team009's circuit Clio [Foto's vrijrijden TT]

Vertel hier alles over je project.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ik heb er geen verstand van, maar knikt die onderste buis nou niet heel snel?

[img]http://farm3.static.flickr.com/2555/371 ... 789e38.jpg[/img]
BartVM
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 3 mei 2009 11:19
Locatie: Herselt, België
Contacteer:

Erik (Schepjes) schreef:Ik heb er geen verstand van, maar knikt die onderste buis nou niet heel snel?

[img]http://farm3.static.flickr.com/2555/371 ... 789e38.jpg[/img]
Daar is later nog een rechte buis tussengekomen, die onderste is vastgelast op de tunnel :)

[img]http://farm3.static.flickr.com/2676/370 ... d181b2.jpg[/img]
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ahaa toppie (Y)
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Vandaag even wezen kijken voor de RS CUP optie van het onderstel voor de race clio. Waarschijnlijk gaat het allemaal passen, en hebben we alleen nog een probleem met een te korte stuurstang. Bart V en ik hebben alleen maar zitten meten, en niet gepast, dus of het werkt is uiteraard niet zeker.
Wat het dan zou worden is als volgt: RS CUP veerpoten met 180kg veren, RS CUP fusee, RS CUP fuseekogel + extender en aandrijfassen van een CUP megane. Die assen zijn ongeveer 28mm langer dan 19 16v assen. Met deze setup komen de wielen dus (zo goed als) buiten de voorschermen te staan.
Nadeel van deze mogelijkheid is dat het redelijk prijzig is en we nog een oplossing voor een stuurstang moeten bedenken.
De andere, goedkopere en eenvoudigere optie is een set CUP 1 veerpoten (schroefset) en de verbreding van Bart. Nadeel is dat deze geen rollcentre correctie heeft en de veerpoten niet overal rondslingeren. Als we die veerpoten toch kunnen vinden wordt het die optie, zo niet dan gaan we toch stevig verbouwen. :grin:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

De eerste optie is wel leuk in combinatie met maxi kit :D

Zijn de rs cup spullen niet ook allemaal van oversized alu?
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Nee, is allemaal gewoon staal. Zal zo wel even een foto maken.

Edit: de foto's
[img]http://img204.imageshack.us/img204/8118 ... 2small.jpg[/img]

[img]http://img529.imageshack.us/img529/4426 ... 4small.jpg[/img]

[img]http://img27.imageshack.us/img27/3415/dsc0367smal.jpg[/img]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Nou echt zwaar verbouwen wordt het dus niet. Als je poten compleet hebt, is het waarschijnlijk redelijk plug and play met de megane cup assen. Alleen de spoorstangen moeten we gaan verlengen zoals het er naar uit ziet, en dat zal geen groot probleem zijn.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bekende fusee uniballs, wat jij Shampoo? :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Fraai spul inderdaad, maar ze hebben een verrekt beperkte scharnierhoek. Ze moeten echt vrijwel horizontaal staan, om nog voldoende ruimte te hebben met inveren. Je kan ze dus niet gebruiken zonder dat de draagarm nagenoeg horizontaal staat. Dat lukt dus niet met originele clio fusees, maar enkel met het complete cupspul.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Daar valt nog wel wat aan te doen als je die kogelkamer iets uitdraait en de stift iets slanker neemt.

In principe kun je die dingen beter namaken, die gelenkkopf/Kogellager kun je standaard in allerlei maten kopen en als je dat stukkie freeswerk eenmaal hebt kun je die afstanden ook makkelijker aanpassen naar de beschikbaarheid van aandrijfassen (die van een 19-16v bijv.) Zo heb je een mooi compromis om het nog fatsoenlijk weg te krijgen zonder enorm hakwerk. Ook die stift kun je makkelijk aanpassen, ook om in orginele fusees (niet RS) passend te krijgen en je rollcentre te kunnen corrigeren naar de juiste hoogte.

Overigens wat ik van de metingen van JPS begreep, die heeft zo'n kogel eens nagemeten met een orginele fuseekogel en dat verschil was toch 26mm langer voor die uniball? Volgens mij moet dat met een aangepaste stift dus met 19-16v assen passen en dan ook op je originele fusee kunnen.

Hmm bijna half 4, eerst maar es tukken (S)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Bekende kogel inderdaad :p Uitdraaien kan wel, al zal je moer aan de onderkant vrij snel aanlopen.

Bart, zijn de maten van de cupfusees ook drastisch anders, afgezien van de montage voor de fuseekogel? Zijn er meerdere sets van de cupfusees/kogels te koop?

Het idee van Steven en mij is om de originele kogel met aangepaste stift te gebruiken, of om de kogel op maat na te maken. We moeten er nog mee beginnen, dus nog niets is definitief gemaakt. Heeft er iemand een setje versleten schijven van de clio rs liggen voor ons?

Ik zal nog eens precies meten wat het verschil is tussen de 19 16v as en Williams as, en het verschil tussen cup kogel en standaard kogel (Y)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Jean-Paul-S schreef:Bekende kogel inderdaad :p Uitdraaien kan wel, al zal je moer aan de onderkant vrij snel aanlopen.

Bart, zijn de maten van de cupfusees ook drastisch anders, afgezien van de montage voor de fuseekogel? Zijn er meerdere sets van de cupfusees/kogels te koop?

Het idee van Steven en mij is om de originele kogel met aangepaste stift te gebruiken, of om de kogel op maat na te maken. We moeten er nog mee beginnen, dus nog niets is definitief gemaakt. Heeft er iemand een setje versleten schijven van de clio rs liggen voor ons?

Ik zal nog eens precies meten wat het verschil is tussen de 19 16v as en Williams as, en het verschil tussen cup kogel en standaard kogel (Y)
setje versleten rs schijven heb ik voor je komende maand :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Jean-Paul-S schreef:Bekende kogel inderdaad :p Uitdraaien kan wel, al zal je moer aan de onderkant vrij snel aanlopen.

Bart, zijn de maten van de cupfusees ook drastisch anders, afgezien van de montage voor de fuseekogel? Zijn er meerdere sets van de cupfusees/kogels te koop?

Het idee van Steven en mij is om de originele kogel met aangepaste stift te gebruiken, of om de kogel op maat na te maken. We moeten er nog mee beginnen, dus nog niets is definitief gemaakt. Heeft er iemand een setje versleten schijven van de clio rs liggen voor ons?

Ik zal nog eens precies meten wat het verschil is tussen de 19 16v as en Williams as, en het verschil tussen cup kogel en standaard kogel (Y)
Maten zijn erg anders ja. Meer offset tbv de spoorbreedte, fusee is hoger, en offset tov de kogel is ook hoger, wat opzich al voor rollcentre correctie zorgt. De rest wordt deels gecompenseerd door de extender in de kogel. Het geheel zorgt dan voor een erg goede geometrie.

Dat idee met die aangepaste pen in de RS cup kogel heb ik geprobeerd, en werkt echt niet. Ik heb de originele extenders in de draaibank aangepast aan het profiel van de clio 16V (klem) fusee. Dat kost al lengte, en doordat de clio 16V fusee lager is, heb je geen rollcentre correctie meer.

Dat buiten beschouwing gelaten dacht ik ook dat cupkogels met aangepaste pennen de goede oplossing was. Echter door dat de draagarmen erg schuin staan kom je niet weg met de maximale hoek van de balloint. Daar komt bij dat er voldoende ruimte moet zijn om een eventuele harde schokdemperbeweging op te vangen. Als de kogel dan tegen de behuizing loopt, breekt het zaakje als een luciferhoutje.

Naast dat zit je ook met het probleem dat de behuizing van de balljoint tegen de remschijf aankomt (in het geval van RS remmen, wat mijn uitgangspunts is).

Ik heb alles gesimuleerd 3D om te zoeken naar een oplossing. Afdraaien gaat niet, want dan komt de sterkte in het gering (berekend). Het draagvlak van de pen is dan echt te klein. Pen langer maken is niet slim, omdat het zaakje dan breekgevoeliger wordt.

Een andere balljoint gaat ook niet, want die zijn simpelweg niet verkrijgbaar in de maat van de behuizing.

Mijn conclusie is dat RS cup kogels op een 16V fusee met aangepaste pennen echt NIET werkt. Het werkt alleen in combinatie met RS fusees.

Ik heb alle componenten in 3D gemaakt, om alles te passen.

Kogel met uniball
[img]http://www.inno-racing.nl/Suspension/kogel_compleet.jpg[/img]

Extender met conische passing
[img]http://www.inno-racing.nl/Suspension/extender_oem.jpg[/img]

Extender aangepast aan klempassing
[img]http://www.inno-racing.nl/Suspension/ex ... costum.jpg[/img]

Extender gemaakt
[img]http://www.inno-racing.nl/Suspension/ex ... esized.jpg[/img]

Assembly van het geheel. De staaf links stelt de binnenzijde van de remschijf voor. De offset klopt exact zoals het gemonteerd is op 16V fusees.
[img]http://www.inno-racing.nl/Suspension/as ... see_3d.jpg[/img]

Assembly met frontview van hoe alles eruit ziet als het is gemonteerd met 3 graden negatief camber, en ongeveer 8 cm verlaging. De kogel zit bijna tegen de rand aan. Ik heb zelfs al een stukje weggehaald zoals je ziet, maar dan red je het nog niet. Onthoud ook dat je zeker nog 5 cm extra moet kunnen inveren om bijvoorbeeld worst case scenarios te dekken zoals hard op een kerb stone rijden. Simulatie wijst dan uit dat de kogel tegen de rand aan komt. Dat betekent onherroepelijk dat de hele zooi afbreekt.
[img]http://www.inno-racing.nl/Suspension/as ... nteerd.jpg[/img]

Assembly met ingezoomd op de ruimte tussen de fuseekogel en remschijf. Dat is vrijwel niets, en ook hier geld dat bij extra inveren contact is. Ook hier heb ik zowel in het model als in het echt een stuk van de beugel afgehaald. Gemonteerd loopt alles toch aan, en al was dat niet zo, dan gebeurd dat gegarandeerd wel op het circuit.
[img]http://www.inno-racing.nl/Suspension/as ... schijf.jpg[/img]



Ik heb helaas geen foto's gemaakt toen het op de auto zat zoals bovenstaand, maar het heeft er ook maar een kwartier op gezeten omdat het gewoon echt niet gaat. Zonde van al het werk en tijd, maar dat kan ik jullie nu dus besparen. Ik zal tzt foto's maken van zoals ik het nu heb zitten. Doodeenvoudig eigenlijk, en werkt uitstekend. Helaas dus geen rollcentre correctie. De allereerste constructie die ik gemaakt heb, welke wel rollcentre correctie had, daar hebben julie beiden al foto's van. Dat werkte prima, maar omdat de pennen breekgevoelig zijn bij piekbelastingen, heb ik besloten om deze weg te laten.

Als jullie nog steeds overtuigd zijn dat het kan, ben ik erg benieuwd hoe jullie het willen oplossen. Zoals je ziet heb ik eigenlijk alle opties al geprobeerd. Conclusie is dat het alleen werkt met RS cup fusees en toebehoren.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Duidelijke en verhelderende uitleg Bart. Zo'n programma heb ik niet en kan ik helaas ook niet mee omgaan. Had je ook standaard rs fusees meegerekend in je berekeningen, of hebben ze dezelfde maten als de 16v fusees?

Is de verkoper van dat cup spul een particulier die maar 1 set heeft?

Anders moet ik ff verder zoeken naar wat delen (Y) :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

RS fusees met klempassing heb ik niet meegenomen. Er bestaat een kans dat je hier iets meer ruimte hebt tussen de schijf, maar de hoogte van de fusee is wel gelijk met die van de 16V. Het probleem met de beperkte hoek van de draagarm houd je dus, en dat is het grootste struikelblok. Dat is dus ook geen optie.

RS spul is inderdaad helaas maar 1 setje van compleet bij deze persoon, en dat ligt nu bij Gert. Verder is het erg zeldzaam om compleet te vinden. Je kan http://www.mikadoracing.com in de gaten houden, maar hou er rekening mee dat dit zeldzame spul vaak voor de hoofdprijs weg gaat.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Die site ken ik al lang, en is inderdaad niet leuk voor de hobbyist :) Ik weet er nog wel een paar die het kunnen hebben en zal eens informeren (Y) Wat is de hoogte van zo'n cup fusee?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Hoeveel precies moet ik opmeten voor je, maar het scheelt behoorlijk.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Hehe, dan passen de clio 1 cupdempers ook niet. Waarom kopen we geen clio II cup :p

Heb al eens gemaild voor de rs cupspullen (Y)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Een cup 2 kopen is geen uitdaging. Dat is echt al een goede complete en snelle raceauto. Veel leuker is het om met je cup 1 die cup 2 clio's zoek te rijden :D
Dat betekent alleen wel dat je een beetje creatief moet doen met motor en onderstel.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Eerst eens goed leren rijden, want de ervaring zoals jullie hem allemaal al hebben heb ik niet. Wel probeer ik zoveel mogelijk van jullie te leren over dit soort zaken :) (Y)

Leren rijden en wegligging is voor mij op het moment dan ook wat interessanter dan de pk's winnen, dat komt later wel :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nice Bart, heldere uitleg. (Y)

Alleen ff een vraagje, watvoor materialen heb je voor die pennen gebruikt? Als je bijv. 42CrMo4 neemt dan heb je wel iets sterks maar ook breukgevoelig. Ja kunt ook wat klasses lager zoeken en de pen wat slanker uitvoeren dat deze eerder over de lengte netjes verbuigt zonder te breken. Klinkt wel een beetje tegen sommige logica in, maar in dit geval is plastisch vervormen 10x beter als breken.

Het is evt. ook wel te testen in een opstelling.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Inderdaad 42CrMo4 gebruikt. Het was een brosse breuk, maar ik heb er ook 1 krom gehad welke niet gebroken is. De reden dat het gebroken is kwam niet zozeer door het materiaal denk ik, maar door het feit dat de pen zijn buigspanning niet kwijt kon, omdat de kraag van de pen direct tegen de fusee zit geklemd. Elke poging tot buigen vertaalt zich direct in een enorme trekspanning. Tezamen met de ronde insnoering voor de borgbout blijkt dat een zwak punt, want daar breekt het. Statisch blijft het makkelijk heel, maar dynamische stootkrachten door het rijden over kerbstones etc. zijn erg heftig, en moeilijk voorspelbaar. Slanker maken kon niet omdat de pennen met inwendige schroefdraad op een conische fuseekogel geschroefd zaten.

Ik zou het best zo kunnen maken dat het wel heel blijft, maar betrouwbaarheid vind ik belangrijker, en daarom gebruik ik nu geen extenders. Bovendien is mijn voorophanging nu zo stug dat er sowieso niet veel bodyroll meer is. Mijn aandacht gaat nu vooral uit naar de motor, en het verbouwen van de achteras met camberverstelling.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Die camberverstelling aan de achterkant is ook wel interessant, wil je je idee daar over eens in het ondersteltopic zetten Bart?
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

We hebben iemand gevonden die een cup 1 schroefset heeft liggen. Tevens heeft hij een complete cup clio staan, die in de weg staat :-). Ga daar maandag samen met Bart (als hij z'n gebakje een beetje af heeft) eens bij kijken.
Woensdag zowieso een dagje Zandvoort, Bart gaat dan rijden en ik met een grote witte toeter ergens achter de bosjes staan ;-). Foto's zien jullie nog wel voorbij komen. Ook van maandag uiteraard.
Laatst gewijzigd door TEAM009 Gert op za 25 jul 2009 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Gaan jullie bij SP kijken?
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

antoine schreef:Gaan jullie bij SP kijken?
:wink:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Hoe ga je dat dan oplossen met de fusee's? Net als bij mij op de freesbank om ze dunner te maken?

Ik dacht dat sp de complete wagen verkocht ipv losse delen :p Kan Steve fijn de kooi kopen :D
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Ja een complete auto is losse onderdelen. :D
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Zoals eerder te lezen is stapte ik van het hele RS verhaal af als ik goede CUP 1 veerpoten zou vinden. RS verhaal wordt nogal duur, de auto kost op deze manier al genoeg...
En laat er nou net een auto bij die veerpoten zitten :-). Ga btw maandag kijken, heb nog niks gekocht.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Klopt ook wel, scheelt je een bom werk en kosten. Je carrosorie zou je voor en achter ook grondig moeten verbreden wilde je daar leuk mee wegkomen.

Steven van der Planck heeft volgens mij ook nog veel spullen liggen verder, zeker het kijken waard (Y)
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Aan de achterkant moet er toch wat in de schermen worden gelast, dus ik denk dat ik hem daar gelijk wat breder maak, je kan achter namelijk maar minimaal verbreden met de originele wielkasten. Stukje lassen en wat met polyester spelen gok ik zo. :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Dat is inderdaad een relatief makkelijker DIY klus (Y)

Wil je eens kijken of sp ook nog de koelbakjes heeft voor de voorremmen? :)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

JP, je bedoelt diegene die op de plaats de mistlampen gemonteerd moeten worden? Dat heb ik al gevraagd, maar hij is nu al 3 maanden aan het zoeken dus ik denk het niet. Vraag eens aan Mark5t of Heine. :wink:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Is natuurlijk ook zelf te fabrieken met wat polymatjes (Y) Op de draagarmen zitten ook nog een of andere bakjes, maar daar is bij mij niet veel meer van over (0) :~
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Is er al nieuws? :)
Plaats reactie