[5GTT] Project Turbo Tinus

Vertel hier alles over je project.
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Eindelijk maar een een keer de tijd genomen om mijn project hier te plaatsen.
Na ruim 10 jaar begint er een beetje schot in te komen en zal ik de komende tijd waarschijnlijk weer wat meer vragen hebben :)

Het begon allemaal in 2002 toen ik mijn GTT kocht. Een grijze GT Turbo Bestel uit 1986 (phase 1, al dan niet met wat phase 2 details...)
In betere tijden:
Afbeelding

Na 1.5 jaar in de GTT gereden te hebben problemen gehad met de koppakking. Na reparatie bleek de koprevisie toch niet goed te zijn geweest en is de 5 de stalling in gegaan. Aangezien ik weer ging studeren geen geld om de 5 op te knappen (Enkele jaren in een Volvo 343 gereden :D ). Wel in die tussen tijd de 5 gestript met het idee om deze ooit weer technisch in orde te gaan maken.
Toen kwam ik natuurlijk de narigheid tegen: roest :gun:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Alleen technisch in orde brengen was dus geen optie meer. Nieuw plan: volledig restaureren! 8)
Gelukig was m'n broer net begonnen met zijn Amerikaanse automaten revisie bedrijf, en kon ik gebruikt maken van de hobbyruimte ernaast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen met een van mijn nieuwe 'beste' vriend (de andere was de slijptol 8) ):
Afbeelding

Na de studie gaan werken, dus wel wat meer te besteden, maar ook weer minder tijd....
Na letterlijk enkele jaren (af en toe een zaterdag werken) uiteindelijk vrijwel klaar met de roest.
Eindeloos stukje ingelast, kriksteunen volledig vervangen, etc etc...
Afbeelding
Afbeelding

En tijd om weer te gaan opbouwen (dat is echt een heel stuk leuker!)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de loop van de afgelopen jaren druppelsgewijs vrijwel alle nieuwe onderdelen niet gekocht (meeste uit Engeland gehaald).
Van alles voor de ophanging, remmerij, koeling (volledig sparco slangen), en nieuwe rvs uitlaat. Ik kan maar beter niet de rekeningen bij elkaar gaan zoeken denk ik :D

Van nuttige onderdelen totsoms iets overdreven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot het "piece de resistance"; het motor blok. Dit was een hobby project van mijn broer, maar de auto is nooit van de grond gekomen.
Heb het blokje dus overgenomen. Volledig gereviseerd, grotere kleppen, snellere nokkenas, T25 turbo, en nog wat kleinere dingen :smile:

Afbeelding
(let niet op de aansluiting van de turbo en de 'versnellingsbak')


Inmiddels heb ik de ophanging en remmerij aan de voorkant afgemaakt, zit de achteras er weer onder, en is de tank ook weer gemonteerd.
Momenteel bezig met het volledig vervangen van de remleidingen en de benzineleidingen.

Daarna kan de GTT na 6/7 jaar op de brug (ja echt) misschien weer een keer op zijn eigen pootjes staan.
Dan zal de motor en de elektriciteit (ow dear..) aan de beurt zijn.

Als alles weer goed loopt, en goed zit (panelen) gaan de auto ooit nog richting de spuiter.
Ik heb nog twijfels over de kleur. Op dit moment is dat parelmoer wit, mogelijk ook nog meer richting pearlwit (bijvoorbeeld zoals bij de Peugeot).
Vanaf het begin eigenlijk aan (donker)oranje gedacht, maar dat is nu minder aan de orde (bang dat het te 'goedkoop' eruit gaat zien).
De orginele kleur blijft het in ieder geval niet (ik weet dat sommige mensen dat niet waarderen, jammer maar helaas ;-) )


Ook heb ik de afgelopen jaren nog een nieuw nostalgisch speeltje gekocht (import uit Spanje)
Afbeelding

En ben ik van de volvo afgestapt. Die werd vervangen door een Clio 1.4. 16v Si, die inmiddels weer vervangen is door een Megana 1.5 Dci (ik rij 50.000 km per jaar inmiddels)
Afbeelding


Genoeg Renault in mijn leven dus :beer:
Laatst gewijzigd door Turbo Tinus op zo 6 apr 2014 9:02, 10 keer totaal gewijzigd.
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Edit: weet iemand hoe ik de fotos hier kan verkleinen? :D

EDIT: gevonden :)
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Leuk stukje om te lezen! (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Gaaf project zeg (Y)

Die R14 is echt leuk, past die spare GTT motor daar niet mooi in?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Mooi project (Y) Hopelijk kun je de GTT binnenkort helemaal afmaken en eindelijk rijden.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Prachtig! Leuk dat je 'n topic hebt aangemaakt! (Y) (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Welkom Martin,

ik zal morgen even antwoorden op je Pm ;-)

Groet Gerald
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Top! En nog aardig dicht in de buurt ook (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

blokkie ziet er mooi uit zeg! En parelmoerwit is mijnsinziens 1 van de mooiste kleuren voor een GTT! :bang:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

parelmoer, met of mat grijze bumpers en scirts of in de kleur mat wit/grijs

de r14 (L) past zo een gt blok in. als het goed is is dat een 1L of een 1.3L c blok
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

De 14 blijft zoals ie is! Misschien wel een keer een 5 bak erin maar verder niks 'raars' :)

Dat doe ik wel bij de 5 :D
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Mooi blok!

Succes met de finishing touch! :)
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

1,5 jaar later is het wel weer een keer tijd voor een update.
Zeker nu de 5 GTT 30 jaar bestaat :D

Inmiddels al weer een aardig stukkie verder. En ja, de motor start weer :beer:

Na het zelf leggen van de remleidingen (was eigenlijk best makkelijk, en geen enkele aansluiting lekt zelfs :worship: ) en de benzineleidingen eerst de voorkant weer in orde gebracht.
Verder nog even de remmen + ophanging in orde gemaakt voor het belangrijkste: de motor er weer in hangen.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto360-6M4FJYPV.jpg[/img]
Ja, de auto is wel wat vies. Maar na 10 jaar + een hoop roest slijpen is dat ook niet vreemd :D
Overigens nog met oude uitlaatspruitstuk en turbo...

Blokje ligt er mooi bij al zeg ik het zelf :) :
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto360-SU34OIPX.jpg[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto540-NGGTZLVE.jpg[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto360-ILV8ZWCO.jpg[/img]

En na wat meer gepruts zit de rest er ook weer allemaal op en in
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto540-UH6B8IST.jpg[/img]
De rode bougiekabels worden nog vervangen door blauwe, evenals een zwarte dist. kap.
Blauwe turbo buis mogelijk ook nog weer geel (maar die had ik even niet liggen).

En daarna nog even (provisorisch) de uitlaat eronder gehangen.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto540-6T4JAEPS.jpg[/img]

Heeft iemand trouwens een duidelijke foto hoe is de uitlaatrubber vast moet maken?
Ik heb de hele auto opgebouwd, maar kan een simpel rubbertje niet goed vastzetten :D
Gaat om deze:
Afbeelding
Of is er een probleem phase 1 t.o.v. phase 2 oid?

Anywayz, eindelijk tijd voor het starten van de motor.
En dat ging eigenlijk heel soepel :beer:
(ok, na een nieuw benzinerelais, het juist aansluiten van de startmotor, het vergeten van de stekkers op het dash ging het soepel...)

Het motortje start en loopt (weer enigszins) 8)
Beetje horten en stoten, maar dat is misschien ook niet gek met de huidige setup van bv de nokkenas, het feit dat ie nog niet is afgesteld, en dat ik geen choke meer heb.
Eerste probleem was dat oliedruklampje niet uitging, en dan twijfel je toch even om hem flink warm te laten worden.
Gelukkig een aarde probleem van de sensor (van mijn phase 1 blok, dus beiden sensoren) naar het blok (verf helpt niet :p ), en dat lijkt nu weer in orde te zijn.
Binnenkort eens goed warm laten lopen (liever niet in de ruimte je weet maar nooit hoeveel CO er vanaf komt op dit moment :p ) en eventueel een stukje rijden.

Inmiddels ook een AFR aangeschaft, maar die moet nog aangesloten worden. Net zoals de dumpvalve en andere bling bling.
Ook moet ik de koelvloeistoftemperatuur meter nog goed aansluiten. Moet nog even de kabel doormeten om te kijken welke ik precies moet hebben.
Ik heb nog wat loshangende kabeltjes, dus het is nog even puzzelen welke het precies zijn (Komen die van de motorkabelboom of vanaf de accukant?).

Als het blok weer een beetje fatsoenlijk(er) loopt komt het interieur en exterieur weer aan de beurt.
Geen idee hoe dat gaat verlopen.

Kleur gaat nu weer meer richting Clio IV RS geel/oranje met matzwarte bumpers/plastic.
Eventueel met schoepenvelgen, ronal turbo, of speedline turini. Of misschien mijn huidige laten fixen/poedercoaten.

Maar dat is voor het komende jaar(-ish).
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Goed bezig! :worship:

Kabeltje voor je KVS sensor komen vanaf de accu kant die andere is van de carb. koeling
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Top! Wanneer wil je hem weer op de weg hebben?! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Lekker bezig !! (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Kijk! Weer lekker bezig! (Y) (Y)
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Ik hoop volgende zomer, maar ik weet inmiddels dat het vaak allemaal wat langer duurt dan je eigenlijk denkt.
Maar het schiet al aardig op mits de motor verder goed meewerkt.
Plaatwerk/plastic eerst weer er (netjes) opzetten. En waarschijnlijk komt ik er dan achter wat ik nog mis/toch niet meer zo bruikbaar blijkt te zijn.
En dan weer strippen + laten spuiten.

Iemand nog foto's van hoe de uitlaat vast zit met die rubber trouwens? :beer:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Waar wil je dat rubber plaatsen dan? Bij de bocht over de achteras? Daar zit inderdaad verschil tussen Phase 1 en 2.

Heb je een beugel aan je uitlaat zitten, of 2 haken?

In elk geval gaat het de haak die aan de auto zit door de gaten van het rubber en de beugel/haak aan de de uitlaatzijde hangt dan vervolgens in het rubber.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

MartijnG schreef:Waar wil je dat rubber plaatsen dan? Bij de bocht over de achteras? Daar zit inderdaad verschil tussen Phase 1 en 2.

Heb je een beugel aan je uitlaat zitten, of 2 haken?

In elk geval gaat het de haak die aan de auto zit door de gaten van het rubber en de beugel/haak aan de de uitlaatzijde hangt dan vervolgens in het rubber.
Demper heeft 2 haken (daar ga ik gewoon het rubberen 'blok' voor gebruiken. Bij de bocht zit een beugel op de uitlaat, en 1 haak aan het chassis (de andere weg gegerot/afgebroken, maar zal ik nog nieuw maken).

Maar zal het nieuwe rubber dus om de beugel vouwen en dan over de haak plaatsen. Vraag me af of dat ooit gast lukken aangezien er heel weinig ruimte voor Is.

Maar iig bedankt!
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Na wel geteld 30 meter te hebben gereden is de bak opengebarsten.
Waarschijnlijk iets losgekomen, en tussen tandwiel (aandrijfas links) en bak gekomen.
Gevolg, gat in bak, en 3,5L olie over de grond.

Ik ben dus opzoek naar een nieuwe bak (de reservebak die ik heb ik ook niet best).

Als iemand er nog een goede te koop heeft hoor ik dat graag!

Anders ga ik proberen de 2 bakken te (laten) combineren.
In hoe verre zijn onderdelen te gebruiken van de nieuwere jb3's ? (niet de tandwielen, maar meer de pakkingen, slotbouten/borging, lagers, keerringen)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Koop een andere bak en ga niet kloten als je niet bakken met geld uit wilt geven. je kunt wel voor de zekerheid de keerringen laten vervangen, of zelf doen. Pakkingen zijn er niet, behalve de 5e versnelling en vloeibare pakking :p (ik heb 5 liggen en houd er 2 minimaal, de rest mag je kopen maar Groningen is wat ver)
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Het is alweer een tijdje geleden, dus tijd voor een update.

Inmiddels is de bak weer vervangen:
[img]https://www.dropbox.com/s/pj8oz73x6rs5s ... 1.jpg?dl=0[/img]
https://www.dropbox.com/s/pj8oz73x6rs5s ... 1.jpg?dl=0

Na gezeur met de oude turbo (olie lekkage), maar een nieuwe gekocht: een Turbo Technics Stage II T2/T25 hybride
[img]https://www.dropbox.com/s/flp4sohheyzsw ... 4.jpg?dl=0[/img]
https://www.dropbox.com/s/flp4sohheyzsw ... 4.jpg?dl=0

En de rest van de auto wat meer in elkaar gezet.
[img]https://www.dropbox.com/s/nx79u070s3r31 ... 7.jpg?dl=0[/img]
https://www.dropbox.com/s/nx79u070s3r31 ... 7.jpg?dl=0
[img]https://www.dropbox.com/s/dc0si3ybsr09k ... 5.jpg?dl=0[/img]
https://www.dropbox.com/s/dc0si3ybsr09k ... 5.jpg?dl=0

Uitlaat hangt er weer onder:
[img]https://www.dropbox.com/s/72j6bf1q4kqaa ... 1.jpg?dl=0[/img]
https://www.dropbox.com/s/72j6bf1q4kqaa ... 1.jpg?dl=0

Nieuwe velgen + nieuwe banden erop:
[img]https://www.dropbox.com/s/eixogah04nbnb ... 3.jpg?dl=0[/img]
https://www.dropbox.com/s/eixogah04nbnb ... 3.jpg?dl=0

Lijkt erop te lijken allemaal.
Ben nu bezig met afronden van wat laatste punten.
Blower deed het niet, is weer gefixed.
Enige grote punt is nu nog een mogelijke lekkage in het uitlaatspruitstuk of pakking. Mogelijk nog de kleppen.
Er zit nu een vrij harde tik in die mijn erg doet denken aan een lekkage. Dus binnenkort eerst even de kleppen nakijken, en anders het uitlaatspruitstuk eraf (wat een hel zal worden, aangezien ie totaal geen ruimte heb om de moeren los te krijgen...).
Daarna nog wat kleine las dingetjes aan de dorpels + de skirts er weer op.

Hopelijk deze zomer klaar voor de APK :D
Mocht ie het een tijdje volhouden, dan komt daarna de buitenkant wat meer aan de beurt.

:beer:


edit: hmm de dropbox fotos doen het toch niet zo goed :grin: . Maar even linkjes van gemaakt. Hopelijk doen die het ;)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Heb je wel gecontroleerd of de flens van het spruitstuk rechts is met een rei? Die RVS dingen zijn vaak als onwijs krom uit de verpakking door het lassen. Ik heb de mijne destijds licht laten vlakken.

En ik snap je zorgen voor het spruitstuk...zo'n spaghetti is een een %*&-werk om in de auto te demonteren. Daarvoor moet je ook eerst je complete inlaatspruitstuk en startmotor etc. voor vervangen... :X
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Nope. Ik ging ervanuit dat het gewoon goed zou zijn.
Misschien iets teveel vertrouwen gehad.

Zal hem er toch maar afhalen om het te controleren.
:-(
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Het was inderdaad het spruitstuk.
Twee plekken waar duidelijk 'deuken' te zien zijn.
Wat een k#l$re werk zeg!
(Ben stiekem eigenlijk blij dat het spruitstuk was. Als het toch iets anders was geweest....)

Nu weer de normale eronder gezet.
Morgen afbouwen en hopen dat de lekkage pleite is :D


17mm spacers zijn ook binnen voor mijn et25 velgen.
En passen perfect!

Op naar de apk! :beer:
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Zucht......

Lekkage is verholpen, motor loop weer als een zonnetje. :beer:
Stukje gereden, en alles lijkt gewoon goed te zijn. Klinkt goed, stuurt lekker, remt goed.
Maar.....beetje gas in de 3e versnelling + wat turbodruk en de toeren schieten van 3000 naar 6000 zonder dat de snelheid echt omhoog gaat.
Lijkt erop dat de koppeling dus ruk is...
:@

Nu is het een beetje de vraag wat er aan de hand is. Lijkt erop dat de drukgroep gewoon niet sterk genoeg is.
De kabel is staat redelijk slap, dus volgens mij is het niet zo dat de loppeling 'open staat' blijft staan.
Ontkoppelen en schakelen gaat verder ook prima.
Ik heb de papieren even na gekeken, en het blijkt dat ik een LUK Heavy Duty heb gekocht van CBG (dacht dat ie tot 180pk zou moeten kunnen, althans dat werd gezegd :-( )
Dacht dat ik de Valeo uprated had, maar kennelijk toch niet.

Voordat ik (wederom..grr) het hele blok eruit ga halen toch toch eerst wat vragen:
* is het normaal dat de koppeling de eerste kilometers wat minder werkt? (ik kan het me niet voorstellen, nooit meegemaakt). Voorzover ik weet is alles netjes onvet overigens.
* is de koppelingskabel, drukgroep, arm toch af te stellen/zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Andere tips zijn uiteraard ook welkom!


Mocht het gewoon de koppeling zijn (wat het vast wel zal zijn).... welke koppeling (en waar) zouden jullie mij aanraden?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De engselsen kiezen vaak de 'valeo greenbox' welke bedoeld is voor de 480 turbo. Weet het nr zo even niet maar die kan ik wel voor je vinden.

Echter lijkt het me dat er iets gewoon niet goed zit, als je met een beetje druk al meteen doorslipt.... zelfs de originele koppeling voldoet prima voor aardig wat vermogen....
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Dat was ook mij eerste gedachte. Met de oude ook nooit wat gemerkt qua slippen. Al heeft het blokje nu wil iets meer pks (al heb ik die nog niet volledig gebruikt. Denk ik :( )
Maar zou even niet weten wat er dan mis kan zijn.
Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet. Althans :-(

Maar als het toch weer open moet neem ik het risico liever ook niet. Heb dan toch iets meer vertrouwen in een nieuwe.
Maar heb liever dat het niet los moet haha.

Zal eens kijken naar de 480 koppeling.
Als je nog een link of artikelnummer hebt hou ik mij aanbevolen :beer:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Kijk eens hoe ver de koppelingshevel terugkomt als je de koppelingskabel los gooit. Dan kun je zien of de kabel misschien te kort o.i.d. is waardoor de koppeling constant half aangetrokken wordt bij normaal bedrijf. Misschien dat daardoor de koppeling niet goed aangedrukt wordt.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Er staat vrijwel geen spanning op de kabel, dus ik denk niet dat dat het is.
Maar zal de volgende keer de kabel wel even losmaken.
Ook even het rubber eruit. Misschien houdt die nog iets tegen ofzo.
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Het is wel weer tijd voor een update :D

Na een jaartje of 17 (...) is het dan eindelijk zo ver: de 5 heeft weer een APK! :beer:

De eerste 200km zitten er weer op, en alles lijkt redelijk in orde te zijn.
Zelfs bij 34 graden blijft de temp meter mooi halverwege staan (dat is wel eens anders geweest in het verleden...).
Was weer vergeten hoe strak z'n wagentje toch eigenlijk rijd.

Heb nog wel wat trillingen/klapperen (van de versnellingspook) bij (vol)gas, dus daar moet ik nog wel even naar kijken.
Geen idee of het de motorsteunen zijn, afstelling (AFR is soms wat aan de hoge kant (10.5-11)), of dat ik gewoon teveel aan de moderne auto's gewent ben geraakt 8)
Tot die tijd gewoon nog even rustig aan, en hier en daar nog wat afstellen (carb, TDC, etc)

Als er deze zomer verder geen vreemde dingen gebeuren is het deze winter tijd om de buitenkant eens grondig aan te pakken.
Daar valt nog wel wat te halen ;)

Wel perfecte timing voor a.s. zondag. Probeer in elk geval bij de meeting te zijn. 8)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:Het is wel weer tijd voor een update :D

Na een jaartje of 17 (...) is het dan eindelijk zo ver: de 5 heeft weer een APK! :beer:
Beter laat dan nooit toch :smile:
Genieten maar weer van een echte auto 8)
Anything worth doing is worth doing right!.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Tof dat je er zondag bij was! Ben erg benieuwd hoe je GT turbo er in 2020 bij staat. (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Anders ik wel ;)
Was een mooie dag zo! Volgend jaar probeer ik wat langer te blijven.
Wel geleerd dat de pookknop al 18 jaar verkeerd om staat :D

Inmiddels al km of 500 gereden in de 5.
Eerste indruk is dat ie prima loopt :beer:
Enige puntjes is dat ie bij volgas na een bocht even inhoud (misschien acceleratie pompje te rijk?) en dat er tussen 3000 en 3500 toeren (voornamelijk 3 en 4e versnelling) behoorlijk veel trillingen zijn in de motor/motorsteunen/versnellingsbak. Ik ben er nog niet helemaal achter wat dat laatste zou kunnen zijn, afr blijft in elk geval redelijk stabiel. Binnenkort maar algehele check (incl motorsteunen).
Verder geeft de snelheidsmeter 10+ te weinig aan, maar daar hebben we tegenwoordig een app op de phone voor ;)
Plaats reactie