[Haas' Mégane 1.9 DCi] Boem is... einde verhaal!
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Ziet er goed uit Martijn!
klopt, maar ik houd wel rekening met een vervanging van rond de 350.000 km. Alles watie langer volhoud, is mooi meegenomen, als ik het nog maar rijdend kan verkopen.Tom schreef:Gewoon doorrijden. Is toch geen knaak meer waard met die standen.
Nog ff een vraagje;
Ik merk de laatste weken dat de Mégane regelmatig wat inhoudt bij constante snelheid, vooral wat lager in toeren en vooral merkbaar bij koude motor en snelheid rond de 100 kmh.
De motor stottert niet, maar je merkt dat er niet met een constante kracht gedraaid wordt, maar meer een soort golfbeweging (moeilijk te omschrijven). De snelheid blijft op de meter wel gewoon constant, maar je voelt het een beetje golven zeg maar..
Gisteren de EGR-klep eruit gehaald en schoongemaakt, maar dat heeft niet echt geholpen. Het inlaatspruitstuk is van binnen wel echt goed smerig. Is zoiets goed te reinigen bij bijv. een revisiebedrijf?
Het liefst zou ik de EGR helemaal uitzetten, is dat te doen? (Echt electronisch uitzetten, dus niet de klep omdraaien in zijn behuizing ofzo.)
Ik merk de laatste weken dat de Mégane regelmatig wat inhoudt bij constante snelheid, vooral wat lager in toeren en vooral merkbaar bij koude motor en snelheid rond de 100 kmh.
De motor stottert niet, maar je merkt dat er niet met een constante kracht gedraaid wordt, maar meer een soort golfbeweging (moeilijk te omschrijven). De snelheid blijft op de meter wel gewoon constant, maar je voelt het een beetje golven zeg maar..
Gisteren de EGR-klep eruit gehaald en schoongemaakt, maar dat heeft niet echt geholpen. Het inlaatspruitstuk is van binnen wel echt goed smerig. Is zoiets goed te reinigen bij bijv. een revisiebedrijf?
Het liefst zou ik de EGR helemaal uitzetten, is dat te doen? (Echt electronisch uitzetten, dus niet de klep omdraaien in zijn behuizing ofzo.)
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Krijg je een stop melding als je de stekker eraf trekt? Zo nee stekker er af
spruitstuk kun je ultrasoon laten reinigen dan is die weer schoon van binnen, met (vloeibare) groene zeep en een borsteltje kun je ook een heel eind komen.
Voor het andere zou ik even retour opbrengst verstuivers gaan meten, waarschijnlijk heb je 1 met een afwijking.
Andere tip, controleer de opvoerpomp (die op je chassisbalk, voor het filter) ook even, die willen nog wel een stuk gaan boven de 3 ton.
spruitstuk kun je ultrasoon laten reinigen dan is die weer schoon van binnen, met (vloeibare) groene zeep en een borsteltje kun je ook een heel eind komen.
Voor het andere zou ik even retour opbrengst verstuivers gaan meten, waarschijnlijk heb je 1 met een afwijking.
Andere tip, controleer de opvoerpomp (die op je chassisbalk, voor het filter) ook even, die willen nog wel een stuk gaan boven de 3 ton.
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op do 8 aug 2013 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
nee, er gaan geen flesjes in mijn auto (ook niet de inhoud overigens ). Te vaak te veel mee mis zien gaan...
nou, die speculaaskoek die aan de binnenkant van de inlaat zit, heb ik echt liever niet in mijn motor. Dan kan ik m net zo goed schoonstralen met t spruitstuk er nog op
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Idd de reinigde flesjes gewoon vergeten...
Heb toen ooit een flesje bij mijn olie gedaan in de T2.
Dat resulteerde in een hoop extra olie wisselen.
Er blijft dan zooi komen, niet goed voor de turbo.
Heb toen ooit een flesje bij mijn olie gedaan in de T2.
Dat resulteerde in een hoop extra olie wisselen.
Er blijft dan zooi komen, niet goed voor de turbo.
kan mij nog de reclame van tell sell herrineren waar ze ook zo'n flesje aanboden, werkt ideaal voor elke motor!
deze dus:
http://www.telsell.com/nl-NL/Producten/ ... x?phid=785
deze dus:
http://www.telsell.com/nl-NL/Producten/ ... x?phid=785
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
weet iemand of de EGR klep eenvoudig uit te zetten is?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Sja, wat is eenvoudig. Je zal het via de ECU moeten programmeren. Geen idee wie dat zo kan doen (welk bedrijf). Collega van mij doet daar wel wat mee, maar weet niet wat de mogelijkheden zijn.
Welk bouwjaar is jouw Coupé? Je hebt best kans dat OBD niet ingrijpt op een afgekoppelde EGR stekker. Zo niet, dan weet je dat ook weer Foutcode verdwijnt meestal zelf weer, en zo niet, dan heb ik wel een OBD uitleeskastje liggen om je foutcodes ff te wissen.
Trouwens, is het sowieso niet ff handig om te controleren of er fouten in je ECU staan? In verband met je schommeld motorgedrag? Niet elke fout geeft een lampje
Welk bouwjaar is jouw Coupé? Je hebt best kans dat OBD niet ingrijpt op een afgekoppelde EGR stekker. Zo niet, dan weet je dat ook weer Foutcode verdwijnt meestal zelf weer, en zo niet, dan heb ik wel een OBD uitleeskastje liggen om je foutcodes ff te wissen.
Trouwens, is het sowieso niet ff handig om te controleren of er fouten in je ECU staan? In verband met je schommeld motorgedrag? Niet elke fout geeft een lampje
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
van febr. 2001 !
Zal de stekker er eens afhalen en kijken wat het uithaalt.
Vorig jaar heeft Niels m uitgelezen en er een zwik foutmeldingen uitgegooid, maar dat was niks schokkends. Misschien nog ff een keer doen
Zal de stekker er eens afhalen en kijken wat het uithaalt.
Vorig jaar heeft Niels m uitgelezen en er een zwik foutmeldingen uitgegooid, maar dat was niks schokkends. Misschien nog ff een keer doen
Vandaag is mijn Coupé afgekeurd op een kapot wiellager linksachter... nogal raar want ik heb er 4 weken geleden een nieuwe ingezet. Vanavond thuis even snel de krik eronder gezet en inderdaad... hij zoemt wederom
Heb de dop van de centrale moer er even af gedraaid om te kijken of ik wat geks zag en inderdaad, dat zag ik : er zeek me een plens water van jewelste uit! Logisch dat dat lager dus naar de klote is gelopen.
Weer een nieuwe erin is niet zo'n probleem, maar heb weinig zin om er een maandelijkse bezigheid van te maken. Ik snap alleen niet hoe dat (regen)water erin kan komen en erger nog, waarom het er niet uitloopt. De dop ziet er netjes en recht uit en de naaf/trommel zelf ook. Wat is wijsheid, andere dop halen en die erin zetten of de dop er helemaal aflaten. Ik gok dat het naar binnenloopt door het naafkapje van de velg, maar waarom is het probleem er dan rechts niet. Die kant heb ik namelijk ook bekeken en wat kurkdroog. Vreemd?!
Heb de dop van de centrale moer er even af gedraaid om te kijken of ik wat geks zag en inderdaad, dat zag ik : er zeek me een plens water van jewelste uit! Logisch dat dat lager dus naar de klote is gelopen.
Weer een nieuwe erin is niet zo'n probleem, maar heb weinig zin om er een maandelijkse bezigheid van te maken. Ik snap alleen niet hoe dat (regen)water erin kan komen en erger nog, waarom het er niet uitloopt. De dop ziet er netjes en recht uit en de naaf/trommel zelf ook. Wat is wijsheid, andere dop halen en die erin zetten of de dop er helemaal aflaten. Ik gok dat het naar binnenloopt door het naafkapje van de velg, maar waarom is het probleem er dan rechts niet. Die kant heb ik namelijk ook bekeken en wat kurkdroog. Vreemd?!
Niemand een idee?
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Misschien een domme vraag, maar zat er wel genoeg vet bij?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Toch wel een paar keer de trommels gedemonteerd, maar nooit water tegen gekomen. Wat ik mij voor kan stellen is dat de plug/naafdop van de trommel is gaan lekken door veelvuldig/verkeerd terugtikken (beschadigd).
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Heb je niet gewoon een watergekoeld Wiellager gemonteerd?
Haha. Ik denk ook dat het die dop moet zijn. Heb nog wel nieuwe liggen mocht het nodig zijn!
Haha. Ik denk ook dat het die dop moet zijn. Heb nog wel nieuwe liggen mocht het nodig zijn!
Ghehe vaag, maar ik zou 'r niet te lang over kniezen...
Enige wat ik me nog wel kan bedenken is dat er een keerring verkeerd-om zou zitten aan de askant, waardoor er wel water, en dus ook vuil, binnenkomt, maar weer lastig naar buiten en zo dus kan ophopen.
Want op water loopt een lager namelijk niet zo snel stuk, op vuile troep die meekomt uiteraard wel.
Maargoed vervangen, bij voorkeur toch een INA-FAG of SKF of een ander A-merk, want d'r zit toch wel behoorlijk verschil in kwaliteit is me opgevallen.
Enige wat ik me nog wel kan bedenken is dat er een keerring verkeerd-om zou zitten aan de askant, waardoor er wel water, en dus ook vuil, binnenkomt, maar weer lastig naar buiten en zo dus kan ophopen.
Want op water loopt een lager namelijk niet zo snel stuk, op vuile troep die meekomt uiteraard wel.
Maargoed vervangen, bij voorkeur toch een INA-FAG of SKF of een ander A-merk, want d'r zit toch wel behoorlijk verschil in kwaliteit is me opgevallen.
als het goed is komt er woensdag een nieuw SKF lager met nieuwe naafdop binnen, dus dan gaan we maar eens kijken wat het oplevert...
Bedankt voor het meedenken
Bedankt voor het meedenken
Wiellagertje doet het inmiddels weer prima, dus dat is opgelost! Paar weekjes terug ook weer door de apk heen gefietst ... en nu is de distributieriem aan de beurt.
Ik kan niet met 100% zekerheid achterhalen wanneer de riem voor het laatst vervangen is, maar aangezien ik er zelf al 80.000km mee gereden heb, neem ik het zekere voor het onzekere.
Er ligt een 1.9 DCi in mijn megane en de motorcode is F9Q732. Nu zie ik bijv. op mister-auto alleen riemen staan voor een F9Q733, past dit ook? Wat is het verschil tussen de 733 en 732?
ZIjn er nog zaken waar ik speciaal op moet letten? (buiten op tijd zetten, waterpomp meenemen en letten op de riemspanning?)
Ik kan niet met 100% zekerheid achterhalen wanneer de riem voor het laatst vervangen is, maar aangezien ik er zelf al 80.000km mee gereden heb, neem ik het zekere voor het onzekere.
Er ligt een 1.9 DCi in mijn megane en de motorcode is F9Q732. Nu zie ik bijv. op mister-auto alleen riemen staan voor een F9Q733, past dit ook? Wat is het verschil tussen de 733 en 732?
ZIjn er nog zaken waar ik speciaal op moet letten? (buiten op tijd zetten, waterpomp meenemen en letten op de riemspanning?)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Ik zie bij Gates op de site verschil tussen een F9Q732 voor en na 03-2001. De F9Q732 na 03-2001 is de set hetzelfde als de F9Q733. Wat de exacte verschillen dan zijn is mij een raadsel (als ik het baseer op de afbeeldingen die erbij staan zit het verschil in een andere spanrol en dus een langere/kortere riem?). Dit geldt allemaal alleen maar voor de multiriem zo te zien overigens, de distributieriem bij Gates is maar 1 type van.
http://www.gatesautocat.com/drive/RENAU ... 7-03/29874
http://www.gatesautocat.com/drive/RENAU ... 7-03/29874
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
De mijne is van 16-2-2001..
EDIT:
Martijn, jij kijkt bij de multiriemen volgens mij?
EDIT:
Martijn, jij kijkt bij de multiriemen volgens mij?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Via Partscat zijn de Gates riemen hetzelfde voor beide motoren.
5486XS is de distr,riem.
5486XS is de distr,riem.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
hmz.. zo voor de zekerheid nog even kijken of ik t typenr van de huidige riem kan vinden.
Het valt me op dat ze allemaal met en zonder het tandwiel van de oliepomp geleverd worden? Waarom zou je die willen vernieuwen?
Het valt me op dat ze allemaal met en zonder het tandwiel van de oliepomp geleverd worden? Waarom zou je die willen vernieuwen?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Ja, die F9Q732 vs 733 gaat zo te zien alleen om de multiriem ja. Distributieriem is hetzelfde (zoals Arco al zei).Haas schreef:De mijne is van 16-2-2001..
EDIT:
Martijn, jij kijkt bij de multiriemen volgens mij?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
waterpomp loopt met je multiriem mee dus waarom vervangen als hij droog is en geen speling heeft? mooi vervangen als het nodig is.. distributieriemen zijn hetzelfde. meestal heb je minimale afwijkingen in bijv opbouw van randorganen op je motor bij verschillende motorcodes. riem vervangen is niet zo heel moeilijk en je kunt er mooi bij.
Ik heb de riem van mijn coupe dti destijds probleemloos kunnen vervangen.... Op 8 hechtingen na dan
Vroeg me af of dit vergelijkbaar is
Vroeg me af of dit vergelijkbaar is
Laatst gewijzigd door Haas op wo 21 mei 2014 6:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is een 732 een handgeschakelde en een 733 een automaat. Motor zou voor de rest dus hetzelfde moeten zijn.
UP!Haas schreef:Het valt me op dat ze allemaal met en zonder het tandwiel van de oliepomp geleverd worden? Waarom zou je die willen vernieuwen?
Dat kon bijna ook niet missen... Vond een aandrijving van een tandwiel met lager ook al vrij lastig voor een oliepomp
Heb de set met tandwiel ook al liggen, samen met een multiriemsetje en waterpomp.
Nu nog kijken of ik het er op gefietst krijg
Heb de set met tandwiel ook al liggen, samen met een multiriemsetje en waterpomp.
Nu nog kijken of ik het er op gefietst krijg