[Martijn's R5 Baccara] R5 diesel-radiateur

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ja en ja. Op peugeot fora wordt trouwens beweert dat de rc klauwen gebruik te gebruiken zijn met een 20mm hoofdremcilinder. Dus een standaard clio 16v/williams hoofdremcilinder zou afdoende moeten zijn.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

zal vast kunnen maar of het heel fijn remt betwijfel ik
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Clio 16V heeft 20.6mm. Peugeot 206RC heeft 22.2mm en een 307 2.0 HDi zelfs 23.8mm... Toch wel wat verschil ja...

Upgraden naar een Laguna HRC 23.8mm lijkt mij dus een goede mogelijkheid ... http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... r/lpr/1897

Of een HRC van een Megane 1 met 22.2mm http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... trw/PMH693
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Daniël W. schreef:Heb je je oude bekrachtiger kunnen gebruiken met die Laguna HRC eigenlijk? Neem aan van wel? Vloeistof potje e.d. zeker ook gewoon?
Hm, teruglezend op mn eigen site zie ik dat mijn HRC van een Clio 16V is. Eerst daarmee testen (en resultaten hier melden) en dan evt vervangen door een exemplaar van een Laguna 2.0 16v. Ligt hier nog op voorraad.

Bekrachtiger en potje lijken wel te passen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Met een standaard clio cilinder remt het prima, naar mijn ervaring heb je geen grotere hrc nodig met deze klauwen (Y)
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Ik vind de slag met 19mm hrc & 260mm al vrij lang, maar dat zal redelijk vergelijkbaar zijn met 20,6 en 280..
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

probeer eens rvs remleidingen dat scheelt ook enorm in de lengte van je slag.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Staalomvlochten heb ik al...volgend jaar komt er denk ik eerst gewoon een laguna hrc..
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Vandaag t hele spul maar eens gemonteerd. Gelijk de conclusie: ik ga er wel een Laguna HRC bij monteren. De slag is beduidend langer geworden, door de grotere diameter van de zuiger in de remklauw. Voldoet op zich, maar het was beter. Vanavond maar eens fijn toeren en inremmen.

Ingrediënten:
Remklauwen en -zadels Peugeot 307 (280 mm)
Remschijven Mégane 1.6 16v/ Clio II RS
Sportremblokken Autopartsonline.nl

De montage op een Renault-fusee levert een net aanlopende remklauw en -zadel op. Ze worden net iets te ver naar binnen (naar de naaf) gemonteerd, waardoor de buitenkant van de schijf aanloopt. Dat is eenvoudig op te lossen door met een haakse slijper wat materiaal weg te halen. Er zit genoeg, daar mag gerust wat vanaf.
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3721.JPG[/img]

Ook de montage aan de fusee vraagt om een aanpassing. Met 2 mm dikke ringen komt de klauw iets verder naar binnen en is daarmee goed gecentreerd t.o.v. de schijf.
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3722.JPG[/img]

Het verschil in grootte:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3711.JPG[/img]

Na montage is te zien dat voor het mooie de remklauw iets te weinig naar de buitenzijde van de schijf komt.
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3709.JPG[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3710.JPG[/img]

De remklauw gemonteerd. De remslang past probleemloos.
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3713.JPG[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3714.JPG[/img]

Detail van oud vs nieuw:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3719.JPG[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3732.JPG[/img]

En het complete beeld:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3730.JPG[/img]
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... CN3710.JPG[/img]

Dat scheelt wel een paar mm dat ze net niet lekker aansluiten ... :(

Mooie how-to-do (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Het is jammer dat ze niet aan de buitenkant komen. Nu krijg je zo'n brede roestrand aan de buitenkant van de remschijf. Of lijkt dat nu maar zo op de foto?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

DIe blokkken zijn idd eigenlijk te klein. Is er geen blok die net een slagje groter is?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

aangezien martijn de remklauw aan de binnenkant heeft moeten vergroten lijken mij de remblokken niet te klein maar de schijf te groot. En die draai je niet zomaar af, meestal zijn ze gebalanceerd aan de buitenkant en dat raak je dan kwijt.

p.s. dacht dat apo altijd textar blokken leverde als sport blokken. Tegenwoordig dus brembo?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bwah die balancering is toch nooit zo heel extreem, bovendien draait de schijf op een veel kleinere radius als bijv. de velg, dus die 5-10 gram onbalans merk je toch nauwelijks (J=M*r^2), zolang ze maar recht zijn.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

De rand is ongeveer een centimeter, schat ik. Effectief heb ik dus 260 mm-remmen. Nou ja, met het voordeel van een grotere massa en daardoor wat meer hittebestendigheid.

Dit zijn overigens de grootste blokken voor deze klauwen. En groter dan de Renault-blokken. Dat, met de grotere zuiger en grotere schijven maakt de upgrade voor mij wel de moeite waard.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Wat is nu precies het verschil tussen deze setup en rs remmen?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Geen bracket nodig.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Heb ff gekeken en vergeleken

R5GTT
238mm / 48mm zuiger / 19mm HRC
Willy
259mm / 48mm zuiger / 20,6 HRC
307 klauwen
280mm / 53mm zuiger (260mm effectief remoppervlak?)
RS 1
280mm / 54mm zuiger
Laguna 1 RXE (2.0 8v 115pk)
HRC 23,8mm
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Als je 't nu goed wil doen, dan moet je de oppervlaktes optellen van alle 4 remklauw zuigers (Voor en achter dus) en dat in verhouding stellen tot de oppervlakte van de HRC.
Vergeet niet dat een 19 vs. 23,8 mm al 60% meer oppervlakte geeft!

Verder kun je beter een iets kortere slag krijgen als origineel, geeft een lekker fijn direct pedaalgevoel.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Het houdt wel ergens op, qua grootte: je moet er steeds harder voor trappen. Voor m'n 21 is een 28,5 mm HRC onderweg, met de originele HRC trapte ik tot het einde van de slag...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Dat lijkt me geen prettig gevoel als je een beetje serieus aan het sturen bent :)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ach (0) Dit was nog bij de proefmontage. Geen idee hoeveel mm de hrc van de 21 is. Nogal een bijzondere constructie...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Steven schreef:Als je 't nu goed wil doen, dan moet je de oppervlaktes optellen van alle 4 remklauw zuigers (Voor en achter dus) en dat in verhouding stellen tot de oppervlakte van de HRC.
Vergeet niet dat een 19 vs. 23,8 mm al 60% meer oppervlakte geeft!

Verder kun je beter een iets kortere slag krijgen als origineel, geeft een lekker fijn direct pedaalgevoel.
GTT stock = 1:8.88
Williams stock = 1:7,55 / +15%
Williams HRC + ClioRS klauwen = 1:8,99 / -1,2%
Laguna HRC + ClioRS klauwen = 1:6,74 / +24%
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Daniël W. schreef:Heb ff gekeken en vergeleken

R5GTT
238mm / 48mm zuiger / 19mm HRC
Willy
259mm / 48mm zuiger / 20,6 HRC
307 klauwen
280mm / 53mm zuiger (260mm effectief remoppervlak?)
RS 1
280mm / 54mm zuiger
Laguna 1 RXE (2.0 8v 115pk)
HRC 23,8mm
Lagunas gebruiken dezelfde remklauwen als de RS1

(dus 280 mm / 54 mm / 23,8 mm voor de modellen zonder abs).
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Kun je dit soort upgrades ook zonder meer doen als de auto ABS heeft, of moet je dan nog met extra zaken rekening houden?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Kleppenblok van de abs is vast afgestemd op de diameter van de zuigers evenals de abs computer...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ach het werkt nog steeds wel, misschien in iets mindere mate als origineel, maar zeker bij de oudere ABS-systemen is de staat van het systeem zelf belangrijker.
De Astra van Timmie82 rijd nu ook met Calibra Turbo klauwen, daarvan werkt de ABS ook nog steeds wel.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Geert schreef:p.s. dacht dat apo altijd textar blokken leverde als sport blokken. Tegenwoordig dus brembo?
De blokken die ik voor de RS-Brembo's op de 21 kreeg zijn wel Textar.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Tijd voor ook maar eens een update aan de 5. De radiateur van een R5 diesel. Flink dikker en iets breder, dus hopelijk komt hiermee de temperatuur beter onder controle. Om het af te maken ook de fan van een Clio 16v gemonteerd. Kost wat minder plek en verplaatst meer lucht.
Plaatsing kost niet veel moeite: de koelslangen kunnen opnieuw gebruikt worden. De bovenste aansluiting zit aan de bestuurderszijde nu, maar dat is een kwestie van de slang 180 graden draaien.

Plaatjes:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... vlakte.jpg[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... /Dikte.jpg[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... rzijde.jpg[/img]

(Luchtgeleider komt er nog naast. Was ff zoek in de voorraad...)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Mooie upgraden temperatuur gaat goedkomen nu.

Btw voor de liefhebbers heb nog zo'n radiator liggen
Splinternieuwe in doos.

Mag weg voor weinig
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie