[Haas' Clio II]Engineprobs?
zoals een enkeling het al geraden had, heb ik weer wat aangeschaft ( ): een Clio II ph II 1.5 dci. Misschien door sommigen al gelezen, dat een vriendinnetje van me problemen had met de hogedrukpomp. De auto hield er veel plotser mee op dan zij, ik en de dealer had gedacht en daarbij was ze het ding nogal beu, zeker na wat stevig reparatiewerk in het verleden. Na wat denk en rekenwerk heb ik maar besloten het beestje te adopteren, gezien de Golf ok wel een pensioensleeftijd heeft bereikt inmiddels en ik niet weer wil wachten tot ze de geest geeft (als dat al zo is..).
Het is dus een 1.5 dci, helaas niet de 80 maar de 65 pk versie, expression uitvoering van bouwjaar 2001. Ding ziet er best netjes uit van binnen en buiten, compleet origineel. Beestje heeft inmiddels 241.000 km gelopen en dus eigenlijk rijp voor wat verbouwwerkzaamheden.
De planning is als volgt in een 4 tot 6 wekelijkse planning:
motor uit de auto halen
koprevisie
onderblokrevisie (kleinschalig of grootschalig, moet nog blijken na demontage)
oliepomprevisie
nieuwe hogedrukpomp en injectoren
nieuwe koppeling, distributie en multiriem
versnellingsbak inspecteren (+revisie?)
turboinspectie (+revisie?)
nieuwe pakkingen en keerringen rondom
Op de lange termijn zijn een verlagingssetje en een setje wielen aan de beurt, maar eerst maar eens zorgen dat ze weer, betrouwbaar, op de weg komt
Meteen een vraag:
wie weet het verschil, motorisch, tussen de 65 en 80 pk? Ik weet dat de koppeling (en dus vliegwiel?) anders is ivm het koppel en dat de 5e versnelling + eindoverbrenging anders is, maar wat nog meer?
Uiteraard: kan ik snel een omschakeling maken van 65 naar 80pk door wat hard- en/of softwaren te vervangen? ECU?
De dealer kan me niet echt in detail helpen helaas..
ps: foto's volgen
Het is dus een 1.5 dci, helaas niet de 80 maar de 65 pk versie, expression uitvoering van bouwjaar 2001. Ding ziet er best netjes uit van binnen en buiten, compleet origineel. Beestje heeft inmiddels 241.000 km gelopen en dus eigenlijk rijp voor wat verbouwwerkzaamheden.
De planning is als volgt in een 4 tot 6 wekelijkse planning:
motor uit de auto halen
koprevisie
onderblokrevisie (kleinschalig of grootschalig, moet nog blijken na demontage)
oliepomprevisie
nieuwe hogedrukpomp en injectoren
nieuwe koppeling, distributie en multiriem
versnellingsbak inspecteren (+revisie?)
turboinspectie (+revisie?)
nieuwe pakkingen en keerringen rondom
Op de lange termijn zijn een verlagingssetje en een setje wielen aan de beurt, maar eerst maar eens zorgen dat ze weer, betrouwbaar, op de weg komt
Meteen een vraag:
wie weet het verschil, motorisch, tussen de 65 en 80 pk? Ik weet dat de koppeling (en dus vliegwiel?) anders is ivm het koppel en dat de 5e versnelling + eindoverbrenging anders is, maar wat nog meer?
Uiteraard: kan ik snel een omschakeling maken van 65 naar 80pk door wat hard- en/of softwaren te vervangen? ECU?
De dealer kan me niet echt in detail helpen helaas..
ps: foto's volgen
Laatst gewijzigd door Haas op zo 11 mar 2012 16:49, 34 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
en weer een reno kopen he
Maar zonder gein, waarom wil je het blok eruit halen? Die dieseltjes moeten toch wel wat meer kunnen hebben?!
Als je op hbase kijkt krijg twee verschillende turbo's (althans, onderdeelnummers), dus daar kan ook wel eens een verschil in zitten.
Maar zonder gein, waarom wil je het blok eruit halen? Die dieseltjes moeten toch wel wat meer kunnen hebben?!
Als je op hbase kijkt krijg twee verschillende turbo's (althans, onderdeelnummers), dus daar kan ook wel eens een verschil in zitten.
Laatst gewijzigd door Tom op wo 25 mar 2009 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
Is dit een witte dan? of heeft haas nog een clio?Merijn schreef:Hmmz... Die witte Clio zal tot 2011 geen daglicht zien, begrijp ik hieruit?
succes ermee haassie!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Gefeliciteerd Haas! Fijne blokjes, die 1.5's. Ik zou het blok lekker dichtlaten, aangezien die in de 65 pk-versie weinig te lijden heeft. If it ain't broken,....
Uit m'n hoofd: geen intercooler, geen zuigerbodemkoeling. Maar dat laatste kon ook weleens het verschil tussen de 80 pk en 100 pk-uitvoering zijn.
Uit m'n hoofd: geen intercooler, geen zuigerbodemkoeling. Maar dat laatste kon ook weleens het verschil tussen de 80 pk en 100 pk-uitvoering zijn.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
de 65 en 80 pk hebben geen intercooler, de 100 pk wel.
Voor de rest wat verschil in software, en de 65 pk heeft
andere koppeling en verhouding zoals reeds aangegeven.
bij 240.000 zijn ze net ingereden, maar goed, gezien de probleempjes
kan het geen kwaad ze open te trekken, je wil toch zeker weten
dat het betrouwbaar is
Gewoon intercooler er op, turbo van de 100 pk erbij, chippen naar 115 pk, en blazen met dat ding
Voor de rest wat verschil in software, en de 65 pk heeft
andere koppeling en verhouding zoals reeds aangegeven.
bij 240.000 zijn ze net ingereden, maar goed, gezien de probleempjes
kan het geen kwaad ze open te trekken, je wil toch zeker weten
dat het betrouwbaar is
Gewoon intercooler er op, turbo van de 100 pk erbij, chippen naar 115 pk, en blazen met dat ding
Footooooos!!!
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
ojee...
Als je dan toch perse zon hokje wilt, dan zou ik ook de hele ramtam laten zitten, en het ding met zo min mogelijk kosten goed lopend maken.
Wil je dan meer vermogen, doe dan wat wij iedereen hier adviseren die meer vermogen wil: koop de snelste versie, in jouw geval de 100pk versie.
Inruilen dus.
Dat ding tunen.... denk dat het kalf dan groter wordt als de koe
hele rimram aanpassen, tot misschien wel zuigers toe...niet mijn idee
Als je dan toch perse zon hokje wilt, dan zou ik ook de hele ramtam laten zitten, en het ding met zo min mogelijk kosten goed lopend maken.
Wil je dan meer vermogen, doe dan wat wij iedereen hier adviseren die meer vermogen wil: koop de snelste versie, in jouw geval de 100pk versie.
Inruilen dus.
Dat ding tunen.... denk dat het kalf dan groter wordt als de koe
hele rimram aanpassen, tot misschien wel zuigers toe...niet mijn idee
ho ho ho... ik wil zo weinig mogelijk gaan tunen, ding is bedoeld als daily, niet meer en niet minder. Vraag is hoe simpel het kan.. En als het niet simpel kan, gebeurt het gewoon niet.
Heb dat ding motorisch nog nooit in handen gehad, dus ook nog geen idee hoe slecht/goed die is. Er is de laatste tijd wel wat versleuteld (das ook de reden dat ze m verkocht heeft), dus niet alles zal zo slecht zijn..
Kan ik een aircoleiding gewoon losdraaien btw? of moet daar nog wat mee gebeuren ivm druk?
Heb dat ding motorisch nog nooit in handen gehad, dus ook nog geen idee hoe slecht/goed die is. Er is de laatste tijd wel wat versleuteld (das ook de reden dat ze m verkocht heeft), dus niet alles zal zo slecht zijn..
Kan ik een aircoleiding gewoon losdraaien btw? of moet daar nog wat mee gebeuren ivm druk?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Altijd zo'n lekkere reden om een auto te verkopen ...........Als net alles al gedaan is.
En die airco leiding moet volgens mij wel kunnen maar weet het niet zeker. Denk met name dat er druk op komt bij het in bedrijf zijn. Wel opnieuw af(laten)vullen daarna natuurlijk!!
En die airco leiding moet volgens mij wel kunnen maar weet het niet zeker. Denk met name dat er druk op komt bij het in bedrijf zijn. Wel opnieuw af(laten)vullen daarna natuurlijk!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
En buiten opendraaien
Maar goed, intercoolertje is eenvoudig gemonteerd, dus dat is in elk geval simpel
Maar goed, intercoolertje is eenvoudig gemonteerd, dus dat is in elk geval simpel
Leuk een Clio II, veel rijplezier!!!
haas veel plezier met je clio, zag er netjes uit. Die witte komt wel af
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
de 80PK heeft wel een intercooler, ik heb ooit zo een cliotje gehad dus kan het wetenMaarten-Jan schreef:de 65 en 80 pk hebben geen intercooler, de 100 pk wel.
Voor de rest wat verschil in software, en de 65 pk heeft
andere koppeling en verhouding zoals reeds aangegeven.
bij 240.000 zijn ze net ingereden, maar goed, gezien de probleempjes
kan het geen kwaad ze open te trekken, je wil toch zeker weten
dat het betrouwbaar is
Gewoon intercooler er op, turbo van de 100 pk erbij, chippen naar 115 pk, en blazen met dat ding
sja, financieel, comforttechnisch is het erg aantrekkelijk. Om maar niet over veiligheid te spreken, zit toch heel wat uurtjes in de auto per jaar en ik heb niet het idee dat die hangmatten in die Golf me goed beschermen igv een ongeluk..Ollie schreef:Mafkees, weer een hok kopen
Succes man
vandaag lekker bezig geweest, alles is los, blok hangt alleen nog maar in de 2 voorste motorsteunen. Zaterdag de takel in de auto mikken en meenemen en blokkie lichten.
foto's:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009349.jpg[/img]
Het nieuwe paradepaardje. Gister met Paul gebracht
Na ongeveer anderhalf uur sleutelen:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009358.jpg[/img]
De aandrijfas rechts zat nogal vast, met de nadruk op NOGAL!
resultaat:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009360.jpg[/img]
Gelukkig lag er nog wat meer gereedschap Helaas de verwarmingsbuis wel wat vervormd
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009363.jpg[/img]
lekker bezig
Het langste heb ik gedaan om de aircoleiding los te draaien. Geen ervaring mee, dus maar erg voorzichtig mee gedaan. Deur voor en achter open, losdraaien, sissen maar en mooi buiten een luchtje scheppen
om 18u ff opgeruimd en haar zo achtergelaten, zaterdag weer verder:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009366.jpg[/img]
Heb toch besloten het blok eruit te halen, kwam tijdens het klussen toch een paar rare dingen tegen die ik niet helemaal vertrouw, onder andere lekkage bij de turbo, krukaskeerring en nog wat kleins. Dit zit me alleen niet echt lekker:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009365.jpg[/img]
Bak kwam ook wat zilverkleurigs uit..
2B continued....
@paul, nog bedankt voor het brengen!
@Jacco, was gezellig
foto's:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009349.jpg[/img]
Het nieuwe paradepaardje. Gister met Paul gebracht
Na ongeveer anderhalf uur sleutelen:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009358.jpg[/img]
De aandrijfas rechts zat nogal vast, met de nadruk op NOGAL!
resultaat:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009360.jpg[/img]
Gelukkig lag er nog wat meer gereedschap Helaas de verwarmingsbuis wel wat vervormd
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009363.jpg[/img]
lekker bezig
Het langste heb ik gedaan om de aircoleiding los te draaien. Geen ervaring mee, dus maar erg voorzichtig mee gedaan. Deur voor en achter open, losdraaien, sissen maar en mooi buiten een luchtje scheppen
om 18u ff opgeruimd en haar zo achtergelaten, zaterdag weer verder:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009366.jpg[/img]
Heb toch besloten het blok eruit te halen, kwam tijdens het klussen toch een paar rare dingen tegen die ik niet helemaal vertrouw, onder andere lekkage bij de turbo, krukaskeerring en nog wat kleins. Dit zit me alleen niet echt lekker:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009365.jpg[/img]
Bak kwam ook wat zilverkleurigs uit..
2B continued....
@paul, nog bedankt voor het brengen!
@Jacco, was gezellig
mwah, distributie moet zowiezo vanwege de hogedrukpomp en de koppeling is ook einde latijn. Sja, ach, misschien kost t wat meer tijd, maar ik kan dadelijk mooi overal bij,dus ja..
als je dat verlengstuk niet pakt, heb je een mooi cirkelboog op je voorscherm staan.... weet ik uit ervaring
als je dat verlengstuk niet pakt, heb je een mooi cirkelboog op je voorscherm staan.... weet ik uit ervaring
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dan ben je nog dommer idd, als je het zo doet. Ik gebuik altijd het volgende: Stalen knie dus die die breekt niet 1,2,3. Je kunt hem van je scherm afhouden en je kunt er direct een pijp over zetten
[img]http://www.vynckier.biz/assets/i/contai ... blarge.png[/img]
[img]http://www.vynckier.biz/assets/i/contai ... blarge.png[/img]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
op zich niet verkeerd... maar... helaas niet voorhanden
* noteert op zijn 'te kopen' lijst *
* noteert op zijn 'te kopen' lijst *
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Heb dat al vaker gedaan met een korte verleng van Gedore, is toen ook na tig keer uitelkaar geploft Moet me ook maar eens zo'n knie gaan organiseren dan
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Lekker tempo Haas. De staat van de Clio verbaast me wel wat, koppeling nu al gaar. Verder een nette kar, daar kan je even mee vooruit.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
van een vrouw geweest was het toch?
goed bezig haassie
goed bezig haassie
no problemHaas schreef: @paul, nog bedankt voor het brengen!
fijn dat het iig opschoot meteen goed fixen hoef je er voorlopig niet naar om te kijken
Clio I 1.8 16v Ph II '95 & Clio II 1.6 16v Ph II '03 Initiale Paris & Clio III 2.0 16v Ph I '06 RS || mijn auto onderhoud website: https://www.beheerjeonderhoud.nl
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Goed bezig Haas ! wordt een leuk ding zo.
Over die korte verlengstukken i.c.m. aandrijfasmoeren en een stalen pijp, ik heb nog geen merk gevonden die dat overleeft..
Tevens zweer ik nog steeds bij Gedore, ik heb sinds een aantal maanden een complete Kraftwerk kar maar dat is soms wel even behelpen, die levenslange garantie is wel handig en nodig.. 2 doorslagpennen in 2en geslagen om dat verrekte aandrijfaspennetje er uit te krijgen.. een kunstofhamer die afbrokkelde bij het in elkaar timmeren van 2 delen zonder noemenswaardig scherpe delen.. en van het weekend nog even de steel van de hamer in 2en geslagen toen een remschijf niet van de naaf wou.. had dat eerder nou nooit he.. Dinsdag komt er nieuw spul en een sterkere hamer onder garantie
En over die Airco: je hebt nu een "prive" ozongat boven Leerdam ?
Over die korte verlengstukken i.c.m. aandrijfasmoeren en een stalen pijp, ik heb nog geen merk gevonden die dat overleeft..
Tevens zweer ik nog steeds bij Gedore, ik heb sinds een aantal maanden een complete Kraftwerk kar maar dat is soms wel even behelpen, die levenslange garantie is wel handig en nodig.. 2 doorslagpennen in 2en geslagen om dat verrekte aandrijfaspennetje er uit te krijgen.. een kunstofhamer die afbrokkelde bij het in elkaar timmeren van 2 delen zonder noemenswaardig scherpe delen.. en van het weekend nog even de steel van de hamer in 2en geslagen toen een remschijf niet van de naaf wou.. had dat eerder nou nooit he.. Dinsdag komt er nieuw spul en een sterkere hamer onder garantie
En over die Airco: je hebt nu een "prive" ozongat boven Leerdam ?