[Haas&Merijn's Clio] Problems! En hulp gevraagd
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Okee...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Heb zo'n ding liggen en zie dit net i.p.v. gisteravond/vannacht. Zat vandaag toch in de buurt ...
dat het i.i.g. opgelost is... nu de rest nog
dat het i.i.g. opgelost is... nu de rest nog
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Vrijdag en zaterdag bezig geweest om de 16V voortrein te vervangen door een Williams-variant:
- draagarmen
- nieuwe stuurstangen
- aandrijfassen
- stabilisatorstang met paars rubber
Fusee's en de cupdempers gewoon laten zitten, dat zat er prima Het was dus even kloten om de stuurstangen van het stuurhuis af te krijgen, ik had het stuurhuis er maar helemaal uitgehaald, dat viel uiteindelijk nog niet eens zo tegen, de leidingen waren redelijk makkelijk en snel los. Nog wat zaken afgeweest en gebeld om het tooltje van Jacques op te halen, maar was helaas nergens op voorraad. Gelukkig bood de ijzerzaag en hamer+beitel uitkomst
Toen ik de 'natte' aandrijfas van de bak afschroefde viel me al op dat er vloeibare pakking tussen zat, maakte er nog een grapje over, maar verder niet echt op gelet. Bij het monteren van de williams aandrijfas werd me wel duidelijk waarom, bij het aandraaien van de 3 boutjes draaide ik er bij 2 al het draad uit het bakhuis toen ik er nog amper naar keek. De derde is nog goed, maar ja, geen afdichting, dus even klaar met het werk. Ding buiten gezet en thuis maar een pint gaan pakken, het was al laat genoeg
Eerste gedachte was om er een andere bak onder te zetten (JB3 + toch al niet meer de jongste), maar het werk van de motor eruit en erin halen en het budget dat we daar voor nodig hebben voor een degelijke JC5/JB3, stond Merijn en mij nogal tegen. Links en rechts werd al geroepen dat we er gewoon 2 helicoils in moeten zetten en met die banaan moeten gaan. Op zich heeft dat wel potentie denk ik, maar ik ben er zelf niet bekend genoeg mee om exact te weten hoe dat zit. Theoretisch zal t zijn : gat opboren, helicoil erin, aandrijfas erin, vastbouten en bier gaan drinken, maar daar houdt het verhaal voor mij ook wel even op (op het bier drinken na dan ).
Dus, waar haal ik ze vandaan, wat heb ik nodig, waar moet ik op letten, enz?
- draagarmen
- nieuwe stuurstangen
- aandrijfassen
- stabilisatorstang met paars rubber
Fusee's en de cupdempers gewoon laten zitten, dat zat er prima Het was dus even kloten om de stuurstangen van het stuurhuis af te krijgen, ik had het stuurhuis er maar helemaal uitgehaald, dat viel uiteindelijk nog niet eens zo tegen, de leidingen waren redelijk makkelijk en snel los. Nog wat zaken afgeweest en gebeld om het tooltje van Jacques op te halen, maar was helaas nergens op voorraad. Gelukkig bood de ijzerzaag en hamer+beitel uitkomst
Toen ik de 'natte' aandrijfas van de bak afschroefde viel me al op dat er vloeibare pakking tussen zat, maakte er nog een grapje over, maar verder niet echt op gelet. Bij het monteren van de williams aandrijfas werd me wel duidelijk waarom, bij het aandraaien van de 3 boutjes draaide ik er bij 2 al het draad uit het bakhuis toen ik er nog amper naar keek. De derde is nog goed, maar ja, geen afdichting, dus even klaar met het werk. Ding buiten gezet en thuis maar een pint gaan pakken, het was al laat genoeg
Eerste gedachte was om er een andere bak onder te zetten (JB3 + toch al niet meer de jongste), maar het werk van de motor eruit en erin halen en het budget dat we daar voor nodig hebben voor een degelijke JC5/JB3, stond Merijn en mij nogal tegen. Links en rechts werd al geroepen dat we er gewoon 2 helicoils in moeten zetten en met die banaan moeten gaan. Op zich heeft dat wel potentie denk ik, maar ik ben er zelf niet bekend genoeg mee om exact te weten hoe dat zit. Theoretisch zal t zijn : gat opboren, helicoil erin, aandrijfas erin, vastbouten en bier gaan drinken, maar daar houdt het verhaal voor mij ook wel even op (op het bier drinken na dan ).
Dus, waar haal ik ze vandaan, wat heb ik nodig, waar moet ik op letten, enz?
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Setje ergens lenen of kopen.
Waar je op moet letten is de gebruiksaanwijzing
Sorry nee recht boren juiste maat en niet te diep en je gezonde verstand gebruiken
Waar je op moet letten is de gebruiksaanwijzing
Sorry nee recht boren juiste maat en niet te diep en je gezonde verstand gebruiken
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
Ronald heeft iig zo`n setje liggen weet ik uit ervaring , en verder is het een klusje van een paar minuten zoals Joost al zei
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Draad ligt er zo uit inderdaad, even een helicoil er in en klaar en netjes op 20nm aantrekken. Heb er al meerdere gedaan op die manier. Vloeibare pakking is nooit goed, had laatst een 19 16V cabrio met gaar lager in de bak, zat ook vloeibare pakking tussen de hoes en de bakhelft. Bij het uit elkaar halen van de bak ben ik meerdere stukken vloeibare pakking tegen gekomen.. Dat wil je niet in een oliekanaaltje van een lager krijgen.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Kijk even in de toolspecial. Pagina 123. Gewoon een setjes kopen. Geen losse helicoils. Je wilt ook het juiste (speciale maat) boortje erbij en het tooltje om hem erin te draaien (al is dat geen rocket science). Dus voor een tientje of 3 koop je zo'n setje met 15 van die dingen ofzo.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
kheb een complete set gekocht op MP voor weinig en mijn bak ook voorzien van een helicoil in 1 boutgat.
wil perfect.
setjes kosten geen drol.
wil perfect.
setjes kosten geen drol.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ik heb ook een complete set, maar er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in die setjes, dus let op wat je koopt.
Anders pik je hier ff twee helicoils boortje en tooltje op.
Anders pik je hier ff twee helicoils boortje en tooltje op.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ja abel maar dan moet je wel nog extra draad tappen onderin het gat.
Die mp setjes zijn echt prima komen van een of ander revisie bedrijf uit het oosten des lands
Die mp setjes zijn echt prima komen van een of ander revisie bedrijf uit het oosten des lands
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Yeps.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
helicoilsetje is besteld, hopelijk vrijdag binnen, dan kan t dit weekend nog gerepareerd worden.
Dan het volgende verhaal maar alvast. Wat is de slimste/beste plek om de sensoren voor de meters te plaatsen in het blok en wie weet de juiste draadafmetingen?
= Oliedruk : in plaats van originele drukopnemer boven de pomp? Ik meen wel eens wat gelezen te hebben over een slimmere plek in het onderblok in de buurt van oliefilter (dode plug in een oliekanaal?)
= Olietemperatuur : combineren met oliedruk als dat mogelijk is? Alternatief?
= Koelwatertemperatuur : in plaats van de originele sensor in het thermostaathuis?
Dan het volgende verhaal maar alvast. Wat is de slimste/beste plek om de sensoren voor de meters te plaatsen in het blok en wie weet de juiste draadafmetingen?
= Oliedruk : in plaats van originele drukopnemer boven de pomp? Ik meen wel eens wat gelezen te hebben over een slimmere plek in het onderblok in de buurt van oliefilter (dode plug in een oliekanaal?)
= Olietemperatuur : combineren met oliedruk als dat mogelijk is? Alternatief?
= Koelwatertemperatuur : in plaats van de originele sensor in het thermostaathuis?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Olietemperatuur heb ik in de aftapplug zitten.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Je hebt idd een plug naast het oliefilter waar je de olietemp kunt meten.
Ik heb daar de oliedrukmeter zitten je maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik zo de olietoevoer voor mijn turbo netter kon maken. Het schijnt dat de oliedruk daar ook hoger is dan op de standaard plaats.
Voor de KVS temp zou ik dan zo'n adapterstuk plaatsen in je slang naar de radiateur. Kun je je standaard KVS temp ook gewoon laten zitten.
Ik heb daar de oliedrukmeter zitten je maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik zo de olietoevoer voor mijn turbo netter kon maken. Het schijnt dat de oliedruk daar ook hoger is dan op de standaard plaats.
Voor de KVS temp zou ik dan zo'n adapterstuk plaatsen in je slang naar de radiateur. Kun je je standaard KVS temp ook gewoon laten zitten.
Zo... Effe de boel een beetje bijwerken hier.
Ondertussen zijn we best hard aan het werk geweest, met wisselend resultaat.
- Williams voortrein gemonteerd
- Metertjes geplaatst op originele plaats in het dashboard: Watertemperatuur, oliedruk en -temperatuur (Thanks, Rob!)
- Spal fan gemonteerd
- Koelvloeistof gewisseld
- Deurpanelen gemaakt en (deels) geplaatst
- Achterscherm en nieuwe spoiler strakgemaakt en in kleur gespoten
- 5mm spacers achter gemonteerd
- Wielen (OZ Ultra Leggera) en banden (Federal FZ-201-R) aangeschaft
Al met al flink wat werk verzet en niet zonder slag of stoot... Bij vervangen van de aandrijfassen kwamen we erachter dat er geen draad meer aanwezig was in het bakhuis waar het aandrijfasrubber normaalgesproken in vastgezet moet worden. Vanavond gaan we dit proberen op te lossen met helicoils. Als we dit voor elkaar hebbengekregen, dan gaat de bak dicht, verse olie erin en is hij zo goed als af. De auto moet dan nog even uitgelijnd worden en dan zijn we in principe klaar voor een seizoen knallen!
Foto's volgen! Enneh, fingers crossed voor de operatie van vanavond!
Ondertussen zijn we best hard aan het werk geweest, met wisselend resultaat.
- Williams voortrein gemonteerd
- Metertjes geplaatst op originele plaats in het dashboard: Watertemperatuur, oliedruk en -temperatuur (Thanks, Rob!)
- Spal fan gemonteerd
- Koelvloeistof gewisseld
- Deurpanelen gemaakt en (deels) geplaatst
- Achterscherm en nieuwe spoiler strakgemaakt en in kleur gespoten
- 5mm spacers achter gemonteerd
- Wielen (OZ Ultra Leggera) en banden (Federal FZ-201-R) aangeschaft
Al met al flink wat werk verzet en niet zonder slag of stoot... Bij vervangen van de aandrijfassen kwamen we erachter dat er geen draad meer aanwezig was in het bakhuis waar het aandrijfasrubber normaalgesproken in vastgezet moet worden. Vanavond gaan we dit proberen op te lossen met helicoils. Als we dit voor elkaar hebbengekregen, dan gaat de bak dicht, verse olie erin en is hij zo goed als af. De auto moet dan nog even uitgelijnd worden en dan zijn we in principe klaar voor een seizoen knallen!
Foto's volgen! Enneh, fingers crossed voor de operatie van vanavond!
goed bezig! Ben benieuws hoe jullie het williams onderstel ervaren.
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Werkt goed he zon helicoil!?
Was het nog gelukt allemaal? Klets er eens een paar foto's op!
Ben benieuwd hoe ie er bij staat!
Was het nog gelukt allemaal? Klets er eens een paar foto's op!
Ben benieuwd hoe ie er bij staat!
Nog effe kort voordat ik mijn nest in duik...
De bak is gefixt, de sensoren en meters werken, de Spal fan is een grote verbetering, de veerpootbrug zit aardig in de weg , hij startte prima, maar de oliedruk is niet indrukwekkend hoog. Morgen meer, inclusief wat foto's.
De bak is gefixt, de sensoren en meters werken, de Spal fan is een grote verbetering, de veerpootbrug zit aardig in de weg , hij startte prima, maar de oliedruk is niet indrukwekkend hoog. Morgen meer, inclusief wat foto's.
Ennuh... Niels, bedankt voor de hulplijn
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Haha, ik heb niet veel kunnen doen
gaat de goede kant op heren!
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
Het acculampje blijft weer branden in onze Clio. Halverwege vorig jaar de spanningsregelaar vervangen aangezien die de geest had gegeven, maar kort daarna ging het lampje af en toe nog steeds aan. Met wat morrelen aan het stekkertje op de dynamo was het vaak wel weer uit te krijgen, maar dat werd steeds lastiger en lastiger.. en nu is het lampje eigenlijk niet meer uit te krijgen. Als de motor loopt, krijg ik keurig 14.4 V op de pluspool van de dynamo en ook 14.4V op de accupolen (accu staat achterin) dus hij laadt keurig bij.
Zojuist de dynamo en de spanningsregelaar door laten meten op een testbank en die zijn (ook los van elkaar) in prima staat. Kortom, het probleem zit m in de auto... alleen, waar kan ik het beste beginnen met zoeken?
Op allebei de kabeltjes van de stekker op de regelaar komt op contact 12V te staan (althans, 11.8 a 11.9).
De dunne aansluiting is voor de bekrachtiging van de dynamo neem ik aan?
De dikke/D+ aansluiting voor het lampje op het dashboard.
Als ik de D+ aansluiting even verleng met een klein kabeltje om te kunnen meten, meet ik 1.7V oid
Kortom, mijn conclusie is dat de dynamo 14.4V levert op de D+ aansluiting, maar op de draad op een of andere manier geen 14.4V komt te staan, maar maar 12 nogwat, waardoor het lampje blijft branden. Alleen, hoe kan dat en waar moet ik dat zoeken? Massapunten van de dashboardbekabeling schoonmaken?
Zojuist de dynamo en de spanningsregelaar door laten meten op een testbank en die zijn (ook los van elkaar) in prima staat. Kortom, het probleem zit m in de auto... alleen, waar kan ik het beste beginnen met zoeken?
Op allebei de kabeltjes van de stekker op de regelaar komt op contact 12V te staan (althans, 11.8 a 11.9).
De dunne aansluiting is voor de bekrachtiging van de dynamo neem ik aan?
De dikke/D+ aansluiting voor het lampje op het dashboard.
Als ik de D+ aansluiting even verleng met een klein kabeltje om te kunnen meten, meet ik 1.7V oid
Kortom, mijn conclusie is dat de dynamo 14.4V levert op de D+ aansluiting, maar op de draad op een of andere manier geen 14.4V komt te staan, maar maar 12 nogwat, waardoor het lampje blijft branden. Alleen, hoe kan dat en waar moet ik dat zoeken? Massapunten van de dashboardbekabeling schoonmaken?
begin met alle massapunten goed te monteren/controleren, ook van het dashboard. deze willen nog wel eens problemen op leveren. deze zitten rechts en linksonder achter het plastic kapje.
Groet, Bas Jan.
'96 Clio I PH II, 1.2 mexx - '91 Clio I PH I, 1.8-16V - '95 Clio I PH II, 16V Ombouw project - '92 R19 16V PH II, Daily - '04 E87 BMW 118D
'96 Clio I PH II, 1.2 mexx - '91 Clio I PH I, 1.8-16V - '95 Clio I PH II, 16V Ombouw project - '92 R19 16V PH II, Daily - '04 E87 BMW 118D
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Hmm, bekend probleem, ik heb 't bij m'n 5je. Zal ook eens wat massa punten gaan checken dan!
Na een winter klussen aan de Clio, toch maar even een paar fotootjes van hoe hij er op dit moment bijstaat.
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 1e4055.jpg[/img]
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... f3ae04.jpg[/img]
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... adb596.jpg[/img]
Voor degenen die niet weten wat er veranderd is:
- Achterscherm is gespoten
- Spoiler gespoten en gemonteerd
- Williams voortrein gemonteerd, incl. een spacer van 5 mm
Onder de kap is er een in kleur gespoten veerpootbrug bijgekomen.
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... c24937.jpg[/img]
Het interieur is opgeleukt met een paar werkende metertjes. De originele meters gingen het steeds minder goed doen, dus tijd voor wat fatsoenlijkers.
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... a04cd7.jpg[/img]
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 4d8e5f.jpg[/img]
Ook heeft Martijn een paar mooie panelen op maat gemaakt voor in het interieur. Dezelfde soort panelen kopen ook in de deuren.
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 6c2b5b.jpg[/img]
Last but not least: 4 nieuwe bandjes! Federal FZ-201 semi slicks. We zijn heel benieuwd hoe ze gaan bevallen.
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 03192a.jpg[/img]
Nu zitten we er nog over te denken om andere veren voor de voorkant te bestellen, maar weten niet zo goed welke we moeten nemen. Advies is dus wenselijk!
Tot de volgende update!
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 1e4055.jpg[/img]
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... f3ae04.jpg[/img]
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... adb596.jpg[/img]
Voor degenen die niet weten wat er veranderd is:
- Achterscherm is gespoten
- Spoiler gespoten en gemonteerd
- Williams voortrein gemonteerd, incl. een spacer van 5 mm
Onder de kap is er een in kleur gespoten veerpootbrug bijgekomen.
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... c24937.jpg[/img]
Het interieur is opgeleukt met een paar werkende metertjes. De originele meters gingen het steeds minder goed doen, dus tijd voor wat fatsoenlijkers.
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... a04cd7.jpg[/img]
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 4d8e5f.jpg[/img]
Ook heeft Martijn een paar mooie panelen op maat gemaakt voor in het interieur. Dezelfde soort panelen kopen ook in de deuren.
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 6c2b5b.jpg[/img]
Last but not least: 4 nieuwe bandjes! Federal FZ-201 semi slicks. We zijn heel benieuwd hoe ze gaan bevallen.
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 03192a.jpg[/img]
Nu zitten we er nog over te denken om andere veren voor de voorkant te bestellen, maar weten niet zo goed welke we moeten nemen. Advies is dus wenselijk!
Tot de volgende update!
goed bezig heren! ziet er weer top uit
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Kiek eens aan....
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
En nou rijden ...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Nice! Goed bezig, wordt een erg dikke racer zo!
Ik denk dat vooral de in kleur gespoten veerpootbrug te merken zal zijn.
Ik denk dat vooral de in kleur gespoten veerpootbrug te merken zal zijn.