Marcel's Ring Clio 16v

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

motorbok is besteld dus we gaan eerdaags aan de F7R beginnen.
dit is wat ik er aan wil doen.
-krukas slijpen met nieuwe schalen
-nieuwe oliepomp
-Honen en nieuwe zuigerveren
-kop schoonmaken en nieuwe klepgeleiders erin
-setje nieuwe hydraulische stoters.

Nu zit ik alleen met een aantal dingen.. Wat is allemaal van een 1.8 te gebruiken?

Inlaatspruitstuk? dacht van niet ivm diameter kanalen.
injectoren?
Uitlaatspruitstuk of downpipe van de 1.8?
kabelboom?

met andere woorden wat is specifiek voor de F7R?

+ heeft iemand een idee wat het kost om een

-krukas slijpen + schalen
-honen en zuigerveren
-nieuwe klepgeleiders in de kop
-vliegwiel afdraaien en balanceren.

alleen uitvoeren monteren enz enz doe ik zelf.

Patrick biggelaar? of andere suggestie in de regio rotterdam.
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Patrick is zeker een goed adres (Y) (ervaring mee, Patrick stond zelfs s'avonds voor me klaar)

Boy Huijzer Motorsport misschien een idee. (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Meestal hoef je bij een F7R geen klepgeleiders te vervangen, geen krukas te slijpen. Alleen nieuwe zuigerveren, pakkingen, keerringen, klepseals, kopbouten, dist.riemset (en eventueel klepstoters) te vervangen. Ik zou kijken voor een F7R blok uit een megane of Clio williams en verder contact opnemen met Patrik Biggelaar.

Je kunt de komplete F7P kop hergebruiken incl inlaat- en uitlaatspruitstuk en downpipe. De F7P injectoren moet je gebruiken (Megane injectoren kan niet). Kabelboom en ECU kun je hergebruiken. Er moet wel een andere Eprom in.

PS Martijn Kool adverteert nog met een compleet F7R Megane cup blok. Misschien wat. Kun je de F7P ECU gebruiken als aansturing.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

nope, blok is al verkocht sorry
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Ik heb al een F7R 700 van een willy liggen.

Wat kan ik daarop van de F7P gebruiken. En ik zal binnenkort even Patrick Biggelaar contacten.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

derbimarcel schreef:Ik heb al een F7R 700 van een willy liggen.
Wat kan ik daarop van de F7P gebruiken. En ik zal binnenkort even Patrick Biggelaar contacten.
Ik zou het hele willy blok gebruiken. Injectoren zijn hetzelfde (mocht er een defect zijn). Uitlaatspruiktstuk kan overgezet worden. Je moet een Valeo startmotor gebruiken. De dikke gietijzeren startm. past niet op een F7R carter en levert ook te weinig kracht om een 2L rond te trekken.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Gisteravond met de F7R begonnen. De kop en de carterpan eraf geplukt.
Heel jammer dat ik aan de motor ben begonnen.
Alles is nog te nieuw Hoonsporen die nog voelbaar zijn drijstang lagers hadden 0.05mm speling en zo is heel de motor gewoon nog te goed.

[img]http://img94.imageshack.us/img94/3329/20120426132951.jpg[/img]

[img]http://img443.imageshack.us/img443/3729/20120426141229.jpg[/img]

[img]http://img690.imageshack.us/img690/9084/20120427195303.jpg[/img]

Van de week alles schoonmaken krukas opmeten nieuwe schalen en pakkingen/ keeringen en dan gaat alles weer in elkaar. Moet alleen nog even een oliepomp van ebay halen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hoezo jammer?
Nieuwe lagers en pakkingen erop en je bent klaar, beter kan niet toch?

Ik zou graag zo een motor open maken en niet een stel hoogpolijste cilinderwanden tegenkomen, slijtsporen, verkaaide kruktappen, enz ;)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

idd nieuwe drijfstanglagers, drijfstang arp bouten en gaan. Je weet nu wat je hebt dus gaan! Stop het geld itb's ;)
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Alles gaat gewoon weer terug alleen met nieuwe schalen/boutjes en een frisse oliepomp.

Met jammer bedoelde ik dat als ik dit had geweten ik hem niet uit elkaar had gehaald.
Moet zoiezo een andere carterpan hebben deze is gescheurd. wel jammer want dit was eeb 6,2L pan. Iemand nog een grote 6,2L liggen want het binnenwerk van een 4,5L is wel anders.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

1. Waarom een andere oliepomp?
2. Je kunt de carterpan ook laten lassen en eventueel laten vlakken na het lassen.
Ik heb ook gezocht naar een 6L pan, maar kon er geen vinden.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mijn 6 liter pan is zelfs als een lapjeskat in elkaar gelast, blijkbaar ooit eens een vluchtheuvel gezien ofzo.

Neem eens contact met Mark5t, zal ws. wel lastig lassen zijn vanwege de olie in het alu, maar het is het proberen waard.

En stevigheid moet je je geen zorgen over maken, als die carterpan een tik krijgt, is hij namelijk altijd lek of die tik nu hard of zacht is. (misschien heb je zelfs liever dat hij op nieuw scheurt dan uit elkaar knalt).
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

ik hang er denk ik gewoon een 4,5 liter pan onder.
Maar heb nu op e-bay zo'n Oliepompje met ''Gr. A" veer.
Dat zou 1 bar meer oliedruk moeten geven waardoor ik het verlies
van de oliekoeler op vang.
De plastic kappen om de oliepomp zijn die van een 6L het zelfde als een 4,5L

In de pan is het zoiezo anders.

Planning is half juni het eerste ring weekend te houden.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Met of zonder TB's?

Laat eens een foto zien van die pan?

Kun je die groep A veren ook los bestellen trouwens? Ik heb nog een originele Reno-pomp op de kast liggen. Nu weet ik dat je de veer ook kan shimmen met 1mm ring ertussen en dat zou ook +1 bar moeten geven dacht ik? Zal eens even zoeken.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

de kappen van een 4.5 liter (f7p) passen niet. De groep a veer in iets zwaarder. Dit kan je ook eenvoudig creëren met een ringetje achter je standaard veer.
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

ok jammer dan word het toch de pan lassen
Wat betreft dat ringetje om de veer zat ik ook al aan te denken, maar ik
ga niet de gene zijn die dat gaat proberen. ( vind het te veel werk als het niet goed is om weer een andere dikte te monteren)

@ steven veren zijn op e-bay.fr -> F7R gewoon te vinden

alleen 20 euro voor een veer vind ik een hoop geld.
Nog zonder TB.s
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja ik prop er dus mooi zo'n ring tussen, 1mm stond voor 1 bar geloof ik, kan het alleen niet meer terugvinden. Jij wel Geert?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

derbimarcel schreef:ok jammer dan word het toch de pan lassen
Wat betreft dat ringetje om de veer zat ik ook al aan te denken, maar ik
ga niet de gene zijn die dat gaat proberen. ( vind het te veel werk als het niet goed is om weer een andere dikte te monteren)

@ steven veren zijn op e-bay.fr -> F7R gewoon te vinden

alleen 20 euro voor een veer vind ik een hoop geld.
Nog zonder TB.s
Zo'n veertje rijd ik al een tijdje. super simpel te monteren en inderdaad merkbaar betere oliedruk.
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

[img]http://img441.imageshack.us/img441/6351/11110902085998000902567.jpg[/img]

die gelaste is de 6,2 Pan.

Enigste verschil is in mijn ogen de montage van de platic kap.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

pan effe bij een revisieboer in de vaatwasser en daarna is ie prima te lassen.

bedoel je met gelast dat brobbelwerk aan die binnenzijde?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

In de vaatwasser was ik inderdaad al van plan gelijk even stralen om de scheur een beetje schoon te krijgen en dan even dicht vloeien.

mark ja die linker ja :grin: Foto is van internet hoor niet van mij.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zo'n grotere pan zit dus op een F7R?

Weer wat nieuws geleerd!
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Zit volgens mij alleen maar op een F7R 700.
Alleen clio williams dus.
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Zit volgens mij alleen maar op een F7R 700.
Alleen clio williams dus.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

derbimarcel schreef:Zit volgens mij alleen maar op een F7R 700.
Alleen clio williams dus.
zover ik weet ook op de f7r's van de megane en spider hoor. de extra 1.5 liter heeft natuurlijk ook voordeel bij bochten werk en olieverbruikt. Het minimum wordt een stukje later bereikt.
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Zo. we zijn er weer.

Na wat heel erg leuke dagjes ring met de RS is de opbouw van de F7R motor begonnen. De nieuwe drijfstanglagers zitten erop met 0,04mm speling Ook is de Gr. A oliepomp gemonteerd en zitten de nieuwe keeringen in het onderblok. (krukas en oliepomp)

zal binnenkort even foto's posten.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Hoe meet je in godsnaam de lagerspeling? Met 0,04 durf ik 'm niet meer te starten :p
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

plastigage. soort kaarsvet stripje doe je tussen de lagerschaal en de astap en op moment vast zetten en dan kun je aan de hand van de breedte zien wat je lagerspeling is.

Maar hoezo durf je hem dan niet te starten? Zijn gewoon Std lagerschalen en ik neem aan dat door de jaren heen de krukas niet is gegroeid
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Oeps, mijn fout ;-) ik dacht dat je het over inches had.. Ik zit even in m'n hoofd met USA spul, daar meet ik met plastigage altijd met het inch-stripje :)

Starten die hap :p wel goed dat je de lagers vervangen hebt, blok ziet er fris uit :-)

0,054mm is de maximale lagerspeling overigens :)
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

haha. ik dacht al huh? Maargoed bij deze een fototje van de Platigage.
iets minder speling dan 0.038mm
[img]http://img217.imageshack.us/img217/2662/1234567a.jpg[/img]
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Mooi spul is dat he. :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

hoe werkt dat jongens?

Je plakt een meetstrip op je lager en monteert de lagerkappen demonteerd ze en aan de hand van de breedte van het stripje weet je de speling?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Klopt, 't zijn een soort touwtjes van was, die leg je er tussen en dan de lagerschaal met lager en ZONDER olie aandraaien op voorgeschreven moment. Daarna lagerschaal loshalen en dan de dikte meten met 't meetstripje. :)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Mooi spul idd :)
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Onderblok is zo goed als klaar zit alleen nog op drijfstang boutjes te wachten. Ook ben ik met de cilinderkop begonnen alles schoongemaakt en de kleppen weer ingeschuurd. Alleen de uitlaatklep gelijders hebben wat speling. :discrunt: Ook de Gr.A veer in de nieuwe pomp geschroefd.
fotos:
[img]http://img267.imageshack.us/img267/2002/20120713212637.jpg[/img]

[img]http://img849.imageshack.us/img849/6035/20120710205152.jpg[/img]

[img]http://img826.imageshack.us/img826/5391/20120716215940.jpg[/img]

[img]http://img820.imageshack.us/img820/8240/20120717120526.jpg[/img]

[img]http://img406.imageshack.us/img406/6324/20120713214942.jpg[/img]

@ Steven, Wat betreft je oliepomp de Gr.A veer is +- 1mm langer dan std en ook een stuk stugger. Een 1mm ring onder de veer is in mijn ogen dan ook geen probleem maar zal zeker niet 1 bar meer druk geven.
Plaats reactie