar dit geeft in ieder geval genoeg indicatie 8)

[img]https://farm5.staticflickr.com/4356/368 ... 7b20_c.jpg[/img]
Plaats reactie