Roald's 19 16v F7R Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Heej Jacques!

Het gaat om onderstaande koppeling
https://www.sachsperformance.com/en/clu ... id=1&pid=2

Het vliegwiel van de F7P/R hebben ze hierop aangepast.
Volgens mij het raakvlak afgedraaid tot gelijkt hoogte van het ontstekingspatroon en dan je gaten verder naar buiten laten boren.
Wel dat denk ik toch, zo zou ik het doen.
Van zodra ik het hier heb schiet ik er een foto van.
Ik hou jullie hier op de hoogte (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Graag ben heel erg benieuwd, krijg je dan het volledige pakket, koppeling,druklager,drukgroep en vliegwiel ?
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Roald schreef: za 24 okt 2020 14:17 Graag ben heel erg benieuwd, krijg je dan het volledige pakket, koppeling,druklager,drukgroep en vliegwiel ?
Incl. OEM vliegwielbouten :lol:
Ik verwacht het pakketje volgende week, stay tuned!
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Oh nice man ben echt heel benieuwd ennuh ook plaatjes erbij posten aub :smoke: :smile:
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Roald schreef: vr 30 okt 2020 17:43 Oh nice man ben echt heel benieuwd ennuh ook plaatjes erbij posten aub :smoke: :smile:
Check eens mijn projectje... :beer:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Roald schreef: vr 30 okt 2020 17:43 Oh nice man ben echt heel benieuwd ennuh ook plaatjes erbij posten aub :smoke: :smile:
Check eens mijn projectje... :beer:
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Giovanni schreef: za 28 nov 2020 22:32
Roald schreef: vr 30 okt 2020 17:43 Oh nice man ben echt heel benieuwd ennuh ook plaatjes erbij posten aub :smoke: :smile:
Check eens mijn projectje... :beer:
Check antwoord op je projectje :smile:
Anything worth doing is worth doing right!.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Na ruim een jaar tijd toch eens tijd voor een update, ondanks dat het stil was in mijn project topic heb ik zeker niet stil gezeten, tis een beste update dus pak er een bakje popcorn bij :P
De R19 16v is immers nu een oude auto dus ja er is altijd wel wat te doen :smile:
Het is een verhaal met hoogte en diepte punten maar wel een happy ending!

Het begon een aantal maanden geleden dat ik me begon te irriteren aan een aantal zaken:

-Verstel knop van de elektrische spiegels werkte niet goed meer
-Linker deur ging niet meer goed op slot met afstandsbediening (wel open...)
-Controle lampjes dim en stadslicht werkte niet meer
-Verlichting van bijna alle knopjes werkte niet meer
-Alarmlicht schakelaar bleef niet goed aan staan (was al zo sinds ik hem heb)
-Relais Elektrische KVS pomp schakelde niet elke keer meer goed in
-Roest bobbeltje onder de lak op linker wielrand achter.

Dus eerst maar eens op zoek naar onderdelen.. das niet makkelijk meer voor een 19 (16v) dus good old Ebay maar weer eens afspeuren naar NOS (New Old Stock) onderdelen.
Met wat weken zoekwerk alles nog weten te vinden ook gezien de schakelaars uit elkaar halen en de lampjes vervangen (het schijnt te kunnen) mij een irritant monniken karwei leek.
Met heel veel mazzel een 2de hands goed werkend relais gevonden voor de elektrische KVS pomp, nice price 20 euro ook nog! 8)

Dus maar aan het werk om de hele binnenkant van de linker deur te demonteren, had dat nog nooit gedaan maar goed het wees eigenlijk zichzelf wel, paar schroefjes en klikkers hier en daar en na tijdje had ik alles los:

Afbeelding

Nu had ik een nieuwe slot motor besteld maar zoals het bleek en achteraf ook wel logisch is deze voor de linker deur wel degelijk anders dan voor de rechter deur.
Hmm balen want dit punt wilde ik echt opgelost hebben, toen dacht ik aan een tip die Wichard (Xabre op het forum) me eens gegeven had aangezien hij hetzelfde probleem op zijn 19 16v had.
Dus het slotmechanisme met met motortje en al er uit gehaald, het zijn immers maar 3 bouten wat stangetjes en clipjes.
vervolgens met remmen reiniger de zaak schoongemaakt en met kopervet alles weer opnieuw gesmeerd, vervolgens weer in elkaar gezet en getest en hoera het werkt nu weer als een zonnetje! :smoke:
Toen ik de deurbak los haalde was deze ook erg ranzig, zat allemaal schimmel meuk achter:

Afbeelding

Even schoonmaken met een kwastje en wat APC en ook weer opgelost (was hier nog nat op de foto):

Afbeelding

Ook meteen de nieuwe raamschakelaars links er in gestoken en de nieuwe spiegel verstel knop, op de foto zie je wel goed het verschil tussen de oude en nieuwe:

Afbeelding

Vervolgens de deurbak,speaker en spiegelschakelaar er weer in en de eerste klusjes zijn klaar:

Afbeelding

Toen een idee bedenken om de controle lampjes van dim en stadslicht te vervangen, nu heb je het instrument cluster aan zich zo los alleen die tellerkabel... muurvast natuurlijk. :(
Met de hand achter het dashboard langs haal je wel maar niet ideaal, toen bedacht ik me om de plaat van de hoogteverstelling onder het stuur los te halen, twee torxjes en hoppa inderdaad nu kon ik heel erg makkelijk bij om die lampjes te vervangen dus zo ook gedaan, de hele kerstboom kan weer branden 8) :
Afbeelding

Daarna nog op de schakelaar van de centrale vergrendeling na (daar deed het lampje het nog van) allemaal vervangen zodat ook die verlichting het weer doet en de alarmlicht schakelaar ook eindelijk functioneert zoals het hoort:

Afbeelding

Verlichting raam bediening links en rechts werkt nu ook weer:

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor ergens nog een keer het Relais van de elektrische KVS pomp vervangen dus die schakelt nu ook elke keer weer goed in en uit 8)

Dan ben je inmiddels lekker op dreef en ik dacht weet je die achterschokdempers zaten er al onder toen ik hem kocht in 2008... die dingen zouden dus nog best wel eens origineel kunnen zijn toen hij uit de fabriek kwam rollen... :(
Na ruim 28 jaar en bijna 3 ton... dat kan niet veel meer zijn (en dat was het ook niet meer) dus opzoek naar een vervangende set, maar veel is er natuurlijk niet meer te krijgen voor deze auto.
Omdat ik Koni geel voor heb wil je achter iets wat daarbij past maar koni geel achter is niet meer te krijgen en Bilstein B6 ook niet meer :S
Van Spax kun je nog wel in hardheid instelbare achterschokbrekers krijgen maar volgens Ronald zijn die dingen echt knetterhard, dus na tijdje nadenken maar een setje Bilstein B4 besteld ze waren toch stevig afgeprijsd bij Winparts.
Tijdens de turbo ombouw (alweer ruim 6 jaar geleden) had Ronald al vaak gezegd: dat ding van jou is verdacht hard, alles wat bij mijn 19 16v tien jaar geleden al rot was is bij die van jou nog keihard.
Die woorden zal ik nog vaak aan denken toen ik de bekleding los haalde van de wielkasten achter en dan met name de rechter, Kijk en huiver.... :~ :S

Als dit nog een jaar was door gegaan dan had de schokbreker er vanzelf door gekomen, was tot 2 a 3CM genaderd tot de schokbreker bevestiging, het was echt ernstig krokant.

Afbeelding

Links op de puntlassen begon het ook inmiddels:

Afbeelding

Ik natuurlijk even in zak en as... maar goed wetende dat het apparaat voor de rest echt keihard is een paar dagen later samen met een goede vriend even een inspectie gedaan op meer roest, want ja waar roest is zit nog meer roest en dat klopte ook wel, maar het viel mee gelukkig.
In de holte tussen binnen en buitenscherm links zat ook nog een krokant stuk
Aan de onderkant van de wielkasten (en dan weer aan de achterkant van de zitting van de bank) zaten links en rechts ook twee kleine rotte stukjes.
Rechts bij het achterraam onder het rubber zat ook beginnende roest op de puntlassen, dit scherm is in 2010 toen in zijn geheel vervangen omdat ik er een deuk had in gereden :X

Alles bij elkaar natuurlijk best wat centjes om te repareren.. maar goed sinds ik al zoveel geld in deze auto heb gestoken en een betere 19 16v vinden niet meer te doen is en als je ze al vindt dan nog de prijzen die voor een zeer nette gevraagd worden tegenwoordig, staat nu een Phase 2 3 deurs 16v (zwart) te koop voor €18.000 en een 19 16v cabrio voor €23.000 |:

Gelukkig zit hier bijna om de hoek echt een heel goed schadeherstel bedrijf, ze doen ook veel restauratie opdrachten aan carrosserieën.
Heb in het verleden daar naar volle tevredenheid al eerder werk laten doen aan de 19 16v, in 2011 voorbumper opnieuw spuiten en in 2016 hebben ze de binnendorpels geheel vervangen.
Dat laatste hebben ze echt heel netjes gedaan toen zie je gewoon niks van, Zelfs Ronald was er zeer over te spreken en dat wil wat zeggen.

Dus ik er met de 19 16v er naar toe en dacht bij mezelf crap nu ben ik echt aan de beurt qua kosten, eenmaal aangekomen met Michel (de eigenaar) een kostenplaatje gemaakt van meteen alles weer netjes te maken.
Natuurlijk niet even een paar honderd euro maar het viel me alleszins mee, gelukkig had ik ook nog vakantie dus kon ik tussendoor even een paar keer gaan kijken hoe het ermee stond.
Deden ze ook absoluut niet moeilijk over vonden ze zelfs leuk en attendeerde me op nog een paar andere kleine puntjes welke ik uiteraard gelijk mee heb laten nemen, dat waren de kosten niet.
Natuurlijk ook wat foto's gemaakt van de herstel werkzaamheden :smoke:

Linker wielkast hersteld en meteen de nieuwe Bilstein B4 schokbrekers gemonteerd (de oude moesten ze toch los halen)

Afbeelding

De rechter wielkast hersteld met nieuwe Bilstein B4 en raamlijst achter preventief hersteld (hier nog in de primer):

Afbeelding

Linker wielrand hersteld met nieuw stukje metaal er in en bijna klaar om gespoten worden, ook de strip onder de achterlichten is mee gepakt die had hele kleine roest vorming welke ik zelf nog niet had gezien:

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens het eind resultaat aan de buitenkant:

Afbeelding

Afbeelding

Geen kleur verschil te zien ik blij en ze hadden de stootstrip ook nog uit zichzelf goed vast gezet welke al jaren losjes zat :worship:
Moet Hamers echt complimenten maken over de uitgevoerde werkzaamheden, ze zijn keurig binnen de afgesproken prijs gebleven en hebben zelfs nog wat extra kleine dingen mee gepakt.

Vervolgens was het woord weer aan mij om het interieur aan de achterkant weer terug te bouwen gezien het mij weer geld scheelt en dat ik met mijn ogen kon zien dat alles keurig gerepareerd was dus aan de slag, maakt toch best herrie met die achterkant helemaal leeg :p
Had mezelf voor wel 10 euro een USB oplaadbare mini bouwlamp gekocht bij de Lidl die kwam nu mooi van pas gezien het inmiddels al vroeg donker wordt.

Tussentijds de kofferbak mat ook "gewassen" na 28 jaar was ie toch best ranzig:

Afbeelding

Links alle bekleding weer terug gebouwd en tevens de zijpanelen achter met APC en een kwastje schoon gemaakt:

Afbeelding

Rechts alle bekleding weer terug:

Afbeelding

Bank weer op zijn plek:

Afbeelding

Hoedenplank er in en klaar!

Afbeelding

Vervolgens deden de achteruitrijlichten het ook niet meer.. das afkeur voor de APK, paar jaar geleden ook al gezeur mee gehad toen zat het stekkertje los.
Dit keer na wat testen wist ik zeker dat het de schakelaar in de bak was dus een nieuwe gekocht, nadat ik had uitgevist dat ik degene met het groene stekkertje moest hebben.
Helaas had Ronald geen tijd en was Mark van de Renault app groep zo aardig dat ik even langs mocht komen zodat we op zijn brug even die schakelaar konden wisselen.
Dat gaat nogal lastig in mijn kleine garagebox zonder dat ook de bak olie over de hele vloer ligt :lol:
Dit was ook de oplossing dus nu doen ze het weer betrouwbaar, de kosten voor de benzine om heen en terug te rijden waren meer dan de schakelaar zelf :lol: :lol:

Bij Mark aangekomen:

Afbeelding

Achteruitrijlichten werken weer, erg fijn gezien het nogal donker is bij mijn garagebox en er geen verlichting in de box zelf zit maakt dit het achteruit inparkeren ook weer makkelijk in het donker.

Afbeelding

Maar dan zijn we er nog niet er was nog een hele grote olifant in de kamer en die stond er al eigenlijk al sinds eind 2015 toen de turbo ombouw klaar was.
Het gejengel met de toeren rond stationair door de Bosch 803 injectoren welke niet de correcte weerstand waarde hebben voor de ECU.
De 803 injectoren zijn 4.8 Ohm en de ECU verwacht 2.4 Ohm, ook het elke keer wisselen van de ECU voor de APK was ik ook meer dan zat. :gun:
Want als de lambda sonde mee deed werd het gejengel nog veel erger dus daarom reed ik 1 dag per jaar met de ECU rond waar de lambda sonde aan stond... voor de APK dus.

En wat denk je ? Bosch 802 injectoren nergens meer te krijgen, overal "tijdelijk uitverkocht".. Grrr heb ik weer jaren zie ik ze via de normale onderdelen sites te koop staan nu ik ze nodig heb niet, maanden gekeken maar steeds dezelfde boodschap dus tijdelijk is denk ik dan permanent (S)

Dus ergens begin dit jaar maar weer Ebay afstruinen naar Bosch 802 injectoren, ergens rond april vond ik van een verkoper waar ik al vaker spulletjes van had gekocht en goede ervaringen mee had een advertentie dat hij 8 gloednieuwe Bosch 802 injectoren te koop had (hij verkoopt veel 21 turbo en Delta integrale onderdelen).
Ik wilde perse nieuwe injectoren met 2de hands weet je maar weer nooit hoe goed ze nog zijn en hoe lang ze het nog volhouden.
De knoop doorgehakt geld overgemaakt en jawel een x aantal dagen later had ik ze binnen, inderdaad gloednieuw yesss! :smoke: :bang:

Afbeelding

Helaas had Menno geen tijd en hebben ze tot vorige maand moeten wachten om ingebouwd te worden, maar in mijn vakantie had hij gelukkig tijd!
Ik was al tevreden geweest als alleen dat gejengel met die toeren rond stationair opgelost zou zijn en stiekem hoop je dat je er ook wat performance bij krijgt.....
Wist ook dat die 803 injectoren hun beste tijd echt wel gehad hadden.
Helaas heb ik geen foto's van het mappen en omwisselen van de injectoren gemaakt van alle momenten dat ik mijn telefoon thuis kon vergeten... :-(

Maar goed wij die injectoren gewisseld en dat ging allemaal vrij vlot, Menno ging vervolgens de emulator aan de ECU prikken zodat we konden gaan mappen.
Na een uur lopen te klooien en niet snappen waarom de ECU en de emulator niet met elkaar wilde praten komen we er achter dat de er 1 heel klein knopje op de "Chip Emulator" op de verkeerde baud rate stond.
Na deze te hebben omgezet hoppa werken en konden we beginnen.
We waren vrij snel klaar omdat hij natuurlijk de oude chip had ingelezen en vanaf daar voor de 802 injectoren een nieuwe map kon maken.
Nu zei ik eerder dat ik al blij was geweest van dat gejengel af te zijn rond stationair en voor de APK geen ECU wissel meer hoefde te doen en ik hoopte dat er misschien ook wat meer performance in zou zitten...

HOLY SHIT!! sorry ik heb er geen andere woorden voor... dat ding gaat nu echt als een kogel! :bang:
Hij gaat nu echt af als een geladen pistool wat je staat op te wachten :worship:
In elk toeren gebied zijn de prestaties aanmerkelijk beter te noemen op zijn zachtst gezegd en de GT2860R turbo spoelt veel sneller op nu.
De gas reactie is tig keer beter te noemen, veel en veel directer.
Vanaf 3000 RPM wil hij nu echt heel erg graag weg vanaf 3500 begint ie heel hard sleuren om bij 3700 tot en met 7000 RPM in de "ik ga helemaal los stand te gaan"
Ook bij het doorschakelen onder volle acceleratie van bijvoorbeeld 2 naar 3 is na het schakel moment ook geen "wachtstand" meer, voor je gevoel springt hij nu weg
Kortom heb er een totaal andere auto voor terug gekregen wauw dit had ik in mijn meest positieve scenario niet eens durven dromen.
En het is nu weer gewoon een heel prettige auto in het algemeen om mee te rijden.

De nieuwe B4 schokdempers zijn ook goed te merken, achteraf een goede keuze geweest want met hardere schokdempers had het ronduit oncomfortabel geworden.

Goed toen was het APK tijd dus ik vol goede moed er naar toe er is immers genoeg aan gespendeerd en alles zou nu top moeten zijn.
Nou mooi niet hij zakte als een baksteen voor uitlaatgas test, CO 2% (Mag een 0,5% hebben) lambda waarde niet goed kon het zelf zien want waar ik ga kun je er tenminste gewoon op wachten.
Weer naar huis gereden hmmm dit is toch apart wat kan het nou zijn loopt dat ding eindelijk als een malle en dan dit....
Je denkt aan van alles wat de oorzaak kan zijn maar gelukkig had ik nog een week of 3 voor de APK verliep.
Ineens schoot me te binnen dat Menno een kopie van de oude Chip met de 803 injectoren had gemaakt en laat dat nou net degene zijn geweest welke in de ECU zat waar destijds de lambda sonde (ahum) weg geschreven was in de software vanwege dat het gejengel met de toeren anders nog erger werd.
Even een appje gestuurd naar Menno en hij zei nee daar ben ik niet aan geweest, aaaah bingo! :lol:
Dus nieuwe afspraak gemaakt voor het weekend er na, hij gaf me nog de keuze om een chip te schrijven waarmee je makkelijk de APK haalt of nu echt 1 goede mapping.
Uiteraard gekozen voor het laatste nu wil ik het ook goed hebben ook.

Dus wij wederom aan het mappen, onderweg nog een hele verbaasde bestuurder van het nieuwe model Mazda MX5 dat hij net 3 keer alsof hij stil stond afgedroogd werd door een ouwe Renault 19 16v (Menno zei nog hij probeert het haha no chance! :P ) wij moesten op een gegeven een U bochtje maken en dat gezicht van die MX5 bestuurder sprak boekdelen.
Zei tegen Menno, die staat straks bij de garage met zijn MX5 dat er iets mee mis is want ben net kansloos afgeslacht door een oude Renault 19 :lol:
Tijdens de map sessie heeft hij de map nog iets mooier kunnen krijgen waardoor hij nu merkbaar nog een tikkie beter presteert dus dat is ook mooi meegenomen.

Dus de woensdag er na weer voor de APK dwars door natuurlijk op dat moment een tropische stort bui .... daarna was het uiteraard de hele dag droog :@
Als eerste maar aan de uitlaatgas tester gehangen en dit keer kwam ie er met vlag en wimpel doorheen, apparaat had zelfs moeite om iets te registreren alleen bij 3000 rpm zag ik heel even 0,01 % oftewel dik in orde dit keer.
De APK keurmeester was ook onder de indruk en vroeg nog hoe heb je dat voor elkaar gekregen, nou euh ahum we waren de lambda sonde vergeten aan te zetten, hij moest er ook wel om lachen.
Voor de rest liep hij zonder enige op of aanmerking door de APK om vervolgens weer een boter briefje te krijgen om weer een jaar verder te mogen, nu nog 2 keer en dan hoeft ie nog maar 1 keer per 2 jaar want dan is deze oude krijger 30.

Zei nog tegen Ronald, nou die kun je opnieuw door de Dragy app halen (acceleratie meter met externe hoge snelheid GPS sensor tot op een honderdste accuraat) de 19 16v turbo laat nu eindelijk echt zijn potentie zien.
En zelfs toen hij dus 'slecht' liep was 0-100 5.89 sec en 100-200 Km/h 17.85 sec, nu zal de 0-100 tijd er niet veel op vooruit gaan iets met FWD en grip maar 100-200 zou nu aanmerkelijk beter moeten zijn.
En nog valt er wat winst uit de huidige setup te halen gezien de uitlaat niet optimaal is, voor de (originele) katalysator gaat de downpipe van 2,5 naar 2 inch, maar dat is voor volgend jaar voor nu vind ik (en mijn bankrekening ook :lol: ) het even mooi geweest.

Hieronder nog een link naar een youtube filmpje wat ik heb gemaakt hoe de motor stationair loopt voor en na de wissel van de injectoren.
Als je dit op goede speakers (dus geen telefoon of laptop speaker) of een fatsoenlijke koptelefoon luistert kun je het enorme verschil heel erg goed horen.
Op dit filmpje stond de lambda sensor nog uit vandaar dat de AFR meter zo mooi stabiel is :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=5Kou7DN1NwA

En toen was deze lange update echt klaar en zoals aan het begin gezegd een happy end! latersss! 8)
Laatst gewijzigd door Roald op zo 17 okt 2021 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Anything worth doing is worth doing right!.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

lang verhaal, lekker kort.

Wel mooi, dat dan weer wel.
En ik heb afgelopen 2 weken paar R19's gezien...op Corfu.
Sommige nog redelijk, de meesten slecht.

Wat hoest hij nu op aan Peekaas? :D
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Wat hij nu aan ophoest aan PK's weet ik nog niet, we hebben hebben op de weg gemapped :smile:
Kan wel zeggen dat hij 2 jaar geleden toen hij nog slechter liep bij 26 graden buitentemperatuur alsnog 210 PK en 280Nm deed.
Volgend jaar nadat de uitlaat optimaal is wil ik hem nog een keer op de bank zetten en dan weet ik heel zeker dat er een stuk meer uit zal komen :smoke:
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Mooi zo een verhaal net voor het slapen gaan!
Dat heb je mooi gefixt man :worship:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je blijft er mee bezig. Mooie update.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Giovanni
Thx man! kost wat maar dan heb je wat :smoke:

@jacques
Dank je en voor volgend jaar alweer wat zaken in de planning staan.
Als we elkaar weer eens spreken moet je nog maar eens een keer mee rijden (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

zo dat zijn nogal wat werken! goed gedaan, maar niet anders verwacht van jou! zo'n 19 op leeftijd brengt toch ieder jaar nieuwe verrassingen mee he :-p
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ha Bart,

ja die ouwe beestjes kunnen je af en toe onaangenaam verrassen, bedankt voor de complimenten (Y) :beer:
Anything worth doing is worth doing right!.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Maar ook aangenaam verrassen, gezien de vermogenstoename. Echt top :worship:
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

okido schreef: wo 20 okt 2021 8:12 Maar ook aangenaam verrassen, gezien de vermogenstoename. Echt top :worship:
Dat was zeker een zeer aangename verrassing en thx :beer:
Volgend jaar na de uitlaat correctie maar weer eens op de bank zetten (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Lekker stukkie tekst... (0)

Goed bezig en mooi om te zien dat er verbetering is qua prestaties en qua look de puntjes op de "I" :bang:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Arco schreef: wo 20 okt 2021 18:59 Lekker stukkie tekst... (0)

Goed bezig en mooi om te zien dat er verbetering is qua prestaties en qua look de puntjes op de "I" :bang:
Dank je! (Y)
Qua looks kunnen de puntjes nog wat meer op i hoor maar dat is het volgende om aan te pakken.
Motorisch is de huidige setup denk ik bijna optimaal zoals het nu is, enige verbetering is nog de uitlaat.
Wil ik daarna nog meer dan zullen er ingrijpende aanpassingen gedaan moeten worden.
Of ik daaraan wil weet ik nog niet, huidige setup is nu ook erg betrouwbaar gebleken en dat is ook wat waard.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hey Roald,

Welke olie giet jij erin?
Ik sta op een zucht van het jaarlijks onderhoud en helaas is het ook al 6 jaar geleden dat de distributieriem is vervangen.
Zelf heb ik mij laten vertellen bij de aankoop van het oude F7P blok (Patrick Biggelaar) dat 10w60 aan te raden is.
Het hedendaagse F7R blok heb ik dan ook maar voorzien van de Castrol Edge 10W60.
Maar ik lees toch vaak dat dit overkill is.
Vraag is of dit Uberhaupt nodig is om jaarlijks 800km mee te rijden.
Natuurlijk op olie bespaar je niet, en os het wel verstandig om alsnog over te stappen na al die jaren 10-60 te rijden naar 10-40...
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik rij ongeveer 8000km per jaar met de F7R. De olie vervang ik jaarlijks. Ik gebruik een groot oliefilter Bosch 0 451 103 353 of Mahle OC223. Als ik het oversla, kan het gebeuren dat een van de hydraulische klepstoters gaat tikken. (Ze zijn allemaal nieuw). Na vervanging van de olie is het altijd over. De distributieriem. Er staat voor: om de 6 jaar of 120 000km. Bij opbouw is alles nieuw gemonteerd, te weten riem en rollen. Na 6 jaar heb ik alleen de riem vervangen, Want zoveel km hebben de rollen niet meegemaakt (ca. 48 000km). De volgende keer vervang ik weer alles.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ha Giovanni!

Die van mij rijdt vanaf het begin al met 5w40 gaat nu al ruim 25.000 Km prima, ook in mijn F7P zat ook altijd 5w40 in heeft het 110.000 Km prima op gedaan.
Bij mij zijn ongeveer +/- 2 jaar geleden alle klepstoters preventief vervangen voor nieuwe omdat er twee tikte bij koude motor.
Tot op de dag van vandaag geen tikkende klepstoters meer gehad.
Zou zeggen als je huidige olie soort prima werkt niks aan veranderen.
Bij die van mij gaat er elk jaar nieuwe olie+filter in en dat komt neer op ongeveer elke 2500 a 3000 Km.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

jacques schreef: vr 18 feb 2022 19:23 Ik rij ongeveer 8000km per jaar met de F7R. De olie vervang ik jaarlijks. Ik gebruik een groot oliefilter Bosch 0 451 103 353 of Mahle OC223. Als ik het oversla, kan het gebeuren dat een van de hydraulische klepstoters gaat tikken. (Ze zijn allemaal nieuw). Na vervanging van de olie is het altijd over. De distributieriem. Er staat voor: om de 6 jaar of 120 000km. Bij opbouw is alles nieuw gemonteerd, te weten riem en rollen. Na 6 jaar heb ik alleen de riem vervangen, Want zoveel km hebben de rollen niet meegemaakt (ca. 48 000km). De volgende keer vervang ik weer alles.
Ik ga ook jou mening volgen met die riem. De kit bevat wel de rollen maar die gooi ik een 6 jaar op de zolder.
Ben eigenlijk benieuwd of die 6 jaar nog steeds geld met die nieuwe materialen die men gebruikt. Ik zie de riem op de 1.5d van Reno die men in de Mercedes legt 10 jaar of 200.000 km meegaan.

Van die oliefilter moet je mij eens uitleggen Jacques.
Is de regel hier ook van toepassing "hoe groter hoe beter"? :X
Want ik wil je hier ook wel in volgen als ik hem er nog tussenkrijg.
Ik werk met een warmtewisselaar aan de sandwichplate en die komt al een serieus stuk vooruit.
Roald schreef: za 19 feb 2022 8:52 Ha Giovanni!

Die van mij rijdt vanaf het begin al met 5w40 gaat nu al ruim 25.000 Km prima, ook in mijn F7P zat ook altijd 5w40 in heeft het 110.000 Km prima op gedaan.
Bij mij zijn ongeveer +/- 2 jaar geleden alle klepstoters preventief vervangen voor nieuwe omdat er twee tikte bij koude motor.
Tot op de dag van vandaag geen tikkende klepstoters meer gehad.
Zou zeggen als je huidige olie soort prima werkt niks aan veranderen.
Bij die van mij gaat er elk jaar nieuwe olie+filter in en dat komt neer op ongeveer elke 2500 a 3000 Km.
Top! Ik hoor ook wel wat getik onder da kap maar of dit de klepstoters zijn? :(
In ieder geval het geluid verdwijnt na enkele seconden. Volgens mij eens de kop volgelopen is met olie.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik gebruik de megane F7R warmtewisselaar en ook de megane F7R dynamosteun. Er is dus wat ruimte om een groter oliefilter te monteren. Hoe groter het filter, hoe groter het filterend oppervlak. Ik zal je via PM een foto sturen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Kleine update dit keer, kwam laatst een nieuw bougie afdek kapje tegen (reproductie) aangezien de oude niet heel mooi meer was en de gele belettering er na 29 jaar af begon te bladderen.

Nieuwe kapje:

Afbeelding

Oude kapje:

Afbeelding

Paste toch net niet helemaal, aan de linker kant was hij echt <1 mm te lang helaas:

Afbeelding

Even op een vlakke ondergrond met wat 200 grid schuurpapier ingekort, het hoekje links onderaan had ook een klein beetje nodig maar nu past ook mooi :cool:

Afbeelding
Anything worth doing is worth doing right!.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik vind het heel wat dat je de plastic dopjes nog hebt waar dat deksel mee vast zit.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Keurig zo onder die motorkap!! :worship:
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Jacques
1 was er ooit stuk gegaan maar een andere kunnen regelen, tegenwoordig kun je zo ook nieuw kopen via: www.youngtimersclassics.com (reproductie)

@NicoK

Dank je en we zouden nog eens afspreken om een rondje te doen met de 19 16v :smoke:
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Roald ik merk dat jij wel nog een mooie rode TPS sensor erop hebt tussen al dat blitse gepolijste aluminium :worship:
Kan je deze nog krijgen?
Bij mij lijkt de mantel van de kabeltjes los te komen waar de aders het rode gevulcaniseerde gedeelte verlaten.
Stoort me eigenlijk al een tijdje...
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Helaas begint bij mij de isolatie ook weer af te brokkelen en ik stoor me hier ook aan, deze TPS sensor had ik jaar of 7 geleden met een mazzeltje 2e hands gevonden omdat bij de vorige de isolatie op kabeltjes bijna helemaal weg was.
Aantal jaar geleden waren ze nog wel te krijgen maar schofterig duur bij Renault.
Geen idee of er andere aftermarket compatible sesnoren zijn.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik kan de tps aftermarket in ieder geval niet vinden.
En volgens mij zijn ze OEM met uitsterven bedreigd...

Welk oliefilter schroef jij erop?
Ik heb al van Jacques een nummer doorgekregen van een groter exemplaar.
Maar toeval wil dat bij het zoeken ik op een forum in UK terucht kwam, en daar is een mooie discussie aan de gang ivm het oliefilter van de F7R
Blijkbaar is de ChampionF136 het enige filter dat een correcte oliedruk geeft.
Dit zou afhangen i.v.m. de olie bypassklep en antiterugloopmembraam die een andere druk ingesteld kregen specifiek voor deze motor.
Ikzelf heb een MANN w75/3 die die volgens de lokale onderdelenboer en diverse online sites geschikt is.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Als ik me goed herinner heb ik datzelfde Mann filter er op zitten doet ie het al jaren prima op.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Welke telemetrie houd jij bij daar in de middenconsole?
Ik zie AFR, maar wat meet jij nog?
Zelf ben ik van mening om een combo van Afr, olietemp, uitlaatgas temp.

Oliedruk meet ik in de OEM cluster (niet echt acuraat maar yellers die er standaard inzitten moeten werken ben ik van mening).

De samenstelling van mij vind ik alleen terug bij JOM.
Goedkope prul (goedkoop-duurkoop) en dat merk je na enige tijd.
Helaas vind ik niet alles wat ik wil bij gekende merken zoals VDO.
Wil er wel eens werk van maken om een tellerpartij erin te krijgen die degelijk is.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Giovanni schreef: za 9 apr 2022 12:11 Welke telemetrie houd jij bij daar in de middenconsole?
Ik zie AFR, maar wat meet jij nog?
Zelf ben ik van mening om een combo van Afr, olietemp, uitlaatgas temp.
Ik meet (van links naar rechts) Olie temp, AFR en turbo druk, alle meters zijn van AEM (niet goedkoop).
Om de meters in te bouwen heb ik destijds een universeel 1 DIN radio onderbouw bakje gekocht waarbij het geluk ook nog was dat ik de 2 originele bevestigingspunten/schroefgaten heb kunnen gebruiken van het afdekplaatje in de middenconsole en het paste allemaal perfect.
Daardoor heeft het een OEM achtige look naar mijn idee :smile: (Y)
Uitlaatgas temp is ook wel een goede om te hebben.
Anything worth doing is worth doing right!.
Plaats reactie