Clio V6 verzekeren tegen dagwaarde, taxatie, aankoop

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Ik wil binnenkort graag een Clio V6 ph1 kopen als vervanging van mijn Clio 3 RS. De auto wordt dan mijn enige auto. Voor de ritjes naar de supermarkt/werk/familie etc. gebruik ik de auto van mijn vriendin of de fiets.
Qua verzekering wil ik dit gewoon op orde hebben, vandaar dat ik een paar vragen heb waarop jullie misschien antwoord hebben.

1. De goedkoopste Clio V6 die op dit moment te koop staat is 18.000 euro, terwijl de dagwaarde volgens de ANWB-koerslijst ligt op 4800 euro. Bij een brand of als de auto gestolen zou worden zou dit mij +-4800 euro opleveren.
Of zit dit anders in elkaar, ik hoor namelijk ook wel eens verhalen dat bij sommige verzekeraars het bedrag gebaseerd wordt op een op internet aangeboden gelijkwaardige auto, welke dus veel hoger zou liggen in vergelijking met de dagwaarde.
Iemand die mij meer uitleg hierover kan geven?

2. Mijn huidige verzekeraar Baloise/Mercator verzekerd alleen tegen dagwaarde, niet tegen taxatiewaarde en verzekerd alleen auto's tot 8 jaar oud tegen aanschafwaarde. Bij een beetje plaatwerkschade zou dit al neerkomen op een economisch totalloss zijn. Hier kan ik dus niks mee, vandaar dat ik iets anders moet zoeken.
Stel ik ruil mijn huidige auto in op een Clio V6 dan moet ik deze direct verzekeren bij tenaamstelling (anders mag ik er de weg niet mee op). Dan heb ik dus nog geen taxatie laten uitvoeren.
Nu wil ik best tot de "taxatieverzekering" ingaat de auto rijden op een WA(+casco) verzekering, maar hier zit je bij de meeste verzekeraars ook 1 jaar aan vast wat dus zou betekenen dat ik het eerste jaar de auto niet tegen taxatiewaarde kan verzekeren.

Hoe doen anderen dit, wie heeft er nog meer een auto verzekerd waarvan de dagwaarde en aankoopwaarde zover uit elkaar liggen, wie kan mijn vragen beantwoorden?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Heb je een tussenpersoon voor je verzekering? Dit is een mooi klusje voor zulke jongens. Ik zou deze vragen eens bij zo iemand neerleggen.

Wanneer je besluit een V6 te kopen zou je eventueel de taxatie uit kunnen laten voeren nog voordat je de auto werkelijk gaat halen. Bij het tenaamstellen heb je dan een geldig rapport (kost wel wat extra tijd wellicht).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik heb de Radicale ook verzekerd tegen taxatiewaarde. Per verzekeraar verschillend of ze natuurlijk akkoord gaan met een taxatierapport. Zorg in ieder geval dat je hem laat taxeren door iemand die al bekend is de meeste verzekeraars.
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Je kunt je verzekering overigens nog laten ontbinden in je bedenktijd. Weet niet exact hoelang dit is, dacht een week? Bij mijn Alpine deed de ANWB ineens moeilijk over mijn leeftijd icm oldtimer verzekering. Heb hem toen gewoon WA verzekerd bij Centraal Beheer en na een paar dagen overgesloten naar een andere (oldtimer)verzekeraar. Dan heb je misschien genoeg tijd voor je taxatie.

Erg gaaf dat je voor een V6 gaat overigens! (Y) Heb afgelopen meeting mogen plaatsnemen op de passagiersstoel in de V6 van fam. De Graaf, helemaal top. :D
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Bedankt voor de reacties. Anthony welke verzekeraar zit jij? Ik kan namelijk via de grote verzekeraars weinig vinden over tegen taxatiewaarde verzekeren.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Er staan momenteel 4 Clio V6 op MP met een vraagprijs tussen de 18000 en 27000. Ik denk dat de ANWB de methode van afschrijving van een gewoone auto hanteert.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Nog even een andere tip. Ik weet niet echt hoe diefstalgevoelig die dingen zijn maar veel verzkeraars zullen een klasse 3 alarm eisen verwacht ik. Als er specifiek over SCM gesproken wordt dient deze ook gekeurd te zijn! Dat wil achteraf (na diefstal) nog wel eens de nodige ellende opleveren als mensen dat vergeten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

jacques schreef:Er staan momenteel 4 Clio V6 op MP met een vraagprijs tussen de 18000 en 27000. Ik denk dat de ANWB de methode van afschrijving van een gewoone auto hanteert.
Ja, de ANWB-koerslijst geeft dan 4800 euro aan. Hier zit ik natuurlijk niet op te wachten. Vandaar dat ik me ook afvraag hoe die berekening dan zou gaan bij schade en/of diefstal.
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

op het werk laten wij vaak auto's taxeren voor de verzekering.
De verzekeraar waar wij veel auto's onderbrengen is http://www.yskaverzekeringen.nl
Die is vooral gericht op klassiekers, maar moderne auto's zijn ook geen probleem.

Van een collega van mij werd een oude FIAT 500 gestolen, Is keurig tegen taxatiewaarde uitgekeerd.
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Die had ik ook al langs zien komen, maar eisen een leeftijd van minimaal 35 jaar. Dat duurt nog wel 12 jaar voordat ik dat ben. :D
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

Dat wist ik niet, ons klantenbestand is vaak wel wat ouder. :lol:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Zorgen dat ie als tweede auto is.
Geen idee hoeveel km je er jaarlijks mee gaat rijden...maar dat zal zeker een issue worden.
Ik heb al mijn auto's bij kuiper in Heerenveen ondergebracht tegen taxatie....

Ik kon mijn megane rs uit 2005 ook tegen taxatie doen maar dat ging een hoop kosten ..doordat het mijn dagelijks vervoer was ,1ste auto...

Zou het mij tweede auto zijn dan scheelde het behoorlijk. .
Plaats reactie