[Haas' Clio II]Engineprobs?

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zoals een enkeling het al geraden had, heb ik weer wat aangeschaft ( :~ ): een Clio II ph II 1.5 dci. Misschien door sommigen al gelezen, dat een vriendinnetje van me problemen had met de hogedrukpomp. De auto hield er veel plotser mee op dan zij, ik en de dealer had gedacht en daarbij was ze het ding nogal beu, zeker na wat stevig reparatiewerk in het verleden. Na wat denk en rekenwerk heb ik maar besloten het beestje te adopteren, gezien de Golf ok wel een pensioensleeftijd heeft bereikt inmiddels en ik niet weer wil wachten tot ze de geest geeft (als dat al zo is..).
Het is dus een 1.5 dci, helaas niet de 80 maar de 65 pk versie, expression uitvoering van bouwjaar 2001. Ding ziet er best netjes uit van binnen en buiten, compleet origineel. Beestje heeft inmiddels 241.000 km gelopen en dus eigenlijk rijp voor wat verbouwwerkzaamheden.

De planning is als volgt in een 4 tot 6 wekelijkse planning:
motor uit de auto halen
koprevisie
onderblokrevisie (kleinschalig of grootschalig, moet nog blijken na demontage)
oliepomprevisie
nieuwe hogedrukpomp en injectoren
nieuwe koppeling, distributie en multiriem
versnellingsbak inspecteren (+revisie?)
turboinspectie (+revisie?)
nieuwe pakkingen en keerringen rondom

Op de lange termijn zijn een verlagingssetje en een setje wielen aan de beurt, maar eerst maar eens zorgen dat ze weer, betrouwbaar, op de weg komt :)

Meteen een vraag:
wie weet het verschil, motorisch, tussen de 65 en 80 pk? Ik weet dat de koppeling (en dus vliegwiel?) anders is ivm het koppel en dat de 5e versnelling + eindoverbrenging anders is, maar wat nog meer?
Uiteraard: kan ik snel een omschakeling maken van 65 naar 80pk door wat hard- en/of softwaren te vervangen? ECU?
De dealer kan me niet echt in detail helpen helaas..

ps: foto's volgen :)
Laatst gewijzigd door Haas op zo 11 mar 2012 16:49, 34 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hmmz... Die witte Clio zal tot 2011 geen daglicht zien, begrijp ik hieruit? ;)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

en weer een reno kopen he |: :beer:

Maar zonder gein, waarom wil je het blok eruit halen? Die dieseltjes moeten toch wel wat meer kunnen hebben?!

Als je op hbase kijkt krijg twee verschillende turbo's (althans, onderdeelnummers), dus daar kan ook wel eens een verschil in zitten.
Laatst gewijzigd door Tom op wo 25 mar 2009 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Merijn schreef:Hmmz... Die witte Clio zal tot 2011 geen daglicht zien, begrijp ik hieruit? ;)
Is dit een witte dan? of heeft haas nog een clio?

(0)

succes ermee haassie!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd, gewoon een compressietestje, misschien wat lagertjes en verder dichtlaten?
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Gefeliciteerd Haas! Fijne blokjes, die 1.5's. Ik zou het blok lekker dichtlaten, aangezien die in de 65 pk-versie weinig te lijden heeft. If it ain't broken,....

Uit m'n hoofd: geen intercooler, geen zuigerbodemkoeling. Maar dat laatste kon ook weleens het verschil tussen de 80 pk en 100 pk-uitvoering zijn.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

de 65 en 80 pk hebben geen intercooler, de 100 pk wel.
Voor de rest wat verschil in software, en de 65 pk heeft
andere koppeling en verhouding zoals reeds aangegeven.

bij 240.000 zijn ze net ingereden, maar goed, gezien de probleempjes
kan het geen kwaad ze open te trekken, je wil toch zeker weten
dat het betrouwbaar is :)

Gewoon intercooler er op, turbo van de 100 pk erbij, chippen naar 115 pk, en blazen met dat ding :grin:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

De 100 PK versie heeft een Megane bak, omdat de bak van de 85 PK versie het niet volhoudt, dus houd daar ook rekening mee!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ding lekker zo laten..........Dan heb je wellicht ooit nog de zin om in die andere meuk (als het wellicht een keer af komt) te rijden :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
VeldMuijz
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 8 feb 2009 19:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Footooooos!!! :foto:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tom schreef:Ding lekker zo laten..........Dan heb je wellicht ooit nog de zin om in die andere meuk (als het wellicht een keer af komt) te rijden :p
Gewoon niet aan beginnen en een beetje knappe daily kopen :p
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

ojee...

Als je dan toch perse zon hokje wilt, dan zou ik ook de hele ramtam laten zitten, en het ding met zo min mogelijk kosten goed lopend maken.

Wil je dan meer vermogen, doe dan wat wij iedereen hier adviseren die meer vermogen wil: koop de snelste versie, in jouw geval de 100pk versie.

Inruilen dus.

Dat ding tunen.... denk dat het kalf dan groter wordt als de koe

hele rimram aanpassen, tot misschien wel zuigers toe...niet mijn idee
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ho ho ho... ik wil zo weinig mogelijk gaan tunen, ding is bedoeld als daily, niet meer en niet minder. Vraag is hoe simpel het kan.. En als het niet simpel kan, gebeurt het gewoon niet.
Heb dat ding motorisch nog nooit in handen gehad, dus ook nog geen idee hoe slecht/goed die is. Er is de laatste tijd wel wat versleuteld (das ook de reden dat ze m verkocht heeft), dus niet alles zal zo slecht zijn.. :)

Kan ik een aircoleiding gewoon losdraaien btw? of moet daar nog wat mee gebeuren ivm druk?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Altijd zo'n lekkere reden om een auto te verkopen :lol: ...........Als net alles al gedaan is.

En die airco leiding moet volgens mij wel kunnen maar weet het niet zeker. Denk met name dat er druk op komt bij het in bedrijf zijn. Wel opnieuw af(laten)vullen daarna natuurlijk!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Eh opendraaien en even wegrennen, komt toch een hoop gas uit en ik zou het niet diep inademen.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

En buiten opendraaien :p

Maar goed, intercoolertje is eenvoudig gemonteerd, dus dat is in elk geval simpel :grin:
Maarten
Berichten: 1402
Lid geworden op: do 5 aug 2004 15:30
Locatie: NL

Leuk een Clio II, veel rijplezier!!!
:foto:
RENAULT CLIO III
Projecttopic
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Waarom moet de airco overigens los?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

haas veel plezier met je clio, zag er netjes uit. Die witte komt wel af :)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Mafkees, weer een hok kopen :lol:

Succes man (Y)
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Maarten-Jan schreef:de 65 en 80 pk hebben geen intercooler, de 100 pk wel.
Voor de rest wat verschil in software, en de 65 pk heeft
andere koppeling en verhouding zoals reeds aangegeven.

bij 240.000 zijn ze net ingereden, maar goed, gezien de probleempjes
kan het geen kwaad ze open te trekken, je wil toch zeker weten
dat het betrouwbaar is :)

Gewoon intercooler er op, turbo van de 100 pk erbij, chippen naar 115 pk, en blazen met dat ding :grin:
de 80PK heeft wel een intercooler, ik heb ooit zo een cliotje gehad dus kan het weten :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ollie schreef:Mafkees, weer een hok kopen :lol:

Succes man (Y)
sja, financieel, comforttechnisch is het erg aantrekkelijk. Om maar niet over veiligheid te spreken, zit toch heel wat uurtjes in de auto per jaar en ik heb niet het idee dat die hangmatten in die Golf me goed beschermen igv een ongeluk.. :S
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Kijk maar naar mijn ongelukje... Moet er niet aan denken dat je zoiets gebeurd in z'n oud lijk!

Succes met je nieuwe aanwinst!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

vandaag lekker bezig geweest, alles is los, blok hangt alleen nog maar in de 2 voorste motorsteunen. Zaterdag de takel in de auto mikken en meenemen en blokkie lichten.

foto's:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009349.jpg[/img]
Het nieuwe paradepaardje. Gister met Paul gebracht (Y)

Na ongeveer anderhalf uur sleutelen:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009358.jpg[/img]

De aandrijfas rechts zat nogal vast, met de nadruk op NOGAL!
resultaat:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009360.jpg[/img]
:(
Gelukkig lag er nog wat meer gereedschap (Y) Helaas de verwarmingsbuis wel wat vervormd :lol:

[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009363.jpg[/img]
lekker bezig :)
Het langste heb ik gedaan om de aircoleiding los te draaien. Geen ervaring mee, dus maar erg voorzichtig mee gedaan. Deur voor en achter open, losdraaien, sissen maar en mooi buiten een luchtje scheppen :~

om 18u ff opgeruimd en haar zo achtergelaten, zaterdag weer verder:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009366.jpg[/img]


Heb toch besloten het blok eruit te halen, kwam tijdens het klussen toch een paar rare dingen tegen die ik niet helemaal vertrouw, onder andere lekkage bij de turbo, krukaskeerring en nog wat kleins. Dit zit me alleen niet echt lekker:
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 009365.jpg[/img]
Bak kwam ook wat zilverkleurigs uit.. :~

2B continued.... :beer:

@paul, nog bedankt voor het brengen!
@Jacco, was gezellig :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Je moet ook niet van die lange verlengstukken gebruiken :grin:

Maar waarom haal je nu het blokkie eruit? Alleen voor de distributie?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

mwah, distributie moet zowiezo vanwege de hogedrukpomp en de koppeling is ook einde latijn. Sja, ach, misschien kost t wat meer tijd, maar ik kan dadelijk mooi overal bij,dus ja..

als je dat verlengstuk niet pakt, heb je een mooi cirkelboog op je voorscherm staan.... weet ik uit ervaring :P
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dan ben je nog dommer idd, als je het zo doet. Ik gebuik altijd het volgende: Stalen knie dus die die breekt niet 1,2,3. Je kunt hem van je scherm afhouden en je kunt er direct een pijp over zetten (I)

[img]http://www.vynckier.biz/assets/i/contai ... blarge.png[/img]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

op zich niet verkeerd... maar... helaas niet voorhanden :lol:

* noteert op zijn 'te kopen' lijst *

:P
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

:p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Heb dat al vaker gedaan met een korte verleng van Gedore, is toen ook na tig keer uitelkaar geploft :p Moet me ook maar eens zo'n knie gaan organiseren dan (Y)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Lekker tempo Haas. De staat van de Clio verbaast me wel wat, koppeling nu al gaar. :s Verder een nette kar, daar kan je even mee vooruit. (Y)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

van een vrouw geweest was het toch? (I)

goed bezig haassie (Y)
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Mee gedaan aan het NK koppelinggummen 8)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Haas schreef: @paul, nog bedankt voor het brengen!
no problem :beer:

fijn dat het iig opschoot :) meteen goed fixen hoef je er voorlopig niet naar om te kijken :D
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Goed bezig Haas ! wordt een leuk ding zo.

Over die korte verlengstukken i.c.m. aandrijfasmoeren en een stalen pijp, ik heb nog geen merk gevonden die dat overleeft..

Tevens zweer ik nog steeds bij Gedore, ik heb sinds een aantal maanden een complete Kraftwerk kar maar dat is soms wel even behelpen, die levenslange garantie is wel handig en nodig.. 2 doorslagpennen in 2en geslagen om dat verrekte aandrijfaspennetje er uit te krijgen.. een kunstofhamer die afbrokkelde bij het in elkaar timmeren van 2 delen zonder noemenswaardig scherpe delen.. en van het weekend nog even de steel van de hamer in 2en geslagen toen een remschijf niet van de naaf wou.. had dat eerder nou nooit he.. Dinsdag komt er nieuw spul en een sterkere hamer onder garantie :p

En over die Airco: je hebt nu een "prive" ozongat boven Leerdam ? :D
Plaats reactie