project Gio (BE)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Dat klopt.
pin 14 is lucht temp en pin 15 is kvs.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

GerryTT schreef:Dat klopt.
pin 14 is lucht temp en pin 15 is kvs.
Dus de sensoren hebben een massakabel? Die nemen geen massa via het blok?
Wel moet ik erbij zeggen dat ik geen stappenmotor heb. Die was volgens Patrick niet nodig.
Ik heb de 5de injector afgekoppeld. Straks even proberen of het ding mooi start zo.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Giovanni schreef:
GerryTT schreef:Dat klopt.
pin 14 is lucht temp en pin 15 is kvs.
Dus de sensoren hebben een massakabel? Die nemen geen massa via het blok?
Wel moet ik erbij zeggen dat ik geen stappenmotor heb. Die was volgens Patrick niet nodig.
Ik heb de 5de injector afgekoppeld. Straks even proberen of het ding mooi start zo.
Sensoren hebben idd een eigen massa.
Stappenmotor heb ik ook niet. Loopt alleen wat hoger stationair als tie warm is bij mij.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Het startprobleem lijkt opgelost.
Ik had tijdens de afwerking van de siliconeslangetjes op de inlaat, de map sensor geprikt op een slangpilaartje die te klein was in diameter.
Dus er kwam waarschijnlijk geen of te weinig vacuüm in om de sensor zijn werk naar behoren te laten doen.
Wel moet ik nog even nakijken waarom ik de eerste seconden het voetje op het gas moet blijven houden...
Oja welke bougies worden hier aangeraden met deze opstelling?
Ik heb er namelijk 3 verschillende inzitten :gun:
1x BERU ofzo? en 2 maal bosch maar dan 2 verschillende types.
Bosch super 845 lijkt er 2 maal in te zitten, een setje van 4 stuks vragen van deze?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Originele bougies van een Megane rs doen het bij mij prima (Y)
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Terug een stap verder. (Y)
De aangeraden bougies doen goed dienst en hebben de juiste kleur.
Maar. Ik denk dat ik de verkeerde voeler in het thermostaathuis zitten heb om de schroef te doen draaien.
Nu zit er een voeler un met grijze aansluiting.
Ik heb nog dezelfde maar met bruine aansluiting.
Probleem is dat de naald al boven het punt komt waar bij de gt de schroef al aansloeg.
Als ik de stekker doorverbind doet de fan het wel prima.
Oja. Kan je het stationair toerental omlaagbrengen? Zelfs op temperatuur draai ik zo een 1300 rpm. :(
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Nog even een vlugge vraag.
Ik zie net in een schema van het koelsysteem dat er 2 restricties zitten.
Eentje die in de slang zit naar de kachel, eentje in het kleine slangetje dat boven op het expantievaatje zit.
Weet iemand de diameters hiervan? :worship:
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Die stekkers passen maar op 1 sensor van het thermostaathuis.
Kan ook zijn dat de temp sensor stuk is aangezien hij het wel doet als je de stekker doorverbindt.

Dat hoger in toerental lopen is het gevolg van het verwijderen van de stappenmotor.
Bij mij is het met koude motor 1000rpm en warm 1700rpm.
Heb er eerlijk gezegd nog niet naar gekeken of ik hem lager kan krijgen.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Giovanni schreef:Nog even een vlugge vraag.
Ik zie net in een schema van het koelsysteem dat er 2 restricties zitten.
Eentje die in de slang zit naar de kachel, eentje in het kleine slangetje dat boven op het expantievaatje zit.
Weet iemand de diameters hiervan? :worship:
Volgens mijn vraagbaak beide 8mm.
Zit me nu ineens te bedenken dat ik die naar het expansievaatje er niet in heb zitten.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

GerryTT schreef:
Giovanni schreef:Nog even een vlugge vraag.
Ik zie net in een schema van het koelsysteem dat er 2 restricties zitten.
Eentje die in de slang zit naar de kachel, eentje in het kleine slangetje dat boven op het expantievaatje zit.
Weet iemand de diameters hiervan? :worship:
Volgens mijn vraagbaak beide 8mm.
Zit me nu ineens te bedenken dat ik die naar het expansievaatje er niet in heb zitten.

Thanks Gerry.

Maar volgens mij zal dan kleine slangetje niet moeten voorzien worden van de restrictor die binnen diameter is al 8mm.
Wel ga ik morgen de motor nog eens op temp laten komen maar dan met dopje op het vaatje.
Want onder druk krijg je een betere werking niet?
Waarschijnlijk komt het daarom dat mijn naald afwijkt en ik denk dat da fan niet aankickt.
Daarstraks heb ik met een haardroger op de voeler geblazen en hij lijkt dan toch te werken met de multimeter erop.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Kan iemand Me uitleggen hoe je de originele turbodrukmeter best aansluit op de f7p?
Ik heb hem voorlopig aangesloten op de slang die naar de dumpvalve gaat.
Volgens mij moet hier toch ook druk in gemaakt worden eens de turbo inkomt niet?
Voorlopig meet ik nu ook vacuüm wat normaal niet kan standaard op de teller.
Moet hier ergens een speciaal klepje tussen?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Origineel turbodrukmeter op een F7P? Goede grap, die bestaat dus niet.

Ergens voor of achter de gasklep in elk geval. Er zit op het inlaatspruitstuk wel ergens een slang waar die tussen kan (naar de MAP sensor).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Voor de gasklep meet je geen vacuüm.
Een t-stuk tussen je slang van turbo naar de actuator is een optie maar die regelt je turbodruk dus of je daar een meter tussen wil hebben weet ik niet.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Druk meter tussen de map sensor en/of actuator is toch not done? Of niet?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

MartijnG schreef:Origineel turbodrukmeter op een F7P? Goede grap, die bestaat dus niet.

Ergens voor of achter de gasklep in elk geval. Er zit op het inlaatspruitstuk wel ergens een slang waar die tussen kan (naar de MAP sensor).
;-) ik doelde op de originele turbodrukmeter van de gt turbo. Die wil ik werkend krijgen op het nieuwe F7P turbo blok.
Helaas in stationair zuigt de naald nu naar beneden. En dit wil ik vermijden.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Niet achter de gasklep vandaan halen is de oplossing inderdaad, ga je met een klepje niet fixen.

Mbt de stappenmotor, ik vind een verschil van 1000>1700 wel erg groot. Die van mij liep koud 800 en warm rond de 1000
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Daniël W. schreef:Druk meter tussen de map sensor en/of actuator is toch not done? Of niet?
Ik zou het ook niet meer doen, ik heb gezien wat het met je druk doet.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

tutuur schreef:Mbt de stappenmotor, ik vind een verschil van 1000>1700 wel erg groot. Die van mij liep koud 800 en warm rond de 1000
Ik wil er binnenkort naar kijken maar ik rijd er momenteel liever mee dan weer onder die kap te hangen.
Nu alleen nog een versnellingsbak vinden die het fatsoenlijk op de weg krijgt ;-)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb nog wel wat leuk spul liggen hoor :D
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Geen geluk vandaag!

Nu alles werk naar behoren dacht ik, vlug even de 5 een poetsbeurt geven.
Helaas wil de versnellingsbak niet meewerken. Enkel de achteruit lukt. Alle andere versnellingen lijken vast te zitten met andere woorden.
Ik krijg de pook niet naar voor naar achter of opzij. (N)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Kapotte motorsteun misschien. Ik ben er wel achter gekoen dat de JB3 en JC5 bakken heel gevoelig zijn voor de afstelling van de schakelstang. Ik zou eerst eens kijken of het hier aan ligt. Desnoods de stang losmaken en dan kijken of je versnellingen kunt vinden. Uiteraard tussendoor wel aan de wielen draaien anders komt die alsnog niet in een versnelling.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

jacques schreef:Kapotte motorsteun misschien. Ik ben er wel achter gekoen dat de JB3 en JC5 bakken heel gevoelig zijn voor de afstelling van de schakelstang. Ik zou eerst eens kijken of het hier aan ligt. Desnoods de stang losmaken en dan kijken of je versnellingen kunt vinden. Uiteraard tussendoor wel aan de wielen draaien anders komt die alsnog niet in een versnelling.
Klopt Jacques.
Ik ben een tijdje zoet geweest om de schakelstang terug goed te krijgen.
Maar ik heb het gevoel dat er een versnelling blijft zitten. Want als ik de koppeling laat komen valt hij stil.
Achteruit hoor je hem er netjes inklikken maar bij het lossen van de koppeling gaat de auto niet achteruit maar valt hij terug stil.
Ik heb het deksel van de 5de versnelling er nu af misschien kan ik hier zien hoe de assen moeten zitten?
Jeetje wat een rotzooi in mijn laatste eindsprint om op de weg te kunnen. :-(
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Klinkt als een kromme schakelvork.... Twee versnellingen tegelijk geselecteerd
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Sow,

Na een weekje op de 5te staan kijken als een hond op een zieke koe heb ik nog eens een poging gedaan om de bak uit versnelling te krijgen.
Omdat het maar moeilijk piepen was in dat kleine gaatje heb ik de schakelvork van de 5de gedemonteerd.
Daar zag ik een vork zitten net achter de wand waar ik van dacht," heej daar heb ik mijn haakje nog niet achter gepord"
En ja hoor, een fameuze klik en alles schakelde terug zoals het moet.
En hopelijk blijft het zo.
Deze namiddag terug de bak opgieten en dan kan de 5 eindelijk buiten genieten van een wasbeurt na bijna een jaar stof vreten. :beer:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hopla, volgend probleem.
Na het wassen de auto terug binnen gezet maar ik kreeg de kans niet om hem stil te leggen.
De motor viel langzaam uit.
Dus terug gestart, motor tuft perfect.
Maar na een 15 seconden hoor je terug het toerental langzaam minderen tot hij stil valt.
Terug starten is geen probleem tot je terug aan ongeveer 15 seconden bent.
Wat wel lukt is eens het toerental begint te zakken wat gas geven. Dan lijkt het voorbij maar na terug enige tijd valt de motor uit.
Toevallig een nieuw probleem of kunnen we waterschade ergens gaan toeschrijven...
Het komt hier allemaal wel erg bizar.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Klinkt als de vlotter die leeg gezogen wordt...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Tuur....Ligt een 16v T in
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Oja, slim :lol:

Ja, het kan van alles zijn, wat heb je al gecheckt?
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

tutuur schreef:Oja, slim :lol:

Ja, het kan van alles zijn, wat heb je al gecheckt?
Wel ik dacht aan een benzine probleem of valse lucht mss?
Dus deze ochtend vlug het blok nog even gestart. Lukt direct.
Wat wel opvalt is dat ik beide benzine slangen kan samenduwen. Er zou toch minstens 1wat harder moeten zijn door de benzinedruk denk ik?
Er zit een nieuwe qsp pomp onder en nieuw filter.
Ik zal eens beginnen met het filter te vervangen, lijkt al het goedkoopst om mee te beginnen :grin:
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Ik zou kijken of de draden op de benzinepomp goed vast zitten en of tie druk blijft geven.
Misschien het relais stuk?

Dat filter zit echt niet zomaar ineens verstopt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja als je de tank (zo goed als) leeg hebt gereden, dan kun je aardig wat troep opzuigen in 1x, maar dat zal je zelf dan wel weten :D
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Dus. Benzinepomp is ok. Filter is ook nog netjes.
Het eigenaardige is dat als je start de pomp druk maakt, en blijft draaien tot het blokje stilvalt. (na ongeveer 25 sec )
Dan hoor ik de pomp nog 2 seconden nazoemen.
Beide leidingen heb ik afgekoppeld en in een fles gestopt om te kijken of er wel degelijk benzine uitkomt.
Mooi straaltje moet ik zeggen.
Toch lijkt het alsof hij na enige tijd zonder komt te zitten.
Kan het blokje na enige tijd afslaan door ergens valse lucht te zuigen?
Tijdens het bak probleem heb ik een aanpassing gemaakt in het pipingtraject om de turbodrukmeter aan te sluiten.
Misschien moet ik hier nog eens kijken.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Na een beetje zoeken ben ik tot de vaststelling gekomen dat de oorzaak waarschijnlijk aan de tps sensor ligt.
Stationair meet ik 0.14v en slaat de motor uit na een halve minuut.
Doch heb ik een correcte waarde.
Als ik de stekker ontkoppel blijft de motor draaien als een zonnetje.
Terug met stekker erop hoor je het toerental dalen.
Dus ben ik de tps beginnen verdraaien. Nu blijft de motor goed op toeren maar meet ik een waarde van 0.34v.
Slijtage op de tps of misschien rekening houden met een multimeter die incorrect meet.
Wat wel eigenaardig is is dat de motor wel altijd mooi op toeren bleef voordien.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

TPS signaal is natuurlijk afhankelijk van openingshoek gasklep (potentiometer), dus logisch dat als je de TPS verdraaid dat het voltage veranderd (I) Weet uit het hoofd niet wat de 0-waarde van een gesloten ongeveer TPS zou moeten zijn. Functioneert de stationair omloopklep wel naar behoren?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

MartijnG schreef:TPS signaal is natuurlijk afhankelijk van openingshoek gasklep (potentiometer), dus logisch dat als je de TPS verdraaid dat het voltage veranderd (I) Weet uit het hoofd niet wat de 0-waarde van een gesloten ongeveer TPS zou moeten zijn. Functioneert de stationair omloopklep wel naar behoren?
Volgens mij is de stationair waarde van de tps sensor 0.14 v.
De stappenmotor heb ik niet meer, het gaat om een f7p turbo door Patrick Biggelaar gemaakt.
Plaats reactie