Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Bedankt voor de complimenten, het ruikt nog wel sterk na verf maar de vervliegt wel in de loop van de week haha

Even een foto van gisteren op de meeting van de Clioclub
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... C_0065.jpg[/img]
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

(Y)
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

mooi laag zo (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

(Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Toch wel erg lekker, zo'n zwarte 16v 8)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Hoeveel camber heb jij er voor op staan, Luuk?
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Mooi laag! Schreeuwt wel om willie breedte ;-)
Racing is the best way to convert money into noise
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Mooie racert zo!
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Daan2D schreef:Mooi laag! Schreeuwt wel om willie breedte ;-)
Zitten RS fussee's onder dus staat al 10mm per kant breder, slecht te zien door het camber.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

derbimarcel schreef:
Daan2D schreef:Mooi laag! Schreeuwt wel om willie breedte ;-)
Zitten RS fussee's onder dus staat al 10mm per kant breder, slecht te zien door het camber.
Weet ik, maar de willie upgrade licht ook al klaar bij luuk (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Haas schreef:Hoeveel camber heb jij er voor op staan, Luuk?
Geen idee heb er na het plaatsen van de RS fuse's niks aan gedaan geen uitlijning of dergelijke, het is voor circuit werk sowieso te weinig camber :smile:
Daan2D schreef:Mooi laag! Schreeuwt wel om willie breedte ;-)
Rustig aan Daan eerst maar eens knallen op het circuit heeft allemaal alweer genoeg gekost

Bedankt voor de complimenten iedereen :beer:
Entity_Razer
Berichten: 260
Lid geworden op: di 8 feb 2011 21:19
Contacteer:

LuukRS schreef:
Haas schreef:Hoeveel camber heb jij er voor op staan, Luuk?
Geen idee heb er na het plaatsen van de RS fuse's niks aan gedaan geen uitlijning of dergelijke, het is voor circuit werk sowieso te weinig camber :smile:
Daan2D schreef:Mooi laag! Schreeuwt wel om willie breedte ;-)
Rustig aan Daan eerst maar eens knallen op het circuit heeft allemaal alweer genoeg gekost

Bedankt voor de complimenten iedereen :beer:

Te weinig camber ? :) Je moet ook niet met -5° gaan rijden hé luuk :D

Netjes aangepakt wel ! goed om te zien dat je niet bij de pakken bent blijven zitten... (Y)
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Nee ik weet dat na -3,5 graden het geen zin meer heeft, maar ik heb echt niet zoveel camber.

Even een vraagje, ik ben onderdelen aan het verzamelen en kopen voor Williams breedte.
Het volgende heb ik al, maar als iemand tips heeft graag.
Nieuwe aandrijfassen.
Draagarmen
Stabistang
powerflex zwart (via J-P voor een scherpe prijs (L) )voor de draagarmen en de 2 binnenste van de stabi stang, buitenste 2 komen ook 8)

Nu heb ik gelezen dat het zeer verstandig is om je spoorstangen ook te vervangen voor een williams variant, maar dan de gehele versie met kogel ?
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... 218b7f.png[/img]
of kan het ook zonder ?
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... fd7fb5.png[/img]

En daarna uitlijnen wie weet een beetje een redelijke afstelling, hoeft niet top extreem.
Vooral de hoeveelheid uitspoor is belangrijk

Oja en is het nogdig om camber bouten te gebruiken voor originele cup dempers ?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

mocht je voor de spoorstangen meer lengte nodig hebben kun je ook 19 16v kogels halen, die hebben een langere schacht.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik heb meerdere keren williams breedte gebouwd met de originele 16v spoorstangen. Voor mijn gevoel houd je genoeg draad over. Als de de cup dempers monteert op een williams onderstel kom je aardig in de buurt van de 3 graden dacht ik. Camber bouten lijken me niet nodig dan.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

sterker nog... de wielen zo rechtop mogelijk gemonteerd geeft 2.5 a 3.0 graden camber...
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Clio 16V dempers op Williams draagarmen is perfect voor circuitgebruik inderdaad :)
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Zo die oude knar doet het weer. Er was een oud stukje koelslang dat niet meer lekker afdichten en een lekkende thermostaat huis, alles vervangen en gefixt.
Na ruim 2 maanden weer eens wat snelle meters gemaakt met dit hok, en ik was even vergeten dat hij zo hard ging :bang: :bang:

Nu heb ik even een vraagje ik heb Williams draagarmen van Steven gekocht en daar komen powerflexBLACK bussen in, wie heeft er een foto van hoe ze bevestigt moeten worden ??
De instructie is pleiten (N)
Met een of meerder foto's zou ik heel blij zijn :worship:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die instructie heb je ook niets aan, dus dont worry.

Even uitgaand van het nieuwe type, dan moet je het volgende hebben:
-4x stalen bussen met een verdikking (borst)
-4x stalen pennen
-8x rubbers (als ik het goed heb)
-8x pasringen

In die draagarm heb je de oude rubbers, welke je met gemak eruit perst met pers of een grote bankschroef.
Nu heb je in je draagarm twee keer een gat wat is doorgestanst, dus aan 1 kant heb je een stuk ongelijke kraag en de andere kant is mooi vlak.
Dan moet je dus die stalen bus met de borst tegen die vlakke kant aanleggen, let op, hierbij moet je mogelijk wat wegslijpen van de omgevouwen rand van de draagarm, anders krijg je die bus er niet netjes recht in.

Officieel zou dit een fijn klemmende passing moeten zijn, maar ik heb al zo vaak gehoord van dat die bussen nogal los liggen in die draagarm (zo ook bij mij) dat je ze wel met een paar flinke proplassen moet vastzetten aan de draagarm, anders heb je kans dat je bij hard aanremmen opeens wat hoort knallen daar vooronder :p

Nouja het monteren van de rubbers en stalen pennen + ringen wijst voor zich verder, grote hamer is vaak wel gewenst :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou vooruit, ik heb ook nog even voor je gegoogled, hier zie je precies hoe het moet zijn:

[img]http://9zz.co.uk/76/uploads/PFF60-301_2.jpg[/img]
Alleen die moet je dus nog wel even goed vasthechten aan de draagarm.

Let wel op, je hebt dus ook nog het oude type met een dunne stalen bus en een groot rubber, die leverden nogal wat problemen op, zoals je hier wel kan lezen:
Ouwe meuk troubles @ cliosport.net
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Helemaal geweldig Steven :worship: :worship: en heb idd het nieuwe type met die dikke stalen bussen precies zoals je beschrijft.
Met deze uitleg komt het helemaal goed, en als ze los zitten dan word het idd even lassen geen probleem (Y)
Dan moet ik alleen nog nieuwe fusekogels en stuurstangen en dan kan de Williams zooi er eindelijk onder :smile: oja en de opvul ringen van 10mm afdraaien naar 8 mm ivm camber van de cupdempers
Entity_Razer
Berichten: 260
Lid geworden op: di 8 feb 2011 21:19
Contacteer:

komen normaal nog 2 dikke rondellen bij (mm of 2/3 per kant) die je manu-militari erin moet MEPPEN zodra de draagarm voor in het subframe zit.

Of zo was het toch bij de R19 zijn black series powerflex'n ... valt mee als het subframe NAAST de wagen staat, geen idee als het subframe nog aan de wagen hangt. Alvast veel plezier ermee Luuk ! goeie upgrade !
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Bedankt Koen moet wel goed komen.

Zoals ik hier boven al een beetje liet weten ben ik bezig met de Williams spoor breedte.
Nu heb ik een paar vragen over de breedte.

1. Als ik de Williams assen plaats met de RS fuse's is 8mm opvulling bij -3.0 graden camber voldoende ?
niet dat weer mijn bakhuis finaal in 2e ligt

2. Bij de racer van Marcel las ik dat hij de stuur kogel of spoor stangen NIET had vervangen voor de Williams versie, Marcel raden wel aan om dit wel te doen.
Merijn en Haas hebben we dit wel gedaan, maar zij hebben Williams spoor stangen geplaatst.
Mijn vraag is redt je het niet met stuurkogels van een williams of 19 16V ?

En misschien dat mensen nog tips hebben waar ik op moet letten :worship:

Alvast bedankt mannen :beer:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die as die schuift altijd wat heen en weer dus dat zal niet klemlopen op 1-2 [mm] naar mijn idee.
Begin gewoon met alles monteren en voel gewoon of er nog genoeg spelingen zijn, de as moet nog iets ingedrukt kunnen worden bij het inveren, als dit meer is dan 5 [mm] is, zal het snel genoeg zijn.
Voor die stuurkogels, ik had van Ronald geloof ik al eens begrepen dat er genoeg draad op de stuurkogels zit om die uit te draaien, ook dit zie je snel genoeg lijkt me.
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Zaterdag Williams spoorbreedte erop, iedereen alvast bedankt voor de tips.
Even een vraagje over de 19 16V baksteun iemand een fototje daarvan kon zo gauw even niks vinden.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Zoek ff op " 4th mount gearbox 19 16V" ;-)

http://www.clio16valver.co.uk/forum/vie ... =3&t=23161

(F)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
maxibaas
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 21 dec 2011 17:13
Car: Clio 1.8 16v
Locatie: Nieuwerkerk
Contacteer:

Toevallig vanmorgen naar de dealer geweest voor die metalen beugel. 53 euro bruto :@ en dan moet die ook nog uit Frankrijk komen. Beste dus even een tweedehandsje scoren.

[img]http://i57.tinypic.com/110jhu9.jpg[/img]
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

die beugels zitten onder elke 19 en volgens mij ook onder elke clio2. Even op de sloop speuren dus.
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Bedankt voor de snelle input mannen even gauw op de sloop scoren dan maar. :worship: :worship: (Y)
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

En? Zit het er al onder? ;)
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Alles zit eronder, morgen even wat foto's
Wie weet wat een beetje circuit waardige afstelling camber en uitspoor ?
Alle info is welkom
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Camber tussen de -2,5 en de -3,2 graden, waarbij -2,5 handiger is als je nog veel tussenkm's maakt (ringen etc.) op -3,2 is hij wel lekker agressief met insturen :D

Sporing had ik meestal normaal staan.

Waar ga je heen trouwens? Kwikfit en profile tyrecenter zou ik niet proberen in ieder geval, bij beide (meerdere!) slechte ervaringen. Ton Weijsters op de rijkstraatweg vond ik wel ok laatste keer. (Y)
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Misschien niet handig voor naar de ring en op straat, Maar Raeder Motorsport zet meeste clio 2 ringauto's op -4 tot -4,5 graden.

Paul zijn 106 staat nu voor op -4,2 en 5 min uitspoor.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Mark5t heeft een hele map met afstellingen behorende bij zijn clio, misschien heeft hij nog leuke gegevens.

Volgens een ex monteur van de Belgische Clio cup, 2,7 graden camber en sporing 0.1 graden open, de torsieas op 1 tand voorspanning (dit geld voor circuit Zolder), op Spa stond het camber op 3.5 graden.
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Bedankt voor de tips over uitlijnen, nog steeds blijft alles welkom.
Wat Steven zegt over heen en weer rijden naar de ring dat zal wel blijven dus een full race afstelling zal het ook niet helemaal worden.
Zit zelf ook te denken aan 2.7 camber en uitspoor 1 graad meer dan origineel. maar voor als nog blijft het proberen en afstellen.
Ik laat hem door mijn maat afstellen bij Renault specialist Frank Mol.

Het heeft enige tijd geduurd maar de Williams spoorbreedte en cup dempers rondom is een feit.
Omdat we (de sleutel matties) wat ouder worden hadden we voor dit hufter klusje maar een brug gehuurd.
We hadden gewoon geen zin om te sleutelen op de grond en dan weer 2 keer zo lang bezig te zijn.
Zaterdag 9 uur begonnen, auto op de brug en alles los gaan halen.
Om 3 uur zat alles erop.
nieuwe Williams aandrijfassen MET opvul ring haha
Williams draagarmen, met Powerflex zwarte draagarm rubbers
Williams stabilisatorstang. met Powerflex zwart en paars
Renault Decarbon cupdempers
Eibach -50 veren
Deze week de auto nog uitlijnen en dan 2 nov testen op Zandvoort

Foto van originele breedte sorry voor de crapy kwaliteit
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... BAE48E.jpg[/img]
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... 2B41EB.jpg[/img]

En wat foto's van hoe het nu is.
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... 3F3ABC.jpg[/img]
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... 2372AA.jpg[/img]
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... 0265E6.jpg[/img]
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... E5F1C9.jpg[/img]
[img]http://i1074.photobucket.com/albums/w41 ... 57346E.jpg[/img]
Plaats reactie