Roald's 19 16v F7R Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ronald heeft wederom weer top werk geleverd :worship:
Dit heeft hij inderdaad op zijn werk gelast.

De huidige ECU is alleen niet helemaal fris meer, als je er een paar tikken op geeft valt hij uit.
Ronald heeft al geprobeerd de pinnen van de chip bij te buigen dit leek de oplossing te zijn maar helaas.
Als je een paar tikken op geeft valt hij weer uit.
Ik vermoed dat er ergens een breukje zit in 1 van de baantjes, of dat de ecu in contact komt met de metalen behuizing, kortsluiting maakt en dan uit valt.

Heb hier nog een andere ECU liggen met voetje er in gesoldeerd, die gaan we morgen uit proberen, hopelijk doet ie het, ding heb ik nooit getest.
Anders hebben we nog de optie om een voetje te solderen in mijn originele ECU, van die weet ik zeker dat die goed is.

Anything worth doing is worth doing right!.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Na de laatste keer mappen bij Menno hetzelfde probleem gehad, ietsje strakker maken van de pootjes was toen wel de oplossing.
(Stond ik dan in eindhoven terwijl niks het meer deed, na openschroeven van de ecu bleek dat het IC'tje gewoon los lag :lol: )

Wellicht dat de pootjes van de IC wat verzwakt zijn? Anders even de solderingen van het IC voetje controleren?
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

We proberen morgen eerst wel die andere ECU die ik hier heb liggen.
Als dat de oplossing geeft vind ik het allang best :p
Kijk die ecu dan later wel na of ie nog te maken valt, zo ja heb ik iig backup :)
Anything worth doing is worth doing right!.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

tutuur schreef:Na de laatste keer mappen bij Menno hetzelfde probleem gehad, ietsje strakker maken van de pootjes was toen wel de oplossing.
(Stond ik dan in eindhoven terwijl niks het meer deed, na openschroeven van de ecu bleek dat het IC'tje gewoon los lag :lol: )

Wellicht dat de pootjes van de IC wat verzwakt zijn? Anders even de solderingen van het IC voetje controleren?
Sommige pootjes zitten met printbanen aan de onderzijde van de print verbonden en andere zitten met printbanen aan de bovenkant van de printplaat verbonden. Je kunt toch even met een universeelmeter de verbindingen checken. Je hebt er twee. Dus kun je vergelijken.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik geloof er ook weinig in dat het aan de ecu zelf ligt, heb er nooit problemen mee gehad tot dat laatste ic'tje
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik heb de volledige print van de ECU nagekeken maar kan er niet echt een conclusie uit trekken, alle pinnen doorgemeten van alle stekkers aan de kabelboom, daar zit geen enkel probleem. Uiteindelijk de chip socket in de ECU schoongemaakt en de pinnen iets bijgebogen maar dat hielp niets, toen de complete print uit de ECU gehaald en alle solderingen gecontroleerd en een aantal solderingen even opnieuw gedaan.

Toen leek het zowaar goed en heb ik even wat probleemloze runs kunnen doen totdat er een buurman van 1 van de huizen aan de andere kant van het spoor en achter de geluidswal zo'n 100 meter verderop begon te klagen over wat geluidsoverlast. :p Na even stationair lopen en dus het opwarmen van de ECU begon het weer en kreeg ik 'm met moeite weer naar binnen gereden. Ik vermoed een breukje inwendig in de printplaat die weer opkomt nadat de behuizing van de ECU warm wordt en de print dus weer iets onder spanning komt te zitten in de behuizing. Was niet van plan om er nog meer tijd in te steken, Andere ECU proberen en door... Het hele project heeft al zo verschrikkelijk veel tegenslagen gehad.

APK zit er nog niet in aangezien ik nog een chip moet hebben waarbij de lambdasonde wel regelt, de CO waarde gaat ie zo niet halen denk ik. Ook niet met de katalysator er onder. Daarbij moet de turbo er ook nog weer af voor revisie of een andere, die klinkt niet heel fris en hij begint ook flink blauw te walmen nu.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hhhmmm das idd niet ideal, nouja als Roald nog een ecu heeft liggen met voetje is het ook zo gewisseld natuurlijk!

Als ie momenteel op 14,2 loopt zou het volgens mij nog niet eens zo'n probleem voor de apk moeten zijn, uiteraard wel incl kat!
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

tutuur schreef:Hhhmmm das idd niet ideal, nouja als Roald nog een ecu heeft liggen met voetje is het ook zo gewisseld natuurlijk!

Als ie momenteel op 14,2 loopt zou het volgens mij nog niet eens zo'n probleem voor de apk moeten zijn, uiteraard wel incl kat!
Hij liep wel ergens met een AFR van rond de 14 maar helemaal lekker heeft hij nog niet gelopen, Heb jij er al eens een APK mee kunnen redden ? of is het nog niet zo ver gekomen. Sowieso moet de turbo er nog even vanaf, die wordt met de dag minder maar die is er wel vrij simpel vanaf de krijgen. de retourleiding lekt ook ergens op de aansluiting van de turbo dus moest er sowieso nog even naar kijken.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

tutuur schreef:Hhhmmm das idd niet ideal, nouja als Roald nog een ecu heeft liggen met voetje is het ook zo gewisseld natuurlijk!

Als ie momenteel op 14,2 loopt zou het volgens mij nog niet eens zo'n probleem voor de apk moeten zijn, uiteraard wel incl kat!
Yup die heb ik liggen inclusief chip van Achterberg motorsport er nog in :p

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... skymvq.jpg[/img]
Anything worth doing is worth doing right!.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb volgens mij 1x apk gehad met deze motor er in, maar das nogal makkelijk als je 4,5% co mag hebben ;-)

Had Roald ook al gezegd dat die turbo het bij mij nog prima deed maargoed, zo heel veel kost het niet voor zo'n journal bearing ding!
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Uuuh ja met 4,5% wel ik mag maar 0,5 hebben :P
Kosten voor alleen basis revisie van turbo vallen inderdaad mee.
Komt allemaal wel goed, zal Menno contacten hoe we de lambda sonde aan kunnen gaan zetten :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

welk bouwjaar heb je? de regels zijn een aantal jaar geleden flink versoepeld onder bouwjaar 1995. ik kom met de wille zonder kat fluitend door de apk.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

tutuur schreef:Ik heb volgens mij 1x apk gehad met deze motor er in, maar das nogal makkelijk als je 4,5% co mag hebben ;-)

Had Roald ook al gezegd dat die turbo het bij mij nog prima deed maargoed, zo heel veel kost het niet voor zo'n journal bearing ding!
Nah, ding heeft ook flink axiale speling en hij begint serieus blauw te roken nu. Gewoon even goed aanpakken. :)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Je kan ook niet zomaar ecu's uitwisselen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Idd ff checken of het wel van hetzelfde type is, die van mij is op basis van een ph1 16v
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Geert,

Even opgezocht maar helaas, is nog steeds 0,5% bij stationair toerental.
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf

Punt B: 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002
Dan denk je haha das ff mooi!

Maar helaas dan komt:
Punt C: 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002
en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde

Die van mij is dus op kenteken uitgerust met katalysator en Lambda sonde.

@Jo&Tuur

Zou beide een phase 1 ECU moeten zijn.
Anything worth doing is worth doing right!.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat klopt als een bus, maar als er geen kat onder zit voldoet ie dus niet aan die voorwaarde ;-)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

wat ik heb begrepen is een kat niet verplicht voor 1995. en zo lang je geen volledig emmisie systeem hebt (dus kat + lambda) dan zijn de eisen flink lager. Wat er af fabriek is geleverd doet er dan niet toe.

Mijn willie is af fabriek ook met lamda en kat geleverd. maar kom er zonder kat al 2 jaar door heen.

Ik citeer:

"Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde."

"Zonder katalysator valt deze auto van 1991 in de co-tabel onder de niet lambda-geregeld benzinesystemen, dus maximaal 3,5% CO. Zie artikel 39 en 41 van afdeling 4, Regelgeving APK."

http://www.hondacommunity.nl/forum/view ... 74&t=62369
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dus als de kat en lambda sonde weg haalt hoef je niet meer aan die voorwaarde te voldoen.
Interessant :smile:
Anything worth doing is worth doing right!.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Roald schreef:Dus als de kat en lambda sonde weg haalt hoef je niet meer aan die voorwaarde te voldoen.
Interessant :smile:
Alleen kat weg zelfs. :D
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Het blijft altijd een Hoe ziet de keurmeester het.

Voorbeeld ...GTT van 1990..Heeft standaard geen kat geen lambasensor. .
Nu 1.4 met injectie ipv carb...
Nu een lambasensor der in ..Maar zonder kat .
Keurmeester ziet de lambasensor
En meteen moest ie een co waarde hebben van 0.5 ipv 3.5 of zelfs 4 %...
Maar goed geen kat eronder ...Dus afkeur.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Gerald schreef:
Roald schreef:Dus als de kat en lambda sonde weg haalt hoef je niet meer aan die voorwaarde te voldoen.
Interessant :smile:
Alleen kat weg zelfs. :D
dan zou ik alleen de lambda weg halen. daarmee moet je de 3.5% toch wel halen.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Geen idee ik hoop het :)
Gloednieuwe motor enzo nog nooit mee door de APK geweest.
Anything worth doing is worth doing right!.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Slechte keurmeester Jochem, die van mij is zeer secuur en had ook zijn twijfels, het boek er op na geslagen en dit kwam er uit.

Als je nou heel spastisch bent Roald zou je idd ook de sensor gewoon kunnen demonteren, deze staat toch uitgeschakeld ;-)

En een kat hoeft er dus sowieso niet tussen dus lekker weg laten die rommel!
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Volgens mij is bouwjaar van de auto lijdend.

5 GTTi met lambda regeling uit 1985 mag gewoon 4.5% hebben.

Ondanks dat die makkelijk 0.5% zou kunnen draaien.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Een 19 16V heeft U9 op kenteken dus daar kom je niet mee weg.
Renaultjoe
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:36
Locatie: Bolsward

Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

T was niet mijn auto...Dus heb geen discussie gevoerd.
Alpine1988 ook u9 op papier....geen kat meer .
gewoon gekeurd. ..
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ronald1916V schreef:Een 19 16V heeft U9 op kenteken dus daar kom je niet mee weg.
Staat toch nergens meer in de regelgeving? (0)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Goed nieuws, ECU problemen opgelost, blijkt zoals ik vermoedde een slecht/goedkoop voetje in die ecu te zitten.
Chip omgewisseld naar de andere ECU, aangesloten, starten lopen paar test runs gedaan, alle problemen weg :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Roald schreef:Goed nieuws, ECU problemen opgelost, blijkt zoals ik vermoedde een slecht/goedkoop voetje in die ecu te zitten.
Chip omgewisseld naar de andere ECU, aangesloten, starten lopen paar test runs gedaan, alle problemen weg :)
Ging mooi he. :D
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dat ging het zeker :smile: (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Mooi project geworden! Graag wat meer platen van het geheel! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Chris schreef:Mooi project geworden! Graag wat meer platen van het geheel! (Y)
U vraagt wij draaien :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Plaats reactie