[Haas&Merijn's Clio] Problems! En hulp gevraagd

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Okee... :p
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Heb zo'n ding liggen en zie dit net i.p.v. gisteravond/vannacht. Zat vandaag toch in de buurt ... :p

(Y) dat het i.i.g. opgelost is... nu de rest nog (U)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Vrijdag en zaterdag bezig geweest om de 16V voortrein te vervangen door een Williams-variant:
- draagarmen
- nieuwe stuurstangen
- aandrijfassen
- stabilisatorstang met paars rubber
Fusee's en de cupdempers gewoon laten zitten, dat zat er prima ;) Het was dus even kloten om de stuurstangen van het stuurhuis af te krijgen, ik had het stuurhuis er maar helemaal uitgehaald, dat viel uiteindelijk nog niet eens zo tegen, de leidingen waren redelijk makkelijk en snel los. Nog wat zaken afgeweest en gebeld om het tooltje van Jacques op te halen, maar was helaas nergens op voorraad. Gelukkig bood de ijzerzaag en hamer+beitel uitkomst (Y) ;)

Toen ik de 'natte' aandrijfas van de bak afschroefde viel me al op dat er vloeibare pakking tussen zat, maakte er nog een grapje over, maar verder niet echt op gelet. Bij het monteren van de williams aandrijfas werd me wel duidelijk waarom, bij het aandraaien van de 3 boutjes draaide ik er bij 2 al het draad uit het bakhuis toen ik er nog amper naar keek. (N) De derde is nog goed, maar ja, geen afdichting, dus even klaar met het werk. Ding buiten gezet en thuis maar een pint gaan pakken, het was al laat genoeg ;)

Eerste gedachte was om er een andere bak onder te zetten (JB3 + toch al niet meer de jongste), maar het werk van de motor eruit en erin halen en het budget dat we daar voor nodig hebben voor een degelijke JC5/JB3, stond Merijn en mij nogal tegen. Links en rechts werd al geroepen dat we er gewoon 2 helicoils in moeten zetten en met die banaan moeten gaan. Op zich heeft dat wel potentie denk ik, maar ik ben er zelf niet bekend genoeg mee om exact te weten hoe dat zit. Theoretisch zal t zijn : gat opboren, helicoil erin, aandrijfas erin, vastbouten en bier gaan drinken, maar daar houdt het verhaal voor mij ook wel even op (op het bier drinken na dan ;) ).

Dus, waar haal ik ze vandaan, wat heb ik nodig, waar moet ik op letten, enz? :)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Setje ergens lenen of kopen.

Waar je op moet letten is de gebruiksaanwijzing :klop:

Sorry nee recht boren juiste maat en niet te diep en je gezonde verstand gebruiken
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Ronald heeft iig zo`n setje liggen weet ik uit ervaring :P , en verder is het een klusje van een paar minuten zoals Joost al zei
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Draad ligt er zo uit inderdaad, even een helicoil er in en klaar en netjes op 20nm aantrekken. Heb er al meerdere gedaan op die manier. Vloeibare pakking is nooit goed, had laatst een 19 16V cabrio met gaar lager in de bak, zat ook vloeibare pakking tussen de hoes en de bakhelft. Bij het uit elkaar halen van de bak ben ik meerdere stukken vloeibare pakking tegen gekomen.. Dat wil je niet in een oliekanaaltje van een lager krijgen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Kijk even in de toolspecial. Pagina 123. Gewoon een setjes kopen. Geen losse helicoils. Je wilt ook het juiste (speciale maat) boortje erbij en het tooltje om hem erin te draaien (al is dat geen rocket science). Dus voor een tientje of 3 koop je zo'n setje met 15 van die dingen ofzo.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kheb een complete set gekocht op MP voor weinig en mijn bak ook voorzien van een helicoil in 1 boutgat.

wil perfect.

setjes kosten geen drol.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik heb ook een complete set, maar er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in die setjes, dus let op wat je koopt.
Anders pik je hier ff twee helicoils boortje en tooltje op.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Mark heeft het ook eens gehad. We hebben er toen een wat langere bout ingedraaid. Dat ging ook prima :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Optappen naar M10 kan ook, maargoed ik heb me al over de app al duidelijk proberen te maken geloof ik ;)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Ja abel maar dan moet je wel nog extra draad tappen onderin het gat.

Die mp setjes zijn echt prima komen van een of ander revisie bedrijf uit het oosten des lands
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Yeps.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

helicoilsetje is besteld, hopelijk vrijdag binnen, dan kan t dit weekend nog gerepareerd worden. :yest:

Dan het volgende verhaal maar alvast. Wat is de slimste/beste plek om de sensoren voor de meters te plaatsen in het blok en wie weet de juiste draadafmetingen?

= Oliedruk : in plaats van originele drukopnemer boven de pomp? Ik meen wel eens wat gelezen te hebben over een slimmere plek in het onderblok in de buurt van oliefilter (dode plug in een oliekanaal?)
= Olietemperatuur : combineren met oliedruk als dat mogelijk is? Alternatief?
= Koelwatertemperatuur : in plaats van de originele sensor in het thermostaathuis?

:)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Olietemperatuur heb ik in de aftapplug zitten.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Je hebt idd een plug naast het oliefilter waar je de olietemp kunt meten.
Ik heb daar de oliedrukmeter zitten je maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik zo de olietoevoer voor mijn turbo netter kon maken. Het schijnt dat de oliedruk daar ook hoger is dan op de standaard plaats.
Voor de KVS temp zou ik dan zo'n adapterstuk plaatsen in je slang naar de radiateur. Kun je je standaard KVS temp ook gewoon laten zitten.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zo... Effe de boel een beetje bijwerken hier.

Ondertussen zijn we best hard aan het werk geweest, met wisselend resultaat. ;)

- Williams voortrein gemonteerd
- Metertjes geplaatst op originele plaats in het dashboard: Watertemperatuur, oliedruk en -temperatuur (Thanks, Rob!)
- Spal fan gemonteerd
- Koelvloeistof gewisseld
- Deurpanelen gemaakt en (deels) geplaatst
- Achterscherm en nieuwe spoiler strakgemaakt en in kleur gespoten
- 5mm spacers achter gemonteerd
- Wielen (OZ Ultra Leggera) en banden (Federal FZ-201-R) aangeschaft

Al met al flink wat werk verzet en niet zonder slag of stoot... Bij vervangen van de aandrijfassen kwamen we erachter dat er geen draad meer aanwezig was in het bakhuis waar het aandrijfasrubber normaalgesproken in vastgezet moet worden. Vanavond gaan we dit proberen op te lossen met helicoils. Als we dit voor elkaar hebbengekregen, dan gaat de bak dicht, verse olie erin en is hij zo goed als af. De auto moet dan nog even uitgelijnd worden en dan zijn we in principe klaar voor een seizoen knallen!

Foto's volgen! Enneh, fingers crossed voor de operatie van vanavond!
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

goed bezig! Ben benieuws hoe jullie het williams onderstel ervaren.
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Werkt goed he zon helicoil!? :grin: :p
Was het nog gelukt allemaal? Klets er eens een paar foto's op! (Y)
Ben benieuwd hoe ie er bij staat!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Nog effe kort voordat ik mijn nest in duik...

De bak is gefixt, de sensoren en meters werken, de Spal fan is een grote verbetering, de veerpootbrug zit aardig in de weg ;-), hij startte prima, maar de oliedruk is niet indrukwekkend hoog. Morgen meer, inclusief wat foto's.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ennuh... Niels, bedankt voor de hulplijn ;)
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Haha, ik heb niet veel kunnen doen :p
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Voor het uitlijnen weet ik nog wel een goed adres in Drunen!
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

gaat de goede kant op heren! :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Het acculampje blijft weer branden in onze Clio. Halverwege vorig jaar de spanningsregelaar vervangen aangezien die de geest had gegeven, maar kort daarna ging het lampje af en toe nog steeds aan. Met wat morrelen aan het stekkertje op de dynamo was het vaak wel weer uit te krijgen, maar dat werd steeds lastiger en lastiger.. en nu is het lampje eigenlijk niet meer uit te krijgen. Als de motor loopt, krijg ik keurig 14.4 V op de pluspool van de dynamo en ook 14.4V op de accupolen (accu staat achterin) dus hij laadt keurig bij.
Zojuist de dynamo en de spanningsregelaar door laten meten op een testbank en die zijn (ook los van elkaar) in prima staat. Kortom, het probleem zit m in de auto... alleen, waar kan ik het beste beginnen met zoeken?

Op allebei de kabeltjes van de stekker op de regelaar komt op contact 12V te staan (althans, 11.8 a 11.9).
De dunne aansluiting is voor de bekrachtiging van de dynamo neem ik aan?
De dikke/D+ aansluiting voor het lampje op het dashboard.
Als ik de D+ aansluiting even verleng met een klein kabeltje om te kunnen meten, meet ik 1.7V oid

Kortom, mijn conclusie is dat de dynamo 14.4V levert op de D+ aansluiting, maar op de draad op een of andere manier geen 14.4V komt te staan, maar maar 12 nogwat, waardoor het lampje blijft branden. Alleen, hoe kan dat en waar moet ik dat zoeken? Massapunten van de dashboardbekabeling schoonmaken?
bassyyyy
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 9 apr 2012 22:02
Car: Clio 16V, R19 16v
Locatie: Almelo

begin met alle massapunten goed te monteren/controleren, ook van het dashboard. deze willen nog wel eens problemen op leveren. deze zitten rechts en linksonder achter het plastic kapje.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Hmm, bekend probleem, ik heb 't bij m'n 5je. Zal ook eens wat massa punten gaan checken dan!
Boaz
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 dec 2010 19:35
Locatie: Rdam

Probeer je contactslot stekken eens schoon te maken.

dat wilt deze symptomen ook wel eens geven. suc6
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Na een winter klussen aan de Clio, toch maar even een paar fotootjes van hoe hij er op dit moment bijstaat.

[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 1e4055.jpg[/img]

[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... f3ae04.jpg[/img]

[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... adb596.jpg[/img]

Voor degenen die niet weten wat er veranderd is:
- Achterscherm is gespoten
- Spoiler gespoten en gemonteerd
- Williams voortrein gemonteerd, incl. een spacer van 5 mm

Onder de kap is er een in kleur gespoten veerpootbrug bijgekomen.

[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... c24937.jpg[/img]

Het interieur is opgeleukt met een paar werkende metertjes. De originele meters gingen het steeds minder goed doen, dus tijd voor wat fatsoenlijkers.

[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... a04cd7.jpg[/img]

[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 4d8e5f.jpg[/img]

Ook heeft Martijn een paar mooie panelen op maat gemaakt voor in het interieur. Dezelfde soort panelen kopen ook in de deuren. (Y)

[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 6c2b5b.jpg[/img]

Last but not least: 4 nieuwe bandjes! Federal FZ-201 semi slicks. We zijn heel benieuwd hoe ze gaan bevallen.

[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 03192a.jpg[/img]

Nu zitten we er nog over te denken om andere veren voor de voorkant te bestellen, maar weten niet zo goed welke we moeten nemen. Advies is dus wenselijk! :)

Tot de volgende update! :D
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

goed bezig heren! ziet er weer top uit (Y)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Kiek eens aan.... (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

En nou rijden ... :yest:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Nice! Goed bezig, wordt een erg dikke racer zo!

Ik denk dat vooral de in kleur gespoten veerpootbrug te merken zal zijn. :grin: ;-)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Mooie metertjes (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie