Roald's 19 16v F7R Turbo
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ronald heeft wederom weer top werk geleverd
Dit heeft hij inderdaad op zijn werk gelast.
De huidige ECU is alleen niet helemaal fris meer, als je er een paar tikken op geeft valt hij uit.
Ronald heeft al geprobeerd de pinnen van de chip bij te buigen dit leek de oplossing te zijn maar helaas.
Als je een paar tikken op geeft valt hij weer uit.
Ik vermoed dat er ergens een breukje zit in 1 van de baantjes, of dat de ecu in contact komt met de metalen behuizing, kortsluiting maakt en dan uit valt.
Heb hier nog een andere ECU liggen met voetje er in gesoldeerd, die gaan we morgen uit proberen, hopelijk doet ie het, ding heb ik nooit getest.
Anders hebben we nog de optie om een voetje te solderen in mijn originele ECU, van die weet ik zeker dat die goed is.
Dit heeft hij inderdaad op zijn werk gelast.
De huidige ECU is alleen niet helemaal fris meer, als je er een paar tikken op geeft valt hij uit.
Ronald heeft al geprobeerd de pinnen van de chip bij te buigen dit leek de oplossing te zijn maar helaas.
Als je een paar tikken op geeft valt hij weer uit.
Ik vermoed dat er ergens een breukje zit in 1 van de baantjes, of dat de ecu in contact komt met de metalen behuizing, kortsluiting maakt en dan uit valt.
Heb hier nog een andere ECU liggen met voetje er in gesoldeerd, die gaan we morgen uit proberen, hopelijk doet ie het, ding heb ik nooit getest.
Anders hebben we nog de optie om een voetje te solderen in mijn originele ECU, van die weet ik zeker dat die goed is.
Anything worth doing is worth doing right!.
Na de laatste keer mappen bij Menno hetzelfde probleem gehad, ietsje strakker maken van de pootjes was toen wel de oplossing.
(Stond ik dan in eindhoven terwijl niks het meer deed, na openschroeven van de ecu bleek dat het IC'tje gewoon los lag )
Wellicht dat de pootjes van de IC wat verzwakt zijn? Anders even de solderingen van het IC voetje controleren?
(Stond ik dan in eindhoven terwijl niks het meer deed, na openschroeven van de ecu bleek dat het IC'tje gewoon los lag )
Wellicht dat de pootjes van de IC wat verzwakt zijn? Anders even de solderingen van het IC voetje controleren?
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
We proberen morgen eerst wel die andere ECU die ik hier heb liggen.
Als dat de oplossing geeft vind ik het allang best
Kijk die ecu dan later wel na of ie nog te maken valt, zo ja heb ik iig backup
Als dat de oplossing geeft vind ik het allang best
Kijk die ecu dan later wel na of ie nog te maken valt, zo ja heb ik iig backup
Anything worth doing is worth doing right!.
Sommige pootjes zitten met printbanen aan de onderzijde van de print verbonden en andere zitten met printbanen aan de bovenkant van de printplaat verbonden. Je kunt toch even met een universeelmeter de verbindingen checken. Je hebt er twee. Dus kun je vergelijken.tutuur schreef:Na de laatste keer mappen bij Menno hetzelfde probleem gehad, ietsje strakker maken van de pootjes was toen wel de oplossing.
(Stond ik dan in eindhoven terwijl niks het meer deed, na openschroeven van de ecu bleek dat het IC'tje gewoon los lag )
Wellicht dat de pootjes van de IC wat verzwakt zijn? Anders even de solderingen van het IC voetje controleren?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ik geloof er ook weinig in dat het aan de ecu zelf ligt, heb er nooit problemen mee gehad tot dat laatste ic'tje
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ik heb de volledige print van de ECU nagekeken maar kan er niet echt een conclusie uit trekken, alle pinnen doorgemeten van alle stekkers aan de kabelboom, daar zit geen enkel probleem. Uiteindelijk de chip socket in de ECU schoongemaakt en de pinnen iets bijgebogen maar dat hielp niets, toen de complete print uit de ECU gehaald en alle solderingen gecontroleerd en een aantal solderingen even opnieuw gedaan.
Toen leek het zowaar goed en heb ik even wat probleemloze runs kunnen doen totdat er een buurman van 1 van de huizen aan de andere kant van het spoor en achter de geluidswal zo'n 100 meter verderop begon te klagen over wat geluidsoverlast. Na even stationair lopen en dus het opwarmen van de ECU begon het weer en kreeg ik 'm met moeite weer naar binnen gereden. Ik vermoed een breukje inwendig in de printplaat die weer opkomt nadat de behuizing van de ECU warm wordt en de print dus weer iets onder spanning komt te zitten in de behuizing. Was niet van plan om er nog meer tijd in te steken, Andere ECU proberen en door... Het hele project heeft al zo verschrikkelijk veel tegenslagen gehad.
APK zit er nog niet in aangezien ik nog een chip moet hebben waarbij de lambdasonde wel regelt, de CO waarde gaat ie zo niet halen denk ik. Ook niet met de katalysator er onder. Daarbij moet de turbo er ook nog weer af voor revisie of een andere, die klinkt niet heel fris en hij begint ook flink blauw te walmen nu.
Toen leek het zowaar goed en heb ik even wat probleemloze runs kunnen doen totdat er een buurman van 1 van de huizen aan de andere kant van het spoor en achter de geluidswal zo'n 100 meter verderop begon te klagen over wat geluidsoverlast. Na even stationair lopen en dus het opwarmen van de ECU begon het weer en kreeg ik 'm met moeite weer naar binnen gereden. Ik vermoed een breukje inwendig in de printplaat die weer opkomt nadat de behuizing van de ECU warm wordt en de print dus weer iets onder spanning komt te zitten in de behuizing. Was niet van plan om er nog meer tijd in te steken, Andere ECU proberen en door... Het hele project heeft al zo verschrikkelijk veel tegenslagen gehad.
APK zit er nog niet in aangezien ik nog een chip moet hebben waarbij de lambdasonde wel regelt, de CO waarde gaat ie zo niet halen denk ik. Ook niet met de katalysator er onder. Daarbij moet de turbo er ook nog weer af voor revisie of een andere, die klinkt niet heel fris en hij begint ook flink blauw te walmen nu.
Hhhmmm das idd niet ideal, nouja als Roald nog een ecu heeft liggen met voetje is het ook zo gewisseld natuurlijk!
Als ie momenteel op 14,2 loopt zou het volgens mij nog niet eens zo'n probleem voor de apk moeten zijn, uiteraard wel incl kat!
Als ie momenteel op 14,2 loopt zou het volgens mij nog niet eens zo'n probleem voor de apk moeten zijn, uiteraard wel incl kat!
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Hij liep wel ergens met een AFR van rond de 14 maar helemaal lekker heeft hij nog niet gelopen, Heb jij er al eens een APK mee kunnen redden ? of is het nog niet zo ver gekomen. Sowieso moet de turbo er nog even vanaf, die wordt met de dag minder maar die is er wel vrij simpel vanaf de krijgen. de retourleiding lekt ook ergens op de aansluiting van de turbo dus moest er sowieso nog even naar kijken.tutuur schreef:Hhhmmm das idd niet ideal, nouja als Roald nog een ecu heeft liggen met voetje is het ook zo gewisseld natuurlijk!
Als ie momenteel op 14,2 loopt zou het volgens mij nog niet eens zo'n probleem voor de apk moeten zijn, uiteraard wel incl kat!
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Yup die heb ik liggen inclusief chip van Achterberg motorsport er nog intutuur schreef:Hhhmmm das idd niet ideal, nouja als Roald nog een ecu heeft liggen met voetje is het ook zo gewisseld natuurlijk!
Als ie momenteel op 14,2 loopt zou het volgens mij nog niet eens zo'n probleem voor de apk moeten zijn, uiteraard wel incl kat!
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... skymvq.jpg[/img]
Anything worth doing is worth doing right!.
Ik heb volgens mij 1x apk gehad met deze motor er in, maar das nogal makkelijk als je 4,5% co mag hebben
Had Roald ook al gezegd dat die turbo het bij mij nog prima deed maargoed, zo heel veel kost het niet voor zo'n journal bearing ding!
Had Roald ook al gezegd dat die turbo het bij mij nog prima deed maargoed, zo heel veel kost het niet voor zo'n journal bearing ding!
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Uuuh ja met 4,5% wel ik mag maar 0,5 hebben
Kosten voor alleen basis revisie van turbo vallen inderdaad mee.
Komt allemaal wel goed, zal Menno contacten hoe we de lambda sonde aan kunnen gaan zetten
Kosten voor alleen basis revisie van turbo vallen inderdaad mee.
Komt allemaal wel goed, zal Menno contacten hoe we de lambda sonde aan kunnen gaan zetten
Anything worth doing is worth doing right!.
welk bouwjaar heb je? de regels zijn een aantal jaar geleden flink versoepeld onder bouwjaar 1995. ik kom met de wille zonder kat fluitend door de apk.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Nah, ding heeft ook flink axiale speling en hij begint serieus blauw te roken nu. Gewoon even goed aanpakken.tutuur schreef:Ik heb volgens mij 1x apk gehad met deze motor er in, maar das nogal makkelijk als je 4,5% co mag hebben
Had Roald ook al gezegd dat die turbo het bij mij nog prima deed maargoed, zo heel veel kost het niet voor zo'n journal bearing ding!
Idd ff checken of het wel van hetzelfde type is, die van mij is op basis van een ph1 16v
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
@Geert,
Even opgezocht maar helaas, is nog steeds 0,5% bij stationair toerental.
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf
Punt B: 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002
Dan denk je haha das ff mooi!
Maar helaas dan komt:
Punt C: 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002
en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde
Die van mij is dus op kenteken uitgerust met katalysator en Lambda sonde.
@Jo&Tuur
Zou beide een phase 1 ECU moeten zijn.
Even opgezocht maar helaas, is nog steeds 0,5% bij stationair toerental.
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 1-2013.pdf
Punt B: 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002
Dan denk je haha das ff mooi!
Maar helaas dan komt:
Punt C: 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002
en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde
Die van mij is dus op kenteken uitgerust met katalysator en Lambda sonde.
@Jo&Tuur
Zou beide een phase 1 ECU moeten zijn.
Anything worth doing is worth doing right!.
Dat klopt als een bus, maar als er geen kat onder zit voldoet ie dus niet aan die voorwaarde
wat ik heb begrepen is een kat niet verplicht voor 1995. en zo lang je geen volledig emmisie systeem hebt (dus kat + lambda) dan zijn de eisen flink lager. Wat er af fabriek is geleverd doet er dan niet toe.
Mijn willie is af fabriek ook met lamda en kat geleverd. maar kom er zonder kat al 2 jaar door heen.
Ik citeer:
"Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde."
"Zonder katalysator valt deze auto van 1991 in de co-tabel onder de niet lambda-geregeld benzinesystemen, dus maximaal 3,5% CO. Zie artikel 39 en 41 van afdeling 4, Regelgeving APK."
http://www.hondacommunity.nl/forum/view ... 74&t=62369
Mijn willie is af fabriek ook met lamda en kat geleverd. maar kom er zonder kat al 2 jaar door heen.
Ik citeer:
"Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde."
"Zonder katalysator valt deze auto van 1991 in de co-tabel onder de niet lambda-geregeld benzinesystemen, dus maximaal 3,5% CO. Zie artikel 39 en 41 van afdeling 4, Regelgeving APK."
http://www.hondacommunity.nl/forum/view ... 74&t=62369
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Alleen kat weg zelfs.Roald schreef:Dus als de kat en lambda sonde weg haalt hoef je niet meer aan die voorwaarde te voldoen.
Interessant
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Het blijft altijd een Hoe ziet de keurmeester het.
Voorbeeld ...GTT van 1990..Heeft standaard geen kat geen lambasensor. .
Nu 1.4 met injectie ipv carb...
Nu een lambasensor der in ..Maar zonder kat .
Keurmeester ziet de lambasensor
En meteen moest ie een co waarde hebben van 0.5 ipv 3.5 of zelfs 4 %...
Maar goed geen kat eronder ...Dus afkeur.
Voorbeeld ...GTT van 1990..Heeft standaard geen kat geen lambasensor. .
Nu 1.4 met injectie ipv carb...
Nu een lambasensor der in ..Maar zonder kat .
Keurmeester ziet de lambasensor
En meteen moest ie een co waarde hebben van 0.5 ipv 3.5 of zelfs 4 %...
Maar goed geen kat eronder ...Dus afkeur.
dan zou ik alleen de lambda weg halen. daarmee moet je de 3.5% toch wel halen.Gerald schreef:Alleen kat weg zelfs.Roald schreef:Dus als de kat en lambda sonde weg haalt hoef je niet meer aan die voorwaarde te voldoen.
Interessant
Slechte keurmeester Jochem, die van mij is zeer secuur en had ook zijn twijfels, het boek er op na geslagen en dit kwam er uit.
Als je nou heel spastisch bent Roald zou je idd ook de sensor gewoon kunnen demonteren, deze staat toch uitgeschakeld
En een kat hoeft er dus sowieso niet tussen dus lekker weg laten die rommel!
Als je nou heel spastisch bent Roald zou je idd ook de sensor gewoon kunnen demonteren, deze staat toch uitgeschakeld
En een kat hoeft er dus sowieso niet tussen dus lekker weg laten die rommel!
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Volgens mij is bouwjaar van de auto lijdend.
5 GTTi met lambda regeling uit 1985 mag gewoon 4.5% hebben.
Ondanks dat die makkelijk 0.5% zou kunnen draaien.
5 GTTi met lambda regeling uit 1985 mag gewoon 4.5% hebben.
Ondanks dat die makkelijk 0.5% zou kunnen draaien.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Een 19 16V heeft U9 op kenteken dus daar kom je niet mee weg.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:36
- Locatie: Bolsward
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
T was niet mijn auto...Dus heb geen discussie gevoerd.
Alpine1988 ook u9 op papier....geen kat meer .
gewoon gekeurd. ..
Alpine1988 ook u9 op papier....geen kat meer .
gewoon gekeurd. ..
Staat toch nergens meer in de regelgeving?Ronald1916V schreef:Een 19 16V heeft U9 op kenteken dus daar kom je niet mee weg.
-
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
- Car: 19 16v PhII 2.0T
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Goed nieuws, ECU problemen opgelost, blijkt zoals ik vermoedde een slecht/goedkoop voetje in die ecu te zitten.
Chip omgewisseld naar de andere ECU, aangesloten, starten lopen paar test runs gedaan, alle problemen weg
Chip omgewisseld naar de andere ECU, aangesloten, starten lopen paar test runs gedaan, alle problemen weg
Anything worth doing is worth doing right!.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ging mooi he.Roald schreef:Goed nieuws, ECU problemen opgelost, blijkt zoals ik vermoedde een slecht/goedkoop voetje in die ecu te zitten.
Chip omgewisseld naar de andere ECU, aangesloten, starten lopen paar test runs gedaan, alle problemen weg
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle