Willeon: Phase 2 GT turbo '90: 'end of project'
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Die 15 minuten was vast nog in het guldentijdperk....
Met een hoop gemartel en geduld is het me vandaag gelukt om de startmotor te wisselen voor een nieuw exemplaar!
En het goede nieuws is... hij start ook nog en alle gedemonteerde onderdelen zitten weer op z'n plek!
Maar, het was me niet gelukt zonder neef Mark voor de nodige technische en mentale ondersteuning.
Morgen fixt Mark hopelijk een verse APK erop en dan kunnen we weer legaal de weg op!
Nu eerst maar eens mijn handen schoon zien te krijgen en van die jeukende armen van het hitteschild af zien te komen! Aaarrgghhh..
Met een hoop gemartel en geduld is het me vandaag gelukt om de startmotor te wisselen voor een nieuw exemplaar!
En het goede nieuws is... hij start ook nog en alle gedemonteerde onderdelen zitten weer op z'n plek!
Maar, het was me niet gelukt zonder neef Mark voor de nodige technische en mentale ondersteuning.
Morgen fixt Mark hopelijk een verse APK erop en dan kunnen we weer legaal de weg op!
Nu eerst maar eens mijn handen schoon zien te krijgen en van die jeukende armen van het hitteschild af zien te komen! Aaarrgghhh..
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Nog boutjes overgehouden?
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Ja! Hahaha! Je hebt Mark zeker gesproken....
Maar daar rijdt 'ie niet minder om!
Waren geen belangrijke boutjes.
Heb die slang+beugel+buisje vanaf het luchtfilter naar de turbo verwijderd. De met koord omwikkelde slang bestond nog uit een paar touwtjes...
Maar daar rijdt 'ie niet minder om!
Waren geen belangrijke boutjes.
Heb die slang+beugel+buisje vanaf het luchtfilter naar de turbo verwijderd. De met koord omwikkelde slang bestond nog uit een paar touwtjes...
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Ik heb niemand gesproken. Maar bij dit soort klussen hou je altijd wat over
egt super dik manWilleon de Zoete schreef:Zo, vandaag de taxateur op bezoek gehad om de beide 5-jes te laten taxeren i.v.m. het verzekeren als semi-klassieker.
Na veel zwoegen net voordat de beste man kwam de poetsdoek er naar tevredenheid overheen kunnen halen.
En zo stonden ze er bij...
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... 02/007.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... 02/009.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... 02/010.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... 02/005.jpg[/img]
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... 02/006.jpg[/img]
Binnenkort de rapportjes in huis en dan zijn ze all-risk verzekerd.
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Ongeveer 1,5 week geleden dus een klein binnenbrandje gehad in de GTT toen ik lekker aan het toeren was met zoonlief.
De vlammen stonden op de kabels bij de accu toen ik de kap opendeed!
Zie hier het resultaat:
Motorkap goed zwart geblakerd t.p.v. de accu.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0364.jpg[/img]
Massakabel van schutbord naar blok gesmolten.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0363.jpg[/img]
In de accubak ook flink wat weg gesmolten, met name de pluskabel van de startmotor.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0362.jpg[/img]
Massakabel van accu naar schutbord.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0361.jpg[/img]
Minpool van de accu is vloeibaar geweest!
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0365.jpg[/img]
De foto's zijn met de GSM genomen vlak nadat het gebeurd is, vandaar de wat mindere kwaliteit.
Dus weer een klus rijker!
Ik ben met Martijn Kool al in conclaaf geweest wat de oorzaak geweest kan zijn.
Ik heb de auto naar de stalling gesleept en daar naar binnen gedrukt, dus verder nog niet naar gekeken over het hoe en wat.
Waarschijnlijke oorzaak, voor zover we kunnen inschatten, is de pluskabel van de startmotor.
Vorig jaar heb ik de startmotor vervangen. Mogelijk dat de pluskabel nu tegen de downpipe aan is gekomen, is gesmolten en kortsluiting heeft gemaakt.
Wat er die dag is gebeurd: We zijn 2 keer vlak achter elkaar gestopt voor een boodschapje waarna de auto zeer moeilijk wilde aanslaan. Bekend probleem bij een warme GTT met carburateur, maar dit was wel extreem. Het duurde enorm lang.
Na de 2e stop en moeilijke start kwamen we na 4 minuten rijden op een naar klinkerwegje waar we precies aan het eind in een kuil kwamen en we de downpipe even goed aantikten. Nog geen 150 meter verder remde ik af bij een kruising waarbij de auto vanzelf uit sloeg en de rook onder de kap vandaan kwam. Kap snel open gedaan en toen sloegen de vlammen, door het toevoegen van de zuurstof, omhoog!
Ik kon ze gelukkig op een gegeven moment uitblazen.
Daarna snel de auto opzij gedrukt en de polen los gehaald.
Wat denken jullie?
Is het langere doorstarten een oorzaak van het veel te heet worden van de kabels?
Of is inderdaad de pluskabel van de startmotor gesmolten doordat deze in aanraking met de downpipe is gekomen?
Of is er kortsluiting in de accu geweest? Gezien de gesmolten minpool? Het is goed heet geweest!
En wie heeft er tips voor het herstel. Waar haal ik nieuwe kabels?
De vlammen stonden op de kabels bij de accu toen ik de kap opendeed!
Zie hier het resultaat:
Motorkap goed zwart geblakerd t.p.v. de accu.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0364.jpg[/img]
Massakabel van schutbord naar blok gesmolten.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0363.jpg[/img]
In de accubak ook flink wat weg gesmolten, met name de pluskabel van de startmotor.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0362.jpg[/img]
Massakabel van accu naar schutbord.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0361.jpg[/img]
Minpool van de accu is vloeibaar geweest!
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0365.jpg[/img]
De foto's zijn met de GSM genomen vlak nadat het gebeurd is, vandaar de wat mindere kwaliteit.
Dus weer een klus rijker!
Ik ben met Martijn Kool al in conclaaf geweest wat de oorzaak geweest kan zijn.
Ik heb de auto naar de stalling gesleept en daar naar binnen gedrukt, dus verder nog niet naar gekeken over het hoe en wat.
Waarschijnlijke oorzaak, voor zover we kunnen inschatten, is de pluskabel van de startmotor.
Vorig jaar heb ik de startmotor vervangen. Mogelijk dat de pluskabel nu tegen de downpipe aan is gekomen, is gesmolten en kortsluiting heeft gemaakt.
Wat er die dag is gebeurd: We zijn 2 keer vlak achter elkaar gestopt voor een boodschapje waarna de auto zeer moeilijk wilde aanslaan. Bekend probleem bij een warme GTT met carburateur, maar dit was wel extreem. Het duurde enorm lang.
Na de 2e stop en moeilijke start kwamen we na 4 minuten rijden op een naar klinkerwegje waar we precies aan het eind in een kuil kwamen en we de downpipe even goed aantikten. Nog geen 150 meter verder remde ik af bij een kruising waarbij de auto vanzelf uit sloeg en de rook onder de kap vandaan kwam. Kap snel open gedaan en toen sloegen de vlammen, door het toevoegen van de zuurstof, omhoog!
Ik kon ze gelukkig op een gegeven moment uitblazen.
Daarna snel de auto opzij gedrukt en de polen los gehaald.
Wat denken jullie?
Is het langere doorstarten een oorzaak van het veel te heet worden van de kabels?
Of is inderdaad de pluskabel van de startmotor gesmolten doordat deze in aanraking met de downpipe is gekomen?
Of is er kortsluiting in de accu geweest? Gezien de gesmolten minpool? Het is goed heet geweest!
En wie heeft er tips voor het herstel. Waar haal ik nieuwe kabels?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat die kabel smelt door te lang starten denk ik niet. Normaal start je eerder heel je accu in puin dan dat je kabels eruit fikken (en terecht). Er moeten natuurlijk wel kabels van voldoende dikte gemonteerd zijn geweest.
Plus tegen een warme uitlaat is natuurlijk wel vragen om problemen.
Als kabel kun je eventueel audio kabel kiezen, laskabel (flexibel) of gewoon uit een andere auto trekken. Of kijken wat meneer reno nog in het schap heeft liggen.
Wel balen allemaal. Is de kap ook aan de buitenkant aangetast?
Plus tegen een warme uitlaat is natuurlijk wel vragen om problemen.
Als kabel kun je eventueel audio kabel kiezen, laskabel (flexibel) of gewoon uit een andere auto trekken. Of kijken wat meneer reno nog in het schap heeft liggen.
Wel balen allemaal. Is de kap ook aan de buitenkant aangetast?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
nieuwe accu en gebruikte kabelboom scoren en klaar dacht ik zo.
wel vette pech wat vond je zoon er van hevig onder de indruk???
wel vette pech wat vond je zoon er van hevig onder de indruk???
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Gelukkig dat het zo afgelopen is, je hoort vaak genoeg dat de complete auto afgefikt is.
-
- Berichten: 2992
- Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
- Locatie: Staphorst
- Contacteer:
Ik zou ze gewoon lekker zelf maken neef die kabels...
heb nog wel wat liggen... zowel rood als zwart, en nieuwe accu's
heb nog wel wat liggen... zowel rood als zwart, en nieuwe accu's
Renault 19 1.8 16V Cabrio
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
mark 5t schreef:nieuwe accu en gebruikte kabelboom scoren en klaar dacht ik zo.
wel vette pech wat vond je zoon er van hevig onder de indruk???
Ach, Mees is 7 en die is het inmiddels gewend. "Dit als de 3e Renault met pech papa!"
Blauwe GT brand bij de startmotor direct na aanschaf, zilveren GT kapotte koppakking 2e dag na aanschaf (toen stond Mees lekker in de rook te dansen ) en nu deze!
Hij stapte nu ook gelijk uit om te kijken!
Kap heeft aan de buitenkant niks, het is ook meer roetschade dan brandschade. Het had erger kunnen zijn, de brandstofslang heeft een klein smeulplekje!
Maar goed, eens zien wanneer we hier wat mee gaan doen. Ik vind 'm sowieso te slecht worden qua roest om er nog fatsoenlijk mee voor de dag te komen. Misschien schors ik 'm voorlopig wel.
Ik zal nog eens gaan kijken of de kortsluiting echt door het contact met de uitlaat is ontstaan en ik wil nog steeds weten waarom het aanslaan ineens zo heel slecht ging.
Kan de accu toch ook kapot gestart hebben? Het is een nieuwere (geen GTT) startmotor. Teveel capaciteitafname?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
lijkt me toch lastig. Het is wel belangrijk zoals ik al zei dat er overal juiste kabeldiktes gebruikt zijn en de verbindingen goed zijn. Een accupool moet er bijv. helemaal omheen zitten! en niet zo maar 2mm erop geduwt en niet aangedraaid (bij voorkeur ook nog schoon zonder die witte bagger. Dus netjes schone contact vlakken en evt een likje zuurvrije vaseline ertussen).
Een maar net rakende accupool icm een veel stroom vragende startmotor is echt vragen om ellende. Dan wil er zoveel stroom door zo'n klein raakvlakje dat de temp echt enorm kan worden.........Dat kan echt brand veroorzaken als je een boutje van een accuklem vergeet!
Een maar net rakende accupool icm een veel stroom vragende startmotor is echt vragen om ellende. Dan wil er zoveel stroom door zo'n klein raakvlakje dat de temp echt enorm kan worden.........Dat kan echt brand veroorzaken als je een boutje van een accuklem vergeet!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Kabels heb ik niks aan veranderd toen ik de startmotor heb vervangen, dat was allemaal nog standaard.
En de accuklemmen zaten in mijn beleving wel goed en vast, behalve dan de vaseline.
Maar goed, de minpool van de accu is wel vloeibaar geworden, dus daar is het heel goed heet geweest..
En de accuklemmen zaten in mijn beleving wel goed en vast, behalve dan de vaseline.
Maar goed, de minpool van de accu is wel vloeibaar geworden, dus daar is het heel goed heet geweest..
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Je kan aan de kabels zien tot waar het gesmeult heeft....binnen die omtrek moet je het zoeken.
Maar ik vermoed dat de plus tegen je pijp is gekomen heb ik ook gehad met de gele...alleen was mijn kabel door gebroken de min....en geloof me dat geeft veel vonken....
Verder was er bij mij niets aan de hand min kabel. Vervangen en klaar....uiteraard andere route gegeven.
Maar ik vermoed dat de plus tegen je pijp is gekomen heb ik ook gehad met de gele...alleen was mijn kabel door gebroken de min....en geloof me dat geeft veel vonken....
Verder was er bij mij niets aan de hand min kabel. Vervangen en klaar....uiteraard andere route gegeven.
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Goh Jochem, jij hebt ook nog al eens pech!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Is al een paar jaar geleden.....maarja soms heb je weleens wat met die ouwe zooi...
En als je er een paar hebt...lijkt het in eens veel. Zeker als t allemaal te gelijk komt
En als je er een paar hebt...lijkt het in eens veel. Zeker als t allemaal te gelijk komt
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Lees het nu pas .... Gatver... zal er maar niet op tijd bij zijn geweest ....
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Balen Willeon, ik heb 2 jaar geleden hetzelfde gehad met de 19, klemmetje gebroken en de pluskabel naar de startmotor tegen het spruitstuk aan, er komt nog best wat bij kijken om 4 punts gordels af te doen, uit een kuipstoel te klimmen over de kooi heen om een brandje te blussen.
Maar gelukkig had ik slaapdienst en kon ik met de Golf je komen redden. Mooi avontuur die avondRonald1916V schreef:Balen Willeon, ik heb 2 jaar geleden hetzelfde gehad met de 19, klemmetje gebroken en de pluskabel naar de startmotor tegen het spruitstuk aan, er komt nog best wat bij kijken om 4 punts gordels af te doen, uit een kuipstoel te klimmen over de kooi heen om een brandje te blussen.
Zuur Willeon... Succes met fixen!
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Thanx!
Maar ik heb besloten dat het ding de hoek in gaat.
Ooit wordt ie weer netjes roestvrij en lopend gemaakt.
Maar ik heb besloten dat het ding de hoek in gaat.
Ooit wordt ie weer netjes roestvrij en lopend gemaakt.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ja, mooi was dat.. zonder licht naar huis slepen dwars door de binnenstad van ZwolleTim schreef:Maar gelukkig had ik slaapdienst en kon ik met de Golf je komen redden. Mooi avontuur die avondRonald1916V schreef:Balen Willeon, ik heb 2 jaar geleden hetzelfde gehad met de 19, klemmetje gebroken en de pluskabel naar de startmotor tegen het spruitstuk aan, er komt nog best wat bij kijken om 4 punts gordels af te doen, uit een kuipstoel te klimmen over de kooi heen om een brandje te blussen.
Zuur Willeon... Succes met fixen!
Was uiteindelijk een easy fix, kabel vervangen en hij ging weer.
Misschien mag ik het nog niet posten/zeggen,maar kan mezelf niet inhouden
De auto krijgt andere eigenaar,and thats Me Ik heb de auto overgekocht van Willeon.
Ik wil de auto compleet nieuw gaan aanpakken,hele auto word gestript,en compleet roestvrij gemaakt,en weer in de zelfde kleur gespoten..
Ook de rsen komen er weer onder...
Tevens wil ik een andere motor erin bouwen..zit te denken aan een 16V Turbo..
Interieur word compleet mokkabruin leder.. Net als in mijn corrado..
Het word wel een meer jaren plan,
Scheelt wel enorm dat willeon me mee helpt met wat onderdelen wat ie heeft liggen,zoals het plaatwerk..
Zodra er updates zijn,worden ze gepost..
Gr René
De auto krijgt andere eigenaar,and thats Me Ik heb de auto overgekocht van Willeon.
Ik wil de auto compleet nieuw gaan aanpakken,hele auto word gestript,en compleet roestvrij gemaakt,en weer in de zelfde kleur gespoten..
Ook de rsen komen er weer onder...
Tevens wil ik een andere motor erin bouwen..zit te denken aan een 16V Turbo..
Interieur word compleet mokkabruin leder.. Net als in mijn corrado..
Het word wel een meer jaren plan,
Scheelt wel enorm dat willeon me mee helpt met wat onderdelen wat ie heeft liggen,zoals het plaatwerk..
Zodra er updates zijn,worden ze gepost..
Gr René
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Wat moet je daar nou weer mee Rene....?
Heb je zometeen 2 auto's binnen staan waar je niet mee rijdt
Of waarschijnlijk verkoop je zo de VW als de 5 GTT rijd.....
Gefeliciteerd he
Heb je zometeen 2 auto's binnen staan waar je niet mee rijdt
Of waarschijnlijk verkoop je zo de VW als de 5 GTT rijd.....
Gefeliciteerd he
Klinkt iig veelbelovend!
Had je die blauwe beter kunnen houden Will!
Had je die blauwe beter kunnen houden Will!
Mijn eerste auto was een 5 GTE,en de liefde is altijd blijven kriebelen...
En jahh rijden met mijn hobby auto is niet mijn ding hé..hahahaha ,te zuinig hé
En jahh rijden met mijn hobby auto is niet mijn ding hé..hahahaha ,te zuinig hé
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Ja, dat zei ik ook al, hahaha!Jochem de Haas schreef:Wat moet je daar nou weer mee Rene....?
Heb je zometeen 2 auto's binnen staan waar je niet mee rijdt
Maarja, als René iets in z'n kop heeft, dan heeft 'ie t niet in z'n kont!
Dan moet en zal 't gebeuren.
We gaan het zien!
Ik schors 'm morgen.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Gaaf project Rene
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
En wat doe jij dan......will ?
Alleen die grijze gt voor het circuit ?
Alleen die grijze gt voor het circuit ?
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Die grijze iig afmaken.
En misschien loop ik nog tegen wat leuks aan.
En misschien loop ik nog tegen wat leuks aan.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Rijd die nou nog niet?
Wat bedoel je met wat leuks turbo 2 of alpine of een schuur corrado .?
Wat bedoel je met wat leuks turbo 2 of alpine of een schuur corrado .?
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Heb vorige week de cilinderkop weer opgehaald. Is weer tip-top na de revisie!
Ik ben al niet gezegend met veel vrije tijd, maar binnenkort maar eens beginnen met de opbouw!
"SchuurCorrado"...
Ik ben al niet gezegend met veel vrije tijd, maar binnenkort maar eens beginnen met de opbouw!
"SchuurCorrado"...