Super cinq meets Alpine (kleine update pag.2)

Vertel hier alles over je project.
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Zoals de titel al doet vermoeden, mijn standaard 1.4 injectie moet plaatsmaken voor een 1.4(en een beetje) Alpine blok. Dit overigens dus in een standaard vijfje, waar uiteindelijk de nodige aanpassing aan verricht zullen worden en dan met name de remmen enzovoort.

In 2005 heb ik mezelf al eens voorgesteld op dit forum en had toen ook plannen om een standaard vijfje om te toveren tot gtt, echter is dat er nooit van gekomen. Nu bijna 10 jaar verder zijn de plannen iets gewijzigd en lijkt er iets meer schot in de zaak te zitten. Maar het basis idee blijft hetzelfde, een standaard vijfje met een snelle motor >).

Nu ter zaken, via via heb ik een Alpine blok gekocht dat al sinds 1990 uit elkaar ligt en destijds gebruikt is voor de racerij. Het bestaat uit:

Aangepaste cilinderkop, grotere kleppen.
78mm boring, aangepaste Mahle zuigers
Grotere slag(krukas niet origineel), nog niet duidelijk hoeveel maar de motorinhoud komt ongeveer op 1700cc
Voor de brandstofvoorziening twijfel ik nog maar ik neig naar regelbare injectie en ontsteking.

Dit topic zal voornamelijk over de motor gaan en minder over de auto.

[img]http://i1276.photobucket.com/albums/y478/adjanityson/IMG_9735_zpsd8aa59a9.jpg[/img]
Hier wat onderdelen zoals de zuigers en bussen, één van de drijfstang lagers was kapot gelopen en daarmee ook de drijfstang dus die wordt vervangen door de wat roestige drijfstang.
Momenteel ligt de krukas bij een revisiebedrijf om geslepen te worden. De cilinderkop ligt momenteel ook bij een revisiebedrijf voor een paar kleine zaken.

Hier nog een fotootje van het slachtoffer.
[img]http://i1276.photobucket.com/albums/y478/adjanityson/IMG_9739_zps1555f412.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Christof.L op za 15 nov 2014 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Welkom (terug) hier! Leuke plannen... (Y)

Ik ben wel benieuwd hoe je dat blok erin gaat lepelen, want als ik me niet vergis is dit een blok wat origineel in de lengte in een AT ligt, toch? Elke Super5 heeft het blok dwars erin liggen. Dat maakt nogal een verschil met de tunnel voor de vesnellingsbak en dergelijke. Dus ik ben benieuwd naar je plannen. Klinkt in elk geval leuk!

Succes en houd ons op de hoogte! :D
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Welkom. Leuk Project.

A.s. zaterdag ook nog van de party?

http://renault-tuning.com/viewtopic.php?f=16&t=31746
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

@Merijn, dat klopt, maar is prima te doen, je hoeft als ik het goed heb alleen de kop aan te passen dat de waterpomp aan de andere kant komt te zitten.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Welkom terug Christof! (Y)

Ik zou toch ook graag even wat foto's van het 5je zelf zien. :foto:

Succes met je gave project! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Zoals al vermeld wordt door Maarten-Jan, het onderblok van een alpine 1.4 is exact hetzelfde als dat van bijvoorbeeld een 1.4 gtt of het 1.4 injectieblok wat ik er nu in heb zitten. Enkel de waterpomp zit aan de andere zijde. Daar blijft deze waarschijnlijk ook zitten aangezien de aandrijving nu ook aan de bakkant zit. De nokkenas wordt aangedreven door een dubbele ketting en voor zover ik hebben kunnen zien is het niet mogelijk om hier nog de poulie van de waterpomp op te monteren, afdekkap aan die zijde is ook dicht.

Naar die meeting a.s. kan ik helaas niet komen.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Er rijdt iemand rond met een GTT met alpine kop, die heeft de waterpomp wel verplaatst, afdek plaat waar de waterpomp zat.
Dus het zou prima moeten kunnen, die gebruikt wel een GTT onderblok. Aan de andere kant, gewoon maken wat werkt :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gaaf project (Y)

je kan ook een elektrische pomp monteren btw.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Het is ingewikkelder als je denkt. De waterpomp kan je gewoon een ander model voor kopen die aan de andere kant past. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van deze blokken met de water pomp aan de andere kant, Grootste probleem als je een moderne onderblok pakt is dat dat de orginele nokken as niet past en de as in de blok kan je niet gebruiken om dat de bezetting anders is. Ik heb er ook eens aan gedacht om een at blok aan te passen voor in een GT.

je spruitstukken zijn het grootste probleem. En betrouwbaarheid bij deze opgeboorde Alpine blokken zijn ook een probleem. Neem voor de aardigheid contact op met Michel van Mars autosloop in Zwolle. Die racet met een 5 Alpine die heeft het ook lang geprobeerd met 1.6 Alpine blokken en die had ze continu stuk. Nu racet hij met een AT blok en die blijft heel.

Het is echt een top project, maar verwacht een hoop problemen voor dat je blok in je auto zit en dat je kunt rijden.
.
Ik zou zeggen voor de makkelijkste manier is bouw de bussen/zuigers en krukas in een modernere 5 blok en hang daar een dubbele webber achter. De krosflow kop daar ga je je eigen kop op breken (U)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Maar hier wordt nu gesproken over het plaatsen van een Alpine kop op een gtt onderblok. Mijn intentie was toch om een compleet (turboloos)Alpine blok erin te lepelen. Wat betreft die waterpomp, zo ver had ik er niet over na gedacht. Na het bekijken van wat plaatjes van Alpines zie ik inderdaad dat de uitgang van de Alpine pomp dan richting het schutbord gaat wanneer je de motor dwars zou plaatsen. Hier moet dus idd een oplossing voor gevonden worden.

Wat betreft de opgeboorde bussen, het gaat hier om een verschil van 76mm naar 78mm en als ik me niet vergis heb jij het over boring 80mm. Met een slag van 77mm en boring 80mm kom je dan op 1548cc. In mijn geval wordt de boring 78mm en de slag weet ik niet precies maar die zit ergens rond de 83mm waarmee je op 1586cc uitkomt. Diegene waar ik het blok gekocht heb wist mij ook al te melden dat die boring 80mm niet betrouwbaar was vanwege de erg dunne cilinderwand die je overhoudt.
Ik kan helaas nog geen uitspraken doen over de betrouwbaarheid, dat zal zich nog moeten gaan uitwijzen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ieder geval vinden de meeste hier op de site dit echt interessant. Ik ieder geval wel want van het succesvol plaatsen van een alpine blok in een r5 is weinig bekent.

ik lees hier over ruimte gebrek aan de voorzijde voor het inlaat spruitstuk

http://www.clubcinq.nl/forum/viewtopic. ... 6&start=15

Ik was op zoek naar een Duitse site van een gt turbo die een soort van t2 blok ik zijn auto had gemonteerd/gebouwd dat was ook echt een super mooi project maar ik meen mij ook te herinneren dat de inlaat kant echt super weinig ruimte had
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Abel, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt heb uitgezocht welke problemen ik kan tegenkomen bij het plaatsen van een A-blok in een nieuwer type vijf. Ik had zoiets van: onderblok=gelijk dus zal wel passen :) . Maar nu ik dat filmpje zie zie ik inderdaad dat er weinig ruimte overblijft.
Mijn uitgangspunt was eigenlijk toch al om een zelfgemaakt inlaat en uitlaat te plaatsen. ik heb veel profijt met dat ik werk in een machinefabriek en zelf kan draaien(CNC), frezen(CNC) en lassen(alu,RVS). Zelf ben ik werkzaam als constructeur. Ik wil niet zeggen dat daarmee alles is opgelost maar het zal ongetwijfeld helpen.

Ik hoop in ieder geval ook dat ik dit project tot een succesvol einde ga brengen :grin: . Mijn eerste project ong. 10 jaar geleden is helaas nooit echt van de grond gekomen vanwege kennis en geld gebrek.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

hou ons op de hoogte en zorg er voor dat je van alles 2 maakt ;-) kun je een ander ook nog blij maken met je eigen ontwikkel spul :D
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kan die site van die duitser effe niet meer uit mijn hersenpan omhoog halen maar daar staat ook leuk spul op.
doet veel met dikke turbos dacht ik.
iemand hier ff een linkie?
svennie?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

mark 5t schreef:kan die site van die duitser effe niet meer uit mijn hersenpan omhoog halen maar daar staat ook leuk spul op.
doet veel met dikke turbos dacht ik.
iemand hier ff een linkie?
svennie?

http://renaultpower.com ?
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Succes, klinkt als een leuk project!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Kwam nog 2 fotos tegen ergens, weliswaar een turbo variant maar goed dan moet een niet turbo variant
helemaal te doen zijn ;-)

[img]http://ekehaar.dlinkddns.com/images/2497.jpg[/img]

[img]http://ekehaar.dlinkddns.com/images/2514.jpg[/img]
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Maar als het dan loopt.....

Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik zou het sowieso als turbo blok opbouwen, anders kan je er net zo goed een gtx motor in hangen...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Idd die site (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Kleine update, cilinderkop is terug.

Schoon en vlak, kleppen geslepen en nog even aangeslepen op de zetels
[img]http://i1276.photobucket.com/albums/y478/adjanityson/IMG_0490_zpsc063b06a.jpg[/img]

Detail verbrandingskamer
[img]http://i1276.photobucket.com/albums/y478/adjanityson/IMG_0491_zpsd5fa2a4a.jpg[/img]

Bovenkant
[img]http://i1276.photobucket.com/albums/y478/adjanityson/IMG_0492_zpsce1dad3d.jpg[/img]

De kop heb ik gestraald met soda(natrium bicarbonaat), werkt prima en laat geen beschadigingen achter.

Ter vergelijk, een standaard kop van een GTT en de Alpine met grote kleppen :grin:
[img]http://i1276.photobucket.com/albums/y478/adjanityson/IMG_0493_zps03477a11.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Christof.L op wo 21 mei 2014 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

tutuur schreef:Ik zou het sowieso als turbo blok opbouwen, anders kan je er net zo goed een gtx motor in hangen...
En wat heeft een GTX voor vermogen, 90pk? Ik kan er natuurlijk nog geen antwoord op gegeven totdat het blok loopt en op een testbank is geweest maar ik gok dat dit blok meer in petto heeft, zonder turbo. Hij is sowieso mooier :)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Ziet er goed uit (Y)

Maar volgens mij moet je nog een brug lassen in de kop.... Veel hitte op een plaatst niet bang dat die krom trekt?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Weinig tijd gehad afgelopen weken(maanden?) maar nu afgelopen week weer bezig geweest met het project. De krukas is geslepen en pakkingen/lagers etc.. zijn besteld. Ik heb nog een beetje lopen wikken en wegen wat ik ging doen met de koeling en heb uiteindelijk besloten dat de dubbele nokkenasketting moet plaatsmaken voor een enkele zodat de poelie en waterpomp/dynamo gemonteerd kunnen worden zoals het nu ook zit. Lassen aan de kop is dus noodzakelijk zodat de waterpomp aan de andere zijde gemonteerd kan worden. Het was inderdaad beter geweest om dit voor het vlakken te doen maar ik durf het wel aan.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

je kan ook een elektrische pomp nemen die zijn ook niet zo heel erg duur meer en bespaart je een hoop werk.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

dan de volgende welke nokkenas ga je gebruiken?

Ik heb me laten vertellen dat het glijlager van de GT nokkenas anders is als die van de alpine....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

@ mark 5t, elektrische waterpomp heb ik overwogen maar dan zit ik nog met de aandrijving van de dynamo. Daar moet ik dan ook iets voor maken. De waterpomp maken aan de kant waar dat hij nu zit is wellicht minder werk dan het lijkt. Enkel de kop oplassen en even netjes vlak maken en de dubbele ketting eraf en de enkele ketting erop, plug en play en ik heb alle delen zo liggen.

@ Joost, wat betreft de nokkenas, ik heb er een nokkenas bij gekregen die gewoon in het A5 blok past en eigenlijk heb ik geen idee waar die van is aangezien er geen tap aan zit voor de aandrijving van de waterpomp en dynamo zoals dat wel het geval is bij een A5 en AT5 blok, deze lijkt meer op die van een GTT enkel de nokken zijn niet hetzelfde. Het klopt dat er verschil zit in het A5 en GTT blok, namelijk het A5 blok heeft er losse lagerbussen in zitten voor de nokkenas en de GTT niet. Al doende leer ik wel het een en ander van de verschillen tussen de blokken.

Trouwens, heeft iemand een idee waar ik lagerschalen kan kopen voor de krukas en drijfstang met een overmaat van 0.75mm? en wellicht ook pakkingen etc. Ik had dit alles bij MECA parts besteld maar die kunnen klaarblijkelijk de lagerschalen met overmaat niet leveren. Als iemand tips heeft hoor ik het graag!
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

mannessen motoren in Soesterberg zal ze wel kunnen bestellen.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Doe eens een foto van die nokken as a.u.b. en meet de glij lagers ook even voor ons op. heb je de nokkenas al in het blok gehad?

als dit past zou je misschien wel gewone r5 aandrijving kunnen gebruiken voor de nokkenas en waterpomp.
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Ik heb het idee dat die nokkenas van een R8 Gordini is. Ik moet wel nog ff controleren of ook het enkele tandwiel op die nokkenas past maar voor de rest ben ik 99% zeker dat ik de aandrijving kan overzetten. Na een beetje zoekwerk op internet ben ik er ook achter dat wanneer je die lagerbussen vervangt dat deze dan in lijn geboord/gehoond dienen te worden op de juiste speling ten opzichte van de nokkenas maar schijnbaar zijn er ook lagerbussen die al gelijk op maat zijn. Nou moet ik dus een lagerbus vervangen vanwege dat er aan een kant van het blok (de bakzijde) in de lagerbus een tweede kleinere lagerbus zat gemonteerd, deze heb ik eruit gesloopt omdat anders de nokkenas er niet in kon. Dit bevestigd wel mijn vermoeden dat de nokkenas die ik erbij heb er dus nooit in heeft gezeten. Wat er dan wel in zat weet ik helaas niet.

Dus het zal nog een leuke klus worden om het weer gemonteerd te krijgen :) .
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Glijlager maken is niet moeilijk.

Beide opmeten, uitrekenen wat je nodig hebt en een lagerboek induiken.

Maar goed bezig (Y)
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Christof.L
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 21:15
Car: Renault 5

Op de foto hieronder links een nokkenas uit een GTT en rechts de nokkenas die ik bij het blok heb gekregen, de diameter van de gelagerde delen zijn van beide assen 4x ø38mm nominaal. Links ook twee lagerbusjes die nieuw in verpakking bij het blok zaten beide passend voor ø38mm.
[img]http://i1276.photobucket.com/albums/y478/adjanityson/foto_zps90f0f7f3.jpg[/img]

Klaarblijkelijk moeten die lagerbusjes nog nagewerkt worden nadat ze gemonteerd zijn. Ik heb ook een WPHB van de A5 en daar staat een eploded view van het blok in en het lijkt erop dat daar maar één lagerbusje in zit aan de bakzijde. Volgens mij is dit gedaan vanwege de extra belasting van de aandrijving van de waterpomp/dynamo.
Toevallig heb ik nog twee AT5 blokken liggen :) en ga zometeen ff de nokkenas eruit pielen als het wil lukken om het tandwiel eraf te krijgen. Kan ik direct zien of er één of vier lagerbussen in zitten.
Ik heb wel het gevoel dat er iemand al aardig heeft zitten hobbyen met heb blok en aan mij de eer om de puzzel weer samen te voegen :X
Laatst gewijzigd door Christof.L op wo 20 aug 2014 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

als er 4 lagers in je blok zitten dan zou ik me er niet druk over maken. als het maar past. en als je gelijk hebt over die r8 nokken as dan zou ik helemaal blij er mee zijn aangezien je dan gewoon de r8 waterpomp inclusief de ketting kunt gaan gebruiken. c1j was indertijd een haast universeel blok.

(Y)
Plaats reactie