Roald's 19 16v F7R Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Entity_Razer
Berichten: 260
Lid geworden op: di 8 feb 2011 21:19
Contacteer:

Hey Roald,

mijn IC is niet verlast, is een Forge Twinpass, deze is intern gescheiden door een schot en heeft dus de in & uitgang aan de zelfde kant, echter aan het "einde" (de kant zonder aansluitingen) daar "keert" de luchtstroom zich om terug naar de uitgang. Maakt dus een soort U bocht.

Voor flow niet het beste (zo min mogelijk bochten en zeker geen scherpe) maar ... voor mijn low-boost applicatie was dit meer dan afdoende, op een low-boost voel je die bochten niet en in totaal heb ik 5 bochten in het gehele traject waarvan maar 1 scherpe (de FMIC zelf) en 3x 90° bochten (Turbo naar beneden, ingang FMIC, Uitgang FMIC.)

De grote van de FMIC is inderdaad niet zo spectaculair denk een 30CM hoog een 10-15cm diep / dik en pakweg 50-60cm breed ?

Zou de specs eens moeten opzoeken maar het is inderdaad geen die groter is dan je radiator :lol:
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Thx voor het antwoord, die van mij is wel verlast maar op een soortgelijke manier gescheiden en maakt ook een U bocht aan het eind.
Dan is de intercooler die jij hebt toch een stuk hoger dan het lijkt op de foto, hoe heb die FMIC geplaatst, gezien we al moeite hadden om mijn huidige weg te werken.
Anything worth doing is worth doing right!.
Entity_Razer
Berichten: 260
Lid geworden op: di 8 feb 2011 21:19
Contacteer:

de "tray" die van de bumper naar subframe loopt weggehaald, zelf mounting brackets gemaakt van een stuk dikke Inox lat en die met L profielen gemonteerd aan de frontbalk.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Aha je bedoeld die plastic afdek plaat aan de onderkant van de bumper denk ik, in die van mij is daar de zaag ook in gezet om het passend te krijgen.
Anything worth doing is worth doing right!.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Niet alleen de zaag er in gezet, ik heb 'm helemaal weggehaald. Er bleef anders zo weinig van over dat het weinig zin had om de zaag te pakken. :)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

:lol:
Anything worth doing is worth doing right!.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

We blijven er de vaart in houden met dit project.
Gisteren de steuntjes onder de motorkap opgehaald die ik had weg gebracht om te laten stralen en poeder coaten.
Tevens ook alle vloeistoffen gehaald die nodig zijn, 1 liter ATF voor stuurbekrachtiging, 1 liter remolie, 7 liter motor olie, 5 liter koelvloeistof, en 4 liter Bak olie welke ik vandaag nog moet gaan ophalen, zoveel hadden ze niet op voorraad,nog mooie korting gekregen ook op alles ongeveer 22%.

Ook nieuwe bougies (NGK), olie filter,verdelerkap+rotor en dit keer de goede multiriem (gates).
Stomme was dat ze bij de Renault dealer niet de goede multiriem konden vinden, deze was beduidend te kort.
Vreemd want dezelfde riem zit ook op de Clio 1.8 16v en Williams.
Ook een zo goed als nieuwe radiateur origineel gevonden met dank aan Jacques (Renault durfde hier 400 euro voor te vragen!!), is maar paar honderd km ooit gebruikt.

Alles bij elkaar:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 6a7ee4.jpg[/img]

Mooi glimmende zwarte ecu steun weer in plaats van die nare roest meuk :smoke:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 28021f.jpg[/img]

Close up, rechts de veerpootbrug en links stukje van de radiator fan bracket, waren beide ook behoorlijk roestig.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... cce969.jpg[/img]

Luchtfilterhuis steun was ook errrrug roestig, nu mooi glimmen!

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 00f95e.jpg[/img]

De z.g.a.n. radiateur:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 83d493.jpg[/img]

Tevens zitten de metertjes nu ook op hun plek (geen beste foto)

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 89a02d.jpg[/img]

Filmpje van de meters als je de sleutel op contact zet (sensor olie temp en turbo druk zitten er nog niet aan)



Het zijn nu echt de laatste stukjes bij elkaar krijgen, zit nog op een t-stukje te wachten om olie temperatuur sensor aan te sluiten, dan nog de laatste stukjes om slangen van en naar turbo aan te sluiten.
En dan kunnen we de sleutel voor het eerst om gaan draaien, spannend! :pompom:
Anything worth doing is worth doing right!.
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

:kwijl: :kwijl: :kwijl: heerlijk om te zien dat je het echt helemaal goed aanpakt en niet half bakken :worship:
Stefan85
Berichten: 236
Lid geworden op: za 2 feb 2013 20:45
Car: Volvo 945 2.3 Turbo
Locatie: Heesch
Contacteer:

De gestraalde en gecoate parts zien er strak uit!
Ik krijg bijna zin om ook wat onderdelen onder de kap van de Mégane aan te pakken :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Heppie nog steeds 'n roestig subframe ;)

Maareh please kijk volgende keer even verder dan de dealer als je parts als een radiateur zoekt, er ziet hier in de buurt zo'n bedrijfje in een pijpelaatje met bijbehorende ouwe knar, die kan je originele radiateuren leven voor normale prijzen (€100-150) en vaak trekt ie ook nog andere versies uit de kast. Zo had hij voor de 5GTT altijd de tropen-versies liggen die bijv in zuidelijke landen werden gemonteerd en dan vaak nog goedkoper dan de originele ook :-)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Valt wel mee, subframe was goed vet gehouden door de F7P en moet nog wel wat te verbeteren overhouden hè :) ;)
Had alleen ff geïnformeerd was benieuwd wat de stealer er voor ging vragen.. veel te veel dus.
Bijna alle onderdelen heb ik via internet gekocht en voor beduidend minder dan bij de dealer.
Anything worth doing is worth doing right!.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Subframe is hetzelfde als van de megane 2.0 16V fase 1 (1996-1998) Ik heb ze beide liggen hier en weet het dus zeker.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

http://www.kapaza.be/nl/onderdelen/chaa ... 007849.htm

zie ik al geruime tijd te koop staan...

ik heb er zelf ook nog wel eentje liggen, maar dat is gebruikt, maar wel ideaal om zelf proper te (laten) maken terwijl je eigen subframe er nog onder zit
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@FS1

Is wel een idee om te doen, ergste is stond tijdje geleden nog een kant en klaar poeder coated subframe op marktplaats te koop voor best nette prijs (150 euro) inclusief draagarmen en optioneel setje power flex bussen tegen meer prijs.
Spijt van dat ik het niet opgehaald heb eigenlijk, maar moet ook ergens de lijn trekken qua centjes nu, zoals Ronald1916v al zei is het behoorlijk uit de hand gelopen inmiddels :D
Gerald schreef:Heren,

wat ik ff niet snap. is dat in de berg gecoate onderdelen de originele fanbracket er tussen ligt. Als je nu toch al zo ver bent is het net ff netter om er een nieuwe blazer tussen te zetten? :)

Verder "Keep up the good work" (Y)
Wat is hier mis mee dan :smile: (0)
Beetje schuren, primen, spuiten, doekje, schoonmaken, nieuwe rvs ringetjes plus moertjes en een klein beetje trim detailer van de meguairs.
had toch alle materialen nog liggen :)

Voor :

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 3df307.jpg[/img]

Na:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 6ca192.jpg[/img]
Anything worth doing is worth doing right!.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

clean... (Y)
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

(Y) Lekker bezig, Roald
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dank je :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Je mag je tuinmeubilair ook wel eens aandacht geven! :p
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nah het balkon seizoen is weer voorbij, ergens in het voorjaar maar weer :p
Anything worth doing is worth doing right!.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Roald schreef:@FS1

Is wel een idee om te doen, ergste is stond tijdje geleden nog een kant en klaar poeder coated subframe op marktplaats te koop voor best nette prijs (150 euro) inclusief draagarmen en optioneel setje power flex bussen tegen meer prijs.
Spijt van dat ik het niet opgehaald heb eigenlijk, maar moet ook ergens de lijn trekken qua centjes nu, zoals Ronald1916v al zei is het behoorlijk uit de hand gelopen inmiddels :D
Als je nog interesse hebt...
Dat subframe ligt nog te verstoffen :smile:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Inmiddels loopt dit project weer, Ronald is weer erg goed bezig geweest de laatste tijd.
Langzamerhand gaat het ergens heen en bijna alles zit er op en er aan.

In januari zijn alle steunen en de veerpootbrug weer terug geplaatst, nu allemaal voorzien van verse hoogglans zwarte poedercoat.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... cbigb0.jpg[/img]

Close up:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... wdohmo.jpg[/img]

Ook Fan en bracket op hun plek (toen nog niet vast gezet)

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... qc1vqe.jpg[/img]

Het originele luchtfilter ging niet meer passen helaas door de slangen die van en naar de intercooler gaan (aansluitingen zitten aan 1 kant)
Daar is nu een BMC CDA carbon luchtfilter voor gekomen, op deze foto ligt hij nog los voor passing.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... oliurx.jpg[/img]

Het past echt allemaal maar net, je ziet hoe dicht de slang van de turbo langs de bobine gaat.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... mq2fg4.jpg[/img]

Betere foto gemaakt van de AEM meters:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... q45s1a.jpg[/img]

Tevens was ik dat afgekloven matje aan de bestuurderskant zat, paar weken geleden maar een nieuwe ingelegd.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... tepe42.jpg[/img]

Ook een goede 2de hands TPS sensor gevonden waar de isolatie van de draadjes nog helemaal heel is.
Met dank aan Michiel Stark van de CRS, kostte me dat alleen de verzendkosten.
Helaas geen foto gemaakt toen ik de sensor voorzichtig met een doekje en wat APC had schoon gemaakt.
Busje wat erbij ligt is voor bij het olie filter.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... trtwjb.jpg[/img]

Ook bleek het onderste hitteschild niet meer te gaan passen, daar moest ook wat voor komen.
Hier op het forum zag ik dat iemand technofibra had gebruikt, laat dat nou net zijn wat ik zoek dus ook maar besteld en de alu tape die er bij hoort.
Remblokken achter (links boven op de foto,) ook binnen, had de el cheapo textar's weer besteld maar brembo gekregen van autoparts-online, vriendelijk van die lui :)
Ook twee QSP T-stukjes binnen (1 voor Ronald en 1 voor mij) om de olie temp. meter dalijk aan te kunnen sluiten.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... ndgcld.jpg[/img]

Vannacht heeft Ronald even flink door gehaald terwijl ik op 1 oor lag en met dit als resultaat :smile:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 5dlvgj.jpg[/img]

En ook een filmpje erbij



It's alive! :smile:
Maar helaas nog zonder turbo druk, moet nog de resterende stukjes slang gaan bestellen om het slangen traject af te maken.
Dus voor nu is het niet meer dan een overpowered föhn :p
Er moet nog een hoop gebeuren zoals:

-Plaatsen van Forge blow off valve,
-Oil catch tank
-Turbo druk meter aansluiten
-T stuk plaatsen en olie temp sensor aansluiten
-BMC CDA luchtfilter plaatsen
-Slangen traject afmaken
-Paar issue's uitzoeken
-24 mm HRC plaatsen
-280mm schijven monteren
-Brembo's plaatsen
-Remklauw links achter monteren
-Handremkabels vervangen
-Spacers voor en achter plaatsen (10 mm) anders passen de brembo's niet in de velg
-remslangen voorkant opmeten en evt. vervangen voor goodridge staal omvlochten.
-Rem systeem vullen en ontluchten

Etc
Etc
:)
Anything worth doing is worth doing right!.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

^O^
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Keurig man, het mag dan ff duren maar het ziet er wel erg gelikt uit!

Welke diameter slangen heb je nu gebruikt, 51? Daar heb ik ook nog wel een hele bos van liggen :p

Gaat helemaal goed komen met mijn oude motortje zie ik al! Wastegate nu eerst op 0,4 bar?
LuukRS
Berichten: 910
Lid geworden op: do 3 mei 2012 19:27
Car: Meerderen Renault's
Locatie: Beverwijk NH

Gaaf om te zien Roald, nog ff doorzetten met de laatste loodjes het ziet er akelig netjes uit allemaal.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Knap werk weer van Ronald :D
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Nice! Nog ff doorklussen en dan kan die raket de weg op! (Y) (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Thx voor de leuke reacties :) (Y)

Ronald heeft inderdaad top werk geleverd, hij is de de man die alle credits verdiend.
Ik heb alleen het klepdeksel gedaan en de fan opgeknapt plus alle steuntjes etc laten stralen en poedercoaten.
En uiteraard alle onderdelen verzameld.

@tuur
Ja we hebben 51mm slangen en buis gebruikt, er is niet veel meer nodig hoor.
Wat we nu nog nodig hebben is om van het gasklephuis naar de IC te komen en van luchtfilter naar turbo toe.
Weet niet of de turbo op 0,4 of op 0,7 staat op dit moment.

Nog even geduld inderdaad en dan mag en kan mijn 19 16v eindelijk weer de weg op :smile: (L)

Kreeg gisteravond nog dit filmpje doorgestuurd van Ronald, alleen was ik op de bank in slaap gevallen (again) :lol:

Anything worth doing is worth doing right!.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Geweldig Roald en Ronald :worship: Wat een prachtig project!
Victor-J
Berichten: 130
Lid geworden op: do 5 mar 2015 20:24
Locatie: Zwolle

Is maar goed dat ik niet te vaak meer langs kom s avonds ;) Is hij ook nog productief haha! Nee ding ziet er goed uit in het echt hoor! Zal hem wel eens lopend gaan aanschouwen als Ronald er nog mee bezig gaat.
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Super project inderdaad ! (Y)
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Super project inderdaad ! (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dank allen het is een hele klus maar langzaam komen we er.
Gisteren zelf ook even bij Ronald geweest, weer even in mijn 19 16v gezeten en de motor zien en horen lopen, ook weer eens de sleutel omgedraaid :smile:
Tevens zijn er een paar kleine issue's opgelost, waren gelukkig allemaal simpel op te lossen.

Ook hebben de we de AEM AFR meter eens aangesloten en uiteraard een filmpje gemaakt.

Anything worth doing is worth doing right!.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Als Ronald eenmaal bezig gaat is hij ook niet meer te stoppen, gaat nu allemaal echt heel erg snel (Y)
We hadden wat problemen maar die loste zichzelf op toen ronald gisteren heel erg laat de definitieve piping van en naar turbo, IC en lucht filter heeft geplaatst.
Het beest zegt voor het eerst wooosh :) :smile:

Goed de plaatjes enzo:

Hier is Ronald bezig met de stukken slang en buis die we reeds hadden het traject te bepalen

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... zveo7l.jpg[/img]

Met BMC luchtfilter erbij om te kijken hoe het past bij elkaar

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... gaijmm.jpg[/img]

Toen na enige constructieve discussie even een bestelling gedaan voor slangen enzo :)

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... yxv82p.jpg[/img]

Daarna heeft Ronald pijpjes voor onder andere de Forge Blow Off Valve er op gelast.
En randjes gemaakt op de buizen zodat ze niet los kunnen schieten.

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... gaeb4i.jpg[/img]

En hier alles alweer op de 19 16v gemonteerd:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... qz2dns.jpg[/img]

En dat geeft dit resultaat :smile:



Van de week zelf ook nog een filmpje gemaakt hoe de 19 16v klinkt met kat vervanger, toen zat de turbo nog niet aangesloten op inlaat, IC en luchtfilter



Kortom het begint nu echt op te schieten :worship:
Anything worth doing is worth doing right!.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Klinkt lekker man! Nu snel voor de apk met dat ding!

Wist niet dat Ronald ook alu lassen doet, ziet er wel erg strak uit!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ziet er idd netjes uit!

Misschien op het werk gelast?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie